conditie opbouwen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 23:09

hallo,ik mag van de homeopaat weer beginnen met stappen in het bos,hoe zou je het snelste de conditie weer kunnen opbouwen!!want ik ga in juni op vakantie met emara,ZE heeft zekers 5maanden stilgestaan,inverband met de bronchites die ze heeft...hoelang zouden jullie beginnen met stappen,en hoevaak per week(en trouwens het is wel wat heuvelachtig bij ons in het bos)..dus wel wat zwaar.vandaag heb ik een uur gestapt ging op zich goed,maar de heenweg was wat zwaar,omdat je iets een heuveltje op moest,je kunt merken dat ze dan geen conditie meer heeft.en dan gauw grote neusgaten heeft !!krijgen ze van alleen stappen goeie conditie?gr emaartje

Gamier

Re: conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 23:43

Emaartje schreef:
hallo,ik mag van de homeopaat weer beginnen met stappen in het bos,hoe zou je het snelste de conditie weer kunnen opbouwen!!want ik ga in juni op vakantie met emara,ZE heeft zekers 5maanden stilgestaan,inverband met de bronchites die ze heeft...hoelang zouden jullie beginnen met stappen,en hoevaak per week(en trouwens het is wel wat heuvelachtig bij ons in het bos)..dus wel wat zwaar.vandaag heb ik een uur gestapt ging op zich goed,maar de heenweg was wat zwaar,omdat je iets een heuveltje op moest,je kunt merken dat ze dan geen conditie meer heeft.en dan gauw grote neusgaten heeft !!krijgen ze van alleen stappen goeie conditie?gr emaartje

Een uur stappen na 5 maanden stil stand is best veel! reken er maar op dat ze morgen spierpijn heeft.

Het advies wat ik kreeg voor Gamier (na 3 maanden stil stand) 20 min. per dag stappen en 5 min. per dag opbouwen. na een week beginnen met 5 min. draven en dat 2 min per dag opbouwen..... Het lijk een lange weg maar dat valt best wel mee (reken zelf maar uit!)

Heel veel stappen is alleen maar goed voor de conditie!!!!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 00:04

Gamier schreef:
Emaartje schreef:

Een uur stappen na 5 maanden stil stand is best veel! reken er maar op dat ze morgen spierpijn heeft.

Het advies wat ik kreeg voor Gamier (na 3 maanden stil stand) 20 min. per dag stappen en 5 min. per dag opbouwen. na een week beginnen met 5 min. draven en dat 2 min per dag opbouwen..... Het lijk een lange weg maar dat valt best wel mee (reken zelf maar uit!)

Heel veel stappen is alleen maar goed voor de conditie!!!!

ja het was een beetje te lang geworden het ritje wou maar een halfuurtje doen....

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 00:10

Emaartje schreef:
[

ja het was een beetje te lang geworden het ritje wou maar een halfuurtje doen....
[/quote]

Het is ook moeilijk (en verleidenlijk) maar probeer het rustig aan op te bouwen! Je krijgt dat later alleen maar dubbel en dwars terug!

Ik zou morgen even 20 min. met haar gaan stappen en vandaar uit per dag 5 min op bouwen. Dan zit je na een week al op 55 min. !!!!!!!!!

Ik wens je veel sterkte (en gedult) de komende tijd!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 00:12

Gamier schreef:
Emaartje schreef:
[

[/quote]

Het is ook moeilijk (en verleidenlijk) maar probeer het rustig aan op te bouwen! Je krijgt dat later alleen maar dubbel en dwars terug!

Ik zou morgen even 20 min. met haar gaan stappen en vandaar uit per dag 5 min op bouwen. Dan zit je na een week al op 55 min. !!!!!!!!!

Ik wens je veel sterkte (en gedult) de komende tijd![/quot

wat bedoel je met elke dag 5min???elke dag 5 min stappen ofzo

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 07:24

Ze bedoelt (denk ik). Dat je begint met 20 minuten stappen. De dag erna doe je daar 5 minuten bij. Dan stap je dus 25 minuten. Zo stap je een week lang elke dag 5 minuten langer.

Gamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:16

Wendy15 schreef:
Ze bedoelt (denk ik). Dat je begint met 20 minuten stappen. De dag erna doe je daar 5 minuten bij. Dan stap je dus 25 minuten. Zo stap je een week lang elke dag 5 minuten langer.

Dat bedoel ik dus. Het is heel belangrijk om het rustig op te bouwen. Als je zelf een tijd niet heb kunnen sporten dan moet je het ook weer rustig opbouwen. Je spieren moeten zich weer aanpassen aan de nieuwe inspanning die je aan ze vraagt.

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:55

ik denk dat het beste misschien 2 x op een dag kan zijn. gewoon even het zadeltje op en 15 minuutjes het bos in. dan later op de dag nog even (kan ook aan de hand misschien) 10/15 minutjes stappen en misschien klein stukje draven maar écht niet langer !!!
Succes!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 11:08

Persoonlijk zou ik niet gelijk iedere dag het zadel opdoen en stukje gaan rijden, maar bv 4 keer in de week, met tussendoor een dagje rust of aan de hand stappen om de evt. stramheid er een beetje uit te lopen.

Na een paar weken en als het allemaal goed gaat kun je er naar mijn idee best weer iedere dag mee rijden, maar om nu gelijk iedere haar (ook al is het rustig aan) te rijden zou ik niet doen, ook gezien haar leeftijd dan is het in mijn ogen juist belangrijk om dit rustig op te bouwen.

