in-uitje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

themi

in-uitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 15:40

wie weet hoeveel meter er tussen een in-uitje moet zitten voor een paard van ongeveer 1.67?

Hoe bouw je ernaar toe van 1 hindernis naar een in-uitje?

Javayo

Re: in-uitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:01

Als ik het goed heb zet je de kruisjes zo'n 3 meter uit elkaar (er zit dan geen galopsprong tussen). Bij in-uit combinaties (tot zo'n 80 cm) met 1 galopsprong ertussen: 6 meter; 2 galopsprongen: 9 meter; en (je raadt het al) 3 galopsprongen: 12 meter.

Deze maten werden gehanteerd in een springles waarin ik reed en zijn volgens mij gewoon standaard maten voor een paard; dus met 1,67 zal je er weinig voor aan hoeven passen.

themi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 19:15

Okee, dat is duidelijk Javayo.Bedankt OK dan!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 20:08

Zodra je er één of meer galopsprongen tussenmaakt is het geen in-uitje meer maar een dubbelsprong Tong uitsteken
Maten voor de dubbel zet ik in de trainingen afhankelijk van het paard op 6,7-7,5 meter(dat is ook ongeveer de variatie die er op concoursen inzit), ongeveer 10.5 meter en ongeveer 14 meter.
En die van 14 meter is officieel al geen dubbeslprong meer maar een lijntje Knipoog

Een in-uitje bouw ik ongeveer op 3 meter. Heb ik een paard dat wat meer moet leren rekken zet ik het nog weleens iets verder weg en heb ik er een die wat moet extra moet leren sluiten of vlugger in het voorbeen moet zet ik het nog weleens ietsje smaller. (bij een dier met wat meer ervaring, bij de jonge paarden houd ik het heel simpel en kijk ik vooral wat voor het paard het makkelijkste is. Laat ze eerst maar braaf lopen en dan ga ik daarna wel wat knutselen.)

Ik begin meestal met een kruisje en een balk erachter. Daarna bouw ik uit naar twee kruisjes Ja Ik gebruik bij in-uitjes meestal kruisjes, zeker met jonge dieren, dan is het makkelijker om ze recht te houden. Je kunt ook om en om doen, kruisje-steiltje-kruisje.
Als je er meer achter elkaar zet is het ook best leuk om met opbouwen niet op volgorde om hoog te hogen, maar een beetje wisselend. Of bijvoorbeeld 3 in-uitjes, een weglaten en dan nog drie-inuitjes.

Eigenlijk kun je er eindeloos mee variëren Ja

themi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 22:40

Die tip van de kruisjes is een goede! daar had ik zelf nog niet aan gedacht.

Maakt het inderdaad makkelijker voor ze om in het midden te springen en op 1 lijn.Bedankt