Voetje!?!?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miekje

Voetje!?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 13:31

Hoi!

Een van de pony's die ik verzorg vertikt het sinds kort om een voetje te geven! Ze houdt haar been gewoon stijf gestrekt. Bij haar achterbenen gaat ze heen en weer lopen etc. Ik heb haar al vast gezet, maar dit helpt niets? Probeer tegen haar schouder te duwen zodat ze het gewicht van het been afhaalt, dit lukt soms wel. Maar dan houdt ze het been nog steeds stijf recht, verder probeert ze dan soms ook te happen.

Hoe pak ik dit het beste aan?

Groetjes, Miekje

ellepel

Re: Voetje!?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:04

hahah wat een pestkop zeg!
lijkt me gewoon doorzetten, er is net een topic geopend hierover, daar staan wel wat tips voor je in

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:24

Even flink in de pees knijpen wil nog wel helpen en ik druk met mijn elleboog altijd tegen de knie zodat deze buigt.

Miekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 16:39

Thanks! Bedankt voor de tips! Zal het morgen eens uit proberen.
Ik ben alleen bang dat als het weer niet lukt dat ze denkt dat ze gewonnen heeft. Aan de andere kant, misschien als ik blijf proberen dat ze ook alleen maar erger wordt. Ik weet niet zeker of ze het doet om te pesten of dat ze bang is of zo. Ze is het niet echt erg gewend geweest de laatste paar jaar, dus misschien dat dat ermee te maken heeft?

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:45

mijn pony vertikte het ook ! ik heb er heel lang niks aan gedaan ! gewoon een keer geen voetje
(die van mij ging zwaaien met zijn acheter benen (niet trapen ..maar het leek zo )
(waarom weet ik niet maar dan haalt hij het bloed onder me nagels en dat wil ik niet ! ) dus ik heb het laten zitten
nou is dat niet vreselijk want hij rijd nog niet! en sins vorige week weer rustig op gebouwt .. zelfs naar hoefsmid geweest en hij geeft ze weer prima !

Miekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 17:25

Deze pony rijd ook nog niet. Ik denk dat ik het dus maar een paar dagen laat zitten eventueel en dan nog eens probeer. Misschien had ze haar dag gewoon niet?

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:14

Miekje schreef:
Deze pony rijd ook nog niet. Ik denk dat ik het dus maar een paar dagen laat zitten eventueel en dan nog eens probeer. Misschien had ze haar dag gewoon niet?

idd...

maar ik wou zelf niet het probleem opzoeken .. hij is jong en ik wil niet dat hij straks denkt .. gaat ze weer aan me benen zitten eng mens ! Tong uitsteken

een keer zijn dag niet Tong uitsteken kan natuurlijk ook !

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:26

toen ik pas geleden nog een verzorgpony had, deden de hoefsmid en een aantal mensen op stal, als de pony geen voet wou geven, gewoon aan het sokje vastpakken, dan moeten ze hem eigenlijk wel optiller

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 21:26

Idd wat "ondersteuning" geven zodat ze niet meer zoveel gewicht op het been zet dat jij wil uitkrabben. Jij zegt dat je haar al een duwtje bij het schouder geeft dat het dan wel lukt. Hou die druk gewoon vast door tegen haar aan te leunen en dan het voetje op te pakken. En natuurlijk als ze het goed doet belonen! Bij mijn bijrijdhaf hoef ik het bij wijze van maar te denken en ze tilt haar voet al op. Lachen

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 23:19

Aangezien de meeste paarden de sokken kort hebben, doe ik het volgende als ze ECHT niet willen.

Ik duw mijn hoevenkrabber in de kootholte tot hij zijn been optilt en dan kan ik ze uitkrabben. Na een paar keer snapt hij het wel !

Eerst zachtjes duwen en als het echt niet wil harder, reken maar dat ze ze dan optillen. Is eigenlijk het zelfde idee als een bit indoen als ze de mond niet willen openen. even de lip over een tandje duwen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 23:25

is het niet uit pijn? ik heb bij mijn pony het gewoon met gedult gedaan.Ze gaf het vanzelf aan keer op...

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 23:58

Als hij zijn voet niet optilt en je gaat harder duwen,
dan doet het pijn ja.
Daarom kiezen ze er dan ook voor om wel een voetje te geven.

Liever dat hij het zo wel doet als dat ik door mijn rug ga omdat het paard zijn volle gewicht op dat moment natuurlijk op dat voetje zet.

Na een paar keer doen ze niet meer moeilijk, ze kiezen voor het aangename............

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 09:18

nee in bedoelde kan het zijn dat het paard pijn heeft en daarom zijn voeten niet wil optillen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 09:22

Knijp maar eens in z'n zwilwrat (je weet wel, die kleine 'eeltplekjes' aan de benen). Je zult zien dat je paard reflexmatig zijn been optilt.