Zadel uitlenen... geen probleem of nooit doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gamier

Zadel uitlenen... geen probleem of nooit doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 11:05

Bij ons op stal worden zadels onderling nog wel eens uitgeleend.... Ik vraag mij af of dit (buiten de aansprakkelijkheid etc) wel zo verstandig is.

Ik wil jullie mening hier eens over horen! Kan het geen kwaad en waarom dan niet of nooit doen want......

MarrieLeen

Re: Zadel uitlenen... geen probleem of nooit doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:12

Ik denk dat het opzich geen kwaad kan, mits het zadel goed ligt.
Ik zou wel goede afspraken maken over de kosten als er wat kapot oid gaat.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:16

Ik zou het niet doen...een zadel is heel persoonlijk.
En als er in eens een kras op zit...dan baal je als een stekker.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:16

ik zo het ook nooit doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:19

Een keer uit proberen in mijn bijzijn vind ik oke.
Anders niet.
Heb ze beide nieuw gekocht, ben er altijd super zuinig op geweest en je zult net zien dat er dan per ongeluk toch wat mee gebeurd.
En dat is dan voor alle 2 vervelend

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:19

Ligt er denk ik een beetje aan aan wie.
Een 'gewoon' stalgenootje, of een goede kennis.
En hoe of die persoon met spullen omgaat.
Maar goed, als er dan wat mis gaat, en hij gaat kapot, dan baal je natuurlijk enorm. En als je dan zo iemand hebt die zegt: 'Dat heb ik niet gedaan'... Tjah. Zou het zelf denk ik niet doen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:21

Absoluut niet!

Als iemand een zadel wil proberen mag dat gerust. Maar dan ook nog eens waar ik bij ben.

Verder heb ik beide nieuw gekocht en ben ik er erg zuinig op.
Iedere kras die erop zit doet mij pijn Huilen

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 12:15

dat zou ik nooit doen. zeker omdat willem zoveel zadelproblemen heeft gehad. ik heb er nu 1 die goed past en goed op hem is aangepast. dan ga ik dat zadel toch echt niet op een hele andere rug leggen, met het risico dat er wat veranderd.

die krassen en noem maar op interesseren me niet, maar willem zijn rug is me veel meer waard

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 12:23

Ik zou het alleen doen als het om goede bekenden gaat en je vertrouwen hebt dat er netjes mee omgegaan wordt.
Ik heb mijn zadel (dat destijds werkloos in de kast lag) een paar keer aangeboden aan goede bekenden omdat ik wist dat ze tijdelijk zonder zadel zaten.
Omdat er al een andere oplossing gevonden was, hebben ze er geen gebruik van gemaakt, maar ik zou er geen problemen mee hebben.
Als ik weet dat er netjes mee omgegaan wordt dan wil ik best iemand uit de brand helpen.

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 12:31

Ik ben daar dan toch anders in denk ik.
Ik gebruik mijn beide zadels nu even niet omdat ik Laiser even een tijdje niet mag berijden, maar ik leen mijn zadels niet uit.
Tuurlijk mag het best eenmalig even gebruikt worden om te kijken of dat type zadel iets is voor de ruiter van een andere paard. Maar niet vaker dan één keer. Mijn zadel zijn namelijk helemaal zo opgevuld dat ze goed op de rug van mijn paard passen. Wanneer iemand het langdurig op een ander paard gebruikt gaat het toch wat naar dat paard staan. Tenminste dat is zoals ik het zie.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 12:47

Het zadel dat ik te koop heb liggen, heb ik momenteel uitgeleend aan mijn stalgenoot omdat zij even zonder passend zadel zit (nieuwe zadel wordt op maat gemaakt).
Ik heb er geen problemen mee. Met mijn "eigen" zadel zou ik het trouwens minder snel doen. Daar ben ik erg zuinig op en ik heb er een hekel aan als er iets beschadigd aan mijn spullen door toedoen van anderen.
Niet dat ik die anderen niet vertrouw, maar een ongelukje zit in een klein hoekje.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 13:12

NOuja me oude VZH leen ik wel uit..is toch al oud en zo...
Maar me KN niet hoor...beetje duur ook Haha!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 13:42

De andere bijrijder en ik hebben allebei een eigen zadel, we rijden allebei vast 1 paard, de eigenaar ment met ze. Nou wisselen we wel eens van paard waar de ander soms niet bij is en dus ook van zadel. Hier heb ik geen problemen mee, maar verder zou ik mijn zadel niet uitlenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 13:54

Het is mijn eigen zadel niet, die van de eigenaar, maar ik heb hem toch het liefste alleen op de rug van Indie...

