Voors en tegens 2 paards-vrachtwagentje gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuzyE

Voors en tegens 2 paards-vrachtwagentje gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 18:52

Hallo allemaal,

Al een tijdje zit ik er over te denken om een 2paards-vrachtwagentje aan te schaffen.
Nou wilde ik graag wat onderzoek plegen voordat ik werkelijk tot verkoop overga.
Ik zou graag willen weten wat de bijkomende kosten zijn voor zo'n wagen (wegenbelasting, WA verzekering etc) en de voor- en nadelen.
Alle reacties zijn welkom Haha!

Groetjes Suzanne

Kyona

Re: Voors en tegens 2 paards-vrachtwagentje gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:05

Nadeel bij een diesel is de APK-keuring met roetmeting. Je hoort maar al te vaak dat ze de test niet doorkomen en dan heb je met hoge kosten te maken. Sowieso moet je met onderhoudskosten geluk hebben. Vaak zijn het wat oudere wagentjes, en tja als je dan pech hebt.......
Zou ook eens goed informeren hoe lang je nog met B mag rijden. Je hoort wel geruchten dat je ook voor zo'n klein wagentje straks een vrachtwagenrijbewijs nodig hebt. Maar weet niet in hoeverre dit waar is. Wel handig om te weten, want anders is je wagentje veel minder waard...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:19

voordelen: (ik heb er een gehad) je heb direct contact met de paarden via het raam achter de cabine (althans, dat had ik)
- geen E rijbewijs nodig
- het begin is misschien eng, maar je went er snel aan en je kunt verkeerssituaties goed overzien vanuit een hoge cabine

nadeel:
- je moet ze eigenlijk elke week gebruiken ivm de motor (vaak diesel)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:26

Wat ik gehoord heb is dat er op klein rijbewijs vaak geen duif in mag vliegen *LOL* dan zit ie namelijk al boven de 3500kg. Ik zal dus wel adviseren om tijdens de proefrit even te stoppen bij een weegbrug Knipoog

Verder hebben wij ook een vrachtwagentje gehad en ik vond het wel heel fijn in gebruik.
Je kunt je spullen mooi kwijt, in de wegenbelasting is ie goedkoop en rijd makkelijk., Maar wij kwamen er bij toeval achter dat hij leeg bijna 3400 kg woog Nagelbijten / Gniffelen

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 01:00

idd de meeste vrachtautootjes op B rijbewijs zijn dusdanig zwaar van zichzelf dat er nooit of te nimmer 2 paarden op zouden mogen.

roetmeting is nr. 2, al heb ik zelf een mercedes 508 van nu 23 jaar die met gemak de duitse tuv haalt (die een tandje zwaarder is van de ned. apk) moet er wel bij zeggen dat die van mij een C rijbewijs is.

maar wat dacht je van de nieuwe regelgeving in nederland omtrend de grijzekentekens. voor zover ik het allemaal gesnapt heb vallen straks die kleine vrachtautootjes niet meer onder grijs maar onder geel. en dan worden ze bloedje duur in de wegenbelasting. (dit is overigens iets wat ik gehoord heb wat er van waar is zou je eens na moeten vragen bij de belastingdienst)

maar das wel een om over na te denken. misschien dan toch handiger om je C te halen (is niet zo moeilijk Knipoog ) en een kleine op C te kopen.

nog een voordeel van een autootje op C rijbewijs, ze zijn een stuk goedkoper dan die kleintjes op B.

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 10:32

dank je wel voor jullie reacties, zijn er nog meer mensen met tips/voor en nadelen?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 13:28

Ze kosten bijna 2 keer zoveel van een veewagen op groot rijbewijs die een halve meter langer is.

Als je zin/tijd etc. hebt om je groot rijbewijs te halen, zou ik dat zeker doen.

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 08:25

het vrachtwagentje zou alleen voor mijn eigen beest worden gebruikt, dus om voor mijn C-rijbewijs op te gaan heeft weinig zin..
het spreekt mij aan omdat ik dan lekker onafhankelijk ben van mijn ouders (geen auto van hen lenen) en ook geen trailer hoef te huren..

