slaan bij achtervoeten geven, drama bij hoefsmid tips graag!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

slaan bij achtervoeten geven, drama bij hoefsmid tips graag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 23:43

Mijn bijna 2 jargie merrie is errug lief en makkelijk in de omgang, tot je haar achterbenen wil optillen....

ff wat info, heb haar sinds november 2004, ze staat 24/7 in de wei met 3 volwassen paarden, 1x per week/2 weken komt ze ff uit de wei dan zet ik haar vast, ff poetsen, voorvoetjs optillen soms ff dekje of deken opleggen, gaat allemaal prima Lachen

hoefsmid kwam afgelopen zaterdag en voorvoetjes optillen werd toen al een hele opgave, maar ze zijn uiteindelijk netjes bekapt

achterbenen kon ik altijd gewoon goed poetsen en aanraken enzo, maar de smid raakte haar achterbeen amper aan en ze begon te trappen, en gericht ook!
ff op dr kop gegeven, nieuwe poging gedaan, niets lukte(ze had toen al een praam op en 1 spuit tranquigel gehad....)

uiteindelijk heeft de smid t opgegeven na een paar keer net niet getrapt te zijn en bleef ik achter met een drammend beledigd paard wat ik nergens aan kon raken)

Van de smid moest ik veel met haar gaan doen, daar zou ze braaf van worden
Dus sinds afgelopen zaterdag ben ik dagelijks ff bezig met poetsen en voetjes aanraken, maar zelfs dat lukte nog amper!
ben nu, na 4 dagen volhouden, zo ver dat ik haar beentjes weer goed kan poetsen, maar besloot het trucje te proberen wat ik op een stal heb geleerd.
als de 3 jarigen daar uit de opfok kwamen en ze trapten met achterbenen geven werd er geoefend met bv een bezem de benen aanraken(dit gaat inmiddels goed bij wis!) en dan daarna een halstertouw om t been toen, laten zakken en dan als de lus in de kootholte is(beide uiteinden heb je dus in je hand) til je t been op, dit probeerde ik bij wis, dat werd niets dan trappen, bokken en steigeren, bij de 3e poging trapte ze zelfs zo raar dat ze tegen mn hand aan trapte

toen de bezem weer gepakt, en nee hoor ook daarmee kon ik niet aan dr been zitten, madame was ernstig beledigd Nagelbijten / Gniffelen volgehouden tot dat weer netjes lukte, ff beloond en weer in de wei gezet

woensdag komt de smid weer, voor hij komt moet ik haar weer de tranquigel geven, maar daar kwam ze de vorige keer dwars doorheen
Nu twijfel ik of ik weer maar 1 spuit geef( 1 streepje is bij honden+katten voor 10 kg, 1 spuit=10 streepjes, bijsluiter zegt 1 spuit voor lichte sedering paard of pony)
Quentin van 1.70 heeft er weleens 2 gehad zonder om te vallen, die kwam nml ook door 1 spuit heen...

Als ze deze keer weer door 1 spuit heenkomt, heeft ze dus voor niets al 2x 1 spuit tranquigel gehad in 1,5 week tijd, en komt de DA haar binnenkort ene keer flink verdoven, en dat wil ik liever voorkomen. lijtk em nml niet echt gezond, steeds gesedeert worden

maargoed, alle tips over het oefenen met voetjes optillen zijn welkom!

Ze is trouwens NIET bang, ze is alleen geirriteerd als iets niet naar haar zin gaat, en is beledigd als ze dus haar zin niet krijgt en dan heeft ze ineens errug losse achterbeentjes Bloos!

meeste nieuwe dingen schrikt ze heel ff van en is de 2e keer goed(deken opleggenm voorvoetjes optillen, voetjes afspuiten etc etc)

wie heeft de gouden tip Knipoog

en meteen nog ff een vraagje, ze is nu 20 maanden oud, kan je dan ook met een touwtje 'uitrekenen' hoe groot ze ongeveer wordt, was iets met meten vanaf de kogel, hoe zat dat ook alweer?(zoekmachine werkte niet echt mee helaas....)

