Erg gevoelig paard, borstelen is al erg, wat is de oorzaak?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Erg gevoelig paard, borstelen is al erg, wat is de oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 10:20

Mijn pony merrie Dusty is erg gevoelig, natuurlijk hebben veel merrie (pony's) dat, maar eerst had ze dat lang zo erg niet. Als ik met mijn handen haar 'borstel' is er niets aan de hand, zelfs haar uiers kan ik aanraken zonder dat ze dat erg vind.
Natuurlijk is aansingelen ook een wereldramp... ze blaast zichzelf op en gaat half hangen, zelfs als ik het heel voorzichtig gaatje voor gaatje doe, en tussendoor andere dingen doe.
Ook dressuur rijden vind ze niet zo leuk omdat ze dan met meer druk op het bit rijd.
Ik vind het allemaal wel logisch dat ze dat niet leuk vind, maar wat doe ik er aan?
Ik zat aan een leren bitje te denken of bitloos hoofdstel zodat ze af en toe even heerlijk zelf mag weten hoe ze haar hoofd houd en rijden zonder zadel natuurlijk. Tijdens een normaal buitenritje vind ze dat al heerlijk, maar omdat ze toch best fris is moet ze toch ingehouden worden met het bit, en dat is natuurlijk niet leuk Knipoog

Ik wil alleen op die manier rijden zodat dusty er ook nog plezier in heeft, en het lijkt me ook goed voor mijn houding denk ik Lachen

Hebben jullie nog verdere tips en hoe Dusty van haar overgevoeligheid afkomt??

Maaikelove

Re: Erg gevoelig paard, borstelen is al erg, wat is de oorza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:42

Ik denk niet dat ze er van af kan komen. Maar jij kan jezelf wel aanpassen aan haar!! Dus veel met je handen poetsen, en hele zachte borstels.
Je kan met een bitlooshoofdstelletje gaan rijden, maar dan zou ik wel voorzichtig opbouwen inde bak enz.
Aansingelen toch gaatje voor gaatje blijven doen, misschien lukt het beter als ze loopt!!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 12:07

jezelf contineu gaan aanpassen aan je paard vindt ik persoonlijk niet zo'n goed idee
het paard zal er meer uit gaan halen

heb je wel eens een hormooncheck laten doen? een spiegelbeeld van het bloed?
als je merrie het eerst niet was en nu ineens wel dan zou ik toch medisch denken
probeer het eens met mensen die NH gebruiken...
ik geloofde er ook niet in tot ik het met mijn eigen ogen gezien heb

mijn paard doet ook moeilijk met singelen en meer dingen
ik dacht eerst medisch maar het blijkt een dominantieprobleem te zijn
(net als zijn trailerprobleem)
iemand metkennis van NH kan je daar verder in helpen

succes!!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 13:20

Ik paste me eerst dus ook altijd aan haar aan, maar daardoor is het idd erger geworden.
Ze voelt zich ook niet groter dan mij, ze ziet mij wel aan als de persoon boven haar (ik kan met haar zonder tuig in de bak lopen ze volgt me precies op schouderhoogte en doet alle richtingen mee die ik op ga).

Zo'n test? Wat bedoel je daar precies mee? En is dat niet verschrikkelijk duur.. Nagelbijten / Gniffelen

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 13:36

ik ken ook een merrie die dezelfde problemen had. wat bleek doordat het zadel niet helemaal goed lag had ze erg last van haar spieren enz. Nu is ze gekraakt en heeft ze nergens meer last van. Ook dressuur rijden gaat een stuk beter en poetsen kan nu ook zonder bijten of slaan. Misschien is het een goed idee om eens naar zo'n bottenkraker te gaan (kost meestal rond de 45 euro). ZIj kunnen je vertellen of er iets mis is met haar rug enz en wat de beste behandeling is. meestal is het ook zo dat een gewone controle geen geld kost.

