Wortels...slecht voor een paard??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stephany

Wortels...slecht voor een paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 14:23

Even een vraagje, wie van jullie heeft ook gehoord dat wortels slecht zijn voor een paard?
In Amerika geven bepaalde stallen geen wortels omdat er met het kauwen bepaalde stoffen vrijkomen waar een paard niet goed op kan reageren?
M.n. wortels die uit de koeling komen...ik moet zeggen dat ik daar nog nooit van heb gehoord. Wie wel?

Janski

Re: Wortels...slecht voor een paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:26

lijkt mij grote flauwekul....

Zo schijnen paarden ook dronken te worden van veel appels maar volgend mij moet je er dan drie kratten van voeren.

Voro alles geld dat teveel niet goed is maar ik denk niet dat wordteld in zijn algemeen slecht zijn (mijn paard krijgt een kilo per dag Bloos en leeft nog steeds)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:28

tot een kilo per dag is niet erg, daarboven zit je wel met suikers die eventueel niet goed zijn...

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 14:29

Ik moet jullie zeggen dat ik het ook een vreemd verhaal vond, wortels worden over het algemeen gekoeld gehouden, en dan schijnen daar stoffen in voor te komen die niet goed zijn?????

Irmin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:53

ik heb er nog nooit van gehoord. Klinkt als een typisch Amerikaans verhaal, ergens zal er wel een kern van waarheid inzitten, maar ik kan me niet voorstellen dat als je je paard normale hoeveelheden geeft dat dit kwaad kan. Mijn paarden zouden het me in ieder geval niet in dank afnemen als ik de wortels uit het menu zou schrappen Haha! !

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 00:08

Toevallig vandaag een zak wortels meegenomen van de voerage handel. De paarden vonden ze heerlijk. Maar of ze werkelijk schadelijk zouden zijn? Ik hoop het niet. Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 00:10

Hij eet 10 kilo per week van die dingen, al 2 jaar lang. Als dat slecht was, dan zou hij toch zolangzamerhand op z'n rug moeten liggen he....

Het enige waar ik me iets bij voor kan stellen qua schadelijkheid zijn eventuele gewasbeschermingsmiddelen.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 01:28

Onze paarden krijgen ipv brok sinds begin oktober zo'n 20 kg wortels per dag. Voor Fayette 10 kg 'smorgens en 10 kg 'savonds, de shet krijgt natuurlijk minder Haha!

Ze doen het er beide erg goed op moet ik zeggen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:16

Nou laat ik dan maar degene zijn die zegt dat het wel waar is. Bloos

Mijn paard heeft COPD (astma dus) en als ik haar teveel wortels voer dan krijgt ze het benauwd. En 'veel' is al meer dan een pond per dag.

In de wortels schijnt nl een stof te zitten die in de longen zorgt voor een reactie waardoor het paard het benauwd krijgt.
En mijn paard is niet de enige, mijn vriendin heeft hetzelfde gehad met haar paard toen die een tijdje 'verkouden' leek te zijn. Ze is gestopt met het voeren van wortels en het ging weer over.

Dus voor mijn paarden af en toe een peentje, maar geen kilo's winterpenen meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:23

Stephany schreef:
M.n. wortels die uit de koeling komen...ik moet zeggen dat ik daar nog nooit van heb gehoord. Wie wel?

Uit de koeling lijkt mij dat het geen kwaad kan maar als wortels bevroren zijn geweest gaan ze heel snel schimmelen.
Mijn pony krijgt dagelijks een flinke hoeveelheid wortels maar ik merk niets aan hem.

@ Sugarmiss, natuurlijk kunnen er paarden zijn die reageren op een stof in wortels, maar zo zijn er ook mensen die een voedselallergie hebben. Gelukkig is dit maar een klein deel van de (paarden)bevolking.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:27

mijn koudbloed eet 20 kilo wortels per week, al 2 jaar lang, zo lang ik hem heb en hij doet het nog steeds, nergens last van!