Marigold

Re: slaan bij achtervoeten geven, drama bij hoefsmid tips gr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 00:25

nou, wat een gedoe gelijk als het paard geen achtervoet geeft!!
het is inmiddels helaas nu wel een kunstje geworen van je paard denk ik!

ik zou zeggen,ga resoluut met je paard om, gewoon normaal maar duidelijk met hem omgaan, poetsen, voorbeen optillen en hoef uitkrabben, achterbeen van boven naar beneden niet te snel of langzaam, en duiddelijk voet zeggen en tegen haar aan duwen.
wil het niet dan laat maar.
verder met volgende voorvoet, en achter, wil het niet dan laat maar.
geen punt van maken
volgende dag weer.
enz
ondertussen een vertrouwensband opbouwen met het paard.
het zal dan uiteindelijk echt wel lukken

wat die hoefsmid betreft, ik las dat je eens in de twee weken alleen de voorbenen optilde, en dan ineens een hoefsmid..en allelei dwangmiddelen..
ben bang dat ze een hoefsmid trauma heeft dan nu...
dan moet de hoefsmid maar ruim tijd nemen zou ik zeggen..
jullie moeten zelf zo rustig en normaal mogelijk blijven doen..
misschien een ander paard laten voorgaan
of iemand erbij doen bij wie het paard eventueel rustiger is..

maar ik zou er niet weer zo'n drama van maken als het even niet hoeft!!

succes ermee!!

groetjes loveblacky

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 00:37

Ja wij doen het altijd met dat gel wat jij beschrijft,
Maar dat begint pas echt te werken na 2 uur.
Tenminste toen ik klaar was met scheren werd mn paard rustig dat was ongeveer 3 uur later!
ik had een uur gewacht zoals op de bijsluiter beschreven stond maar werkte totaal niet.
3 uur later toen ik klaar was toen werkte het. (nouja kon ik toch nog even de oneffenheden wegwerken)

En op stage hadden ze ook een paard met een rare nare geschiedenis die bij het optillen/aanraken van achter voeten helemaal door het lind ging.
Daar gebruikten ze ook altijd die gel en een praam en werkt toch perfect!..
Maar ja paarden kunnen zich verzetten heb ik gehoord!
Ik zou het niet anders weten dan praam en gel!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 00:42

Loveblacky schreef:
ik zou zeggen,ga resoluut met je paard om, gewoon normaal maar duidelijk met hem omgaan, poetsen, voorbeen optillen en hoef uitkrabben, achterbeen van boven naar beneden niet te snel of langzaam, en duiddelijk voet zeggen en tegen haar aan duwen.
wil het niet dan laat maar.
verder met volgende voorvoet, en achter, wil het niet dan laat maar.
geen punt van maken
volgende dag weer.
enz
ondertussen een vertrouwensband opbouwen met het paard.
het zal dan uiteindelijk echt wel lukken

Ik heb op meerdere stallen gewerkt, oa met 2 en 3 jarige hengsten die uit de opfok kwamen, ben dus wel wat gewend en ben ook gewoon duidelijk en consequent in de omgang, maar ik kan bij deze dus echt niet bij de achterbenen komen, tegen dr been aanduwen, dan heb je allang een trap te pakken...en dat is het hele probleem.
verder vind ik dat ik met een 20 maandne oud paard niet dageliojks moet gaan prutse en doen, daar is ze te jong voor

ze hoeft nix van mij, maar wel normaal naar de smid! en trappen dat accepteer ik niet, van geen enkel paard.
Haar achterhoeven worde nu te lang, daardoor staat ze er iets scheef op, daarom moet ze gewoon bekapt worden, scheef stana op de hoeven is voor geen enkel dier goed, en zekler niet voor een paardje in de groei!

loveblacky schreef:
wat die hoefsmid betreft, ik las dat je eens in de twee weken alleen de voorbenen optilde, en dan ineens een hoefsmid..en allelei dwangmiddelen..
ben bang dat ze een hoefsmid trauma heeft dan nu...
dan moet de hoefsmid maar ruim tijd nemen zou ik zeggen..
jullie moeten zelf zo rustig en normaal mogelijk blijven doen..
misschien een ander paard laten voorgaan
of iemand erbij doen bij wie het paard eventueel rustiger is..

maar ik zou er niet weer zo'n drama van maken als het even niet hoeft!!

sorry maar 'dwangmiddellen' "hoefsmidtrauma" "drama" ??