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 08:26

Maar ik zou dus graag eens weten wat mijn jaarlijkse kosten aan zo'n wagentje zijn Cool

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 08:29

Wat de kosten zijn weet ik niet, maar de wegenbelasting is wel een stuk hoger dan van een auto op groot rijbewijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 10:06

Sjonniej dan heb je je nooit goed laten informeren, want een veewagentje kan vaak op een 'camper-registratie' voor de wegenbelasting en dan betaal je slechts kwart tarief.

Grootste kosten voor mij waren toch echt het onderhoud. Met een beetje pech duik je echt in de duizenden euro's per jaar. Toen ik nog in het westen woonde en er elke week mee reed loonde dat nog, maar nu ik alleen nog een wedstrijdje of 10/15 per jaar rij, is het voor mij echt niet meer haalbaar. Die van ons is nu dus ook verkocht, en ik rij nu met de veewagen van onze stal.

Voordelen zijn een kortere remweg, geen kans op scharen, prettig overzicht op de weg vanuit een hogere cabine, paard kan achteruit rijden (dus bij hard remmen met de kont tegen het schot ipv met de borst tegen de stang).

Nadelen: de enorme kosten, en heeeeeeeeel veel kaf tussen 't koren als je gaat kijken wat er allemaal te koop is.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 11:02

Ook wij zijn aan het overwegen of we de overgang naar een vrachtwagentje zullen maken. Naast de al genoemde voordelen is een voor ons ook heel belangrijke: je hebt in principe altijd een box bij je, is erg fijn als je wat verder weg op wedstrijd gaat.
V.w.b. de belasting: ik heb net een stuk (uit 1997 dus al wat ouder) gevonden waarin staat dat het kwarttarief oa ook geldt voor niet beroepsmatig paardenvervoer. Vraag is alleen inderdaad of dat niet ook aangepakt gaat worden. We gaan daar deze week eens even over bellen met de belastingdienst want da's wel een heel belangrijke overweging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 11:28

Ik heb ook een tijdje zitten twijfelen tussen een ouder B-rijbewijs vrachtwagentje of een trailer. Het is uiteindelijk toch een trailer geworden. Naar mijn idee is zo'n vrachtwagentje alleen te doen als je zelf over een behoorlijke dosis technische kennis bezit. De betaalbare varianten zijn namelijk meestal behoorlijk oud en moet dus regelmatig veel aan gebeuren. Of je moet een vrij nieuwe kopen, maar dat is echt megaduur.

Nu heb ik een nieuwe 1,5 paards trailer en nooit problemen. Ik weet 1000% zeker dat de bodem goed is en dat er geen 'verborgen' mankementen aan zijn. En de kosten waren zeker niet meer, dan die van een oud 2 paards veewagentje. Nadeel is wel dat ik zelf geen trekauto heb. Maar ja, die leen ik gewoon.

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 11:45

hoi,
wij hebben er ook een.
omdat we hem weinig gebruikte hadden we hem te koop staan zie onderschrift.
maar inmiddels hebben we toch besloten om hem te houden.
er zitten veel voordelen aan al zijn er uiteraard ook nadelen.
gewicht moet je in de gaten houden.
wij hebben een hele grote maar mag wel met b gereden worden met 1 paard.
of 2 pony's.
hij is erg ruiim en kan er veel spullen in kwijt.
paarden en pony's lopen er over het algemeen goed op en af en zijn ook vaak rustiger in een vrachtwagen dan in een trailer.
ook vinden ze het minder eng.
nog een voordeel is dat een trailer gevoelig voor wind en plotselinge beweging en een vrachtwagen is een stuk stabieler.
je zit hoger waardoor je meer overzicht hebt.
als je een trailer hebt dan moet je ook een flinke wagen hebben om een trailer te mogen en kunnen trekken en dat is ook een stuk duurder.
nadeel is wel dat een vrachtwagen gekeurd moet worden elk jaar maar bij goed bijhouden valt dat reuze mee.
VEEWAGENS BLIJVEN GRIJS KENTEKEN!!!!!
verzekering is voor een oudere althans 70 euro per jaar.
je kan speciaal tarief aanvragen voor veewagens maar dan mag hij maar 60 keer de weg op en moet je een registratie bijhouden.
hij mag dan ook niet professioneel gebruikt worden.
doordat ze grijskenteken zijn zijn ze in de belasting als je geen speciaal tarief hebt ook niet zo duur.
en bij 25 jaar zijn ze geheel belastingvrij.
een 2paardstrailer moet eigenlijk ook belasting voor betaald worden en moet ook gekeurd worden voor paarden vervoer.
een paardenvrachtwagen dus ook maar niet elk jaar.
nou ik hoop dat je hier wat aan hebt als je meer wilt weten pb me maar of vraag het in dit topic.
succes met je keuze!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 12:13

Ik heb er een gehad.