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:32

Mijn paard kreeg afgelopen winter ook elke dag een flinke portie wortels, per week kreeg ze zo'n grote oranje zak, daar zit 20 of 25 kg in. En ze is nog steeds alive and kicking Haha!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:46

ik voer ook wortels.
toch heb ik een paard staan[ die ene waar ik je al over verteld had] die het niet meer mocht hebben.
dit paard heeft last van haar eigen hormonen en daardoor overgevoelig voor alles!
dit zijn echter uitzonderingen.
wortels zijn zelfs vochtafdrijvend en volgens de oude stempel zelfs erg goed voor opname bij dekkingen.
gewoon blijven voeren zolang je er maar voor zorgt dat het niet meer is dan 1/3e van het rantsoen.
stefany een ding nog, LAAT JE NIET GEK MAKEN.
p.s heb al een koper voor luna?

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 13:59

Wortels zijn zeker niet slecht. Heb er een paar jaar terug over gehad met mijn DA (des viel toen gigantisch af en ik gaf in reactie meer wortels). De DA vertelde dat wortels geen kwaad kunnen, maar dat er maar weinig voedingsstoffen in zitten. Dus alleen wortels kan erg eenzijdig zijn. Maar ook worden ze er niet echt vet van....

Natuurlijk zijn er paarden die er overgevoelig voor kunnen zijn, maar dat heb je ook met andere dingen. Sommige paarden kunnen niet goed tegen hooi of bepaalde brokken. Da's denk ik gewoon een kwestie van uitproberen.

MissJapke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 16:15

Ik denk voor een gewoon gezond paard dat wortels totaal geen kwaad kunnen !
brood en appels zijn dan weer slechter en ongezonder dan wortels..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 16:23

Tuihanti schreef:
Onze paarden krijgen ipv brok sinds begin oktober zo'n 20 kg wortels per dag. Voor Fayette 10 kg 'smorgens en 10 kg 'savonds, de shet krijgt natuurlijk minder Haha!

Ze doen het er beide erg goed op moet ik zeggen

Wow!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 16:28

Bij ons op stal krijgen de paarden buiten de weideperiode ook een halve emmer wortels. Zie er weinig nadelen aan. Ja, ze gaan er meer van plassen, maar verder heb ik nooit iets nadeligs gehoord.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:02

dat is dus echt niet waar die van mij krijgt 2 emmers wortels per dag en is zo gezond als het maar kan Haha! (het zijn geen wortels uit de koelcel maar we hebbe ook wel eens wortels uit de koelcel hoor!)

dus je kunt je paard rustig wortels geven hoor! juist goed voor ze Lachen

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:39

dit is werkelijk de grootste onzin die tot nu toe gehoord heb.
werkelijk belachelijk dat wortels slecht zouden zijn.
onze paarden eten elke dag 2 hele emmers op. s' ochtends en 's avonds een emmer.
En ze zijn nog altijd heel gezond. En dit voeren we nu al zo'n 10 jaar. En nog NOOIT problemen mee gehad.
Kortom, met wortels is nix mis!!

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:52

Wortels slecht? Nog nooit van gehoord, lijkt me grote onzin

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:38

Nou ik kan het me niet voorstellen. Op onze kliniek krijgen de paardjes iedere winter wortels!! En ze doen het allemaal super, zien er kei goed uit, al zeg ik het zelf, en ze krijgen toch flink wat wortels!

Dus onzin, lekker wortels voeren! (wel in combinatie met ander voer!)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:49

niet slecht voor je paard, zolang je ze maar wel in de lengte doorsnijd en niet in schijfjes, die kunnen blijven steken in de keel...
al moet ik zeggen dat ik hier al eens eerder van heb gehoord, maar waar en wat precies is me echt ontgaan..
over die appels: ik weet wel van geiten, die in een landje stonden met een appelboom, die vraten die half rotte appels en werden zo dronken als een tor!!
dus moet met paarden ook kunnen gebeuren op zich.

groetjes loveblacky.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:52

Citaat:
zolang je ze maar wel in de lengte doorsnijd en niet in schijfjes

in stukjes snijden??????
Mijn paard heeft vrij stevige tandjes, die kan zo'n winterpeentje zelf wel slopen hoor!

Jennifer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 00:23

Denk niet dat dit waar is! De mijne krijgt 1 wortel per dag ofzo! Ja En hij leeft nog steeds Tong uitsteken

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:25

smurf schreef:
Citaat:
zolang je ze maar wel in de lengte doorsnijd en niet in schijfjes

in stukjes snijden??????
Mijn paard heeft vrij stevige tandjes, die kan zo'n winterpeentje zelf wel slopen hoor!

ik bedoel ALS je ze snijd!!