drama's maak ik sowieos niet, dwangmiddelen zijn er ook niet gebruikt, de smid is alleen op zn veiligheid gesteld, en gelijk heeft ie! ik zou me ook niet laten trappen door een dwarse 2 jarige Knipoog

rustig is iedereen hier incl de smid, ze is ook niet bang, ze is gewoon aan het drammen en gaat dan slaan. Dan kan je de tijd nemen wat je wil, maar als wijzen naar de achterhand al slaan betekend is het snel bekeken...

hoefsmid trauma lijkt me ook erg sterk hoor, toen daarna t andere paard aan de beurt was stond ze over t hek vd wei weer op dr gemak te kijken, zelfs bij het beslaan en alles...

maargoed, iig toch bedankt voor je reactie Knipoog

@ Daantjuhh, tnx! ik geef het spul nu dus eerder zodat het iig 2 uur inwerkt voordat de smid komt! deze keer had het maar een uurtje ingewerkt...en praam zet ik er ook sowieso weer op, hopen dat t deze keer wel lukt
en tot woensdag ga ik iig dagelijks ff voetjes aanraken/optillen enzo, verder weet ik t dus ook niet, dus de goude tip is nogsteeds welkom Knipoog

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 09:34

De meeste jonge merries zijn er niet van gediend dat OOK de achterbenen opgetild moeten worden.

Ik los het meestal op de volgende wijze op:

1. zorg dat je het achterbeen goed aan kunt raken, dwz zonder dat er reactie komt. Bij de een duurt het wat langer dan bij de ander. Meestal begin ik met een bezem te aaien, net zo lang tot de felle acties weg zijn. Dan ook ophouden en de volgende dag verder gaan!

2. als er geen reactie meer komt op de bezem kun je voor de afwisseling eens een waterstraal proberen. Op het moment dat er geen mepreactie meer komen en ze dus accepteert dat je haar achterbenen waar en hoe dan ook aanraakt ga je over tot de volgende stap.

3.neem een halstertouw haal dat om het achterbeen heen ter hoogte van de kootholte....voetje zeggen.....en been zijwaarts omhoogsjorren......als er geen al te felle reactie komt...belonen en voet neer laten zetten

-voordeel van deze touw methode is dat je zelf meer afstand kunt nemen, dus niet het risico loopt dat je een trap krijgt-

Herhaal dit een paar keer per dag en net zo lang totdat het vlekkeloos gaat!

Pas als dit alles goed gaat laat je het touw achterwege!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 09:41

Benen aan elkaar vastbinden en dan gaan poetsen. Gewoon een touw aan allebei haar benen vastmaken en zodra ze dan schopt dan trekt het strak en kan ze niet verder.... zo hebben wij het ook gedaan omdat het paard gewoon niets toeliet... maak eerst een lasso lus en zorg dat het paard erin gaat staan en dan ook zo met de andere kant...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 09:52

die waterstraal trip van maitu heeft bij Pablo wonderen verricht. Die sloeg je als 3 jarige ook lens als je naar zijn achterbenen keek. Daarna een paar keer met een halstertouw/handdoek gedaan en sindsdien is het geen enkel probleem meer.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 10:38

Tja, wat moet gebeuren moet gebeuren.
Maar even scheef staan op achter is niet zo'n ramp hoor. Je zou kunnen wachten tot de oefeningen goed gaan.

Maar mocht je toch kiezen om het te laten doen en daarbij nogmaals de praam gaat gebruiken.. moet je de praam nog strakker aandraaien. Op het moment dat je denkt dat hij niet meer verder kan, maak je nog een slag. Ik vond het ook heel gemeen klinken maar het klopt wel.

Heel veel mensen draaien de praam te los aan (omdat ze zich ergens schuldig voelen) waardoor hij niet sedeert maar alleen vreselijk veel pijn doet. En continue ietsje blijven bewegen ermee en vooraf beginnen.

Bij een goed aangedraaide praam worden ze zo stoned als een garnaal en daar kan geen tranqigel tegenop.

