Paniekhaak? Levensgevaarlijk!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariek1983

Paniekhaak? Levensgevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 17:52

Nou ze noemen het een paniekhaak, ik was in paniek vandaag en dat ding werkte dus voor geen meter!!!!
Mn paard ging hangen aan zn touw, en dan werkt de sluiting niet meer door het gewicht. Daarna schiet hij dus ineens wel los en wordt een projectiel wat met volle snelheid gelanceerd wordt!!!!
Resultaat voor mij: zwaar gekneusde hand Ach gut
Dus mensen pas aub op met dat onding want zo goed werkt ie dus niet....
Had ik dat nou maar eerder geweten Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig
Laatst bijgewerkt door Oscar op 26-03-05 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Capslock en overtollige leestekens uit titel verwijderd.

Ineke2

Re: Paniekhaak???? LEVENSGEVAARLIJK!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:01

Haha daarom wil ik ook absoluut geen halstertouw met een paniekhaak. Dat ding werkt altijd op de verkeerde momenten...

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:04

ja en dat kan je dus beter hebben dan dat je paard zich zelf ophangt ...

Een musketon krijg je dus helemaal niet los als die eenmaal hangt

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:08

maar hij is normaal ervoor, als je met hem loopt ofzo, en er gebeurt iets, dat je hem dan los kan laten
maar als je het andere einde van het touw in een 'paardenknoop 'hebt gedaan, dan hoor je normaal gewoon aan dat lusje te kunnen trekken en is het touw los.

zo doe ik het tenminste, stel mijn paard zou toch ooit schrikken ( wat 99 % zeker van niet is Tong uitsteken ) kan ik hem zo losmaken

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:09

ik zweer bij die haken, ookal heb ik me er weleens pijn aan gedaan , als hij gaat hangen gaat die haak of al vanzelf open ik ik kan hem zelf openmaken, dat voorkomt dan dat mijn knollie zichzelf ophangt
en een paardenknoop werkt echt geweldig dan is hij zeker los als je aan het lusje trekt!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:11

aan het lusje trekken is niet zo heel simpel met 600 kilo heb het eens geprobeert....

Ben ook niet zo voor die touwen, bij mijn vriendin is zo'n ding tijden hang sessie uit elkaar gebarst en kreeg ze dat stukje sat open met schieten in haag buik, pijnlijk.....

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:11

Nou als een paard echt gaat hangen, dan zit die paardenknoop zo strak vast dat ik hem niet meer los krijg hoor.

En zo'n musketon haak breek vanzelf door. Die zijn echt niet stevig genoeg om 600 kilo te houden.

Dus geef mij maar een gewone musketonhaak. Die gaan tenminste op tijd stuk.

Die paniekhaken zijn inderdaad gevaarlijk. heb er ook een keer 1 op mijn hand gehad is inderdaad geen pretje.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:12

Goudvarken schreef:

Je kan ook een knoop maken die je in 1x los kan trekken, daar heb je geen paniekhaak voor nodig.

Als je paard regelmatig gaat hangen, dan moet je hem of niet meer vastzetten of je zoekt de oorzaak van het probleem uit en je lost dat op. Desnoods met een goede schop onder zijn kont Tong uitsteken

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:15

Nee, en als musketonhaken breken, dan zwaaien ze altijd niet richting jouw hand op Knipoog

Ik zelf blijf echt fan van paniekhaken, maar bij mij is het tot nu toe dan ook altijd goed gegaan.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:26

Ik heb ook een hekel aan paniekhaken die van mij werkte gewoon niet en paard trok paal uit de grond.

Nu heb ik het zo:

Strotouwtje om de paal/ding dat eraan hangt Haha!

Daar maak ik het touw aanvast met paardenknoop als het paard echt gaat hangen angst o.d. breekt het strotouwtje snel genoeg Pling

Zo doe ik het nu al 4 jaar en het werkt super!

