vind het zo moeilijk: pony kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esmeralda

vind het zo moeilijk: pony kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 09:27

om de beslissing te nemen voor de aanschaf van een pony. Haha!
waarom, nou kijk, in mijn tienerjaren heb ik altijd wel pony,s gehad. Dus de voors en tegens ken ik maar al te goed. Knipoog
Maar als ik mijn dochtertje zo leuk bezig ziet met haar verzorgpony, denk ik ja leuk, een eigen pony. Maar vind zij het over 3 jaar nog leuk.
(ze is nu pas 7).
En dan wat voor iets moet er komen Bloos
Een paardje waar we allebei op kunnen. Of een flinke shetlander die ook lekker voor de kar kan. Heb ik ook lol. Heb ik trouwens dan toch wel Haha! En dan de kosten van een stalling, die vind ik best prijzig hoor.En alle bijkomene kosten , tja dan maak het niet uit of je pony nu 1.10 hoog is of 1.45 hoog. Clown . Denk toch dat ik voor de grote shet gaat van gemiddelde leeftijd, en zadel en wagen vast is. Want als ik eerlijk ben, rijden kan ik ook op me verzorg paard.
Ppppppppffffffffttttttt vind het zo vreselijk moeilijk. Verdrietig
Zou ik er gewoon nog niet aan toe zijn Verward
Laatst bijgewerkt door Lielle op 25-03-05 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

lailapri

Re: vind het zo moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 09:31

ehm ik heb leuke pony's gezien voor niet te duur, sterk ras, maar sober en makkelijk. Een van hun pony's wordt door een 8 jarig meisje op de pony club gereden. Stallingskosten kun je zo duur maken als je zelf wil. Als ik kijk wat ik nu in een jaar kwijt ben is dt heel weinig. Dat soort paarden kan geloof ik ook heel goed dag en nacht buiten staan met een schuilstal, dus misschien ergens een stukje land huren ofzo? Als je meer wilt weten moet je maar pben

melissa7

Re: vind het zo moeilijk: pony kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 10:58

Esmeralda het lijkt wel of je de woorden uit mijn mond haalt. ik heb dat ook. dan wil ik een shet maar wil zelf ook graag rijden. dan denk ik shet is wel leuk maar mijn dochter is 9 dus hoe lang heeft ze daar plezier van. dus zou een grotere pony beter zijn. en inderdaad die stalling he, wil graag op manege maar dat is gewoon prijzig en dan heb je weer geen land. dus pension is eigenlijk een goede oplossing alleen in de winter heb je dan weer de kans dat je niet kan rijden. ik ga zeker niets ovehaasten en ga as zondag bij een verzorgpony kijken en wie weet word dat wat.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 11:20

ja dat geluk hebben wij wel, ik heb 2 verzorgpaarden, eentje waar niet opgereden kan worden en eentje wel. En Sharisa heeft een verzorgshetje waar ze op kan rijden. Dus tja, wat zeur ik Bloos
Maar het is gewoon het gevoel van binnen, toch weer een eigen pony.
Soms denk ik, ik ga er eentje leasen, dan kan ik kijken of het echt is wat ik wil. OOOOOOO ik ben zo,n twijfel mens, word moe van mezelf Haha!

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 11:24

Ik zie om me heen heel vaak mensen die een pony voor de dochter kopen en het is eigenlijk nooit goed gegaan..
Vaak zijn de kinderen nog te jong en te speels om er echt elke dag heen te gaan en de ouders krijgen het dan druk met werk enz.
Het wordt vaak voor de kinderen ook zo "gewoon" dat ze er niet meer dat plezier in hebben als ervoor.

Ik zou er iig goed over nadenken, want wat ik nu begrijp is dat jullie allebei een verzorgpaard/pony hebben, ik zou het lekker even zo laten!
En als ze zometeen wat ouder is kan je altijd nog een pony kopen!

