groot dilemma, eigen huis of paard??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MoSt81

groot dilemma, eigen huis of paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 18:33

Ik zit nogal met een dilemma en aangezien ik denk dat er hier wel meer mensen zitten met hetzelfde probleem of in iedergeval mensen die dit begrijpen ben ik wel benieuwd naar jullie meningen.

Het "probleem" is het volgende.
Ik wil al zolang als ik me kan herinneren een eigen paard. Ik rij nu sinds 12 á 13 jaar op een manege maar dat heb ik nu wel weer gezien, ik wil nu eindelijk wel eens echt aan het werk met een paard en ik zie niet zitten om dat met andermans paard te doen en zeker niet met een manegepaard. Toen Jargeau (mijn favoriet op de manege) er nog stond wel. Met hem kon ik alles hij was voor mij echt het perfecte paard. Maar ja, hij is nu verkocht. Dus nu rijd ik weer een ander paard, maar ik weet gewoon dat ik met hem nooit zoiets kan krijgen als met Jargeau. Ik heb ook geen zin meer om zoveel tijd te steken in een paard wat iemand anders het uur daarna toch weer verpest. (Oke dat klinkt arrogant, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.)

Maar nu het probleem anders word dit stuk te lang.
Ik ben nu hard aan het sparen om de aanschaf en de eerste dingen + een stukje reserve bij elkaar te krijgen.

Maar.... als ik nou volgend jaar mijn droom waar maak. Heb ik verder niet zoveel meer te besteden elke maand en dat betekend dus dat ik nog wel een heel tijdje bij mijn ouders moet blijven wonen. En aangezien ik al 24 ben vind ik het onderhand wel tijd om op mezelf te gaan wonen. Maar als ik nu geen paard koop ben ik bang dat er nooit meer een komt.

Wat zouden jullie doen? Gaan voor een paard of toch op mezelf gaan wonen??

Sorry voor het lange verhaal, maar toch bedankt voor het lezen.

Britt

Re: groot dilemma, eigen huis of paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:41

als ik jou was zou ik op jezelf gaan wonen.. anders heb je dalijk je paard en woon je alsnog tot je 30e thuis! en als je eenmaal op jezelf woont kan je daarna nog sparen voor je paardje en dan heb je ook wat je wilt?
goed over nadenken, de voors en tegens op een rijtje zetten en kijk eens wat je ouders ervan vinden? (wie weet vinden die het ook niet leuk dat je tot je 30e bij hun woont Clown )

Liesbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:48

Ga eerst op jezelf, die zelfstandigheid heb je gewoon nodig.
Je kunt nu eenmaal niet eeuwig bij je ouders blijven wonen, en dat paard dat komt er wel, misschien niet meteen, want zelfstandig wonen gaat ook niet zo maar een, twee, drie, maar als je echt een paard wilt gaat dat gewoon lukken.
Zo heb ik het ook gedaan en toen ik alles op orde had en uiteindelijk wat meer ging verdienen heb ik een paard gekocht (ook voor mij was dit een levenslange droom)
Groetjes en succes,
Liesbeth

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:50

Ik zou ook voor het eigen huis gaan. Eeuwig bij je ouders blijven wonen is denk ik niet iets waar jullie beide gelukkiger van zouden worden. Zoek je eigen stekje, ga lekker sparen en dat paard komt er wel! Succes!

margreet_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:54

Ik had ook die droom om een eigen paardje te kopen, maar ben eerst samen gaan wonen (nu al 4 1/2jr) en ik kreeg vorig jaar van mijn vriendje mijn paardje kado voor mijn verjaardag.
Ik zou dus eerst op jezelf gaan wonen en dan gaan sparen voor een paardje of je moet nog een paar jaar thuis willen wonen en wat vinden je ouders daarvan?
Ik heb zelf jaren op een manege gereden en was het daar ook zat en voor dat ik mijn eigen paardje kreeg heb ik op het paard gereden van mijn beste vriendin.
Misschien kun je eerst op iemands eigen paard gaan rijden of een paardje leassen, dan kun je toch evt meer rijden en alvast oefenen voor als je je eigen paard krijgt, want dat is toch heel anders dan een manege les!

