Haver?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisjuh87

Haver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 15:48

Tja ik heb een fries en hij loopt 6/7 dagen in de week toch wel aardig intensief maar hij is best lui. Hij krijgt per dag 1,5 kilo sportbrok en een halve kilo sportmuesli savonds en smiddags krijgt hij 1 kilo basisbrok en sochtends en smiddag hooi. Verder staat hij ook nog 7 uur per dag op het lang.

Nu vroeg ik me af wat nu precies het effect is van haver, om dit eventueel bij te gaan geven.

Wordt je paard er sterk van of actiever? Mijn paard is namelijk al erg goed in sterk doen en zich er overal uitdrukken dus als het paard er sterker van wordt ga ik het dus niet voeren.

Nimmy

Re: Haver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 17:16

paarden krijgen energie van, met andere woorden, vaak worden ze veel frisser. zou beginnen met halve schep minder brok en daar voor in de plaats haver te geven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 17:49

Brok wordt gemaakt van gemalen granen + melassestroop, het overgrote merendeel van die granen is haver. Brok is dus voor 80-90% eigenlijk gewoon haver, alleen in een andere vorm nl gemalen, waardoor de voedingsstoffen ook nog eens beter ter beschikking van je paard komen. In brok worden er verder ook nog allerlei nuttige vitamines en voedingsstoffen toegevoegd, waardoor het een zgn. compleet voer is. Haver is dat niet. Wanneer je alleen haver zou voeren moet je dus vitamines bijvoeren. Het is dus onzin om brok door haver te vervangen.

Als je paard goed in conditie is, kun je met voeren weinig tot niets doen aan z'n luiheid. Dan is het nl gewoon een karakter eigenschap, waar je hooguit met trainen wat aan kunt verbeteren. Is je paard té goed in conditie, dan kan hij lui overkomen omdat-ie eigenlijk een beetje te dik is en hem dat hindert. Minder voeren zal dan eerder het probleem oplossen dan er nog meer voer instoppen. Is-ie te mager, dan is-ie niet lui, maar kan hij het werk gewoon niet aan op de hoeveelheid voer die hij krijgt.

Jij zult zelf moeten bekijken of hij juist goed op conditie is, te dik of te mager...

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 18:07

Hij is goed op conditie en de bouw is precies goed maar ik weet niet hoe ik het moet gaan aanpakken. (hij wil werken en is echt niet lui van zichzelf)

Hij staat namelijk 7 uur per dag op het land en als daar veel gras op staat krijgt hij gauw koliek dus kan ik moeilijk nog meer brok erbij gaan gooien want dan is de kans nog groter dat zn darmen vast komen...

Zucht paarden en eten: wikken en wegen

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:12

Volgens mij stond er in de bit? een heel artikel van een voedingsdeskundige. Haver heeft niet zoveel zin als je dressuur of buiten rijdt. Heb begrepen dat de energie dan heel snel vrij komt.
Als tip stond er dacht ik wel dat je een scheut zonnebloemolie door het voer kon doen. Evt. kan je eens ipv basisbrok sportbrok proberen?!

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:25

sportbrok krijgt ie al Knipoog