verdoving bij hoefbeslag !!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laverite

verdoving bij hoefbeslag !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 13:55

hoj
mijn huurpaard moet verdoofd worden voor het beslaan van zijn hoeven
is dit eigenlijk wel normaal ? en paardvriendelijk ? Ik denk persoonlijk niet dat hij er veel last van heeft alleen is hij de dagen erna heel suf en valt er niets mee aan te vangen .

zijn er nog die dat moeten laten doen ?
en bestaan er nog andere oplossingen ?

graag comment

KozieZ

Re: verdoving bij hoefbeslag !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:59

Mijn paard werd toen ik haar nog niet zo lang had ook elke keer verdoofd als de hoefsmid kwam. Daar had ze echt geen last van. Ze had er meer last van als we de verdoving niet gaven en ze zo tegenstribbelde om beslagen te worden. Gelukkig heb ik nu een andere hoefsmid en gaat het weer gewoon zonder. Deze heeft meer geduld en het klikt gewoon tussen Prisca en hem.

De verdoving van de dierenarts duurt ongeveer 3 uur. Dan is je paard hem weer helemaal kwijt en hebben ze nergens meer last van. De volgende dag hoor je dus al helemaal niets meer te merken van die verdoving! Lijkt me niet goe. Ik zou dat de volgende keer eens met de dierenarts die hem komt verdoven overleggen.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 14:16

PriscaZ schreef:
Mijn paard werd toen ik haar nog niet zo lang had ook elke keer verdoofd als de hoefsmid kwam. Daar had ze echt geen last van. Ze had er meer last van als we de verdoving niet gaven en ze zo tegenstribbelde om beslagen te worden. Gelukkig heb ik nu een andere hoefsmid en gaat het weer gewoon zonder. Deze heeft meer geduld en het klikt gewoon tussen Prisca en hem.

De verdoving van de dierenarts duurt ongeveer 3 uur. Dan is je paard hem weer helemaal kwijt en hebben ze nergens meer last van. De volgende dag hoor je dus al helemaal niets meer te merken van die verdoving! Lijkt me niet goe. Ik zou dat de volgende keer eens met de dierenarts die hem komt verdoven overleggen.

hoj ja de verdoving is dan wel uitgewerkt maar toch is hij nog luier dan normaal ....

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:20

bonitobol schreef:
hoj ja de verdoving is dan wel uitgewerkt maar toch is hij nog luier dan normaal ....

Daar heeft mijn paard dus nooit last van gehad... zou het toch navragen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:27

mijn vorige pony moest verdoofd, seireus verdoofd worden.

Zij liet al haar hoeven netjes en braaf doen, behalve links achter. Nochtans was er helemaal niets aan, misschien ooit een trauma ofzo opgelopen. Maar die liet ze NIET doen, ze begon al te schoppen als je hem maar vastpakte. Wat je ook deed, als je nu met lieve woordjes en kalme gebaren over de haren streelde of je gaf een rotschop terug of je negeerde het helemaal, niets hielp, mevrouw bleef gemeen met haar voet wegtrekken en rondom trappen.
Voetje moest toch gedaan worden, dus uiteindelijk wat verdoving.

Dacht je dat het iets afdeed? Mevrouw was suf, maar blijven schoppen en trekken met het voetje. En toen heeft ze nogmaals een verdoving gekregen. Mn vader had haar vast, hij moest vanvoor haar hals en vastnemen en borstkas ondersteunen, want ze was zo fel verdoofd dat ze anders gewoon op de grond zou vallen Clown . En nog probeerde die troela als ze haar voet niet kon wegtrekken, maar dat ging nu niet en de smid kon eindelijk zijn werk toen.
Ze heeft er toen nog een paar uur vrij suf uitgezien, maar de volgende dag was ze al weer helemaal beter en de volgende keer bij de smid hadden we zelfs geen verdoving meer nodig gehad Haha!

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 17:16

GEEN verdoving Clown
Gewoon leren zonder, wat doet hij dan wel als je geen verdoving geeft?

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 18:05

dat weet ik niet hoor
zal ik aan de eigenares moeten vragen
zeg missblue ben jij toevallig niet phoebe Knipoog

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 18:07

Toevallig wel hoor Knipoog

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 18:18

missblue schreef:
Toevallig wel hoor Knipoog

tof phoebetje Knipoog maar wat je zei is wel niet echt van toepassing geloof ik

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:55

Weet je ook waarom het paard verdoofd wordt?
Ik neem aan dat het iets met stress/angst te maken heeft, een andere reden kan ik zo snel niet bedenken.
Ik heb zelf nooit een paard gehad dat zo extreem bang was van de hoefsmid dat hij verdoofd moest worden.
Wel eentje die altijd wat tegen probeerde te stribbelen, maar die had gewoon geen zin om een uur stil te staan Knipoog
Bij dit paard was het een kwestie van opvoeden en dat is uiteindelijk ook wel gelukt.

In extreme gevallen kan het misschien wel zinvol zijn om een paard te verdoven.
Maar normaal gesproken zou ik toch voor de 'normale manier' gaan.
De combinatie van een goede en geduldige smid met een goed opgevoed paard doet vaak wonderen Knipoog
Maar goed, er zullen ook vast wel gevallen zijn waarin er weinig andere mogelijkheden zijn, ik heb ze alleen nog niet meegemaakt.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 20:11

dankuwel oscar
ik zal het de eigenares toch eens vragen want voorheen had ik er eigenlijk nog nooit van gehoord.

Ik vind het altijd een beetje ' pijn doen ' als ik hem daar zo suf zie staan...

LaTroelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 20:21

Wij sederen liever niet....een heel erg bang paard kan zelfs door de verdoving heen nog flink uithalen, en gaat dan helemaal door het lint...
Als mijn man een paard moet beslaan die erg moelijk is gaat hij meerdere keren langs (soms wel een paar dagen) om het paard aan hem te laten wennen, misschien lukt het niet meteen er ijzer onder te krijgen en zal de eigenaar er rekening mee moeten houden dat er in eerste instantie alleen bekapt word.
Ook de eigenaar zal met het paard moeten blijven oefenen, meerdere keren per dag voetjes optillen, uitkrabben, met de hoevenkrabber er een beetje op tikken, zodat het 'normaal' word.
Met geduld en kalmte lukt het (soms na een langere periode) toch om het paard te beslaan.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 10:29

hoi

pacha heeeft wel helemaal geen problemen met voeten geven.
Dit is hem aangeleerd met clickermethode

je kan gewoon naast hem staan en " voetje " zeggen en hij heeft het meteen.
Zelfs op 10 m afstand en je roept " voetje " zal hij het geven.
Ik weet eigenlijk niet waar het probleem zich voordoet .
Zal het vanmiddag eens vragen als ik de eigenares zie.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:36

mijn pony is ook panisch bij de hoefsmid, ik laat haar nu koud beslaan en dan gaat alles goed... mijn pony is afgelopen zomer ook verdoofd geweest, der is n hele spuit tranquilizzer ofzo iets in gegaan, kon zowat niet meer lopen maar de volgende dag merkte ik er niks meer van!

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:50

Ik doe bij mijn paard een hele tube Sedalin erin... en als de nagels in de hoefijzers worden geslagen moet de praam er ook nog bij omdat mn paard anders erg gevaarlijk uithaalt naar de hoefsmid!