En intussen lekker blijven oefenen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 10:42

bedankt voor de reacties!

maitu, zo begon ik idd ook, zo deden we dat bij stal Burg ook, de bezem ging heel goed. De eerste dag kwam er een felle reactie de 2e, 3e en 4e dag kon ik haar overal aanraken met de bezem en trapte ze niet 1 keer, haar benen, zelfs tot aan de binnenkant van haar bovenbeen en buik, alles kon ik aanraken met de bezem

toen het touw geprobeerd, maar daar ging het dus weer helemaal mis. Zodra je nu het touw om t been wil doen trapt ze al, dus we doen maar weer een stapje terug.
Ga vandaag weer aan de slag met de bezem en de waterstraal(haar achterbenen zijn 2x afgespoten ivm een wondje, 1e keer neits dan slaan, 2e keer stond ze op rust Verward ze is er een van uitersten )

maar ik ga gewoon door met oefenen

An_J de praam zat strak, mn smid is niet zo flauw met aandraaien Knipoog maar ze kwam voor alsmaar omhoog en toen had ik mn handen flink vol met paard+praam denk dat ie misschien wat losser is gegaan toen.
Ze staat nog niet heel dramatisch scheef achter, maar ik heb inmiddels al 2 afgekeurde paarden, dus ik wil er zelf alles aan doen om te voorkomen dat zij dus ook iets krijgt, daarom zie ik haar het liefste komende woensdag gewoon bekapt worden, al denkt wisje daar dus nog even iets anders over Nagelbijten / Gniffelen

gelukkig dat er meer jonge paarden, vooral merries, zijn die dit doen, komt vast wel goed dus Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 10:51

oh sorry...

ik las het en zonder dat je ook maar iets zie over je verdere ervaring in de paarden begon het over praam en medicatie..

ik begreep het verkeerd, alsof je een pony had en die uit het land plukte en er gelijk veel gedoe van maakte als ze haar achtervoeten niet optilt..

sorry was dus niet verkeerd bedoeld.
ik heb zelf op een springstal gewerkt en wat me daar opviel was dat al die paarden zo braaf waren, zo gewend aan alles, zo gelijkmatig op stal en bij het verzorgen, je zou haast vergeten dat het paarden zijn..

maar als je op een opfok hebt gewerkt dan snap ik dat je weet waar je het over hebt..
en natuurlijk is het super belangrijk dat de hoeven netjes bekapt worden, helemaal op deze leeftijd!!
en het is zonder twijfel super belangrijk dat je geen knal krijgt van een achterhoef!!!

nu ik dit allemaal weet denk ik ook dat ze het beste dat verdovingmiddel(of wat is het precies) van te voren krijgt zodat ze als de smid er is rustig is, dan merkt ze ook gelijk dat het niet eng is..
misschien kan je het dan na een paar keer achterwege laten.

nou veel succes ermee!!

groetjes loveblacky

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 11:35

Hoi renske ,
gewoon doorzetten zou ik zeggen nu zeker dagelijks oefenen .Bij onze veulens doen we het geregeld dus die zijn het gewoon ,als je het van jongs af aan leert .Maar ik heb nu 2 maanden geleden ook een 2 -jarige merrie gekocht die recht uit de opfok kwam en had net hetzelfde probleem als jij ;als ze net binnen komen dan heft mijn man graag dat ze gelijk geént;ontwormd en gekapt woden .Maar mevrouw was het met de hoefsmid niet eens ,voor ging goed maar achter sloeg ze echt gericht naar de hoefsmid .Vermits de 'brave' methode niet hielp ,moet je snel overgaan naar iets anders, anders blijven ze profiteren vindt ik ;gelukkig zijn onze hoefsmeden met 2 en nog een sterke echtgenoot erbij ;Dat touwtje erbij wekt goed om de voet op te tillen,maar is nog niet super om te kappen zelf ! Hun hadden een hele lange ,dikke koord mee ook rond de kogel ,naar voren over rug en hals en daar kon de andere smid ,vieren of aantrekken met dat touw en de merrie was wel gedaan .Nu heb ik daarna dagelijks geoefend in voetjes geven ,de eerste dagen was ze stresssy maar nu geeft ze de achter voeten super alsof ze nooit anders heeft gedaan.In het begin dus wel eerlijk maar consequent zijn (als ze echt schopte kreeg ze toch wel een schop weer )

