wat is trravers? En vraag over klinisch keuren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

renske

wat is trravers? En vraag over klinisch keuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 16:45

Hallo,

Ik was wat dingen over in de verkeerde galop aanspringen aan het lezen en toen kwam ik ook paar keer tegen dat je dan in travers moet gaan. Wie kan mij vertellen wat dit precies is?

En ik had nog vraag als je paard koopt is handig om hem/haar te laten keuren maar waar word bij klinisch onderzoek dan naar gekeken en opgelet?
En je had geloof ik ook rontgelogisch keuren maar dat was geloof ik bij de 500 euro ongeveer? Maar toch vraag ik me af waarbij ze dan opletten.

sarajevotje

Re: wat is trravers? En vraag over klinisch keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 17:29

hey,
travers is het tegenovergestelde van schouderbinnenwaarts
dus het paard moet met de achterhand op de 2de (binnen) hoefslag lopen en met zn voorbenen op de hoefslag

mijn paard is ook klinisch gekeurd en ik denk dat ze dan vooral letten op dat er geen botjes ofzo verkeerd zitten ! denkik Tong uitsteken !
(weet het nie zeker hoor)

CarpeDiem

Re: wat is trravers? En vraag over klinisch keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 17:37

Bij klinisch keuren kijken ze naar de hartslag, of hij daar een ruisje ofzo op heeft. Ze luisteren naar zijn longen. kijken hem na op eventuele wondjes, kijken zijn tanden na over evt haken. Verder kijke ze of ze het hoesten kunnen opwekken. Daarnaast wordt gekeken naar het lopen. of het paard kreupel is, en dmv buigproeven wordt gekeken of er een evt. afwijking in een gewricht zit. Verder wordt je paard na inspanning nog een keer beluisterd, om te zien hoe zijn conditie staat.
Ik geloof dat dat het ongeveer wel allemaal was, in de hoofdlijnen dan. Voor een keuring (klinisch) ben je rond de 100 euri kwijt. Voor een rontgenologische keuring zit je indd rond de 400 ( dus met klinisch een 500). bij een rontgenologische keuring kijken we naar OCD (losse botfragmenten in het gewricht) en andere afwijkingen bij de botten.

Op zich is het wel raadzaam om zeker een klinische keuring te doen. zeker met de buigproeven vallen er veel door de mand!