Groetjes Margreet

Smookey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:10

Ik zou denk ik ook op mezelf gaan wonen, want als je eerst je paardje koopt en je wilt later op jezelf en je denkt dat het wel kan en het lukt niet is het moeilijker. Zou als ik jouw was op jezelf gaan en kijken wat je per maand apart kan houden voor een paard. Als dat je droom is komt ie er wel echt.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:15

Op jezelf wonen!
Heb ik ook gedaan nu 3 jaar geleden en ben toen ook even gestopt met paardrijden. Daarna met een bijrijdpaardje weer begonnen en die heb ik 1 1/2 jaar geleden overgenomen.
Ik ben nu aan het kijken voor een koophuisje, is wel krap maar ik weet precies wat zo ongeveer mijn uitgaven nu per maand zijn en waar ik ongeveer op kan bezuinigen. Misschien dat m'n auto er dan uit gaat maar dat eerder dan m'n pony.
Een eigen plekje is zo ontzettend lekker, heb een super goede band met mijn ouders maar ben echt blij dat ik daar niet meer woon.
Veel succes.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:27

Mijn wens was ook altijd een eigen paard.
Zo gauw ik een baan had heb ik dus ook mijn paardje gekocht, een flinke uitgave!

En mede omdat ze veel ziek was kostte ze me aardig wat geld per maand. Ik hield te weinig over om in m'n eentje een huisje te kunnen huren of kopen.
Maar ik wilde in geen geval m'n beestje kwijt!
Ik heb dan dus ook tot m'n 26e (was zelfs bijna 27...) thuis gewoond.

Maar toen ik mijn vriend ontmoette ging het allemaal vrij snel.
Samen konden we wel wat huren, dus we konden samen gaan wonen en mijn paardje kon blijven.
Je moet er natuurlijk wel dingen voor laten, maar ja, keuzes zal je moeten blijven maken en je zal er wat voor over moeten hebben...

Inmiddels hebben we na lang wikken en wegen pas een huis gekocht, waar we erg blij mee zijn!
We zullen nu nog wat zuiniger moeten zijn, maar ik heb wel wat ik wilde, een paard en een huis! (en een lieve vent! Haha! )

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:37

Mijn wens was ook altijd een eigen paard. Nu ben ik inmiddels 24 jaar en heb ik ook mijn eigen paard. Ik heb mijn paard pas gekocht nadat ik een eigen huis had gekocht.

1 februari kreeg ik de sleutel van mijn huis en 1 mei had ik mijn eigen paard. Ik had nog voldoende geld over dus de mogelijkheid om een paard te kopen was er.

Ik zou als ik jou was toch eerst echt een plekje voor jezelf gaan zoeken. Je hoeft natuurlijk niet persee te kopen je kan ook huren. Tot die tijd gewoon keihard sparen. Toen ik nog bij mijn ouders woonde spaarde ik echt giga hard. Zeker 2/3 van mijn salaris. Dan heb je zometeen en geld om je huisje leuk in te richten en geld om een paard te kopen.

esther83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:41

ik ben 2 jaar geleden met mn eigen stal begonnen, heb de paarden thuis staan dus dat scheelt wel weer pension, ik kan goed met mn moeder opschieten, en zij werkt ook mee in mn stal, maar voorlopig ga ik het huis niet uit, want dat red ik gewoon niet, en dat maakt verder niets uit want het is hartstikke gezellig hier Haha!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:41

Ik heb het omgekeerde probleem. Ik ben 24, heb al 5 jaar een eigen paard en het einde van mijn studie komt in zicht. Ik moet dus straks ook gaan bedenken hoe ik in godsnaam op mezelf moet gaan wonen.
Ik woon nu parttime op kamers en dat bavalt toch wel erg goed. Weer thuis gaan wonen is wel een tijdelijke oplossing maar dit zie ik mezelf ook geen jaar meer volhouden.
Nu heb ik wel het geluk dat ik HBO + universiteit heb gedaan dus dat ik niet op heet laagste niveau instap wat salaris betreft. Maar ja een starter blijft een starter en die verdienen geen bakken met geld. Als de relatie met mijn vriend zo goed blijft gaan als nu dan is samen iets kopen misschien een optie maar dat zie ik nog niet gebeuren binnen nu en een half jaar.
Hoe is de situatie thuis? Heb je veel vrijheden en stoor je je nergens aan? Hoe ziet je toekomst eruit wat salaris betreft? Heb je daar groeimogelijkheden in? ga dan eens voor jezelf afwegen wat belangrijker is; op jezelf of een paard. Het een sluit het ander wel tijdelijk uit maar niet voorgoed.