misschien een tip. Ik denk hier vooral aan omdat je zegt dat het niet in dominantie zit en dat poetsen met je handen wel goed gaat. dit omdat je dan waarschijnlijk minder op de spieren enz drukt. In ieder geval zou ik er wel naar laten kijken want dit gedrag is niet normaal.

groetjes

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 13:42

joycie17 schreef:
ik ken ook een merrie die dezelfde problemen had. wat bleek doordat het zadel niet helemaal goed lag had ze erg last van haar spieren enz. Nu is ze gekraakt en heeft ze nergens meer last van. Ook dressuur rijden gaat een stuk beter en poetsen kan nu ook zonder bijten of slaan. Misschien is het een goed idee om eens naar zo'n bottenkraker te gaan (kost meestal rond de 45 euro). ZIj kunnen je vertellen of er iets mis is met haar rug enz en wat de beste behandeling is. meestal is het ook zo dat een gewone controle geen geld kost.

misschien een tip. Ik denk hier vooral aan omdat je zegt dat het niet in dominantie zit en dat poetsen met je handen wel goed gaat. dit omdat je dan waarschijnlijk minder op de spieren enz drukt. In ieder geval zou ik er wel naar laten kijken want dit gedrag is niet normaal.

groetjes

Ik heb ergens ook een idee dat het een beetje tussen haar oren zit, aan het zadel ligt het denk ik niet, dat hebben we een klein half jaartje geleden speciaal voor haar laten maken omdat ze idd een moeilijk lijf heeft voor een zadel.
Ze kan er ook niet tegen als ik de deken van voren vast maak of los maak, dan hapt ze zo met haar lippen naar mijn handen van: je irriteert me! hou op! (ik heb het gevoel dat het zeg maar net zo aan voelt als iemand bij jou n vinger op je keel legt, ook zo'n rotgevoel).
Dat ze erg last van d'r spieren heeft denk ik niet omdat ze lekker soepel is en rolt en bokt, ze gedraagt zich absoluut niet stijf ofzo.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 14:50

Aansingelen met een singel waarbij de gespjes aan sterk elastiek zitten gaat een stuk makkelijker en is plezierig voor je paard, is gebruik ook altijd zo'n singel en ik vidn het super!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 15:22

Kieffer schreef:
Aansingelen met een singel waarbij de gespjes aan sterk elastiek zitten gaat een stuk makkelijker en is plezierig voor je paard, is gebruik ook altijd zo'n singel en ik vidn het super!

Ja, toch wel he, maar ik heb ook veel slechte kanten gehoord van die singel, dat je snel je paard te strak aan singelt met zo'n ding.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 15:31

Ik denk dat het een goed idee is om er door een goede fysio naar te laten kijken. Misschien heeft ze last van haar spieren en dat niet zo is dan kan die fysio dat ook vertellen.
Succes verder OK dan!

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 15:41

Citaat:
Marloez

Ja, toch wel he, maar ik heb ook veel slechte kanten gehoord van die singel, dat je snel je paard te strak aan singelt met zo'n ding.

Tjah, ik singel zelf nooit zo heel strak aan, kan bij mij nog wel een vlakke hand tussen. Het leastiek is ook vrij stevig, dus ik vind het knap als het mensen lukt om te strak te singelen... Tong uitsteken

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:18

herkenbaar, mijn paard reageerd ook zo als ik dekens op en af doe, en haar borstel. Dan gaat ze draaien en chagerijnig kijken.

Opzadelen vind ze ook niet leuk en aansingelen ook niet.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 20:42

Amvbeek schreef:
herkenbaar, mijn paard reageerd ook zo als ik dekens op en af doe, en haar borstel. Dan gaat ze draaien en chagerijnig kijken.

Opzadelen vind ze ook niet leuk en aansingelen ook niet.