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:35

Vorige week zondag ging mijn paard ook hangen. Ze stond vast met een touw en een goede knoop. Zo een waar je aan het uiteinde aan trek en dan is ie los. Ze ging hangen en ik rukken aan dat touw, met geen mogelijkheid los te krijgen, het touw was al te strak aangetrokken. Toen is het musketonhaakje gebroken en haar halster kapot gegaan. Later heeft iemand met meer gewicht dan ik het touw losgekregen.
Met het musketonhaakje van het halster aan het touw geknoopt, en zo heb ik toch weer een touw. Knipoog

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:42

blackstar schreef:
Vorige week zondag ging mijn paard ook hangen. Ze stond vast met een touw en een goede knoop. Zo een waar je aan het uiteinde aan trek en dan is ie los. Ze ging hangen en ik rukken aan dat touw, met geen mogelijkheid los te krijgen, het touw was al te strak aangetrokken. Toen is het musketonhaakje gebroken en haar halster kapot gegaan. Later heeft iemand met meer gewicht dan ik het touw losgekregen.
Met het musketonhaakje van het halster aan het touw geknoopt, en zo heb ik toch weer een touw. Knipoog

Mijne heeft toevallig net ook zn halster gesloopt ... wou et weer es proberen aan 2 paniekhaken op de wasplaats ... hing er vol in en voordat k bij ze hoofd was brak die al finaal door..

Die blijft voortaan gewoon in mijn handen

en het rare is aan 1 halster touw hangt die niet :S

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:43

Mijn paard is één keer gaan hangen, hij stond aan een gewone musketonhaak vast gelukkig want die brak gewoon voordat hij zichzelf had opgehangen. Hij ging in volle vaart naar achteren en dat ding brak. Toen was hij dus los en was er niks aan de hand.
Voor mij geen paniekhaak hoor, gewoon een (niet al te stevige) musketonhaak. Ik vind het al knap dat je die paniekhaak te pakken krijgt als je paard hangt.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 18:52

ik had ook een paardenknoop gemaakt, maar die was uit zichzelf strak aangetrokken omdat ze naar achteren liep.
Maar als ik het zo hoor dan ga ik idd maar voor een gewone sluiting.
Alleen wel een pijnlijke manier om daar achter te komen :S

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:57

Heb ik nou hele andere dingen in m'n hoofd? Het idee van paniekhaken is toch dat ze bij voldoende druk zoiezo losschieten?

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 18:59

Ja maar door de druk van een paard van 600 kilo krijg je een gevaarlijke situatie! Want dan word die haak als het ware gelanceerd!!!! En dat lijkt me niet de bedoeling

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:59

Goudvarken schreef:

mee eens! Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:18

Ik heb ook paniek sluitingen, maar dat is meer omdat iedereen er een hekel aan heeft, en dit DE manier is dat je touwen gewoon bij JOU stal blijven en niet over heel de manege zwerven Haha!

Van het vasttrekken van de knopen... Dat ligt er maar net aan wat voor touw je hebt. Van die goedkope dunne touwtjes trekken ze idd vast.
Daarom als je een hanger hebt: Strotouwtje aan de ring en het halstertouw aan

josien

Re: Paniekhaak? Levensgevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:53

Weten jullie dat er een heel mooi ding hiervoor is ontwikkeld. Het is een soort grendel waar je het touw achterdoor haalt met een knoop an het einde. Je haalt de hendel over en het paard staat vast. Gaat het paard nu hangen dan kun je door die hendel over te halen direct het paadr los hebben. Heb je een paard die gewoon af en toe probeert of hij los kan dan blijft het paard gewoon vast.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:54

stef schreef:
Van het vasttrekken van de knopen... Dat ligt er maar net aan wat voor touw je hebt. Van die goedkope dunne touwtjes trekken ze idd vast.
Daarom als je een hanger hebt: Strotouwtje aan de ring en het halstertouw aan