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:02

Ohja nog iets, miss kan iemand anders het voor voetje optillen al jij het achterbeentje aait!
Ik weet niet of het lukt, want het klinkt alsof ze heel fel reageerd, maar dat deed ik altijd toen ik omber zalf tegen de mok op de achterbenen moest smeren.
Iemand tilde het voor voetje op zodat ze niet kon slaan, (nou ja niet zo makkelijk)

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:44

Hoi, wat ik nu aan het oefenen ben met mijn bijna 3 jarige hengst, is als ik het achtervoetje pak, het voetje naar voren halen(dus naar jou toe halen) Jij staat nu naast z'n buik, zeg maar. Hij kan je daar nooit raken als hij wil trappen. Zo leert hij wel z'n evenwicht houden, want dat is vaak de rede dat ze slaan; hij kan z'n evenwicht nog niet goed bewaren en dan loop jij ook nog eens aan z'n voet te trekken, dat vinden ze vaak niet zo leuk Knipoog Haha!
Succes ermee!

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 13:47

daantjuhhh schreef:
Ohja nog iets, miss kan iemand anders het voor voetje optillen al jij het achterbeentje aait!
Ik weet niet of het lukt, want het klinkt alsof ze heel fel reageerd, maar dat deed ik altijd toen ik omber zalf tegen de mok op de achterbenen moest smeren.
Iemand tilde het voor voetje op zodat ze niet kon slaan, (nou ja niet zo makkelijk)

2 voetjes optillen is vaak al helemaal moeilijk voor een jong paard, aangezien de meeste jonge paarden al een evenwichtsprobleem hebben.
Jouw paardje is waarschijnlijk al wel wat ouder, dan is het idd een goede remedie voor dingen als mokzalf opsmeren:D.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:03

wat wij wel eens deden bij paarden die gewoon echt vervelend waren, is het achterbeen eerst laag proberen op te tillen, probeert het dier dan te schoppen, heel snel het been naar binnenduwen.

zo raakt het paard zichzelf ( en nee dat valt wel mee, ze trappen zichzelf niet snel kapot) meestal hebben ze dat snel door.
elke keer dat er vervelend gedaan word het been naar binnen duwen, zo hebben vrij snel door dat trappen dus niet kan.

als er braaf gedaan word natuurlijk erg goed belonen desnoods met een brokje erbij.

bij de voorvoet de tip om even te drukken op de pees, zo stimuleer je het optillen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 20:19

Linda86 schreef:
daantjuhhh schreef:

2 voetjes optillen is vaak al helemaal moeilijk voor een jong paard, aangezien de meeste jonge paarden al een evenwichtsprobleem hebben.
Jouw paardje is waarschijnlijk al wel wat ouder, dan is het idd een goede remedie voor dingen als mokzalf opsmeren:D.

Nee niet twee voetjes optillen.
! voorvoetje optillen en dan het achtervoetje aanraken!!
Dus proberen te aaien!

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 23:32

Ik gebruik bij jonge paarden die wel eens een trap willen geven met de achterbenen de longeerlijn.

Een zachte longeerlijn. Ik aai ze er eerst mee over het hele lijf zodat ze weten dat het niet onaangenaam is.
Vervolgens doe ik de lijn om een achterbeen heen ( zonder vast te knopen)
Ik laat het even zitten, laat hem daarna zakken tot de koot en blijf ondertussen brok voeren, zodat het hoofd naar mij gericht is.

Vervolgens zet ik de lijn op spanning, ik heb dus een hele grote lus.
brok voeren.
Dan trek ik het achterbeen naar voren en omhoog.
Als het paard dan meewerkt, gelijk de spanning eraf.

De laatste stap is de longeerlijn binnenhalen met been en het been overpakken.
Probeer dit met een nerveus paard niet in 1 dag, maar bouw het op.
Bij sommige paarden kan het wel gelijk, maar dat hangt van het paard af.

Succes gegarandeerd.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 00:34

tnx voor de tips!