Je kunt er geen 2 paarden op zetten, en bij die van mij was de motor eigenlijk te zwak. Met wind tegen reed ik soms 70. Wij hebben hem destijds zelf op laten bouwen, en het was een redelijk gedoe om het gewicht laag te houden.

Als je maar 1 paard hebt is het misschien makkelijk als je geen trailer wilt rijden, en je rijdt er zelf een klein autootje naast. Voor 2 paarden kun je beter een grote auto en een 2 paards trailer aanschaffen. Of een grote vrachtwagen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 12:17

Een groot nadeel is ook dat je er áltijd kosten aan hebt. Een trailer schaf je aan en je gebruikt hem wanneer nodig. Een vrachtwagentje kost elke maand vaste lasten naast de aanschafprijs en je moet inderdaad kilometers maken om hem aan de praat te houden.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 13:32

wij hebben er nu ook een, maar daar kunnen er 3 eigenlijk 4, maar nu niet meer op. maar 3 paarden past ook beter, en is fijner rijden Lachen maar hier moet je dus wel een vrachtwagen rijbewijs voor hebben. over de WA en heel die s-h-i-t weet ik niks vanaf, dus daar kan ik je niks over vertellen. maar ik vind dit echt super, zou echt geen trailer meer willen, wij hebben er een kleine living in, je kan zo onder het rijden naar je paard lopen, je hebt veel ruimte met opzadelen, en zowizo erg veel plek, want heb op dit moment toch maar 1 paard Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 15:44

Vrachtwagentjes op B-rijbewijs zijn voor luiwammessen en examenvrees-candidaten.
Ze zijn peperduur, hebben te weinig laadvermogen, hebben een instabiele wegligging en als het waait, waai je van de weg. Daarnaast moet je er maar rekening mee houden dat ze straks ook voor geel moeten gaan betalen (wegenbelasting) en dan is ie op Diesel helemaal niet meer te doen.
Vrachtwagen op C-rijbewijs kost 60 euro per drie maanden wegenbelasting (tot 12.000kg MTM), wat verzekering en uiteraard onderhoud. Hoe jet het ook bekijkt, een kleine auto en een vrachtwagentje is goedkoper dan een dikke terreinwagen met een twee-paards, zeker met de nieuwe regels in de maak.
C-rijbewijs kost je ongeveer 3000 euro, dat is minder dan het prijsverschil tussen wagens op klein- en groot rijbewijs.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 16:12

Wij hebben er toendertijd ook een aantal mee gehad voor een proefrit. Maar er mankeert inderdaad nogal eens wat aan en de onderdelenprijzen kunnen hoog oplopen voor die wagens. Is eigenlijk alleen te doen als je zelf voldoende technische kennis in huis hebt of iemand in de familie die dat heeft. Als je alles bij de garage moet laten maken dan loopt dat behoorlijk in de papieren. Na wat doorvragen bij de mensen waar we van wilden kopen toen, bleek meestal ook dat ze vanwege de hoge onderhoudskosten wilden verkopen. De meesten waren zelf overgegaan op een trailer omdat dat stukken goedkoper was. Bovendien was de kwaliteit van de aangeboden wagens niet echt om over naar huis te schrijven, veel verborgen gebreken!
Wij hebben uiteindelijk voor een andere (grotere) auto gekozen omdat onze auto ook niet echt geweldig meer was, en een anderhalf paards trailer. Daar mag ik ook met B rijbewijs mee rijden. Nog wel tenminste want waarschijnlijk mag dit vanaf ergens in 2006 ook niet meer vanwege regels in de EU. Moet ik dus alsnog mijn E gaan halen. Zal wel lukken want ik rijd al jaren met trailer en paard rond, maar dat kost me weer zoveel tijd en vooral geld... Boos! Boos! .