Veel succes iig met je beslissing, ik hoop dat je een wijze beslissing neemt zonder dat je de pony na een tijdje weer weg moet doen..

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 11:44

ja het gaat natuurlijk niet om een pak suiker Haha!
dus vandaar me twijfel gedachte Bloos

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 11:49

Zolang je zelf nog zo twijfelt zou ik het niet doen. Het is natuurlijk erg leuk, een eigen pony. Maar zoals je zelf ook al aangeeft hebben jullie nu ook veel lol met je verzorgbeestjes.
Ik zou zelf nog een tijdje wachten met de aanschaf van een eigen pony. Als je dochter over een paar jaar van haar verzorgshet is afgegroeid en nog steeds plezier heeft in het rijden en verzorgen lijkt me de tijd rijp om een eigen pony aan te schaffen. Intussen heb je de tijd om te bedenken wat je precies zoekt.

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:39

Wij hebben op stal 2 moeders die een pony hebben gekocht voor hun jonge kind (toen 9 en 5). Beide kinderen zijn, zoals eerder gezegd hierboven, redelijk verwend, ik merk aan beiden dat ze, als het bv. regent, zoiets hebben van nou dat rijden komt morgen wel weer. Laten we eerlijk zijn, kinderen hebben op die leeftijd dat verantwoordelijkheidsgevoel nog niet. De ene moeder is zelf vrij fanatiek inmiddels, heeft dan ook een wat grotere, robuuste pony gekocht waar ze zelf ook op kan, maar ze geeft zelf al aan dat het eigenlijk te veel is op dit moment, ze heeft namelijk ook nog andere kinderen. Ik zou het dus nog niet doen. Als je dochtertje wat ouder is, kun je altijd een wat grotere pony kopen waar je zelf op kunt, en waar zij nog lang op door kan. Dat is met een shetlander namelijk snel over, daar is ze zo uitgegroeid.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:47

Mijn dochter is 10 (wordt 11 in juni) en rijd nu 1,5 jaar op een D-pony, ze is begonnen op een B-pony.
Als ik zelf weer zou willen rijden dan kocht ik of een paard voor mezelf waar de dochter af en toe eens op mag stappen, of voor mij dochter.
Ik heb dus eerst voor mijn dochter gekozen.
We zijn nu bezig met een een menpony voor mijn zoon (die is 8 en af en toe een ongeleid projectiel vandaar een pony voor de wagen)

Als de pony te groot is voor het kind is er voor het kind weinig leuks aan, overal moet mee geholpen worden, zadel erop leggen, borstelen enzo. Is de pony kleiner is het te overzien en kan er onder toezicht voldoende worden gedaan door het kind. (ik merkte dat bij mijn dochter ook, ze was eerst te klein om zelf op of af te zadelen)

Het vervelendste is op zich is het afscheid nemen als de pony te klein wordt (eigenlijk kind te groot Haha! ) of de lat van het kind hoger ligt dan de pony aan kan. Maar dat risico loop je altijd.

Is een leasepony geen optie? toch eigen maar niet van jezelf als soort van proef/test?

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:51

ik heb zelf ook vaak aan leasen gedacht maar ik woon in den haag en hier is leasen echt heel erg duur. op een manege ben je al gauw rond de 350 euro per maand kwijt aan leasen. vind dat wel jammer, maar ik heb ook weer zoiets van het komt echt wel een keer. maar ik ken het, het gevoel blijft bij je spelen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 18:58

wouw 350 ik vraag 30! dan mag je 3 dagen per week komen rijden!!!! echt zo duur? kreeg bij 100 euro al klachten dat het te duur was enzo!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:10

