vraagje over scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IvoIce

vraagje over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 20:43

Ik zit erg te twijfelen en hoop op wat meningen/tips.

Ik heb een minishetlander en een shetlander. De mini komt erg moeilijk door zijn wintervacht heen en staat in juli nog met een buik vol haar. De shetlander zit er ook erg dik in en zweet ontzettend snel. Ik kan nu ook niet echt goed zien hoe dik ze zijn en dat vind ik een eng idee. Ben pas met de shet wezen zwemmen en toen hij het water uitkwam schrok ik me rot. Ik zag toen pas hoe dun hij was. Ik kon nog net zijn ribben niet zien, maar hij is een heel stuk magerder geworden sinds dat ik hem heb. Ook de mini is 's winters erg snel dun zonder dat ik het in de gaten heb.

Nu twijfel ik nog steeds of ik ze zal gaan scheren of niet. Aan de ene kant is het zo fijn aan een shet dat ze overal tegen kunnen en zo lekker hard zijn. Aan de andere kant staat Reb nu al te zweten en loopt Ivo tot in begin augustus met een dik pak haar dat er niet af te borstelen is. Is het nou slim of niet? Want als ik ze ga scheren krijg je weer dat gedoe met dekens. Zweetdekens op, een dikke in de winter, een iets dunnere voor als het wat warmer wordt.. Ik weet het niet!

Wat zijn jullie ervaringen met (shetlanders) scheren?

En stel ik wil ze scheren, wanneer kan ik dat het beste doen? Ik geloof dat het niet goed is om het nu nog te doen hé?

Alvast bedankt!

Sting

Re: vraagje over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 20:50

Heb niet heel veel verstand van scheren, maar dit is wat ik weet Knipoog.
Je kan idd beter nu niet meer gaan scheren, dan haal je de hele zomervacht er ook af. Het beste kan je zonnebloem of lijnzaadolie gaan voeren, dat helpt om de vacht sneller te verliezen. Verder weet ik zo 123 niets.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 20:53

nou ivoice

ik heb ook een minimerrie en ik scheer haar ook altijd rond deze tijd ik had namelijk ook diezelfde problemen als jij en ik moet zeggen het bevalt ma prima en ik blijf dit ieder voorjaar doen.
Ik zou alleen even wachten tot het de nachten ook wat warmer zijn of je kunt ze nu ook wel scheren alleen zou ik ze als de dagen wat frisser zijn ze een dekje op doen en zowiezo snachts nog voorlopig
voordelen zijn dat ze in een keer van die vacht af zijn en niet de hele zomer bezig zijn met vacht wisselen dit kost gigantisch veel energie voor ze

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 21:05

Ik heb het nog ff nagezocht en vond inderdaad dat als je nu nog gaat scheren je de toppen van de zomervacht mee gaat scheren en de pony daardoor egr vaal wordt. Als dat het enige is waarom je nu niet meer zou moeten scheren is dat geen probleem. Beidi pony's krijgen ook steeds meer jeuk en gaan schuren. (door het zweten denk ik?)

Tinkchester, heb jij last van die vale vacht waar over gesproken wordt?

(in ieder geval bedankt voor de reacties)

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 21:21

nou ze word wel even iets valer maar na een tijdje is ze weer mooi ingegroeid en blinkt ze weer lsn een spiegel.
je krijgt wel als ze ingroeid wat stekeljes en op sommige plekken is het net of het haar wat snaller groeid dan op andre plekjes maar dat komt allemaal weer netjes gelijk. ik denk dat dit ongeveer een maandje of twee het geval is. ik scheer der volgende maand weer en laatst juni gloof ik moet ze naar de keuring en dan staat haar vachtje er weer piekfijn en natjes strak op