veel galopperen, kan mijn pony dit aan ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJurdyWonanx

veel galopperen, kan mijn pony dit aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 18:27

hoi hoi,

ik heb een shethengstje van pas 3 jaar..
ik rijdt nu zon 3 a 4 keer per week. maar dan wel buiten, hij hoeft ook niet aan de teugel, wijken en dat soort dingen, alleen buiten lekker stappen, en lekker galopperen,
nu rijdt ik gemiddeld zo'n 1 a 2 uurtjes als ik buiten ga rijden, galopperen best veel, maar hij vind galoperen zo leuk Tong uitsteken want als ik in de wei rijdt, krijg ik hem met moeite in stap of draf :S raar maar waar. maar als ik hem uiteindelijk en galop krijg in de wei, stopt hij bijna ook niet meer Lachen
buiten is hij ook helemaal blij als hij mag galopperen.

maar nu even.

hoelang zou hij ong kunnen rijden ?
ik rijdt meestal bijna de helft galoperend over rechte stukken.
en meestal is het gewoon een stuk galoperen, en dan terug stappen over de zelfde lengte,

hoe lang zou hij kunnen rijden ? stappen en af en toe galoperen..
Laatst bijgewerkt door Karin op 03-04-05 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

cijsalover

Re: kan mijn pony dit aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:32

draaf je niet?

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 18:33

hoi, ja draaf wel kleine stukjes, maar omdat ik zonder zadel rijdt ( ben nog op zoek naar een goed passend ), vind ik draven voor hem en voor mij niet zon pleziertje, natuurlijk doe ik ook lekker rustig een stuk draven

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:39

Ik vind dat je hem dan wel erg veel rijd! 3/4 keer in de week voor een pony die net 3 is! Ik zou wat vaker met hem gaan wandelen, je belast zijn rug nu erg. Hij zou daar last van kunnen krijgen later.
Hoe zwaar/groot ben je? En hoe groot is hij zelf?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:42

ik zou het persoonlijk wat veel vinden liever nu wat minder en er een aantal jaren langer plezier van hebben dan een pony te vroeg al te veel laten doen en dat hij met een jaartje of 8 al chronische klachten krijgt.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:43

hoeveel minuten galopeer je dan? of je pony t aan kan ligt ook aan je gewicht/lengte, als ik jou was zou ik toch een paar stukken gaan draven vooral op zo'n jong shetje...hoe lang is hij nu onder het zadel?vind 2uur rijden nog wel erg lang voor een jonge pony. Mijn paard heeft het al zwaar als ik nog niet eens 45minuten rijd(vraag niet eens veel van haar)

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:48

Ik denk dat het behoorlijk zwaar is voor zo'n jonge pony. Minder galopperen, meer andere dingen. Ook kan je beter niet direct zo lang rijden.
[edit: verkeerd gelezen]

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 19:14

Ik vind het ook te zwaar voor een pony van 3 jaar.
Ik rijd mijn 4,5 jarige 3-4x per week Ja

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 19:43

grrrr Boos!

ok antwoord op je vraag

NEE

onze shet is nu net 5 en mag NU PAS zwaarder belast worden (meer dan 20 kg en evt wat langer) een 3 jarige is nog vollop in de groei , shetten groeien LANGZAMER dan bv kwpnrs

een 3 jarige shet wil TE GRAAG hard lopen en moet je der op letten dat ze zich zelf niet voorbij lopen ,..

dat hij/zij dat in de wei niet wil met jou der op zegt misschien iets over de zwaarte? wei=ruw terrein meer spier gebruik benodigd ,..

3 a 4 x per week a 1 a 2 uur is zeker te weten VEEL TE VEEL

een shet kan tussen zijn 3e en 4e jaar nog 5 cm in de hoogte groeien
en DAARNA volgroeid zijn rug pas

als je lang van je shet wilt genieten raad ik je ten zeerste aan VEEL RUSTIGER aan te doen ,...

waarom nemen die meiden nou altijd een jonge shet ipv een volgroeide als ze toch niet kunnen wachten Boos!

balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 19:49

Ik ben het met nickyu eens.

Je verkl**t dat beestje zo...
Zoveel en lang als jij doet doe ik nog niet eens met mijn net 5 jarige fjord... En als ik langer na buiten ga stap ik het meest...

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 23:19

Eens met nickyu. Lachen

LuckyandMiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 23:22

Is erg zwaar voor je pony! Vind het erg veel!