350 euro per maand? incl stalgeld neem ik aan... dan valt het wel mee, zoniet dan is dat wel heel erg duur. Maar er zullen toch wel mensen/bedrijven hebben die leasen. Of betaalde bijrijder worden, spreek dan met de eigenaar af dat het voor een periode is om te kijken of je er aan toe bent om te kopen.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 19:30

als je een paard leased van iemand, dan betaal je aan die persoon toch ook een bedrag. en dat bedrag komt bovenop de stallings kosten , dierenarts, hoefsmid. Word dan wel een duur probeer grapje. Of zie ik dat nu verkeerd Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:43

hoeft niet, soms kun je leasen incl. stallingsgeld maar wordt het paardje door meerdere personen geleasd, dan worden andere kosten ook naar evenredigheid betaalt of soms is alles inbegrepen (behalve smidkosten, heeft nichtje van mij. Lease paardje met nog iemand + de eigenaar die 1 dag rond hobbelt, eigenaar betaalt alle extra kosten behalve smid dat betalen de leaseklanten, lease bedrag is verder all in en dat gaat al jaren perfect)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:48

Alane schreef:
350 euro per maand? incl stalgeld neem ik aan... dan valt het wel mee, zoniet dan is dat wel heel erg duur. Maar er zullen toch wel mensen/bedrijven hebben die leasen. Of betaalde bijrijder worden, spreek dan met de eigenaar af dat het voor een periode is om te kijken of je er aan toe bent om te kopen.

Dat het wel mee valt is relatief, je kunt ook een hypotheek betalen voor hetzelfde geld.

Wij hebben in exact hetzelfde schuitje gezeten en toen hebben wij het niet gedaan, te duur, te onzeker etc.

Wel hebben wij 8 jaar geleden het roer omgegooid en zijn naar het noorden verhuisd, met "room for a pony" en tja, toen vroeg Paul na 2 weken of ik tijd had om een goede grasmaaier te kopen ............................

De rest laat zich raden. Een pony aan huis geeft veel minder zorgen vind ik nu. Je hoeft er niet naartoe, hij krijgt dus voldoende aandacht en verzorging. En wij hebben de onsterfelijke mazzel dat we gouden buren hebben waarvan we de uitstekende 30x60 bak mogen huren.
Saskia is inmiddels 18 en de pony is nu een jonge KWPN'er die nog steeds op hetzelfde stukje grond staat.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:53

@Amondi: Ik heb het er niet over dat het veel of weinig geld is, maar voor 350 all in vind ik leasen niet duur als je rekent dat een beetje pensionstal al 200 euro kost.

Ik heb de pony's ook aan huis staan en zeker is dat het meest ideale, alhoewel de winterdag dat ook niet het je van het is.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 20:13

Een shetlander is veel goedkoper als een D pony hoor ! qua stalling.
voor een D pony ben je al snel 200 euro kwijt aan stalling

Een shetlander kan dag en nacht buiten staan met een schuil of inloopstal, en dan ben je tussen de 50 en de 100 euro kwijt.

Ik ben voor mijn shetlander 75 euro kwijt met alles erop en eraan in de maand.

qua dierenarts hoefsmid is het wel het zelfde als grote paard maar qua stallin zijn ze veel goedkoper !

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 20:16

ja in princiepe is 350 een redelijk bedrag voor een pony wat je dan vollledig als eigen mag beschouwen, dat is incl. stalling, gebruik van zadel, hoofdstel, alleen dan nog wel de hoefsmid zelf erbij betalen. maar hellaas zit dat er niet in voor mij. ik ga in ieder geval as zondag bij een pony kijken van 1.30 m die heel lief voor kinderen moet zijn en niet moeillijk te rijden is. de pony is ook van een meisje en haar moeder zoekt iemand voor 3dgn. dus ben heel benieuwd hoe dat is. ik hoop dat het wat voor ons is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 20:33

Wat een prijzen zeg zal maar neit zeggen dat wat jullie in de maand betalen ik in een jaar kwijt ben aan een pony inclusief afschrijving pony/tuig etc. en hoefsmid en enten ontwormen etc.
200/300 euro Tong uitsteken Maar wij hebben voer van het land enzo. Eigen land enz. onze pension prijzen zijn dus ook een stuk lager
50 voor een shet onder de meter 75 euro pony tot 1,25 en 100 pony tot 1,50....

