Zadel op meerdere paarden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carlijn83

Zadel op meerdere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 15:37

Ik heb mn eigen dressuurzadel (KN) alleen op mn eigen paard liggen.

Nu ga ik straks beginnen met een paard van de stalhouder.
Daar komt in de eerste periode (zadelmak maken) waarschijnlijk een kunstof vz-zadel op.
Het plan is om haar later ook uit te brengen op wedstrijd.
Nu vind ik mn eigen zadel stukken fijner zitten dan die kunststof

Zou ik dan ook mijn zadel (als het past natuurlijk) erop kunnen leggen?
Of gaat dat dan toch wel wat werken op de pasvorm van t zadel?

Hoe doen jullie dat?

Lielle

Re: Zadel op meerdere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 15:59

RT -> VMR

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 16:05

ik heb zelf 3 kn zadels,en die gebruik ik voor alle paarden die hier staan,van super brede fries tot andalusiers.

ik heb er alleen wel zo'n bontje tussen liggen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 16:07

ik heb mijn dressuurzadel op 2 paarden liggen, en mijn 1e springzadel lag altijd op drie paarden (met bontje). Ik heb er pas een bijgekocht en die is nu voor 2 paarden, en Raimaer heeft dus haar eigen.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 16:11

het kan wel hoor, tenzij het niet goed past nartuurlijk Knipoog

San_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 16:15

Ik had ook een dressuurzadel op 2 verschillende paarden liggen, maar ik merkte wel dat ie op 1 paard steeds slechter ging liggen...

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 16:25

Lielle schreef:
RT -> VMR

Oops, ik zat al te twijfelen, sorry!

balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 19:53

Ik zou dat niet doen... Wel gewoon een keertje als het past, maar niet zo vaak want dan vervormt die toch en misschien komt het er dan wel van dat hij op het laatst niet meer goed past op het paard waar die eigenlijk voor is.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 19:56

De eigenaresse van de manege waar ik heb gereden, rijd haar eigen paarden ook met 1 zadel. Ik denk dat dit wel kan hoor. Mits het zadel past!

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 21:09

Ik heb gehoord dat het niet goed is voor je zadel. De man die mijn zadel opvult zegt dat elke paardenrug weer anders is en dat het zadel zich dan constant aanpast en op den duur niet meer goed ligt op het paard waar het zadel ooit voor gekocht is. Niet doen dus!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 21:21

ja, normaal gezien kan het wel. ik zou dan wel voor elk paard een gel,wolletje,... gebruiken, zodat het voor elk paard goed zit. en natuurlijk moet je een zadel voor een paard met weinig schoft niet gebruiken voor een paard met een hoge schoft.

Skipperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 21:36

Mits het zadel goed past, zou dat best af en toe wel een keertje kunnen voor een wedstrijd.
Maar als je dat heel vaak doet, is het niet ondenkbeeldig dat er wel wat veranderd aan het zadel, aangezien het zadel ook naar de paardenrug vormt.
En het moet wel heel toevallig zijn dat je 2 willekeurige paarden rijdt waarbij de rug bijna identiek is.

Ik zou er absoluut geen gelpad of bontje onder doen als het zadel goed past, hierdoor gaat het zadel nl niet beter van liggen (en als het niet goed past, helpt een gelpad oid ook niet).
Alleen wel verschillende dekjes gebruiken.

Diedjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 09:53

Ik heb mijn zadel op 2 verschillende paarden liggen en gaat prima Haha! Ik heb alleen per paard een ander dekje en een andere singel

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 09:54

Zolang het goed past is het prima te doen lijkt me Lachen

Sanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:33

Als je met het zadel al langere tijd op je eigen paard rijd zal het zadel niet veel meer veranderen aan het andere paard. Dit hangt er wel vanaf hoevaak je ermee gaat rijden. Als het zadel ook goed op het andere paard past zie ik geen problemen om het ook daar voor te gaan gebruiken.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:25

Ik zou het toch niet doen. Je zadel ligt waarschijnlijk nu goed op jouw paard, maar door hem op een ander paard te gebruiken, zal hij toch weer iets veranderen. Stel je hebt een paar schoenen ingelopen en ze zitten perfect en je laat er om de dag iemand anders mee lopen, dan gaan ze toch minder lekker zitten na verloop van tijd. Beetje rare vergelijking misschien, maar dan kun je je er waarschijnlijk iets bij voorstellen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:37

Ik heb twee zadels en drie paarden - mijn zadelmaker heeft de zadels zo aangepast dat 1 zadel past op alle drie paarden, de andere ligt goed op 2. Paarden zijn wel zowat allemaal familie en hebben normale ruggen.

MissJapke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:41

Je het lijkt me geen probleem! Zolang het zadel past natuurlijk! Er zijn er zoveel die een zadel voor verschillende paarden gebruiken en als er een zadel zoek is ofzo op de manege gebruiken ze ook een zadel van een ander paard. Zolang het past Knipoog

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:23

ik gebruik mijn springzadel voor alle paarden en pony's die ik rijd ( mits het past)
naar mijn idee wordt een zadel daar niet veel anders van, anders zou je ook nooit een 2 e hands zadel kunnen kopen ( weet je ook niet waar het allemaal opgelegen heeft)
ik gebruik wel steeds een ander dekje,
mijn dressuurzadel houd ik eerst wel evn alleen voor mijn paard, vooral omdat die nog helemaal nieuw is, verder gebruik iknog het dressuurzadel van mijn vriendin en die past ook op veel paarden..

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:41

Ik leg mijn zadel overal op, om de eenvoudige reden dat ik met een ander zadel niet/moeilijk kan rijden owv rugklachten. Tot nu toe past het op elk paard wat ik rijd (al leg ik er wel een gel/bontje tussen, just in case), en dat gaat van 1.30 hoge pony tot 1.80 hoge (smalle) reus.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:46

KN ligt op veel paarden acceptabel. Dus als het past, zou ik het gewoon doen.

Ik gebruik mijn KN ook voor de paarden die ik rijd(momenteel 2)