Een paard voor een ander rijden hoeft echt niet altijd een drama te zijn hoor en dan kun je meteen bekijken hoe het voelt om zoveel dagen per week die verantwoordelijkheid te hebben.

Als ik jou was zou ik nu eerst een huisje zoeken en een jaartje of twee een verzorgpaard zoeken (ik lees vaak genoeg dat het erg moeilijk is om een goede verant woordelijke verzzorgster te vinden dus ik zou zeggen spring in dat gat) daarna kun je je hopenlijk een paard voor jezelf kopen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 10:40

Persoonlijk heb ik eerst mijn paard gekocht (juni) en daarna samen met mijn vriend een huis (maart)

Ik denk dat het er ook vanaf hangt hoe je dadelijk wilt gaan wonen. Ga je alleen wonen of samen, ga je huren of kopen, appartement of compleet woonhuis... gaat je paard naar een pensionstalling, bij een boer of thuis... Al dat soort dingen tellen mee in wat je kan doen.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:53

Ik zou eerst op mezelf gaan als ik jou was. Dan kun je altijd nog kijken of er later een tijdstip komt dat je wel zelf een paard kunt onderhouden. Anders woon je op je 50ste nog bij je ouders omdat je een paard hebt, en daar word je ook niet gelukkig van. Desnoods kun je toch kijken of je het paard van een ander kunt verzorgen totdat je een eigen paard kunt onderhouden. Er zijn zat mogelijkheden om je paard goedkoop te stallen of te houden en dat kun je dan uitgebreid bekijken....dan weet je ook beter wat je eigen mogelijkheden zijn qua tijd en geld....want dat kun je nu niet zo goed overzien aangezien je nog in je ouderlijk huis woont.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 12:05

Bedankt voor jullie reacties. Knipoog

Ik zal er even op proberen te reageren.
Thuis heb ik het op zich nog goed, ik mag van mijn ouders ook nog wel een tijdje hier blijven wonen. Ze staan er ook achter als ik een paard wil gaan kopen.
Gister heb ik het er ook nog met mijn vriend over gehad. En hij zei dat als ik een paard wilde kopen hij er ook achter staat en dat als we over ongeveer 2 jaar ofzo samen gaan wonen hij toch genoeg verdiend om de huur en alles te kunnen betalen. (Al zou ik dat niet leuk vinden als hij veel meer betaald.)

Over leasen heb ik ook al nagedacht. En denk ik nog steeds na. Maar hier in de buurt zijn er (bijna) geen leasepaarden. Dus dat word nog lastig. Een verzorgpony heb ik gehad, maar daar ben ik mee gestopt omdat ze te klein voor me was. Was zowieso maar voor tijdelijk, om dat beestje rustiger te krijgen voor het meisje waar ze van was.

Een leasepaard zou op zich wel een goede (tijdelijke) oplossing zijn. Ook zodat ik meer ervaring op kan doen.

Zowieso ben ik nog wel een jaar aan het sparen totdat ik een van beide kan doen. Dus ik kan nog wel even na denken.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 12:12

ik zou ook op jezelf gaan.
mijn vriend had een koopwoning, maar we wilden gaanhuren. van het overgebleven geld hebben we een deel op zij gezet om willem te kunnen kopen die ik rond die tijd al leaste.
vorig jaar mei heb ik willem eindelijk kunnen kopen, maar het heeft me wel ruim een jaar gekost om hem bij mekaar te sparen, zeker omdat ikzelf toendertijd af en toe wat uitzendwerk deed.

maar ik moet eerlijk toegeven dat ik na willem geen ander paard meer wil. ik heb op de dag dat ik willem kocht ook een vast ebaan gekregen en dat valt me best zwaar. en je eigen huis en full time baan en je paard.

dus dat is ook iets waar je over moet denken, als je een eigen huisie hebt moet je ook je eigen dingen regelen. huishouden, rekeningen, boodschappen, eten koken, noem maar op.

het scheeld voor mij dat ik op stal werk en dus willem gelijk na werktijd kan doen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 13:55

Dat is inderdaad wel iets wat je met je vriend moet bespreken. Hoe ontzettend veel tijd een paard kost en hoe het je leven kan domineren.

Als ik een baan zou hebben, zou ik mijn vriend alleen maar even bij het eten en om een uur of tien weer zien. en in het weekend natuurlijk. Maak hem dat eerst goed duidelijk want natuurlijk gunt hij jou een paard maar beseft hij ook WAT hij je gunt?