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 17:44

jeetje mensen, je bent 1 dagje bij je paard en gelijk een berg reacties op je topic, thanx Haha! Haha! hier helpen jullie me zeker mee. Zoals ik eerder al meldde, is het echt voor 1 paard, meer heb ik er nou eenmaal niet Knipoog dus om nou mn C-rijbewijs te gaan halen, vond ik wat overbodig, ik heb geen examenvrees hoor ikke Tong uitsteken

Vandaag hoorde ik idd ook dat ze grijs blijven, gelukkig.. en als ik op internet zit, dan bezoek ik ook alle websites af Vork

mensen blijf reageren, heb ik echt wat aan!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 17:48

Ik heb een aantal keren met een wagen van Anemone gereden. Paard en een pony erop, 120 over de snelweg zonder een centje pijn! Ook met windstoten en stortbuien over de A6.
Maar dat is wel een iets andere prijsklasse dan van die oldtimer-wagentjes.... Geld, geld!

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 17:55

ja die zijn inderdaad erg mooi van Anemone..

over oldtimers gesproken, als je met zoiets aan komt rijden, dat lijkt me toch ook wel komisch:

Afbeelding

Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 17:59

Hoi mensen ik heb vorige week de RDW gebeld, dus ben up to date.

Wij hebben een B-rijbewijs vrachtwagentje en weegt 2510 kg. We hebben via de RDW ontheffing, dus betalen een kwarttarief omdat het paardenvervoer is voor particulier en niet bedrijfsmatig.

Eerst betaalden we ongeveer 86 euro, nu gaan we 420 euro betalen. Omdat we kwarttarief hebben 1 maal 420 euro per jaar. Wij hebben besloten om het wagentje te houden.

Wel moet je iemand kennen die veel verstand van techniek heeft. Het zijn oude auto's dus hebben veel onderhoud nodig, vooral het plaatwerk heeft aandacht nodig. Ik heb een Mercedes en (ff afkloppen) de motor is al 30 jaar oud, maar gaat steeds beter lopen, heeft wel regelmatig onderhoud. Met de nieuwe V-power loopt hij helemaal als een zonnetje. De cabine van de mercedes in niet dragend, dus roest en rot is niet fataal, maar wel vervelend.

Als je er een koopt, laat heel goed naar het dragende gedeelte van de bak kijken.

Mocht je Mercedes gaan rijden heb ik een adresje voor je in brabant. Deze man heeft alles van mercedes, weet alles van mercedes, gaat elke maand naar duitsland om onderdelen te halen.

Succes.

Trouwens volgens de dame van de RDW is het GEEN grijskenteken. Het bedrag van de wegenbelasting gaat naar gewicht. Wij hebben dus geen bestelauto, maar een veewagen. Staat zo in het kentekenbewijs. Het enige wat veranderd is, is het bedrag wat je moet gaan betalen. Kan wel oplopen tot 400 % meer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:09

Margreet schreef:
Ik heb een aantal keren met een wagen van Anemone gereden. Paard en een pony erop, 120 over de snelweg zonder een centje pijn! Ook met windstoten en stortbuien over de A6.
Maar dat is wel een iets andere prijsklasse dan van die oldtimer-wagentjes.... Geld, geld!

Dat klopt, 45000 euro, om redelijk precies te zijn. Voor dat budget kun je hele mooie vrachtwagens kopen, inkl. je rijbewijs.....
@Russel: Voor je beeldvorming: een vrachtwagen die 12.000kg mag wegen (MTM) kost 60 euro per drie maanden. Tel even uit hoe snel je je groot rijbewijs hebt terugverdiend. Voor deze wagens geldt ook de kwart-tariefregeling.
Doe mij dat Mercedes-adresje eens, ik zoek nog een 817 of 823 met een doosje erop. Ik heb een 608 voor de onderdelen, mocht iemand dat zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:28

@Ikke klopt, maar eerst nog even dan zo een vrachtwagentje aanschaffen en dat is dan dubbel op hoor voor ons. Mijn manneke heeft groot rijbewijs.

Had idd liever dubbellucht gehad, maar zo een onderstel is ook best wel prijzig.

@Ikke: JWC Cars, Landingsweg 4 in Schijndel, is een autosloperij en zit tov De Wit, een campingwinkel, een hele grote camping winkel, dus kan niet missen.