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 08:11

het had iets vriendelijker gebracht kunnen worden, al denk ik wel dat het zo het best tot je doordringt waarschijnlijk...

maar ben het helemaal met nickyu eens, je bent die pony aardig aan het verkl*ten zo....

natas101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 08:17

het is opzich niet erg dat je 3 keer per week op je pony rijd maar als ik jou was zou ik het dan wel bij een uurtje houden en dan wat meer met hem aan de hand gaan lopen Haha!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 08:24

Net 3 jarig hengstje, 3 a 4x per week 2 uur rijden, de HELFT daarvan in galop is echt veel en veel te zwaar!

Bedenk eens waarom hij niet wil stappen en draven, galop is de meest makkelijke natuurlijke gang, hij kan waarschijnlijk gewoon niet goed stappen en draven met jouw op zijn rug.

Als hij net 3 is zou ik eerst eens HEEL RUSTIG de basis met hem gaan oppakken, beter zelfs nog een half jaartje tot een jaar wachten.
Wat je wel kan doen is hem gaan beleren voor de kar, rustig aan aan de lange lijnen en dat met hem gaan oppakken, dat is veel minder belastend en zal ook geen latere blessures geven.

Zo als je nu bezig bent is het echt veel te zwaar voor je pony.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 10:43

ja, ik longeer hem nu nog maar 1 x per week ofzo, en de rest niet. en ga hem in het tuig oefenen, ( erachter lopen )

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 10:57

T@nj@ schreef:
Net 3 jarig hengstje, 3 a 4x per week 2 uur rijden, de HELFT daarvan in galop is echt veel en veel te zwaar!

Bedenk eens waarom hij niet wil stappen en draven, galop is de meest makkelijke natuurlijke gang, hij kan waarschijnlijk gewoon niet goed stappen en draven met jouw op zijn rug.

Inderdaad! Dat wilde ik net zeggen!

Ik denk ook dat je pony nog veel moeite heeft met het evenwicht. Ineens heeft hij een mens op zijn rug, dan moet je je benen wel anders neerzetten en evenwicht hebben! Dus als jij gaat draven dan springt hij aan in galop, omdat hij het juiste evenwicht nog niet heeft!

Dus ik zou nu even lekker met rust laten... even van de schrik laten bekomen zeg maar. Lekker wandelen en af en toe een beetje longeren en heel veel knuffelen en gewoon lekkere aandacht geven. Vervolgens zou ik hem over een tijdje weer opnieuw aanrijden. En dan veel stappen en dan rustige drafjes maken, zodat hij met jou zijn evenwicht goed kan vinden. En dan geen hele stukken draven, maar gewoon 10 meter ofzo en dan stappen en dat dan uitbreiden. Pas als hij met jou kan draven en stappen dan pas zou ik aan galop denken!

In ieder geval is het nu wel te zwaar voor hem... dus denk aan je ponytje..

Veel succes saampies verder!

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 11:40

ik ben nu rustiger aan gaan doen Bloos maar mijn zusje gaat er ong 1 x per week op, even aan het longeertouw en daarna even dat ik met halstertouw meeloop ( mijn zusje is 11 en weegt niet veel en is ook klein Tong uitsteken) maar, zij kan wel gewoon draven op hem, hij doet het ook goed, en bij haar gaat die juist moeilijk in galop, maar bij mij weet hij dat hij dan gewoon eventjes moet luisteren, en gaat bij mij wanneer ik hem dat vraag, ook gewoon galopperen, wanneer ik dat niet vraag of aanleiding naar geef, blijft hij ook gewoon draven, maar mijn zusje rijdt er nu nog maar 1 x per week even op. want dan kunnen ze elkaar beter leren kennen enz.

Armaris

Re: veel galopperen, kan mijn pony dit aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 02:09

Zoals je vroeger deed was het inderdaad VEEL te ZWAAR voor je pony
maar je heb je zo te zien goed herpakt
Verder zou ik hem nu wat laten bekomen,hij rent zichzelf haast dood.

Hoop dat het nu beter gaat

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 10:26

Was dit niet die pony die je toen, hij 2,5 was al wou dat je zusje er op zou gaan rijden?? Verward Volgens mij wel...

vind het ook veel te veel.. dus als je 2 uur rijd.. galopeer je een uur??

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 10:49

Ik vind dat je er veel te veel mee doet
als die pony net 3 is, zou je er nu mee moeten beginnen er een keer een zadeltje op te doen en er een keer een stukje op gaan stappen/draven
maar wat jij doet... Misselijk Lips are sealed

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 12:02

Ben het inderdaad ook wel met de rest eens. Ik zet er ongeveer 1 keer in de week een heel klein kind op voor een paar minuten stappen meer niet.