Slecht hoeven, Help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abcde123

Slecht hoeven, Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 21:01

Hoi,

Mijn E pony heeft hele slechte hoeven, de hoefsmid vind het ook maar hebben jullie misschien goede tips die ik kan doen?
Dit doe ik al:

-Afspuiten met water en dat invetten met hoevenvet
-En hij staat rond om op ijzers.

Liess__

Re: Slecht hoeven, Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:03

Geef hem biotine

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 21:05

Ok, al eens eerder van gehoord maar nog nooit gevoerd! Ik ga het kopen en hopen dat het helpt!

Nog meer tips?
En is stappen op beton, weg of andere harde ondergrond ook goed? Ze zeggen wel us dat het goed is voor de doorbloeding.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:05

heeft je smid je niks aangeraden?

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:06

Idd wat beautylover zegt!

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 21:08

Nee, niet echt. Ben het ook vergeten te vragen, maar ik dacht dat jullie misschien ook wel konden helpen Knipoog

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:09

Bel hem anders morgen eens!

Zonnebloem olie wilt ook wel eens helpen!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:09

Anniek schreef:
Nee, niet echt. Ben het ook vergeten te vragen, maar ik dacht dat jullie misschien ook wel konden helpen Knipoog

de smid heeft er meer verstand van dan wij hier op bokt Knipoog
bel hem eens om te vragen wat je nog kan doen!

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 21:12

Ja ik zal hem eens bellen maar morgen zal ik hem even met rust laten Knipoog Maar niemand die dit ook heeft en nog iets weet! Ik was al wel van plan dit te gaan vragen aan hem maar wie weet had iemand nog een goed idee Pling

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:20

whaha,dat telefoontje duurt 2 minuutjes,daarna kan ie nog verder rusten Haha!

wij hadden de smid een dag voor kerst gebeld,vond die niet erg hoor hij kwam beautys hoefjes graag doen Vork

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:21

Als jouw smid ziet dat je pony slechte hoeven heeft, moet hij jouw eigenlijk wel tips geven om de hoeven beter te maken. Daar is hij smid voor Knipoog

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 21:25

ja dat is zo en dat doet die ook goed! Maar ik was gewoon benieuwd of jullie nog goede tips hadden, waar ik wat mee kon. Maar nu beginnen jullie alleen maar over de hoefsmid. Het is niet erg hoor en ik zal hem ook zeker vragen, maar de vraag was aan jullie of jullie nog goede tips hadden! En die heb ik ook zeker gekregen!

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 21:26

beautylover schreef:

wij hadden de smid een dag voor kerst gebeld,vond die niet erg hoor hij kwam beautys hoefjes graag doen Vork

Maar het is morgen Zondag en op zondag bel je alleen voor spoedgevallen vind ik persoonlijk, en ik vind dit ook geen spoedgeval Knipoog

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 22:56

Tja,
Omdat het morgen toch een vrije dag is ....en maandag ook....lees eens aandachtig de site www.hoefnatuurlijk.nl
Misschien dat dat wat voor jou paardje is?

Succes.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 23:14

Die site snap ik niet helemaal

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 23:37

Sjors heeft ook erge brokkelhoeven... Ze heeft in het verleden ook diverse keren -White line diseaese gekregen...De smid verteld mij dat Biotine maar even helpt... Namelijk de tijd dat je het voerd.. dat stukje hoef groeid goed aan. Maar omdat een paard van nature ook biotine aanmaakt, betekend dat dat het licchaam er aan went en vervolgens zijn eigen biotine niet meer aanmaakt... Met als het gevolg dat het daarna dus gewoon weer in de oude staat word...

Dit kan ik ook beamen aangezien ik het een jaar vol heb gehouden met Biotine (toen had ik deze smid nog niet)... Emmers met biotine (handen vol geld!!) had ik er tegen aan gegooid...Op het begin zie je echt vooruigang!! echter na +- 8 a 9 maand word het weer zoals voorheen was....

De oplossing die ik samen met de smid heb genomen, is om sjors op ijzers te zetten met de lepels aan de zijkant van haar hoef (dus geen voorlepel maat 2 aan de zijkant)
Dit werkt merkwaardig goed, ookal krijgt ze natuurlijk nooit steen harde hoeven, het brokkelige word er minder van.

Dus een goed smid en op tijd kappen helpt een hele boel!!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 23:42

Dat is zeker waar claudia23! Een goede smid is écht heel belangrijk!

Mijn paard had vorige zomer echt slechte hoeven, mijn hoefsmid heeft toen Cavalor Hoof Aid Special aangeraden. Hielp ook echt goed OK dan! .
Nu blijft ze voorlopig op blote voeten rondlopen, totdat het veulen er is. Als het veulen oud en wijs genoeg is, moet ze van mij voor weer op ijzers. 2 lipjes aan de zijkant, zoals het altijd geweest is.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 23:58

Anniek schreef:
beautylover schreef:

Maar het is morgen Zondag en op zondag bel je alleen voor spoedgevallen vind ik persoonlijk, en ik vind dit ook geen spoedgeval Knipoog

ow dus jou smid zou het vervelend vinden als je even 2minuten belt op een zondag?
vast niet Tong uitsteken
hebben we zovaak gedaan Clown

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 09:35

haal een pot zeewier.
geef dat elke dag door zijn voer, bij mijn pony helpt het heel goed.
hij heeft hele goede harde hoeven ervan gekregen.

duurt wel even voor je resultaat ziet, maar t is een voedingsupplement en kan geen kwaad om het er extra bij te geven.

