paard net onder het zadel, waarmee beginnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Banja

paard net onder het zadel, waarmee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 11:52

we hebben ons paard nu 5 maanden onder het zadel, en ze kent de basis al wel. Maar ze is er nu echt aan toe om nieuwe, dressuurgerichte dingen te leren, en ik wil graag weten waar kan je het beste mee beginnen? En ik kan geen les nemen, dus ik wil graag zo duidelijk mogelijke uitleg over HOE ik het haar moet leren, met welke hulpen en alles.. Het liefst ook fotos als t kan!! Please help ons!
Laatst bijgewerkt door Karin op 28-03-05 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

Nerwen

Re: Waarmee beginnen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 12:43

Humm... je leert iemand zo op een forum niet even hoe je een groen paard dressuuroefeningen bijbrengt..
Ik denk dat je toch les moet nemen, want dit valt zo niet uit te leggen over internet

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 13:01

ja les nemen is inderdaad de beste oplossing. Maar goed er van uit gaande dat dat dus echt niet kan.... koop een heel goed boek waarin duidelijk uit word gelegd hoe je een jong paard verder kunt rijden. er zijn ook video's over.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 13:06

Met een groen paard moet je gewoon les nemen, je kunt niet via een boek en via een forum wat dingen leren, we kunnen hier namelijk niet zien hoe het nu gaat en waar de problemen zitten.
Waarom neem je een groen paard als je geen les kunt nemen en zelf niet weet hoe je hem het beste op kan leiden?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 13:13

xxappiexx schreef:
Met een groen paard moet je gewoon les nemen, je kunt niet via een boek en via een forum wat dingen leren, we kunnen hier namelijk niet zien hoe het nu gaat en waar de problemen zitten.
Waarom neem je een groen paard als je geen les kunt nemen en zelf niet weet hoe je hem het beste op kan leiden?

tja ik ben het er wel mee eens maar goed je weet niet waarom iemand geen les kan of mag nemen odf noem maar op. maar of t dan inderdaad verstandig is om een groen paartd te nemen
Verward

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 13:16

Ja idd, ik weet de rede niet waarom er niet gelest kan worden. Maar als je dat van te voren al wist weet ik niet waarom je er dan aan gaat beginnen...

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 13:44

Amethyst schreef:
Humm... je leert iemand zo op een forum niet even hoe je een groen paard dressuuroefeningen bijbrengt..
Ik denk dat je toch les moet nemen, want dit valt zo niet uit te leggen over internet

ja dat snap ik ook Tong uitsteken maar misschien dat jullie wat tops kunnen geven over wat en hoe..... want ik kán geen les nemen.. in ieder geval niet tot de zomer!!

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 13:46

xxappiexx schreef:

ze is niet groen meer hoor, met de vorige eigenaar, dat is dan weer een bekende van ons, heb ik onder zijn begeleiding het paard ingereden, maar hij zit meer in de springsport dus ik kan geen dressuurbegeleiding van hem krijgen..

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 13:47

Banja schreef:
ja dat snap ik ook Tong uitsteken maar misschien dat jullie wat tops kunnen geven over wat en hoe..... want ik kán geen les nemen.. in ieder geval niet tot de zomer!!

Dan zou ik je aanraden te wachten tot de zomer voordat je hiermee begint zonder te weten hoe je dat doet. Het aanleren van zulke dingen komt heel precies en zonder goede begeleiding kan het helemaal uit de hand lopen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 13:50

O, okee. Dat wist ik niet Knipoog
Maar kan hij echt niets wat een beetje met dressuur te maken heeft? Als springruiter kun je meestal toch ook wel redelijk dressuren lijkt me.

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 13:59

tsja.. hij zal vast wel wat kunnen helpen met de dressuur, maar ik weet ook niet of hij daar echt de tijd voor heeft, en het wil, maar dat vraag ik dan binnenkort wel!

Ik zal even uitleggen waarom ik nou geen les kan nemen:
We hebben dus nu een paard, en de enige vereniging die op loopafstand vanaf ons zit is de ponyclub, en daar mogen we dus niet met ons paard naartoe. De rijvereniging is verplaatst naar een andere manege, waardoor hij vanaf de plek ( waar we wel lopend naar toe konden) is verplaatst naar een plaats waar we niet heen kunnen stappen. We hebben geen trailer, en we kunnen ook niet met een trailer rijden. Nou was het in de zomer MISSCHIEN mogelijk om iemand die dan weer bij de ponyclub les gaf, ons priveles zou geven, thuis. Maar omdat ik niet zeker weet of hij dat nog wil, en daar nog tijd voor heeft, is de kans er ook nog dat we helemaal geen les kunnen krijgen. Dan moeten we een andere oplossing zien te bedenken, om toch even iemand naar ons te laten kijken en tips te geven, omdat je zelf altijd een behoorlijk subjectief beeld hept van hoe je rijd, vind ik het fijn om iemand te hebben die daar los van staat en kan zeggen wat je kan verbeteren. Maar dat weet ik dus nog niet. Nou hoopte ik dat iemand ons tips kon geven over hoe we het goed kunnen aanleren, of oefenen, zodat ik niet zelf zonder ervaring aan de gang ga, en de kans bestaat dat het fout gaat. Dus als jullie een oplossing weten.. graag !