Vandaag ging het best goed, met poetsen deed ze wel erg bozig, toen heb ik er eens een zwepje bij gepakt, die hield ik dus alleen maar vast. (Ik dacht misschien is dit een idee) en het werkte heel goed! Nu ben ik niet zo'n voorstander van 'dwang' maar toen ik het zweepje weer weglegde deed ze het ook niet meer.

Volgens mij is wat Dusty nodig heeft een strengere discipline Clown

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:15

Dat dacht ik dus ook bij mijn pony!

Maar die bleek Spierbevangen te zijn, ik herken alles hierin!

Moet je boven zijn achterknie en onder zijn bil, in die ronding voelen of de huid daar erg strak staat, zoja is er 80 % kans op spierbevangenheid

Dit bedoel ik

Afbeelding
En dan waar 'staart'' staat daar bij zijn achterknie (in die ronding)

Snap je het nog Tong uitsteken Clown

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 21:19

syltje_777 schreef:
Dat dacht ik dus ook bij mijn pony!

Maar die bleek Spierbevangen te zijn, ik herken alles hierin!

Moet je boven zijn achterknie en onder zijn bil, in die ronding voelen of de huid daar erg strak staat, zoja is er 80 % kans op spierbevangenheid

Dit bedoel ik

Afbeelding
En dan waar 'staart'' staat daar bij zijn achterknie (in die ronding)

Snap je het nog Tong uitsteken Clown

Ik zal morgen gelijk voelen, je bedoelt dat gedeelde boven de hak zeg maar. Hoe strak bedoel je? En hoe los zit het vel als het wel goed is?
(want dusty's vel lubberd dar nooit moet ik zeggen Clown )

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:59

nou..Je moet er zeg maar in kunnen knijpen en dan moet het een beetje meegeven zonder moeite.... Als het erg strak staat (dus de spieren) Zal ik toch maar even een Da erbij laten komen!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 09:55

als je een bloedtest doet voor de hormonen spiegel kan je er ook bij zeggen voor spierbevangenheid. dat is ook in het bloed aan te tonen.

zo duur is een bloedtest niet hoor en het helpt je misschien van een hoop ongemak af..

merel is een drama met aansingelen, die schijnt dat dus altijd al gedaan te hebben. die gaat rondjes lopen als een gek en omhoogkomen wil ze ook nog wel.

als ze loopt heeft ze er minder last van, maar ze wordt er heel gestresst van.
een tijd lang ging het goed, op het commando ho stond ze stil, want ze blijft draaien, ookal singel je niet.
we doen het gaatje voor gaatje maar sinds ze hengstig is(ze heeft een nieuwe buurvrouw waar ze heftig op reageert) is ze erger dan ooit, met rijden en zadelen.

poetsen vond ze eerder nooit fijn, snel een borstel en dat was genoeg. met de oren plat en sjaggo doet ze nooit, daar is ze het type merrie niet voor. maar het poetsen vind ze steeds fijner, ze is niet meer gespannen maar kan zich ontspannen.

merel heeft ook een rugprobleem gehad, kissing spine, dat kwam alleen tot uiting in het rijden. er is een accupuncturist bij geweest.. dat is iets wat je misschien ook kan doen. heeft goed bij merel geholpen, omdat ze vanwege haar rug iets onregelmatig liep en van daaruit haar schouder en nek vast zette. nu is dat allemaal goed, het heeft goed geholpen.

fysio kanje ook proberen, maar ga asjeblieft geen bottenkraker zoeken. je hoort veel negatieve en positieve verhalen, maar helemaal goed komen doet zo'n kraakbeurt niet.. dus dat is echt het allerlaatste waar je aan moet denken.

zoek eerst de medische dingen uit voordat je gaat beginnen aan een 'opvoedcursus' heb je dat allemaal uitgesloten dan weet je dat het een dominantie probleem is en dat je die dus goed moet aanpakken. merries kunnen daar heel sneaky in zijn, dat hebben we van merel ook gezien.