Lui worden van buiten staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

carlijn83

Lui worden van buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 15:21

Vriendin en ik hadden t er laatst over en zij heeft haar ene paard maar 3 uurtjes per week buiten lopen omdat ie er anders lui van word.

Ik persoonlijk ben hier niet voor, bij ons komen ze dus overdag wel zolang mogelijk op t land.

Maar, wie kent dat?
Ja, okay, als hij zich onwijs loopt uit te sloven buiten kan ik me voorstellen dat ie daar misschien te veel energie in stopt maar verder..... Verward

Cookies

Re: Lui worden van buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 15:28

Nou, daar heb ik nog nooit van gehoord. Eerlijk gezegt vind ik het vreselijk dat iemand dat zijn paard aan doet. Dag en nacht in een hok van 3 bij 3 in z'n uppie.
Wat wel kan is dat hij rustiger is als hij naar buiten is geweest omdat hij dan leuke paardendingen kan doen en zich dan relaxter zal voelen. Als hij continue op stal staat dan zal bulken van de energie (en frustratie) en dan is ie inderdaad actiever.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 15:29

Nou lijkt mij sterk, misschien dat dat ze bedoelt dat ie een grasbuik krijgt en daarom een beetje sloom is. Maar dat is niet luiïgheid.
Maar dan zou ze meer moeten voeren, een paard constant bij 3,5 bij 3,5 doet helemaal niks! Dat kan hij ook niet. Dus is al zijn energie voor het rijden.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 15:32

Sammie schreef:
Nou lijkt mij sterk, misschien dat dat ze bedoelt dat ie een grasbuik krijgt

Ze heb amper gras op dr land staan Knipoog Had gekund idd.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 15:35

Verbaasd me niks.

In die box staat ie de hele dag stil en buiten is ie de hele dag in beweging.

Ze moet of dan iets meer voeren of meer rijden zodat zijn conditie beter wordt.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 17:04

Mijn paarden staan overdag zo lang mogelijk buiten, maar ik kan nou niet echt zeggen dat ze lui zijn.

Wel merk ik doordat ze altijd buiten zijn, dat ze als ik in de buitenbak ga rijden dat ze rustiger zijn dan in de binnenbak.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:43

Wat een grote onzin.

Ze worden er alleen maar fitter van, het is beter voor de conditie voor de weerstand en voor de doorbloeding voor de sijsvertering om ze veel mogelijk lekker vrije beweging te geven.

Er is geen paard dat lui word van weide gang, als hij zo weinig conditie heeft dat hij er moe van wordt dan moet ie helemaaaal heel veel naar buiten.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 20:16

Wat een onzin Haha!
Het paard van een vriendin van mij is ook zo'n racemonster. Die loopt zobveel te keten in de bak en in de wei. Maar energie zat met rijden hoor! Onze paarden lopen dus ook lekker de hele dag buiten Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 20:19

minder lui ? nog nooit van gehoord

misschien minder gefrustreerd Clown

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 21:48

Ik denk dat het wel kan alleen vind ik drie uur per week buiten wel erg weinig. Ik kan me voorstellen dat ze niet wil dat hij de hele dag buiten loopt.
Mijn paard staat de hele dag buiten. Ook omdat hij lekker zijn energie dan kwijt kan. Ik merk met rijden niets aan hem.
Het paard van een vriendin van mij staat een paar uur (tussen de drie en vijf uur) per dag buiten anders wordt hij met rijden een trage trapzak (sorry voor het woord). Conditioneel is hij prima aangezien we twee keer de veluwe trail hebben gereden. Meer voer erin... maakt niet uit wat je hem voert hij wordt er niet warm of koud van. Sportbrokken, energie brokken (pavo gold of iets dergelijks), haver. Het maakt niet uit. En dressuur rijden is niet zo leuk met een paard wat dan niet wil lopen. Nu hij iets meer op stal staat is hij met dressuur voorwaartser.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:07

luiïghied kan ook in karakter zitten en paarden horen buiten vind ik .. punt uit. Als je de mogelijkheid hebt om een gezond paard de hele dag buiten te doen en je doet het niet ben je in mijn ogen niet helemaal lekker.

Als het dan een luie trapzak wordt dan heb je een ander probleen als hij een trail kan lopen kan hij zeker na een dagje buitenstaan nog normaal en fit lopen onder de man.

Babs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:07

Mijn paard staat tegenwoordig van half 8 ´s ochtends tot half 5 ´s avonds buiten omdat ze anders haar energie niet kwijt kan op stal. Dan wordt ze echt een krengetje naar andere paarden. Ze is nu veel meer ontspannen als ze ´s avonds op stal staat. Veel beter voor haar dus! Ik moet zeggen dat ik haar dan met rijden wel iets meer moet activeren, maar da´s eigenlijk niet erg. Voorheen was ze met rijden vaak extreem fanatiek. Nu loopt ze natuurlijk overdag veel meer, dus is ze beter te rijden.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:10

Onzin, dan moet ze maar een paard kopen met meer pit, elk mak braaf paard wordt wat heter als je hem opsluit in stal.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:14

[/quote][

Als het dan een luie trapzak wordt dan heb je een ander probleen als hij een trail kan lopen kan hij zeker na een dagje buitenstaan nog normaal en fit lopen onder de man.[/quote]

Misschien kan hij het wel maar hij doet het in ieder geval niet.[quote][

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 10:09

Hoe zet ze haar paard buiten dan? Als je 'm zonder deken op buitenzet op een kaal land, tja dan wordt je paard inderdaad slomer want hij heeft z'n energie nodig gehad om te lopen en zich warm te houden. Dus de voeding dient dan wel aangepast te worden, om het paard de kans te geven zich goed warm te houden EN nog energie over te hebben om te presteren.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 10:34

