Hoelang doen jullie over opbouwen in de wei staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roselie

Hoelang doen jullie over opbouwen in de wei staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 19:06

Hoelang doen jullie over het opbouwen met de tijd dat de paarden in de wei staan. IK bedoel dus van niks nada tot ongeveer van 8 tot 5?

Ineke2

Re: Hoelang doen jullie over opbouwen in de wei staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:11

Eerste 2 dagen een half uur, daarna een uur...en dan telkens om de dag een uur erbij..
Dus dan van 8 tot 5 op de wei staan ben je zo'n 2,5 week aan het opbouwen.

Beter wat te lang opbouwen, dan een ziek paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:31

Die van mij staan in de winter ook in de (kale)wei. Ze zijn vorige week dag en nacht naar buiten gegaan. Groeien ze er zelf in. Van een kale naar een verse wei doe ik meestal een middag, overdag en dan weer dag en nacht. Als ze een buik vol hooi hebben vreten ze zich niet zo vol met gras.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 20:13

Bij ons wordt er niet opgebouwd, ze gaan gewoon in één keer dag en nacht de wei op. Natuurlijk niet meteen in een gigantisch stuk land, gewoon een klein stukje en dan krijgen ze er elke dag een stukje bij. Ze staat nu al 7 uren per dag buiten hoor, maar niet in de wei.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 11:34

En vanaf wanneer geven jullie minder hooi(zeg maar vanaf welk aantal uren in het land)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 14:24

De mijne krijgen hooi naar behoefte, alleen eten ze nu al geen hooi meer, ze hebben liever gras, al is het niet zoveel(het groeit schijnbaar toch al, anders hadden ze wel honger)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 14:41

bij ons gaan ze, als het goed is op 1 mei, van niets (12 uur blubberige paddock) naar 24/7 op de wei, de wei is voorbegraasd door koeien, dus het vetste gras is eraf.

Vreemd genoeg doen ze dit al jaren zo en hetlevert nooit problemen op, hooguit dat mensen hun paard te dik gaan vinden na verloop van tijd en hem dan weer in de paddock zetten om te hongeren, dan worden ze weer dun, 1 dagje op de wei en de darmen zitten weer vol en ze zijn weer "te dik".
het weideseizoen is voor mij en mijn paard een zegen maar voor veel eigenaren van andere paarden/pony's een straf, de eeuwige strijd tegen de graspens Clown

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 14:45

De gaan bij ons de wei op in stukjes. Ze lopen dan de ochtend in de bak, in de middag dan de wei. Deze is voordat er wat op gaat al gemaait dus het verste is er af. De paarden krijgen dan een stukje t.g.v. een rijbak en dan wanneer het op begint te raken een strookje erbij... zo krijgen ze niet meteen heel veel en kunnen we de begrazing mooi verdelen. Uiteindelijk lopen ze met 2 schaapjes (die weer lammetjes krijgen) en kunnen ze de wei goed aan als die niet afgezet is...

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 15:17

die van mij gaat gewoon naar buiten zodra het kan, zeg maar van niks, naar gras
nog nooit problemen mee gehad Haha! Al staat ie in het begin niet op een megagroot weiland Knipoog

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 15:19

Mijn paarden staan elke dag 7 uur buiten...als het gras gaat groeien krijgen ze wel minder. Ik zorg wel dat mijn shetlander elke dag beweegt om het gras weg te krijgen uit de darmen (voorkoming hoefbevangenheid) dus ga elke dag wandelen als het zo ver is en mijn fries rijd ik elke dag en zijn voer gaan we afbouwen omdat hij ook al 2x koliek heeft gehad in vorig zomer seizoen (gaskoliek)