schimmels schoonhouden voor een wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bren79

schimmels schoonhouden voor een wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 22:10

hoe houden jullie je schimmels schoon voor een wedstrijd?

en dan met name de nacht ervoor want het is natuurlijk niet altijd handig om op de wedstrijd dag nog te moeten boenen en wassen als je vroeg moet rijden

pakken jullie ze dan helemaal in of anders???

groetjes bren
p.s. ik rijdt nog geen wedstrijden met mijn schimmel maar het is een lekkere smeerkees zij zit soms van top tot teen onder de mest Clown dus dat is voor een wedstrijd niet echt handig

Chocopasta

Re: schimmels schoonhouden voor een wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:13

Dekentje op Lachen
Alle schimmels zijn trouwens smeerkezen (althans, de meeste)
Komt omdat ze in het wild vaak 'buiten gesloten' worden, omdat ze er 'anders' uitzien... Vervelend he Clown

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:25

meestal gooi ik na het wassen wanneer het natuurlijk niet te warm is, gewoon een dunne ongevoerde deken over Sjors heen... Het enige wat ik dan meestal moet over doen zijn haar achterbenen wassen van het poepen Haha!

Wanneer het wel te warm si....Dan sta ik al om half zeven of 7 uur ochtends op stal, een shampootje er in te gooien Haha!

Gr CLaudia

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:36

Ik waste altijd de dag voor de wedstrijd. En als we b.v. ergens in de middag pas weg moesten waste ik 's ochends.
De schimmel had meestal een deken op. Waren zijn staart/achterbenen weer vies geworden? Dan poetste we dat er weer af. Bleef het duidelijk zichtbaar??? Even wassen en daarna in het zonnetje stappen op de oprijlaan.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 09:42

Gelukkig is die van mij geen smeerkees Haha! Heb nu al lang geen wedstrijd meer gereden, maar ik waste haar, dekentje op en stalbandages om. En niet te vergeten zorgen dat ze schoon in een schone stal gaan. Dat scheelt ook al een heleboel.

Milka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 09:55

Vroegah Haha! ...toen ik met mijn vorige Anda nog wedstrijden reed, waste ik hem ook altijd de dag van te voren en daarna deken op en in z'n schone stal gezet (dat scheelt echt een hoop...een lekkere schone stal).
Meestal hoefde ik niet echt super vroeg te starten, dus ging ik vroeg naar stal en als ie dan nog vies was nog even een keer wassen en daarna zweetdeken erop...transportbeschermers en bandage bovenin de staart en gaan met die banaan Vork

Maar hij maakte zich meestal niet zo vies...lekker was dat.

De Anda die ik nu heb, wil ik binnenkort ook officieel mee gaan starten, maar das dus echt een smeerkees Haha!
Krijg ik nog problemen mee als ik dan vroeg moet starten...

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 12:21

iemand bij ons op stal rijd wedstrijden met een schimmeltje. Na de caranaval slaat ze witte spuitbussen( wat je in je haar kunt spuiten) in in de uitverkoop. Als haar paard alsnog een pisplek heeft dan even spuiten en voor t oog sprankelend wit en je wast het zo er weer uit.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 17:10

dag van te voren wassen, deken op, staart vlechten (scheelt echt een hoop) warm weer lekker in de wei, blijft ie veel schoner en anders in een schone stal.
op de dag zelf heel goed poetsen, meestal is het nog wel te doen, maar soms heeft ie weer van die vlekken (gelukkig is ie nog wel redelijk donker behalve zn staart en hoofd)

valerm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:47

bij mij maakt hij zich zo vies.(zelfs als de stal schoon is ????! Verward ) Voor mij is het gewoon sochtends heeeelllll vroeg opstaan Slapen

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:13

Wat ik doe (dan wel witte benen enkel) is de dag ervoor de benen grondig wassen in er show-shine opspuiten en lichtjes inwrijven. Dan stoot dat het vuil af, of is het vuil er gewoon af te borstelen. Tot nu toe werkte dit bij mij, maar het kan ook gewoon iedere keer geluk geweest zijn Knipoog.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:22

Deken op, staart in een staartzak, sleazy (http://www.sleezybarbhorsewear.com/imag ... tretch.jpg) om, hele dunne oude transportbeschermers om en alles wat niet bedekt is (als je een grote deken met buikflap neemt, lijkt me dat bijna onwaarschijnlijk Tong uitsteken) flink inspuiten met Equishine oid.

Verder je box goed schoonhouden (heel dik opstrooien), 's avonds de mest nog even in een hoek gooien en je paard gedurende het jaar dun in de vacht houden.

Veel schimmels hebben wat gele plekken op de knieën, hakken en achter de ellebogen (zeg maar okseltjes, bij de voorbenen). Als ze vies zijn, meteen even afspuiten of even een spons met warm water overheen. Ja, je moet ze schoonhouden Lachen En elke dag je box uitmesten en de natte plekken eruit doet ook wonderen. Die gele plekken zijn gewoon urinevlekken, maar die krijg je er niet meer uit, die moeten eruit groeien. Zorg dus dat ze er gewoon NIET opkomen!

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 20:01

bedankt voor jullie reacties leuk he een schimmel Clown
stal schoonhouden dat doe ik altijd al en strooi het ook altijd al royaal op maar het is echt een smeerkees hoor dus deken op heel leuk Clown dan maakt ze waar geen deken zit zich daar wel vies zelfs op de puntjes van de oren (kan er wel om lachen) dus ik denk dat ik deze de nacht voor de wedstrijd ook maar om ga doen (moet dit nog aanschaffen hoor)maar dit leek me wel een goeie oplossing haar benen houdt ze overigens altijd wel schoon Koe
Afbeelding

groetjes bren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 20:09

erst wassen. dag van te voren. en dan helemaal insmeren met houtskool. kun je de volgende dag er zo weer af borstelen. Haha! met alle andere vuilresten zoals poep erbij

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 23:22

Meeste is allemaal wel gezegt maar hoe wij het doen:
Dag van te voren wassen en dan dun dekentje erover. Benen manen en staart worden met glans spray goed ingespoten en daarna de staart helemaal van boven af aan en de manen ingevlochten zodat ze zo min mogelijk vies kunnen worden. De glansspray op de benen werkt wat vuilafstotend dus mocht het de volgende ochtend vies zijn beetje natte spons kun je het zo eraf boenen. Doordat de staart ingevlochten is geweest krijg je een mooie volle staart doordat er wat slag in de haren is gekomen dus heeft ook nog eens dubbele werking. Knipoog

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 23:54

Telt een smeerkees van een haflinger ook?? Haha!

Bij ons gaat het zo:

Stap 1: 2 dagen vantevoren beginnen met wassen van de benen en de buik.
Stap 2: de dag ervoor 2 keer wassen, de staart en manen 3 keer!
Stap 3:de avond voordat je weggaat, benen inbandageren, staart inbandageren en vlechten, manen vlechten en een goede stevige deken om...(niet een te warme natuurlijk Haha! )..

Good luck! Knipoog