Kana, dat doe ik nu idd ook maar dan met halstertouw net als maitu beschreef, althans dat is het doel nu Knipoog

vandaag samen met iris82 wisje ff gepoetst, peesbeschermers omgedaan voor en ff losgelaten in de bak en wat foto's gemaakt
toen ze uitgeraasd was hebben we haar mee naar de poetsplaats genomen, ff nog dekje op dr rug gehad enzo, zodat ze lekker wat aandacht had en ontspande

toen met een bezem de voetjes weer overal aangeraakt, en toen een halstertouw om t achterbeen gedaan en t been ff opgetild, ze begon wat te trekken met het been, maar dat felle trappen deed ze niet!
andere been liet ze bij mij niet echt toe, steeds sneller waarschuwen en dreigen, iris ff geprobeerd en t lukte, dat been ff opgetild en toen gestopt met halstertouw want ze was braaf

daarna nog ff voetjes afgespoten, dit kende ze al een beetje, deze keer ging het braaf, 1x echt getrapt naar achteren, verder was het alleen een beetje drammen en draaien en daarna stond ze zooo relaxed terwijl we alle 4 de benen helemaal konden afspuiten

toen beloond en weer lekker in de wei gezet

later gingen we Quentin rijden, toen kwam ze ons meteen weer bij de bak opzoeken, ze vind al die aandacht stiekem toch wel leuk Knipoog

maar we blijven oefenen, hoop dat het de smid deze keer wel lukt, want ze staat gewoon iets scheef naar binnen omdat de hoeven iets te lang zijn en dat zie ik graag netjes gecorrigeerd

we blijven volhouden Lachen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 09:38

Een heel andere mogelijkheid is het gebruik van een zgn. travaille. In een 'noodgeval' als een ongetraind paard echt dringend behandeling nodig heeft kan die een uitkomst zijn.

Er zíjn reizende smeden die zo'n ding achter de auto meenemen, maar meestal zul je zelf je paard naar een smid mee moeten nemen die zo'n travaille thuis heeft.

Een travaille is te vergelijken met een opvoelbox, alleen zit er aan de achterkant geen dicht schot omdat de hoefsmid er anders niet bij kan natuurlijk. Het paard staat dus min of meer klem in een nauwe 'stal', vaak van ronde staalbuis gemaakt. Soms is er de mogelijkheid ook een buis ter hoogte van schoft over het paard te doen, zodat het paard niet kan steigeren. Het achterbeen kan 'opgetakeld' worden en over een balk gelegd worden, zodat het paard ook nog eens wat steun heeft. En de hoefsmid kan veilig zijn werk doen.

Op de kliniek in Utrecht hebben ze van die dingen. Ze gebruiken ze ook om paarden in te zetten die ze willen behandelen/bevoelen/beoordelen etc.

Als je er wel eens geweest bent weet je wat ik bedoel.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 09:46

Weet niet of je hier wat aan hebt hoor, maar zag een tijdje terug een docu op animal planet, over een paard dat verwaarloosd was geweest. Ging heel goed nu, maar het enige probleem bleef achterhoeven aanraken/oppakken.

Soort paardenfluisteraar-achtig figuur kwam erbij kijken en maakte een gevulde plastic handschoen vast aan een stok. Hij ging naast het paard staat en vanuit die positie raakte hij met die handschoen de achterbenen aan. Eerst een hoop getrap en gebeuren, maar later was dat over (weet niet hoeveel tijd daartussen heeft gezeten hoor, het was op tenslotte op tv). Net zolang volgehouden totdat hij zelf de hoef op kon pakken en later ook de verzorgster.

Misschien een tip om crea bezig te gaan met handschoenen en stokken Knipoog

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 11:00

Tja, tegenover mij heb jij het nog goed.
De hoefsmid hoeft geen eens bij mijn pony in de buurt te komen of m`n pony gaat flippen. (daarme bedoel ik niet boos doen maar echt trappen en steigeren totdat die los mag.)
ik heb ook moeite met het optillen van de achterbenen, ik pak dan bij die haartjes vast dat heb ik van een vriendin geleerd.
Héél veel succes!
Mvgr. yentl

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 19:20

even een kleine update!

vrijdag samen met iris geoefend, ging stukken beter! alleen niet stil willen staan met afspuiten achterbenen

gisteren in mn eentje, ging ook goed, ook weer ff met water geoefend, dat vond ze wat minder, maar toch, geen felle trappen enzo Haha!

vandaag met bjorn erbij, bezem heeft weer een paar rake klappen gehad, en wis dus ook, toen ging het goed en opnieuw de tuinslang erbij gepakt.