Nouja genoeg prijzen. Ik zou even alle plus en min op een rijtje zetten en er goed over denken, het blijft je eigen beslissing, we kunne je wel helpen maar meer niet...

LaTroelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 20:36

Als je het zelf ook leuk vind om te rijden kan je ook voor een E pony kiezen...
Je dochter kan rijden en je kan er zelf ook op.
Ons eerste paard (1.58 dus net een paard) zaten alle knopjes op, hij had Z gelopen en was super lief met rijden.
Zette je er een beginner op die naar de zijkant dreigde te zakken hupte hij die terug in het zadel, de wat verder gevorderde ruiter moest toch wel precies de knopjes vinden anders deed hij het niet....
We kochten hem toen mijn dochter 8 was, haar verantwoordelijkheidsgevoel hield ook op bij de woensdag en de zaterdag, andere dingen zijn ook belangrijk en dat moet ook!
Ik vind een kind zowiezo niet geschikt om iedere dag voor een paard/pony te zorgen zonder hulp/toezicht van een volwassene (die er een beetje verstand van heeft) het moet zeker als ze jong zijn wel een hobby blijven....

Je zou dus wel op zoek moeten gaan naar een 'gebruiksvriendelijk' paard waar je dochter ook goed op weg komt, maar waar jij ook plezier mee kan hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:36

Ik had na de scheiding geen paardjes meer en toen eerst een shetlander gekocht, in een wei van familie om samen ermee bezig te zijn, shet was 2,5maar zo superbraaf en mijn zoontje bijna 4. Later ging hij er steeds even op stappen en hield ik hem vast, maar niet zo vaak. Toen het toch niet zo ging heb ik hem een tijdje uitgeleend. Ik heb zelf een d-pony gekocht. Nu is mijn zoontje 8 en staan ze op dezelfde stal. We gaan er bijna elke dag heen en hij verzorgd hem zelf. Hij is stapelgek op die pony en het is heel makkelijk, maar deze is heeeeeeeel braaf! Met rijden iets eigenwijzer, maar als ik zie wat hij al allemaal geleerd heeft!!!! Nu stapt hij af en toe op mijn pony als ik klaar ben en deze braaf is geweest. Ik vind hem dan nog tekort komen voor een d-pony als hij helemaal zelf zou moeten rijden en langere tijd. Ook de verzorging zou hij niet helemaal zelf kunnen doen, hij is gewoon te hoog. Niet dat hij zijn shet zonder begeleiding mag doen, maar dat gevoel geef ik hem wel. Trouwens die van mij is een New Forest, maar vind dat niet per se een kinderpony, is best sterk voor een kind. Is natuurlijk ook per pony verschillend. Die van mij is wel lief hoor maar het is wel m'n kind. het gekke is dat ik het natuurlijk ook allemaal zonder enige angst van kleins af aan deed, maar vind het met mijn eigen kind iets enger!!En ik denk dat het belangrijk is dat ik mijn zoontje nog op voetbal heb zitten en tijd vrij maak dat er ook met vriendjes gespeeld kan worden, is af en toe best regelen en moeilijk. Kijk wat je tegenkomt en wat je aan staat. Ik weet niet hoe groot jullie zijn? Een kennis heeft een flinke dochter van die leeftijd en delen hun paardje wel al, dus succes!!

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 23:09

Eigenlijk vind ik het al heel bijzonder dat jullie die verzorgpaardjes hebben! En dat het met de verzorgshet van je dochter zo goed klikt! Zoals het nu gaat zou ik nog even wachten tot je dochter toe is aan een wat grotere pony. Waarom een shetje kopen als je er nu een hebt? Daarbij is de kans op een kindvriendelijke shet ook niet al te groot, het gaat zo vaak mis helaas...
Als je dochter iets ouder is moet ze toch over op een grotere pony en dan zou je de shet moeten verkopen!