Longeren met halster?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miekje

Longeren met halster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 10:05

Hoi allemaal,

Ik lees dat je voor longeren een kaptoom nodig hebt of een hoofdstel. Maar kan je niet gewoon met je halster longeren? En zo ja, hoe kan je het dan het beste vastmaken?

Alvast bedankt!

Groetjes, Miekje

_Marleen_

Re: Longeren met halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 10:13

Heej,

Longeren met halster kan ook prima hoor Knipoog je moet hem dan gewoon aan het onderste ringetje zegmaar vastmaken. Dus niet aan die 'ringen' aan de zijkant maar zegmaar die aan de onderkant zitten...... snap je? Lachen

xx

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 10:13

Als ik hem gewoon even beweging wil geven, zonder het echt te laten werken longeer ik ook altijd met halster. Gewoon longeerlijn vastmaken aan het gingetje onderaan waar je je halstertouw ook vastmaakt.
Ik vind het altijd wel handig om met halster te longeren, kan ik nog eens was free horsemanship oefeningetjes doen, is goed voor de band met je paard.
Zorg wel dat je halster goed past, niet te groot is en ook niet knelt ergens, dan komt het wel goed.

kimberlyew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 10:41

Je kan wel longeren met een halster, maar dan moet je de longeerlijn aan de onderste ring vastmaken of door de twee ringen aan de zijkant doen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 11:56

Kan best hoor. Ik doe het regelmatig omdat mijn paard dan beter ontspannen loopt dan met een hoofdstel om (raar maar waar Clown )
Ik haal de longeerlijn dan aan de binnenkant door zijring en maak hem vast aan de buitenste zijring. Liever niet aan de onderste ring want op een gegeven moment gaat het halster dan scheef trekken.
Vaak zet ik mijn paard dan ook nog bij met touwtjes. Gewoon via de zijringen aan de longeersingel vast maken en klaar is kees.... euh Marlien Haha!

Miekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 13:28

Bedankt allemaal! Ik zal het binnenkort eens gaan proberen!

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 17:21

Ik longeer altijd met halster! Gewoon mondstukje eraan en laten lopen.
Als ik hem echt wil laten werken doe ik wel hoofdstel in en longeersingel om en dan met elastiek of bijzetteugels....

Tis maar net wat jezelf wil.... en wat je wil trainen...

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 18:17

Ik longeer m'n verzorgpony bijna ook altijd met een halster. dat doe ik er gewoon een longeerbitstukje aan, en maak ik daar de longeerlijn aan vast Knipoog

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 18:20

mijn paard(net 3 jaar) longeer ik met hoofdstel. Met halster zet hij te makkelijk zijn stierennek er op en ski ik er achteraan. Boos!

Tropico

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 18:28

sandr0 schreef:
mijn paard(net 3 jaar) longeer ik met hoofdstel. Met halster zet hij te makkelijk zijn stierennek er op en ski ik er achteraan. Boos!

Iid ik heb mijn vorige bijrijdpaard 1 keer gelongeerd met halster ik kan je vertellen 1 keer en nóóit weer!
Hij schrok en ik werd gewoon meegetrokken loslaten was geen optie voor mij op dat moment, gevolg was
handen totaal open heb een week gelopen met open brand en snijwonden ik kon niets meer met mijn handen.

Sindsdien longeer ik altijd met hoofdstel, heb ik voor mijn gevoel toch net even wat meer inbreng.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 18:30

longeren met halster kan gewoon
idd, longeerlijn vast maken aan het onderste ringetje en dan is er niets aan de hand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 18:33

Beweging geven aan de longeerlijn kan wel met een halster, maar zou ik alleen doen als je een goed afgezette longeercirkel hebt (zodat je paard je niet ondersteboven kan trekken).

Echt longeren doe je aan een hoofdstel, met een bit in en bijgezet.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 18:43

Ik doe heel vaak alleen het halster om als ik alleen maar ga longeren en meer niet.. Vind ik makkelijker.. En dat gaat gewoon prima.. En dat heb ik met ieder paard gedaan die ik ooit aan mn longe heb gehad.. Bij sommige was het wel beter om een hoofdstel in te doen dat je iets meer te vertellen had..Maar voor de rest..

Dus het kan best hoor Ja

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 20:05

Ik longeer eigenlijk altijd met een touwhalster. Gaat prima Ja

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 20:35

Ik doe het meestal ook gewoon met halster, wel zo handig!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 09:36

Ja hoor, kan makkelijk!
Maar als je je paard echt aan het werk wilt zetten, zul je andere dingen moeten gebruiken.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:41

sandr0 schreef:

Dat had ik vorg jaar ook, toen was mijn paard net 3 geworden en ging ik hem longeren leren (hoofdstel kende hij nog niet) toen ging ik ook skieent door de bak Clown

Nu bijna een jaar later gaat het prima,(gaat al een paar maanden goed hoor) aan het halstertje gewoon in de binnenbak van 20 bij 100 en buiten ook 30 bij 100. Hij weet nu dat ho toch echt ho is en dat hij op zn rondje moet blijven.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 14:04

Ik longeer altijd met hoofdstel. De teugels draai ik in elkaar en zet ze vast mbv de keelriem. Het liefst longeer ik aan de dubbele longe, krijg ik veel mooiere stelling en loopt Des gewoon veel fijner.
Ik heb wel eens met halster gelongeerd, maar vind dat minder prettig. Dan wordt het idd meer beweging geven als echt trainen. Bovendien zie je bij veel halster dat ze om de neus wijd zijn, waardoor je het halster rond kan trekken als het ware. Je hebt dan sneller kans op schuurplekken.
In principe kan het wel, maar om ze echt aan het werk te zetten zou mijn voorkeur uitgaan naar een hoofdstel (of kaptoom).

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 14:24

Ik longeer altijd met hoofdstel als ik hem met de pessoa longeer. Met halster doe ik zelden, puur omdat het teveel schuurt en hij maar beetje loopt te lantefanteren. Als ik hem met halster longeer doe ik dat vanwege tijd of om lekker geconcentreerd te werken op de stemhulpen. Hij doet dat nu feilloos dus longeer hem bijna nooit met halster. Maak hem dan wel altijd aan de onderste ring vast, haal ik hem door de zijkant naar de andere kant dan schuurt het helemaal... nee hoor, gewoon over het hoofd naar de andere kant, zo longeer ik hem ook trouwens ook aan het hoofdstel...

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 14:29

Als ik longeer met halster gebruik ik altijd een halster waarbij de ring onderaan het halster, waaraan ik de lijn doe, niet vast zit. Zo eentje die heen en weer kan schuiven, dan krijgt hij geen schuurplekjes.
Mijn longeerlijn staat eigelijk ook nooit echt gespannen, hoef er niet aan te trekken dus het halster verschuift sowieso niet...
Maar die halsters waarbij die ring wel vastzit kunnen echt lelijke plekken geven Verdrietig