Bjorn zag het niet meer zo zitten, ze dramde dwars door hem heen, en hij gaat liever niet dichter bij dr achterbenen staan zodat hij zou afspuiten en ik haar vast zou houden

dus besloot ik t alleen te doen, in 1 hand halstertouw en in 1 hand de tuinslang, ze liep alsmaar weg zodra ik bij de achterbenen kwam met het water, bij de voorbenen stond ze gewoon te slapen!

toen heb ik haar met haar kont schuin in een hoek gezet zodat ze niet naar opzij of naar achteren weg kon, maar alleen nog naar voren via mij weg zou kunnen, HO negeert ze en aan t halstertouwtje heb je weinig als ze doordramt, dus dan maar het grovere werk, zij doordrammen, dan maar een flinke mep tegen dr borstkas, terug op dr plaats gezet duidelijk HO erbij en na 3x terugzetten in de hoek stond ik een ontspannen paardje af te spuiten, achterbenen tot aan de lies, en ik kon met mn andere hand het touwtje loslaten en haar beetje aaien, ipv continu tegen te moeten houden, meteen beloond en weer in de wei gezet!

we gaan dus de goede kant op!

morgen is iris er weer dus dan gaan we weer verder

ook blijft ze ondanks dit verplichte oefenen me steeds opzoeken als ik in de wei ben om 1 vd anderen te pakken, heb dus niet het idee dat het echt vervelend vind
ik ben iig duidelijk naar haar en dat werkte vandaag super!

(en toch ben ik blij als ze strax lekker ff paard kan zijn in de opfok zonder dit dagelijkse gedoe, al stop ik ook hiermee zodra de smid is geweest, die is verzet naar zaterdag 9 april, die dag wordt ze hoe dan ook achter bekapt, ben benieuwd! tot die tijd oefenen, daarna mag ze weer lekker kleuter zijn Lachen )

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 22:52

renske waarom zet je haar niet gewoon ergens vast? Het liefst tussen twee touwen!

Laat haar dan lekker klooien, weg kan ze toch niet! Als je ze zelf vast houdt, krijgen ze vrij snel in de gaten dat ze veel en veel sterker zijn.....

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 00:00

ja dat is dus het probleem, ze kan hier nergens goed vast staan

heb op de wasplaats 1 ring waar de paarden aan vast kunnen, en sta dan zelf tussen de muur en t paard in, of aan de andere kant, dan sta ik gewoon vrij
als ze daar vaststaat gaat ze continu alle kanten op draaien en dan dus gericht slaan, heb haar dan liever bij haar hoofd vast, zodat ze iig niet ineens met haar kont voor me staat

zal ff foto zoeken das duidelijker dan zo uitleggen

vanaf de ene kant gemaakt
Afbeelding

vanaf de andere kant gemaakt
rechts naast Q gaat de muur verder, dan is er een opening de stal in en aan de andere kant, waar ik stond bij t maken vd foto is 1 grote hoge muur van een loods.

Afbeelding

heb al geprobeerd om haar opzij te zetten zodat ze tegen t muurtje staat, maar dan nog draait ze alle kanten op, ook als ik haar heel kort zet.

Quentin heeft er ook heel erg aan moeten wennen, ik wilde toen perse een 2e plaats om hem dus aan 2 kanten vast te kunnen zetten, maar dat gaat helaas niet

de wasplaats is echt een vierkant tussen muren in met 2 openingen, 1 aan de voorkant die je naast wis ziet, en 1 net rechts naast Q, daar ga je de opslagstal in, en er moet dus een auto+trailer overheen rijden en de mestkar, en dat past niet als je er en 2e paal bijzet helaas.

toen ik haar vandaag met haar kont dwars in de hoek zette, zodat ze niet naar achteren kon en niet opzij omdat ze hoe dan ook de muur tegenkwam, en ook doorhad dat ze naar voren niet wegkon langs me, was het zo over
maar idd een wasplaats waar ze aan 2 zijkantne vast kon staan had het stukken makkelijker gemaakt! vastzetten en lekker laten klooien!weg kan ze dan toch niet!

nog even oefenen, en dan moet het wel lukken denk ik, met poetsen staat ze inmiddels wel netjes stil als ze daar vaststaat.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 08:03

Misschien kan je het halstertouw vervangen voor een dubbelgevouwen handdoek. Voelt wat zachter namelijk.