Waarschijnlijk domme vraag over groei van manen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amon_

Waarschijnlijk domme vraag over groei van manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 21:35

Ik loop al een tijdje met een vraag, en volgens mij nog een hele domme ook Clown Maar heb me er nooit in verdiept, gewoon omdat ik het me nooit af vroeg. Tsjeee wat ben ik weer lekker wazig.
Mijn domme vraag is: Groeien manen gewoon door, of is er een bepaalde lengte voor ieder paard verschillend.
Bij ons mensen groeit het haar gewoon door als we het niet zouden knippen, is dat bij paarden ook zo?
Als ik terug denk aan de paarden die ik ken kan ik me niet herinneren dat het langer en langer werd. Maar helaas heb ik de meeste paarden ook niet langer dan een paar jaar gekend.
Heel erg penny achtig van mij misschien, maar mijn Amon zijn manen mogen best wel een stukkie langer Tong uitsteken , dat zou de helft Andalusier in hem wel goed doen denk ik zo. En zo kwam ik dus op mijn diepzinnige vraag Haha!
Ik ben benieuwd, al vrees ik dat de vlieger van een weelderige haardos voor Amon niet opgaat Schijnheilig

AnnaBabs

Re: Waarschijnlijk domme vraag over groei van manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 21:50

Even 1 ding: domme vragen bestaan niet Haha!

Ik ben geen expert op het gebied van manengroei, maar ik heb ooit eens gehoord dat het met erfelijke aanleg te maken heeft.
Hoe lang de manen van een paard (kunnen) worden ligt vast in de genen.
Het is dus even afwachten en kijken hoe lang ze worden Knipoog
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Amon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 21:53

Heb hier zeker wat aan thanks Haha! , dan vrees ik dat het gen van Amon geen weelderige super Andalusische manen bevat Huilen

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 21:56

Volgens mij groeien haren bij mensen ook niet eeuwig door... Bij de een groeit het tot op de kont, en bij mij kwam het nooit verder dan over mijn schouders...
Ik denk eigenlijk dat dat voor paarden ook geld.
Maar zeker weten doe ik het niet! Mijn paardje is gelukkig gezegend met een weelderige staart, en manenbos, alleen hebben ze het plukje achter de oren veel te ver weggeknipt (10cm ofzo..) dus daar moet weer even wat bijgroeien.. is nu even geen gezicht!
Hopelijk groeien ze dus snel Haha!
Kijk mar hoe dat er nu uitziet:
Afbeelding
(let maar niet op dat bloemetje tussen de neusriem hoor.. had mijn nichtje gedaan hihihi)

Amon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 22:06

Lekker koppie heeft je paardje, en dat bloemetje maakt het af Haha! valt het ook niet op dat het scheermes een beetje is uitgeschoten.
Wat betreft onze haargroei, denk eerder dat het probleem is dat het bij sommige mensen gewoon te dun wordt en afbreekt als het langer wordt, maar gezegd wordt toch dat ons haar gemiddeld 10cm per jaar groeit, bij de 1 wat sneller als bij de ander.
Dus hoopte dat Amon een zeer trage haargroei had hihi

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:15

Plaats eens een foto dan.. ? Haha!
thnx trouwens voor je complimentje over mijn paardje. Heb haar nog maar net (2weken) en ben super blij met haar Lachen

Amon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 22:21

Hier staan wat foto's van hem
viewtopic.php?f=10&t=388056

En ja ik snap dat je blij met hem bent, ik herken het gevoel maar al te goed, ervaar het nog steeds elke dag.
Hij bevalt me zo goed omdat hij net als Amon een lieve uitstraling heeft (ff offtopic sorry)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:27

Het is voornamelijk erfelijk aangelegd.. kijk maar naar de voorpluk van verschillende paarden, bijna niemand knipt die pluk bij dus daar kan het niet aan liggen. De een heeft alleen een pluisje en bij de ander groeit het tot over de neus.
Bij mijn pony is haar voorpluk nu zo lang dat hij in haar eten hangt (steeds vieze puntjes dus Knipoog ). Haar manen hangen ook tot de bovenkant van haar voorbeen inmiddels, en dat terwijl ze 9 jaar geleden met stekels bij de handelaar vandaan kwam!
Ik heb niet het idee dat haar manen nog veel groeien, dus hier zit wel een beetje de stop bij haar.. er zijn ook paarden die manen tot de grond hebben (maar dat vind ik niet eens mooi, dus dat scheelt Knipoog )

Amon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 22:37

Jouw Evita heeft wel supermanen (vindt haffies trouwens toch al super), maar w.b. die voorpluk daar zit wat in. Mag dan trouwens nog niet klagen, want een pluisje heeft tie niet Haha!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 13:10

AnnaBabs schreef:
Even 1 ding: domme vragen bestaan niet Haha!

Ik ben geen expert op het gebied van manengroei, maar ik heb ooit eens gehoord dat het met erfelijke aanleg te maken heeft.
Hoe lang de manen van een paard (kunnen) worden ligt vast in de genen.
Het is dus even afwachten en kijken hoe lang ze worden Knipoog
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

klopt als een bus. dit geld trouwens ook voor mensen.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 13:32

Ik ben ook erg gek op lange manen, en knip hooguit wat puntjes bij als het wat piekerig wordt.
Maar de manen van mijn pony zijn al jaren op dezelfde lengte.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:59

Ik denk wel dat het erfelijk bepaald is. Toen ik Rhea kocht hadden ze net haar manen getrokken, van schouderlengte naar super kort!!

In een paar maanden tijd zijn haar manen bijna langer gegroeid dan die van mijn zus haar Haflinger. Als die net zo snel zouden groeien zou het verschil steeds ong hetzelfde blijven.

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 14:11

heej

de manen blijven groeien maar als ze te lang worden breken de punten af en daardoor word het nog niet langer. het is eigenlijk net zo als bij een mens met blond haar blond haar is meestal niet zo sterk en als het te lang is gaat het breken en word het niet langer.(heb ik zelf ook last van, hahahhahahhahahha)

groetjes jeltien