E-rijbewijs overbodig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hippotha

E-rijbewijs overbodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 19:08

Hoi hoi,

Klopt het dat je met een trailer van 540 kg en een paard van 550 kg, met een auto van 1244 kg en een geremd trekvermogen van 1200 kg
geen E-rijbewijs nodig hebt?

Iemand zei dat als het gewicht van trailer+inhoud onder het gewicht van de auto blijft en de totale combinatie niet meer weegt dan 3500 kg, je geen apart rijbewijs nodig hebt..

Enne...als dit klopt, heeft iemand nog een trailer in de aanbieding Haha!

Groetjes, Esther

Oscar
Forumcoördinator

Re: E-rijbewijs overbodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:18

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:19

Je bent me net voor Oscar Haha!

loeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:20

Hippotha schreef:
Hoi hoi,

Klopt het dat je met een trailer van 540 kg en een paard van 550 kg, met een auto van 1244 kg en een geremd trekvermogen van 1200 kg
geen E-rijbewijs nodig hebt?

Iemand zei dat als het gewicht van trailer+inhoud onder het gewicht van de auto blijft en de totale combinatie niet meer weegt dan 3500 kg, je geen apart rijbewijs nodig hebt..

Enne...als dit klopt, heeft iemand nog een trailer in de aanbieding Haha!

Groetjes, Esther

het gaat om het gewicht van de trailer + LAADVERMOGEN. als dan de totale combinatie onder de 3500 kg blijft heb je geen apart rijbewijs nodig. trailer + laadvermogen moeten ook lichter zijn dan de auto die het trekt.

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:34

een 2paardstrailer mag je auto sowieso niet trekken, die hebben een minimaal totaal gewicht (leeggewicht+totaal laadvermogen) van 2000 kg, bij 1,5 paards is dit vaak 1300 kg. Dan zou het dus net niet mogen, helaas..

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 19:40

SuzyE schreef:
een 2paardstrailer mag je auto sowieso niet trekken, die hebben een minimaal totaal gewicht (leeggewicht+totaal laadvermogen) van 2000 kg, bij 1,5 paards is dit vaak 1300 kg. Dan zou het dus net niet mogen, helaas..

Sh*t....ziet er dus naar uit dat ik toch een E rijbewijs moet gaan halen.
Kan dit in 1-dag? Of is het beter om meerder lessen te nemen.
Hoe duur is het +/-?

Esther

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:47

Kwam laatst toevallig op marktplaats dacht ik een advertentie tegen dat je je E-rijbewijs in 1 dag kon halen ...
Ga zelf eerst maar eens zorgen dat ik van de zomer m'n B-rijbewijs haal Tong uitsteken

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 19:51

Maroush schreef:
Kwam laatst toevallig op marktplaats dacht ik een advertentie tegen dat je je E-rijbewijs in 1 dag kon halen ...
Ga zelf eerst maar eens zorgen dat ik van de zomer m'n B-rijbewijs haal Tong uitsteken

Ja en dan snel je E, want bij mij is het nu al zo'n 9 jaar geleden en ik weet echt niet alle regeltjes meer enz...en parkeren is ook al niet mijn sterkste kant. Ik rij soms met een gewone aanhanger en dat is een ramp. Achterlicht bijna kapot, aansluiting van de trekhaal afgebroken........Oh.....ik zie er enorm tegenop,
Zijn er ook rijscholen die je om kan kopen? Haha!

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:52

wat je ook kan doen is het max gewicht van de trailer terug laten keuren door de rdw!

dus terug naar de 1244?(wat je auto mocht trekken).

kosten terugkeuring 55 euro met simpelweg een formulier!!

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 19:55

casanova schreef:
wat je ook kan doen is het max gewicht van de trailer terug laten keuren door de rdw!

Hey, Interessant.
Hoe gaat dat precies in zijn werk?
Wat is de rdw?

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 20:23

Als het allemaal zo kantje-boord is met het gewicht van de trailer tov je auto, zou ik als ik jou was toch zowiezo je E-rijbewijs gaan halen. De kans dat de hele combi gaat slingeren/scharen is toch net ff groter bij een combi waarbij het qua gewicht allemaal maar net kan en dan kan met E-rijbewijs toch echt net ff veiliger/beter rijden...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 01:07

Hippotha schreef:
casanova schreef:

Hey, Interessant.
Hoe gaat dat precies in zijn werk?
Wat is de rdw?

dan nog heb je een probleem, het geremde wat de auto mag trekken is 1200. dan moet je die trailer terug laten keuren naar 1200 en dan kunnen er weer geen 2 paarden op.

maar dan nog ik zou het niet doen, A is die trailer mocht je hem ooit willen verkopen niets meer waard. en B zo moeilijk is je E rijbewijs nu ook weer niet. en ja ik heb makkelijk l*llen ik heb em al (jaren) Clown Haha!