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 11:31

Erg zal die het niet vinden als ik bel, maar het is geen spoedgeval dus het kan ook nog wel even wachten Knipoog

Claudia23 bedankt! Mijn pony stond achter(daar was het het ergst) ook op twee lipjes, maar we zagen nog niet echt voorruitgang, en ze had ook niet echt brokkelhoeven maar echt scheuren erin, maar dat kan ook komen omdat de hoeven helemaal niet snel groeien bij haar. Maar wat is precies White line diseaese? En helpte dat wel dan?

En wat is precies Cavalor Hoof Aid Special? En waar kan je dat halen?

Zo'n pot zeewier lijkt me ook best wel goede resultaten geven! Ik overleg binnenkort een keer met me smid en ik vraag wat hij het beste lijkt!

Allemaal heel erg bedankt!!!!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:55

Die van mij heeft ook slechte hoeven. Ze groeien namelijk heel slecht. Het enige wat hij krijgt zijn platte voeten. Ik voer nu sinds een aantal maanden biotine en ik moet zeggen dat dit helpt. Ik heb niet gehoord dat dit slecht is. De DA gaf ook aan dat het geen probleem was.

Ik kan nu zeker vooruit gang zien. De hoeven worden nog niet extreem lang, maar ze groeien in ieder geval. De smid heeft er laatst ff naar gekeken en was erg tevreden. Ik smeer de hoeven ook regelmarit in met hoefsmeer met laurierzalf. Ik smeer dan niet de gehel hoef in, maar alleen de kroonrand. Vandaaruit moet het namelijk gezond en goed zijn. Was een tip van een oude paardenman. Weet alleen niet of dit echte vruchten afwerpt, maar hoe het toch maar vol.

In ieder geval succes....

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 12:15

Natuurlijk bekappen heeft bij mijn pony geweldig geholpen, had slechte hoefjes kon eigenlijk niet eens naar buiten met haar want dan hield ze geen hoef over.

Nu een half jaar later heeft ze superhoefjes, te zijn heel erg hard geworden en brokelen ook niet meer. Ze loopt gewoon over het asfalt alsof er niks aan de hand is.

Zie www.hoefnatuurlijk.nl

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 14:27

Anniek schreef:
Erg zal die het niet vinden als ik bel, maar het is geen spoedgeval dus het kan ook nog wel even wachten Knipoog

Claudia23 bedankt! Mijn pony stond achter(daar was het het ergst) ook op twee lipjes, maar we zagen nog niet echt voorruitgang, en ze had ook niet echt brokkelhoeven maar echt scheuren erin, maar dat kan ook komen omdat de hoeven helemaal niet snel groeien bij haar. Maar wat is precies White line diseaese? En helpte dat wel dan?

En wat is precies Cavalor Hoof Aid Special? En waar kan je dat halen?

Zo'n pot zeewier lijkt me ook best wel goede resultaten geven! Ik overleg binnenkort een keer met me smid en ik vraag wat hij het beste lijkt!

Allemaal heel erg bedankt!!!!

Dat heeft Sjors ook. White line disease is een schimme/bacterieele infectie aan de hoeven.. Deze moet er uit groeien.. Je paard pony loopt dan kreupel. Nu is dat gelukkig helemaal weg bij sjors maar na dit gebeurd was had ze dus erg slechte hoeven.. ook veel scheuren er in, stukken die je zo zelf af kon halen.. De beste remedi is echt een goeie hoefsmid die goed bekapt.. Geloof me.. al die prutteltjes zoals zeewiers etc hebben weinig tot geen effect.

Nog een enkel tips. Laat je pony vooral niet in een modderige weide staan.
Dit geld ook voor de stal, mijn smid heeft me afgeraden om op stro te gaan staan.. Vlas of houtkrul boekt ook al een hele vooruitgang.

Misschien moet je eens aan een andere smid denken?
Ik dacht namelijk ook dat ik een goede had, maar sinds ik nu mijn huidige smid heb zie ik een wereld van verschil!

En inderdaad de ijzers met twee lipjes aan de zijkant vooral blijven proberen!! het resultaat zul je pas na +- 6 maand zien! Dat is echt het beste!

Voor nog meer vragen pag je me adners ook rustig pbeen Haha!

Gr Claudia

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 14:53

Haaj,

Het is lang niet zo erg als dat sjors heeft hoor! Hij loopt niet gelukkig niet kreupel! En verder heb ik een zeer goede smid, hij staat ook al op vlas.