Ik zoek zo veel mogelijk tips..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

imka

Ik zoek zo veel mogelijk tips..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 14:20

Over:

- aanschaffen van een paard
-wanneer je er het beste aan kan beginnen
- Wanneer je geen paard moet houden
- Hoe een paard zn beweging te geven in de winter (en overdag werken)
- Hoe jullie aan je paard zijn gekomen, hoe dat in zn werk ging, wie je mee nam enz.

kom maar op! Haha! Ik hoop dat ik veel tips mag krijgen... Van mij apart een hele blz vol! Bloos Geqoon alles wat je weet, uit eigen ervaring..

chillaxing

Re: Ik zoek zo veel mogelijk tips..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 14:22

- aanschaffen van een paard= Alleen als je er elke dag zin in hebt om te voeren, rijden ect.
-wanneer je er het beste aan kan beginnen= Als je veel tijd hebt
- Wanneer je geen paard moet houden= Als je geen tijd hebt
- Hoe een paard zn beweging te geven in de winter (en overdag werken)= Misschien een verzorgster
- Hoe jullie aan je paard zijn gekomen, hoe dat in zn werk ging, wie je mee nam enz.= Veulen van ons vorige paard Vork

Succes ermee!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 14:37

Ik word er nog steeds dagelijks mee geconfronteerd dat een paard gezien wordt als een konijn in een hokje!

Denk niet te licht over het aanschaffen en de verzorging van een paard! Het kost tijd en geld. Ook als je ziek bent.

Neem eens een lease paard om te zien wat voor verantwoording het allemaal met zich mee brengt...

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 16:51

Zorg dat je voldoende tijd geld en zin (motivatie) hebt om een paard te kopen. Want het is duur, kost dagelijks tijd (de ene dag meer dan de andere, maar toch) en je moet er ook heen als het regent, vriest of als je vrienden op bezoek komen ofzo. LachenWanneer één van deze dingen ontbreekt zou ik er geen kopen.
In de winter kan je inderdaad kiezen voor een verzorgster/bijrijdster. Mijn pony loopt dag en nacht in de wei met schuilstal, dus die zorgt zelf al voor een deel van de beweging. Op veel stallen zijn er ook verlichte (buiten)bakken aanwezig. En bovendien is het geen ramp om je trainingsschema aan te passen aan het seizoen. Haha!
Mijn pony heb ik gekocht van de manege waar ik vroeger reed. Voordeel was dat ik haar en de eigenaar dus al een tijd kende. Ik heb een vriendin meegenomen en mijn vriend. Zodat ik niet door een roze bril zou kijken maar echt een verstandige keus zou maken. Knipoog

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 16:52

je kunt natuurlijk ook je paard ergens zetten waar hij volledig verzorgt wordt... die van mij wordt gevoerd en buiten gedaan (en weer naar binnen, zonodig extra regendeken op) en de stal wordt gemest. erg handig als je weet dat je niet elke dag tijd hebt (en je dit van tevoren weet)
rijden in de winter is lastig, mss een stal met binnenbak (of in de buurt..)
maak een berekening van je vaste lasten nu en bereken of daar de vaste lasten van het houden van een paard van af kunnen (+ de aanschafkosten, hoewel je die zelf zo duur kan maken als je wilt)
probeer het desnoods eerst een paar maanden en zet dat geld op je spaarrekening... niets zo erg als net je eigen paardje hebben en hem moet verkopen wegens te weinig geld.
kijk advertenties na en hou je oren open, als je erop let zijn er ineens veel paarden te koop... neem iemand mee die veel verstand heeft van paarden en laat hem keuren!!!
succes

natas101

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 16:56

je moet zowiso zeker weten dat je de tijd voor je paard heb en dat je hem genoeg aandacht kan geven...en geld speeld eigelijk ook vaak een hele balangerijke rol

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 17:02

Tijd en geld zijn geen probleem. Maar ik wil gewoon graag weten wat jullie meningen zijn. En hoe of wat Knipoog

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 17:13

waarom wil iedereen in de zomer spontaan een paard ... grrr sorry maar neem eerst een verzorg paard waar je een deel aan meebetaalt zodat je weet wat het is ....

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 17:25

shadowflower schreef:
waarom wil iedereen in de zomer spontaan een paard ... grrr sorry maar neem eerst een verzorg paard waar je een deel aan meebetaalt zodat je weet wat het is ....