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 14:08

Banja schreef:
Ik zal even uitleggen waarom ik nou geen les kan nemen:
We hebben dus nu een paard, en de enige vereniging die op loopafstand vanaf ons zit is de ponyclub, en daar mogen we dus niet met ons paard naartoe. De rijvereniging is verplaatst naar een andere manege, waardoor hij vanaf de plek ( waar we wel lopend naar toe konden) is verplaatst naar een plaats waar we niet heen kunnen stappen. We hebben geen trailer, en we kunnen ook niet met een trailer rijden. Nou was het in de zomer MISSCHIEN mogelijk om iemand die dan weer bij de ponyclub les gaf, ons priveles zou geven, thuis. Maar omdat ik niet zeker weet of hij dat nog wil, en daar nog tijd voor heeft, is de kans er ook nog dat we helemaal geen les kunnen krijgen. Dan moeten we een andere oplossing zien te bedenken, om toch even iemand naar ons te laten kijken en tips te geven, omdat je zelf altijd een behoorlijk subjectief beeld hept van hoe je rijd, vind ik het fijn om iemand te hebben die daar los van staat en kan zeggen wat je kan verbeteren. Maar dat weet ik dus nog niet. Nou hoopte ik dat iemand ons tips kon geven over hoe we het goed kunnen aanleren, of oefenen, zodat ik niet zelf zonder ervaring aan de gang ga, en de kans bestaat dat het fout gaat. Dus als jullie een oplossing weten.. graag !

Een tussenoplossing misschien wel... (het is maar een idee)
Als je nou bijvoorbeeld hier op Bokt een advertentie plaatst dat je een ervaren iemand zoekt die je kan helpen met het verder beleren (want dat doe je eigenlijk) van je paard? Misschien dat er dan iemand is die bij je kan komen en zo jou en je paard les kan geven. Om je vast wat te verdiepen in het hoe en wat (de theorie) zou je een goed boek kunnen lenen/kopen. Maar om zo tips te geven over internet hoe je je paard verder beleert, nee, dat gaat helaas niet

xxappiexx

Re: paard net onder het zadel, waarmee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 14:20

Idd, er zijn genoeg ruiters die je wel wat willen helpen en die bij jullie in de buurt wonen. Je kunt het altijd eens proberen.
Succes!

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:02

Ik zou als ik jou was goed opzoek gaan anar een goede ruiter. of een legever die je kan helpen. Het is echt moeilijk om dit alleen te doen zonder lessen.
En in de tussen tijd zeker niet te moeilijke dingen doen. Gewoon zorgen dat de basis er goed inblijft en niet al te moeilijke dingen vragen zodat je het ook neit verkeerd aan kan leren.
En zeggen hoe je een paard moet beleren over een forum is echt moeilijk. En zeker bij een jong paard waar alleen de basis nog maar in zit.

Succes met zoeken!!.. Hopelijk vind je wat!

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 15:19

ja ik snap dat ook wel Tong uitsteken maar ik wist ook niet of zoiets makkelijk aan te leren is... Weten jullie dan misschien goede informatie boeken..??

Ik zal ns op zoek gaan naar iemand uit de buurt die dat kan!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:26

Banja schreef:
ja ik snap dat ook wel Tong uitsteken maar ik wist ook niet of zoiets makkelijk aan te leren is... Weten jullie dan misschien goede informatie boeken..??

Ik zal ns op zoek gaan naar iemand uit de buurt die dat kan!

Pff... hoe heette dat boek nou... "Van veulen tot rijpaard" geloof ik..

Was wel een informatief boek Ja

Misschien dat je ook eens op www.bol.com kunt zien?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:52

Waar in Gelderland woon je?
Met een jong paard kun je lange lijnen rijden, grote voltes, slangevoltes, tempowisselingen op je zit rijden, overgangen maken, hierdoor maak je je paard sterker en snel aan de hulpen. Grote 8-en rijden, zodat het paard leert in balans te blijven als je van hand wisselt. Genoeg wat je kunt doen met een jong paard.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 17:31

heb je dan wel een bak waar je met je paard staat???