Tussendoor het rijden afwisselen met longeren en aan de hand wandelen kan ook veel goed doen dan beweegt ze toch relatief onbelast haar spieren en voor dr longen zijn dit goede oefeningen.

Veel stappen is goed en binnen het stappen af en toe van tempo verwisselen dit houd dr alert.

Bv; Dag 1: *15 min stappen aan de hand
Dag 2: *15 min stappen onder het zadel
Dag 3: * Rust
Dag: 4 * Aan de hand 20 min lopen
Dag: 5 * 10 min stappen...2 min. draven...5 min stappen (zadel)
Dag: 6 * 15 min longeren met wat meer draf
Dag: 7 * Rust
Dag: 8 * 20 min rijden met veel stap maar wat meer afgewisseld
met draf.
Dag: 9 * 30 min stappen aan de hand
Dag:10* Rust
Dag:11* 20 min onder het zadel met stap en draf
Dag:12* enz enz enz steeds meer uitbouwen en dan als ze aardig op conditie is de galop erbij halen om de conditie verder uit te breidden.

Het is maar een voorbeeldje en het kan vast beter enzo, maar probeer alleen maar een beetje een idee te geven hoe je zou kunnen doen.

succes en wat fijn dat het beter met dr gaat!!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 11:34

Ik heb het opbouwen bij Evita ook met veel stappen gedaan. zij had een half jaar stil gestaan (op het land) vanwege bronchitis en kreupelheid.
Ik ben begonnen met 15 minuten stappen op het harde/vlakke ondergrond, inderdaad niet iedere dag maar ook af en toe wandelen of een rustdag. In ongeveer een maand heb ik die 15 minuutjes uitgebreid naar een uur (alleen stappen, maar wel goed doorstappen).
Daarna ben ik steeds kleine stukjes draf gaan doen, een minuutje per draf is echt meer dan genoeg in het begin! dan kun je tijdens het stappen steeds vaker een stukje draf doen en die draf steeds iets langer volhouden.. (dat kun je ook aan de longeerlijn doen, als de ondergrond niet te zwaar is) je moet gewoon een beetje kijken hoe snel ze het benauwd krijgt.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 18:56

cissie schreef:
Persoonlijk zou ik niet gelijk iedere dag het zadel opdoen en stukje gaan rijden, maar bv 4 keer in de week, met tussendoor een dagje rust of aan de hand stappen om de evt. stramheid er een beetje uit te lopen.

Na een paar weken en als het allemaal goed gaat kun je er naar mijn idee best weer iedere dag mee rijden, maar om nu gelijk iedere haar (ook al is het rustig aan) te rijden zou ik niet doen, ook gezien haar leeftijd dan is het in mijn ogen juist belangrijk om dit rustig op te bouwen.

Tussendoor het rijden afwisselen met longeren en aan de hand wandelen kan ook veel goed doen dan beweegt ze toch relatief onbelast haar spieren en voor dr longen zijn dit goede oefeningen.

Veel stappen is goed en binnen het stappen af en toe van tempo verwisselen dit houd dr alert.

Bv; Dag 1: *15 min stappen aan de hand
Dag 2: *15 min stappen onder het zadel
Dag 3: * Rust
Dag: 4 * Aan de hand 20 min lopen
Dag: 5 * 10 min stappen...2 min. draven...5 min stappen (zadel)
Dag: 6 * 15 min longeren met wat meer draf
Dag: 7 * Rust
Dag: 8 * 20 min rijden met veel stap maar wat meer afgewisseld
met draf.
Dag: 9 * 30 min stappen aan de hand
Dag:10* Rust
Dag:11* 20 min onder het zadel met stap en draf
Dag:12* enz enz enz steeds meer uitbouwen en dan als ze aardig op conditie is de galop erbij halen om de conditie verder uit te breidden.

Het is maar een voorbeeldje en het kan vast beter enzo, maar probeer alleen maar een beetje een idee te geven hoe je zou kunnen doen.

succes en wat fijn dat het beter met dr gaat!!

hoi,bedankt voor je tips.maar ik vind het schema iets te snel gaan.moet zekers nog niet draven voorlopig,en wel veel stappen zekers tot eind april,,dat de kuren op zijn,en dan ga ik met draven beginnen...en ik wandel ook veel,longeren vind ik te zwaar voor emara nog die rondjes lopen,dan stap ik liever het bos in met haar....rondjes lopen is alleen maar zwaarder..ik heb vandaag een halfuurtje gestapt met emara en ging super Tong uitsteken

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 20:40

[quote="Emaartje]hoi,bedankt voor je tips.maar ik vind het schema iets te snel gaan.moet zekers nog niet draven voorlopig,en wel veel stappen zekers tot eind april,,dat de kuren op zijn,en dan ga ik met draven beginnen...en ik wandel ook veel,longeren vind ik te zwaar voor emara nog die rondjes lopen,dan stap ik liever het bos in met haar....rondjes lopen is alleen maar zwaarder..ik heb vandaag een halfuurtje gestapt met emara en ging super Tong uitsteken[/quote]

Je moet idd kijken wat het beste bij haat past, dit was ook meer bedoeld als ze zich weer aardig goed voelt en je weer volop met haar mag beginnen dat is nu nog niet zo begrijp uit je 2e post.
Longeren is meestal wel zwaarder als aan de hand rechte stukken lopen, maar als het je om de longen gaat dan maakt de ondergrond nog veel meer uit daar kun je bv extra goed op letten.

Succes!