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 14:03

Ik zelf zou het ook niet zo snel doen. Ik weet nu wat een verkeerd passend zadel aan kan richten. Ik heb nu ook net een nieuw zadel wat mij een rib uit mijn lijf heeft gekost dus ben extra zuinig op dit zadel.

Ook om gezeur te voorkomen. Ik zelf ga altijd super voorzichtig om met andermans spullen maar ja net wat jullie zeiden een ongeluk zit in een klein hoekje.

Welke gevolgen kan het hebben voor een zadel als het elke keer op een andere paardenrug ligt. En wat voor gevolgen kan het voor een paard hebben als er elke keer een andere zadel op zijn rug ligt?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 14:13

Uitlenen doe ik niet meer.
Ooit mijn zadel laten liggen bij mijn verzorgpony's voor de andere verzorger omdat ik net een pony had gekregen.
Kom ik een half jaar later, zadel helemaal beschadigt en onder de schimmel.
Een keertje uitlenen aan een goede kennis om uit te proberen oid zal ik wel doen.

siccootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 14:16

nooit doen
heb ik ook een keer gedaan..
leek niks aan de hand te zijn toen ik het zadel terug kreeg maar wel een gebroken boom!! Me paard heeft 3 maanden last van zijn rug gekregen omdat ik het zelf niet door had.. door iemand die me zadel had geleend.

Ik zou het ook nooit doen omdat misschien past hij niet lekker op dat andere paard en voelt dat paard zich niet lekker met zo'n zadel op

Ik zou het oook niet doen omdat als hij kapot gaat is het jou verantwoordelijkheid want ji had hem uitgeleent dus mag jij de kosten betalen.. kan ze zeggen Knipoog

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 14:22

Iedereen heeft het over evt. materiële schade maar ik ben vooral benieuwd naar de gevolgen qua pasvorm ect.

We laten allemaal een zadel aanmeten zodat het goed ligt op jou paard en lekker zit voor jou kont Haha! ...... Daarna leggen we het zadel, om even uit te proberen of omdat iemand anders geen zadel heeft, op een ander paard met een andere ruiter..... Verward

Is een zadel niet iets heel persoonlijks (voor zowel paard als ruiter)?

siccootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 14:35

waarom zou je het doen?
En ja.. het andere paard kan het niet lekker vinden dat het een ander zadel op heeft maar het zadel moet gewoon passen en als het ene paard ongeveer even groot/breed is en het zadel past dan zie ik het probleem niet tenzij er wat mis mee is of iets dergelijks.. maar als het jou alleen gaat om of het erg is ja of nee dan is dat niet erg maar als het zadel NIET goed past moet je het er NIET opleggen wat dat kan gevolgen hebben tijdens het rijden.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 15:23

Mijn beide zadels heb ik 2ehands gekocht, en dan is het niet zo'n drama als er een krasje op komt. Hoewel ik ze evengoed niet zomaar uitleen. Goede kennissen met een goede reden mogen ze wel lenen

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 15:26

Nee, ben ik niet voor, en zeker niet voor langere tijd!

Vriendin heeft laatst wel ff mijn zadel op haar paard gehad om ff te voelen (was bezig zadel te zoeken) en toen was ik daar ook bij.
Dan vind ik t niet erg , maar verder.....no tnx!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 17:34

m'n 2 oude zadels zou ik best eens een keertje uitlenen, maar de anderen? nee, echt niet. Wat als er een lelijke kras opkomt, of nog erger? weg zadel...