bieten en bietenpulp als voeding?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miekedar

bieten en bietenpulp als voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 14:43

Mijn paardje staat sinds gisteren naast mij thuis bij een boer die zijn paarden bieten en bietenpulp bijvoert (buiten de normale musli en brokken). Nu staan ze allemaal samen in de wei en het is dus moeilijk te vermijden dat mijn AV merrie daar mee van eet. Ik hoor nu van een vriendin dat paarden daar "wild" van worden. De boer zegt dat het geen kwaad kan. Wie geeft mij raad.
Mijn paardje heeft wel een eigen stal, ik geef ze dus daar wel haar eigen kostje maar de boer gooit de bieten in de wei en de pulp in een bak op de wei. Ik kan ze niet wijsmaken daar niet van te eten. En ik kan ze moeilijk uit de wei halen want ik weet niet wanneer de bieten in de wei gegooid worden.

visje

Re: bieten en bietenpulp als voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 15:18

Het voederen van bieten kan op zoch niet zoveel kwaad. Zeker voederbieten. Deze worden wel vaker aan paarden gegeven. Van suikerbieten mogen de paarden iets minder hebben.

Waar je een beetje bij moet oppassen als je bieten voedert, is maandagziekte. Deze komt iets makkelijker voor omdat stoffen uit de biet zorgen voor het melkzuur in de spieren die dan weer stijfheid kunnen veroorzaken bij plotse zware inspanningen.

Op momenten dat je paard niet werkt, zou hij dus beter wat minder bieten krijgen.
Maar als je geen zotte dingen doet met je paard, zal je zowieso geen last ondervinden. Wij hebben in elk geval nog geen maandagziekte meegemaakt en wij hebben al verschillende winters bieten gevoederd.

Dat paarden van bieten 'wild' worden, lijkt me eerder een fabeltje. In bieten zit vooral water en zetmeel. Tja...

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 07:35

bedankt

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 08:51

Die bieten kunnen idd geen kwaad, maar die bietenpulp wel. Tenminste wanneer die droog gegeven wordt. Ik geef in de winter soms ook wel eens bietenpulp, maar wel pas nadat het eerst een nacht in voldoende water heeft kunnen wellen.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 12:40

de bietnpulp wordt idd een nacht geweekt. oef weer een zorg minder!!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 13:57

Werden paarden maar heet van bietenpulp, dan deed onze fries ook eens een keertje wat beter zijn best Knipoog.. Haha nee grapje! Ze worden er niet heet van, bietenpulp is goed voor de vulling en ze worden er over het algemeen iets voller van! Er is niets mis met het voeren ervan hoor! Maar zorg wel dat je paarden onder geen beding bij die droge brokken kunnen komen!!
( mijn fjordje had pas dr stal open gemaakt en ad de brokkenbak bijna leeg gevreten. Ik blij dat de pulp brokken aan de andere kant van de stal stonden, met de tussen deur dicht en op slot!!)

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 14:03

Idd, bietenpulpbrokjes moeten goed weken anders zwellen ze in de maag op! Bietenpulp is geen basisvoer maar meer voor erbij om wat vet op het lijf te krijgen! Het is sober voer waardoor de paarden er niet heet van worden. Maar je geeft zelf al aan dat je ook musli en brok erbij voert: ik doe het precies zo!

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 14:15

dit vind ik nu ongelooflijk plezant se. Als je met een prangend vraag zit dat er 10 talle bokters klaar zitten met goede raad!!! Anders bleef een mens met zijn vragen en zorgen zitten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:35

Bieten en pulp als bijvoer is niet slecht. Let er echter wel op dat ze voldoende brok/meusli o.i.d. krijgt, voor de broodnodige vitaminen en mineralen.
Bietenpulp zorgt, net als mais, voor vulling en wat vlees op de botten. Met beleid en naast voldoende goed hardvoer en hooi is het een uitstekend bijvoerprodukt, mits je bovengenoemde zaken even in je achterhoofd houdt.
Sommige mensen voeren mais en bieten echter IN PLAATS VAN hardvoer en hooi, dat is dus vragen om problemen, vooral op de langere termijn. Als hoofdvoer is het voor sukkels en vooral gierigaards (goedkoop!), als bijvoeding is het, met beleid gevoerd, een uitstekend hulpvoer.

MissJapke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:42

Ja nooit de brokken zo geven.. Een pony die vroeger bij mijn pony stond was uitgebroken en had de zak bietenpulp opengetrokken. Ze had ongeveer een kleine schep opgegeten en het is beginnen zwellen in haar maag en darmen. Ze kreeg hevige koliek en ze is naar de veeartsenijschool gemoeten!