Had het ook neer gezet met strotouwtje werkt echt perfect he Lachen?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 20:41

Ineke2 schreef:
Als je paard regelmatig gaat hangen, dan moet je hem of niet meer vastzetten of je zoekt de oorzaak van het probleem uit en je lost dat op. Desnoods met een goede schop onder zijn kont Tong uitsteken

Helemaal mee eens. Ik houd niet van paniekhaken. Wij hebben er ook één hangen en als het paard een keer goed met zijn hoofd schudt, dan schiet de haak al los. Gebeurt bij meerdere paniekhaken, dus aan die specifieke haak zal het niet liggen.

Bovendien ben ik er absoluut niet blij mee als een paard gaat hangen dat een haak losschiet, zo maken ze er nog een spelletje van ook. Als ik een paard nog niet vertrouw met vastzetten, zorg ik dat er een sterk halster om zijn hoofd zit en 2 touwen en op zachte ondergrond. Eventueel een bezem erbij, dat als hij gaat hangen, ik even een prikkertje met de haartjes van de bezem kan geven Lachen Gaat altijd goed Lachen Paarden die het echt NIET leren, die zet ik gewoon niet vast. Die leer ik gewoon netjes stil te staan op bijvoorbeeld een was of poetsplaats.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 20:48

XoNo schreef:
Ineke2 schreef:

Helemaal mee eens. Ik houd niet van paniekhaken. Wij hebben er ook één hangen en als het paard een keer goed met zijn hoofd schudt, dan schiet de haak al los. Gebeurt bij meerdere paniekhaken, dus aan die specifieke haak zal het niet liggen..

blijkbaar ligt het dan wel aan de haken die jullie gebruiken , want daar heb ik dus echt geen last van ... hij blijft netjes vaststaan wat hij ook doet tot dat hij er vol in gaat hangen en ik hem los kan maken , oif hij zelf open springt....
ik gebruik altijd die van eskadron.........

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 20:49

Goudvarken schreef:

nou mijn pony'tje ander wel hoor Clown

Musketon was na een tijdje met dr volle gewicht er aan gehangen doorgebroken Nagelbijten / Gniffelen

En anders begeeft het halster het wel Knipoog

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 23:10

josien schreef:
Weten jullie dat er een heel mooi ding hiervoor is ontwikkeld. Het is een soort grendel waar je het touw achterdoor haalt met een knoop an het einde. Je haalt de hendel over en het paard staat vast. Gaat het paard nu hangen dan kun je door die hendel over te halen direct het paadr los hebben. Heb je een paard die gewoon af en toe probeert of hij los kan dan blijft het paard gewoon vast.

Heb je hier toevallig een foto van? ben wel benieuwd.

Ik heb (gelukkig) nog nooit meegemaakt dat vastzetten met een paniekhaak fout ging. De enige keer dat het vastzetten fout ging was toen ze vast stond met een gewone musketonhaak. Toen was mijn halster stuk. Gelukkig heb ik geen hangpaard, dus daar kan ik niet over meepraten.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 23:24

Als mijn paard gaat hangen dan laat ik hem lekker zijn gang gaan en dan loop ik naar achter, krijgt die een schop onder zijn billen en dan staat die zo weer goed. Al dat gemiep altijd... ik zorg gewoon dat ik een sterk halster en goed touw heb wat niet afbreekt. Een paard hangt zich niet zomaar op, dat gebeurt als je hem niet naar voren krijgt. Daarom die schop Haha! . *niet hard, ter schrik. Een musketon werkt vaak als katapult. Als je paard gaat hangen en ineens los schiet klapt die ook achterover... net als dat je aan elkaar trekt en ineens loslaat, dan schiet de ander ook alle kanten op. En een musketon schiet net los als je paard eens druk doet en jij toevallig aan die haak zit... nou nee... heb het voorbeeld allebei meegemaakt en geef mij maar gewoon een musketon Knipoog