omgaan met een veulen van haast een jaar oud!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hoe moet je omgaan met een veulen van haast een jaar oud?

je zet hem ergens in een wei en laat hem daar staan en laat hem zo opgroeien.
24 (77%)
je gaat met hem trainen zoals stap, draf en halt.
4 (12%)
je laat hem gewoon bij zijn moeder staan en zijn moeder zal hem wel opvoeden.
3 (9%)
je gaat hem gewoon meteen longeren daar word hij mak van.
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 31

nujaro

omgaan met een veulen van haast een jaar oud!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 18:24

heej

hoe vinden jullie dat je met een veulen moet om gaan die haast een jaar oud is?

groetjes Jeltien

denice

Re: omgaan met een veulen van haast een jaar oud!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:27

ik vind EiGenlijk, dat je hem op de wei moet zetten met 2 of meer leeftijdsgenoten, en 1 keer in de week er wat mee doen...
niet teveel gaan klooien en hem lekker laten spelen en knokken met vrienden!

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:27

Vind de keuzemogelijkheden niet echt uitputtend. Ik ga namelijk anders met onze jaarling om. Hij staat lekker buiten waar hij met de hand in wordt gezet. 1 keer in de week wordt ze lekker gepoetst zodat ze ook lekker mak blijft. Is ook een manier.
Nu gaat straks van de zomer naar de opfok, in een koppel, dus dan is het niet mogelijk. Anders hadden we dat ook wel gedaan (beetje contact houden). Ik ga dus ook voor optie 1.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:39

Lekker met wat vriendjes op het land doen en eens in de zoveel tijd even lekker poetsen verzorgen en netjes an een touwtje lopen voetjes geven dat is meeer dan genoeg.
Trainen moet je niet doen in de groei, stap draf en halt daar kan je met 2,5 mee beginnen dat is vroeg zat !

Eerst lekker paard laten zijn !

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:42

In de opfok met een groep andere veulens.
Longeren is wel het meest achtelijke wat je kunt gaan doen, tenzij je van paardenbiefstuk houdt.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:47

De ideale keuze staat er (volgens mij) niet bij.
Ik zou gaan voor: Opfok met andere veulens, of een weide met andere veulens. Een keer in de week, of eens in de 2 weken poetsen, tutten, enz. Met 2.5 echt beginnen met longeren, commando's, enz.

Ulex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 19:16

Leuk dat je dit item neerzet omdat dit ook mijn situatie is. Ik merk dat ons veulen (hengstje) wel erg de baas wil zijn. Hij vindt het ook niet fijn om aan halster mee te lopen, gaat trekken/stijgeren. Borstelen vindt hij wel goed, dan blijft hij lekker staan. Hebben jullie ook nog tips voor het lopen aan halster en dominant willen zijn?

(Het is trouwens gelukkig een ukkie zodat we hem nog wel aardig makkelijk de baas kunnen zijn)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:16

Geen van alle.
Je zet hem in een kudde met leeftijdsgenootje en het liefst ook wat van andere leeftijden.
Zo af en toe pak je hem om een borsteltje eroverheen te halen, hoefjes te krabben/ laten bekappen, wormenkuurtje te geven, eventueel een stukje lopen. (zeker niet dagelijks).
Zeker niet longeren of op een andere manier werken.
Ook niet langer dan een kwartiertje bezig zijn ivm nog weinig concentratievermogen.
En niet te vergeten veel foto's maken van je opgroeiende peuter.

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 13:21

heej

over dat longeren ben ik het wel met je eens maar ik kon niks meer verzinnen en ik doe het zelf ook anders bij mijn verzorgveulen: zij staat samen met een vriendinnetje in de wei en als ik tijd heb dan ga ik met hem wandelen.

groetjes jeltien

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 13:26

Toen mijn paard 1 was leerde ik hem op comando stappen en draven en stilstaan. voorderest speelde hij lekker buiten Lachen

nujaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 13:36

heej

probeer een beetje strenger te zijn en als hij dat poetsen echt lekkre vind dan moet je hem als beloning een poetsbeurd geven *o/* als dan een veulen een klein beetje voor je wil gaan werken kun je hem steeds belonen en houd het in het begin niet te lang als hij zijn best doet.

groetjes jeltien

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 13:36

De basis van met je meelopen, stap, draf en halt moet er al inzitten op een leeftijd van een paar maanden, als hij nog bij zijn moeder loopt. Daar hoort ook het geven van voetjes bij. Met een jaarling: inscharen en niet teveel mee tutten. Als de basis er goed inzit hebben ze die op driejarige leeftijd vlug genoeg weer te pakken.

LuckyandMiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 13:54

Lekker in de wei laten staan en ook wel wandelen enzo Haha!

Sasjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 16:57

Ulex schreef:
Leuk dat je dit item neerzet omdat dit ook mijn situatie is. Ik merk dat ons veulen (hengstje) wel erg de baas wil zijn. Hij vindt het ook niet fijn om aan halster mee te lopen, gaat trekken/stijgeren. Borstelen vindt hij wel goed, dan blijft hij lekker staan. Hebben jullie ook nog tips voor het lopen aan halster en dominant willen zijn?

(Het is trouwens gelukkig een ukkie zodat we hem nog wel aardig makkelijk de baas kunnen zijn)

Is jou hengst-ukkie toevallig zwartbont en heet hij Ulex van de Bleekmeerhoeve? Bloos

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:03

Ik vind dat je hem in de wei moet zetten en af en toe al met hem moet oefenen op commando's te reageren. Maar neem hem absloluut niet zijn veulenzijn af!

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:04

Sjappie schreef:
Vind de keuzemogelijkheden niet echt uitputtend. Ik ga namelijk anders met onze jaarling om. Hij staat lekker buiten waar hij met de hand in wordt gezet. 1 keer in de week wordt ze lekker gepoetst zodat ze ook lekker mak blijft. Is ook een manier.
Nu gaat straks van de zomer naar de opfok, in een koppel, dus dan is het niet mogelijk. Anders hadden we dat ook wel gedaan (beetje contact houden). Ik ga dus ook voor optie 1.

dit zou ik ook doen

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:12

Pling Een veulentje moet je zo lang mogelijk bij zijn mama laten tot die hem vanzelf afspeend. Dan kun je hem lekker in de wei zetten bij andere paarden. Niet alleen bij leeftijdsgenoten want als er oudre en ervaren paarden bij instaan gaan die hem opvoeden, zoals het in het paardenleven hoort. Als hij zich misdraagt dan krijgt hij een beet enzovoort. En dan kun je hem leren aan een halster meelopen borstelen en voetje geven. Zo leert hij alles wel vroeg maar hij blijft toch lekker lang bij zijn maatjes. Zo komt alles wel goed. X mij Cool Cool Cool Bloos Bloos Bloos

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:18

Ik ga met het veulen niet anders om dan met mijn andere paarden. Netjes wachten als je in de stal komt, aan het halster stappend naar de bak. Een enkele keer een borstelbeurt en hoevenkrabben. Maar als dat geen probleem is word het alleen nog maar gedaan als het nodig is.
Het liefste zou ik veulens 's zomers in een koppel hebben. In de winter kunnen ze gewoon bij mij thuis op stal en komen iedere dag met de andere paarden buiten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:35

En waarom alleen zomers in een koppel? Veulens hebben ook in de winterdagen leeftijdsgenootjes nodig om mee te spelen en te rennen en te stoeien. Net als in de zomer. Het is niet zomaar een knop die je bij ze om kunt zetten.

Ulex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:40

Ons veulen (pff jaarling alweer zowat, wat vliegt de tijd) heet inderdaad Ulex van de Bleekmeerhoeve. Het is een lekker monster! Haha!
(in de goeie zin van het woord hoor!)

Iedereen heeft het over de opfok, maar wat als je die keuze nu niet hebt... Tenminste in de zin van ik wil mijn pony gewoon thuis hebben staan.. Mijn schoonouders hebbn wel een wat oudere shet, misschien toch maar een tijdje samen laten lopen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:47

@ Ulex: Wat zou je zeggen van een leeftijdgenootje zoeken? Je hoeft hem niet zelf te kopen, eentje in pensionstalling nemen kan ook.

Ulex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 18:53

Cassidy schreef:
@ Ulex: Wat zou je zeggen van een leeftijdgenootje zoeken? Je hoeft hem niet zelf te kopen, eentje in pensionstalling nemen kan ook.

Is best een goed idee ja.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 23:26

Want wat is het alternatief als hij de wat oudere shet niet als gezelschap kan hebben? Hou je hem dan alleen?