Goh dan doe ik toch iets verkeerd. Zou graag willen dat mijn paard wat 'luier' werd. Ze staat 's winters de hele dag buiten en 's zomers 24/7.
Als een paard maar 3 uurtjes per week buiten loopt, gaat hij waarschijnlijk zo uit z'n dak dat hij daarna inderdaad moe is. Maar als een paard dagelijks buiten staat, heeft het daar beslist geen last van.
Paarden horen gewoon dagelijks zelfstandig hun benen te kunnen strekken en geen mensen om zich heen te hebben die vinden dat ze wat moeten doen.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 10:37

Mijn paard werd ook echt lui hoor, van buiten staan. Nou weet ik niet of het bij hem lui of moe was. Hij stond op een pensionstal, waar ze alleen 's zomers op het land mochten. Bij ons stond er ook niet zo veel gras op het land en stond hij ongeveer drie uur per DAG buiten. Hij had niet extreem gek gedaan, alleen de eerste minuten even blij doen Haha!

Als ik hem daarna van het land af haalde om bv mijn springles in te gaan, was hij niet vooruit te branden. Qua voer kreeg hij toch echt genoeg (3kg totaal) en verder was hij met rijden niet extreem heet. Van zichzelf was het paard wel druk.

Als ik hem eerst longeerde voor het rijden, merkte je geen verschil met rijden zonder eerst te longeren, dus dat hij te veel energie had van stal is ook onzin.

Nu staat hij op een andere stal, waar hij bijna elke dag buiten staat, ook 's winters. Of in de paddock of in de wei, samen met andere paarden. Hij is nu niet druk meer, en met rijden zeker niet sloom, ook als hij al buiten is geweest. Ik heb dus nooit geweten, noch begrepen, waar dat slome nou aan gelegen kan hebben Tong uitsteken

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 10:43

Citaat:
Ik kan me voorstellen dat ze niet wil dat hij de hele dag buiten loopt.

Het paard van een vriendin van mij staat een paar uur (tussen de drie en vijf uur) per dag buiten anders wordt hij met rijden een trage trapzak (sorry voor het woord). Conditioneel is hij prima aangezien we twee keer de veluwe trail hebben gereden. Meer voer erin... maakt niet uit wat je hem voert hij wordt er niet warm of koud van. Sportbrokken, energie brokken (pavo gold of iets dergelijks), haver. Het maakt niet uit. En dressuur rijden is niet zo leuk met een paard wat dan niet wil lopen. Nu hij iets meer op stal staat is hij met dressuur voorwaartser.

Dan moet je je toch eens gaan afvragen of dit dan wel het juiste paard voor haar is.
Dat paard is misschien wel ongelukkig met alleen maar zijn rondjes in de bak.

Maar om hem nou op te sluiten zodat hij voor jou plezier meer loopt...nee dank je. Dan zou ik toch op zoek gaan naar een andere oplossing.

Misschien wat aangespannen rijden, sommige paarden vinden dat helemaal super.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 11:46

Het kan best dat hij moe is. Lui zou ik het niet noemen...
Mijn paard ook vaak moe van het buiten lopen. Ze moeten veel meer opletten en een tukje tussendoor zit er vaak niet in.

Nu merk ik dat hij tussen de middag vaak gaat liggen slapen. Maar dat is puur omdat er een ander paard bij staat.

Zeker de eerste periode op het land, kunnen ze moe zijn. Maar eigenlijk vind ik dat geen reden om een paard maar niet buiten te zetten. Als het goed is halen ze het 's avonds wel weer in.

Als ik mijn paard van het land afhaalde (ook als stond er weinig gras) dan had hij echt wel een uur nodig om bij te komen. Binnen 5 minuten stond hij te slapen.

Ze moet hem ook de tijd geven om even bij te komen.
Mijn mening is dat een paard zoveel als mogelijk lekker naar buiten moet met vriendjes.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 12:41

Patos is na een winter wat meer op stal staan nu wat sloom als ik haar uit de wei haal, het is voor haar even omschakelen van max. 3 uur per dag naar hele dagen buiten. Ik heb het idee dat al die indrukken toch wat energie vergen, wanneer ik daarna nog een uur ga trainen moet ik haar toch extra aan het been zetten.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 12:48

Amethyst stond dag en nacht buiten, nou die werd er juist energieker van. En die stond zonder deken (dus het argument van dat een paard wat zonder deken buiten staat zijn energie alleen gebruikt om warm te blijven en daardoor 'sloom' wordt gaat niet altijd op, al zal dat ook wel met gewenning te maken hebben.) .

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:06

Ik denk niet dat ze er lui van worden hoor!
Niels staat ook de hele dag buiten, en dat kan ik ook wel merken. Als hije en dagje niet buiten staat is hij wel veel energieker en actiever. Maar buiten raakt hij gewoon zijn overtollige energie kwijt, hij gaat zich buiten echt niet overdreven moe maken hoor Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:08

Cowgirl schreef:
Verbaasd me niks.

In die box staat ie de hele dag stil en buiten is ie de hele dag in beweging.

Ze moet of dan iets meer voeren of meer rijden zodat zijn conditie beter wordt.

Denk ook dat het dat is

Hij is nu moe , omdat hij de hele dag beweegt

lekker daar aan laten wennen en als er weinig gras staat, genoeg bijvoeren.

MissJapke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:34

ja als ze gewoon binnen staan doen ze niets! Misschien wat rondjes draaien..
En als ze buiten staan lopen ze en zijn ze niet zo "blij" dat ze eens mogen rijden. Daarmee zijn ze niet zo heftig tijdens het rijden als ze buiten staan dan als ze op stal staan.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 16:28

Als een paard al moe is van een paar uurtjes buiten spelen zit er iets niet goed in het paard.