Ehm, mijn paard komt van de winter en ben er al 4 jaar voor aant sparen regelen enz Verward Verzorgpaarden genoeg gehad en weet waar ik aan ga beginnen. Ben geen klein kind meer.. Rolleyes

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 17:27

shadowflower schreef:

Daar kan ik wel antwoord opgeven denk ik:)
Heb op een stal geholpen die paarden verkochten.

De mensen krijgen rond die tijd hun vakantie geld.
Voor de kerst kopen ze niets meestal want de feest dagen zijn duur
Paard kan dan gelijk de wei op.

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 18:07

niemand meer tips? Bloos
Even voor de duidelijkheid, ben geen penny of wat dan ook die er van droomt enz. Ben echt serieus op zoek en wil gewoon ervaringen horen enz. Ik weet wat het inhoud een eigen paard en heb er al goed over nagedacht.. tis ook zeker geen bevlieging Clown

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:11

Een paard kost inderdaad veel tijd en geld, helemaal als je je paard op een pensionstal zet.
Mijn eerste paard heb ik van mijn ouders gekregen voor mijn verjaardag, de andere 2 heb ik zelf gekocht.
Bij het ene paard had ik kennissen mee, maar die waren er meer voor het onderhandelen voor de prijs Knipoog
Mijn andere paard was verder niemand bij, ja mijn vader want die moest met de trailer rijden.
Verder lopen mijn paarden overdag de hele dag buiten dus ook in de winter.
En als het slecht weer is gooi ik ze op de trailer en ga naar de binnenbak.

Wel is het verstandig om, ook al neem je iemand mee die er veel verstand van heeft, om je paard eerst te laten keuren.

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:19

Maak voor jezelf een lijstje met wat je graag ziet in paard. Maar wees niet te veeleisend, want elk paard heeft wel wat. Wil je een jong paard dat net aangereden is? Wil je wedstrijden rijden? Een ervaren paard? Een allrounder? Een springer? Merrie of ruin? Wil je uit een merrie eventueel een veulentje fokken (let op predikaten in de moederlijn).

Als je een paard op het oog hebt neem dan altijd iemand mee die verstand heeft van paarden, een instructrice, staleigenaar een oom met paarden.
Wanneer het paard je aanspreekt en je wilt hem kopen vraag dan naar de mogelijkheid voor een proeftijd. Het kan best zijn dat je na 2 weken denkt: dit is het misschien toch niet. Zet dat allemaal op papier, want dan kan de verkoper je niks maken. (Er kan heel wat rompslomp ontstaan door verkeerde afspraken).
Ik zal ook altijd een paard laten keuren, in ieder geval klinisch. Wil je echt serieus de sport in (hoog) dan zal ik hem ook röntgenologisch laten keuren.

Soms is de aanschaf van een paard nog niet eens het probleem, het probleem ligt vaka bij het onderhoud. Maar ik heb begrepen dat dat niet echt een probleem is bij jou.

Dit was zo'n beetje wat bij mij als eerste boven kwam drijven, hopelijk heb je er wat aan.

MissJapke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 18:31

° Tjah, ten eerste, je moet echt wel weten dat je het zal volhouden om elke dag voor je schat te gaan zorgen en er dus veel zult moeten voor opgeven ! Dat is zowat het grootste probleem dat ik nu heb met mn eigen pony's.. ze nemen te veel tijd en soms ben ik ze dan ook beu! Elke dag stal uitmesten, wei uitmesten, het rijden, kuisen.. en dat is niet voor een paar maand maar waarschijnlijk voor jaren!

° Er is ook altijd iets mis, het perfecte paard bestaat niet! Of ze hoesten, snotteren, lopen mank, hebben een wonde, lopende ogen, geen goede beengroei, schuren,... en bij het rijden kom je ook veel tegenslagen tegen dat je zegt van "Het is allemaal verprutst!"

- Hoe jullie aan je paard zijn gekomen, hoe dat in zn werk ging, wie je mee nam enz. ~> Mijn ouders hebben gezworen dat ik nooit een paard zou krijgen! Maar op een dag zagen we een supermooie pony staan voor echt geen geld en ik mocht hem supergoedkoop bij de pony's van mijn vriendinnen zetten! Later werd de pony te klein, de pony's van mijn vriendinnen begonnen ze te verkopen, hun wei ging weg dus moest de pony naar mij thuis en omdat we het thuis toch al allemaal klaar hadden voor een pony kreeg ik mijn fjord die ik nu heb!