wel een tip (van een rij-instructeur) doe jezelf een lol en doe em niet in 1 dag. je zit de hele dag achter het stuur. en als je dan al doodmoe bent moet je nog eens rij-examen doen. daarbij bij de rijschool zullen ze je eerst testen of je hem wel in 1 dag kunt doen, of dat je meer lessen nodig bent.

ga dus gewoon naar een rijschool en vraag wat en hoe, en haal em gewoon.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 09:09

In de situatie die jij schetst mag je inderdaad zonder E-rijbewijs rijden.
Maar dan moet het max. laadvermogen van de trailer max. 1200kg zijn.
(het gewicht wat jouw auto mag trekken)

De meeste trailers zijn al zwaarder als de 540 kg en mogen ook nog meer laden dan 1200 kg. Toch is het wel mogelijk, want wij doen het zelf ook.

Onze auto weegt 1470 kg (met een 2.5 motor), dus geen gevaar dat combinatie gaat slingeren of niet vooruit te branden is. Door de automaat in de auto mag deze max. 1200kg trekken.

Wij hebben een Heja 1 1/2 paards trailer (polyester) van 540 kg. Deze had oorspronkelijk een max. laadvermogen van 1300kg. Het gewicht hebben we bij de RWD terug laten brengen naar 1200kg, dus op papier is het nu goed.

Let wel op dat trailer + paard ook daadwerkelijk niet meer wegen dan 1200kg. Je kunt het nml. op papier wel goed in orde hebben, maar als het werkelijk gewicht anders is en je wordt een keer op een weegbrug gezet, dan hang je alsnog. (bovendien kan de verzekering moeilijk doen bij een ongeluk).

En een 2-paards trailer mag je in geen geval trekken met de auto die je hebt. Of je nu je E-rijbewijs hebt of niet.

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 09:35

Heej hallo, wij hebben een auto die weegt volledig 1210, ik kan hier in de beurt een trailer huren die ik mag trekken die onder het gewicht van mijn auto zit en dat is een 1,5 paards. Dus jij moet dat ook kunnen hoor!!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 10:14

Hippotha schreef:

Ja en dan snel je E, want bij mij is het nu al zo'n 9 jaar geleden en ik weet echt niet alle regeltjes meer enz...en parkeren is ook al niet mijn sterkste kant. Ik rij soms met een gewone aanhanger en dat is een ramp. Achterlicht bijna kapot, aansluiting van de trekhaal afgebroken........Oh.....ik zie er enorm tegenop,

Dan is het misschien wel zo slim om eerst je E te halen voor je met een levend wezen de weg op gaat...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 10:37

Wat rijden jullie allemaal met eng lichte auto's voor de trailer zeg, "ken net" combinaties, dat je daar met een gerust hart je paard in zet... Mij niet gezien!
Trekkend zal het wel gaan, maar kun je het ook beremmen in een noodsituatie?!

Loena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 10:50

Hippotha schreef:
Maroush schreef:

En toch vind ik het beter dat je eerst een paar jaar ervaring op doet in het verkeer voordat je met je paard op stap gaat..

@ hippotha : dat wordt toch nog even oefenen Haha!

Trouwens, zoals een aantal hier ook al hebben gezegd: een auto met een trekvermogen van 1200kg dat vind ik zowieso wat krap om een trailer met paard te trekken... Bij onvoorziene omstandigheden gaat je auto toch vreemde dingen doen.. dan gaat je trailer met je auto er vandoor.

Ook ik ben het ermee eens dat je je E rijbewijs niet binnen een dag gaat halen, tenzij je al veel geoefend hebt en je kan al de bocht achteruit.. Maar toch, met meerdere lessen kom je toch meer verkeerssituaties tegen.
Ik ben bijvoorbeeld best vaak het centrum van oud rijswijk en delft in gestuurd.. nou daar ging de combinatie net tussen.. ben blij dat ik dat inzicht mee heb gekregen!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:19

Het is denk ik ook een beetje afhankelijk van de omgeving waarin je rijdt of je echt ervaring moet hebben met het rijden.

Ik pak alleen concoursen mee binnen een straal van 15km. Het zijn hier recht toe recht aan wegen en ik hoef geen vreemde capriolen uit te halen om ergens te komen. Ik red een bochtje achteruit prima.
(Ben eerst een paar keer zonder paard met de trailer gaan oefenen).

Ik zie inderdaad vaak auto's rijden, die ik echt te licht inschat voor een trailer. Dit lijkt me onverantwoord. Ooit bij een kennis in de auto gezeten die met een vrij lichte auto een trailer de heuvel op moest trekken. Het paard was flink aan het stampen in de trailer en we kwamen bijna de heuvel niet op. Ik vond het doodeng.

Bij onze auto (Chrysler Stratus) ligt het puur aan de automaat dat hij weinig mag trekken. Het schijnt dat de automaat anders te snel verslijt. (weet het ook niet precies) De auto trekt zo makkelijk dat je nauwelijks merkt dat je er wat achter hebt hangen.