Martingaal om buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siccootje

Martingaal om buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 11:01

Hooii mensen Knipoog
Ik heb een draver van 4 jaar oud en hij is aardig braaf hij luistert naar wat ik zeg maar soms kan ik hem niet zo goed inhouden buiten in het bos en op het strand. Dan doet hij zijn hoofd omhoog en houd het bit vast en kan ik hem niet meer langzamer laten lopen.
Is het goed als ik een martingaal om doe? Kan ik hem dan beter laten lopen en langzamer laten gaan?

elmiran

Re: Martingaal om buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 11:07

Je kunt het proberen, bij mijn quarter-horse had het geen nut die pakt gewoon het bit vast en gaat alle kanten op. Bij mijn andere pony hielp het wel een beetje, ze droeg nog steeds haar hoofd hoog maar als ze er vandoor ging had ik wel wat meer te zeggen, wat bij haar ook hielp was gewoon goed voorwaarts rijden, middendrafje.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:34

Bij mijn paard hielp een martingaal weinig. Op de dagen dat mijn merrie wat feller was (door onstuimig weer bijv) hing ik er liever een thiedemann omheen. Dat werkte bij mij prima, heb je net ff wat meer te vertellen.

Maar alleen als je hulp nodig hebt hoor!! Het heten niet voor niets "hulpteugels". Als het ff kan dan moet je er naar toe werken om met een gewoon bitje met een redelijk los teugeltje buiten te rijden. Schijnheilig

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:54

Bij mijn pony hielp het heel goed.
Die loopt op de heenweg super, hij is echt bomvrij. Maar op de terugweg wou hij altijd zo hard mogelijk, maar dat is in deze buurt nogal gevaarlijk met vrachtwagens, sloten en glas. Dus een martingaal zorgde ervoor dat er altijd nog een stuur op zat. Maar op de heenweg kon hij nog wel lekker met zijn neus in de wind lopen.

siccootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 18:58

Ik heb inderdaad een thiedeman gekocht want in de winkel adviseerde ze me het ook al Lachen ik ga het morgen even proberen en ik denk dat dat wel goed komt bedankt voor de reactie's

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 20:22

Een martingaal kan geen kwaad. Een thiedeman vind ik nooit zo fijn omdat je paard er makkelijk in kan gaan hangen met z'n hoofd, je hebt dan als het ware een "valse" druk in je handen omdat hij in de thiedeman hangt.
En martingaal werkt gewoon alleen als het nodig is.

Irmin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 20:25

In de bak rijd ik mijn KWPN'er zonder martingaal, maar buiten en met springen helpt een martingaal goed bij ons, hij is dan nogal druk en met een martingaal heb ik wat meer controle. Maar probeer gewoon uit, wat het beste bij je past, het verschilt per paard en per ruiter.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 21:55

Ik gebruikte bij het buitenrijden voor mijn fjord ook een martingaal, ik vind het goed werken, en noemde het meestal mijn noodrem..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:02

Een martingaal is IMO de vriendelijkste hulpteugel. Werkt alleen op de momenten dat het nodig is en je kunt 'm niet (on)bewust strakker nemen met je handen.

Het fijnst is natuurlijk wanneer je zonder hulpteugel (buiten) kunt rijden. Maar op de openbare weg geldt voor mij 'better safe than sorry'. Als ik vermoed dat mijn paard wat heftig kan zijn, bijvoorbeeld op een trainingsrit met een vreemd paard, dan gaat er een martingaal om. Zoals ik al zei: die werkt alleen als het nodig is, de rest van de rit hangt-ie slap en stoort-ie het paard nergens.

siccootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 08:53

bij mijn paard heeft een martingaal geen zin omdat hij alleen sneller gaat en houd hij zijn bit zeg maar vast en kan ik hem niet langzamer laten lopen en hij trekt me soms gewoon naar voren maar dat doet ie gewoon af en toe en dan helpt een martingaal NIET heb ik gehoord.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:33

Nee die helpt alleen als het paard zijn hoofd zo hoog doet dat hij stuurloos wordt.
Maar als je paard je uit het zadel trekt. Is hij dan niet een beetje de baas over jouw? Als hij dat nu 1x doet, om te proberen. Maar het lijkt me niet echt dat je paard onder de indruk is van jou, als hij dat blijft doen. Dan helpt een thiedemann ook niet.

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:53

Bij mijn pony helpt dat zeker wel goed.
als ik geen martingaal om heb bij hem *vooral als hij alleen buiten is* heeft hij nog welleens de neiging om zijn hoofd omhoog te gooien, bid vasthouden en zo te zorgen dat ik geen controle meer krijg, en dan race'd die naar huis!
Succes!

siccootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 13:39

De thiedeman teugel heb ik dus gekocht.. en hij werkt uitstekend!!
ik was vandaag met vriendinnen naar het strand en naar het bos en hij was ontzettend braaf en ik kon hem heel goed inhouden!!
Toch bedankt voor jullie reactions.. Lachen