ff wat info, heb haar sinds november 2004, ze staat 24/7 in de wei met 3 volwassen paarden, 1x per week/2 weken komt ze ff uit de wei dan zet ik haar vast, ff poetsen, voorvoetjs optillen soms ff dekje of deken opleggen, gaat allemaal prima

hoefsmid kwam afgelopen zaterdag en voorvoetjes optillen werd toen al een hele opgave, maar ze zijn uiteindelijk netjes bekapt
achterbenen kon ik altijd gewoon goed poetsen en aanraken enzo, maar de smid raakte haar achterbeen amper aan en ze begon te trappen, en gericht ook!
ff op dr kop gegeven, nieuwe poging gedaan, niets lukte(ze had toen al een praam op en 1 spuit tranquigel gehad....)
uiteindelijk heeft de smid t opgegeven na een paar keer net niet getrapt te zijn en bleef ik achter met een drammend beledigd paard wat ik nergens aan kon raken)
Van de smid moest ik veel met haar gaan doen, daar zou ze braaf van worden
Dus sinds afgelopen zaterdag ben ik dagelijks ff bezig met poetsen en voetjes aanraken, maar zelfs dat lukte nog amper!
ben nu, na 4 dagen volhouden, zo ver dat ik haar beentjes weer goed kan poetsen, maar besloot het trucje te proberen wat ik op een stal heb geleerd.
als de 3 jarigen daar uit de opfok kwamen en ze trapten met achterbenen geven werd er geoefend met bv een bezem de benen aanraken(dit gaat inmiddels goed bij wis!) en dan daarna een halstertouw om t been toen, laten zakken en dan als de lus in de kootholte is(beide uiteinden heb je dus in je hand) til je t been op, dit probeerde ik bij wis, dat werd niets dan trappen, bokken en steigeren, bij de 3e poging trapte ze zelfs zo raar dat ze tegen mn hand aan trapte
toen de bezem weer gepakt, en nee hoor ook daarmee kon ik niet aan dr been zitten, madame was ernstig beledigd
volgehouden tot dat weer netjes lukte, ff beloond en weer in de wei gezetwoensdag komt de smid weer, voor hij komt moet ik haar weer de tranquigel geven, maar daar kwam ze de vorige keer dwars doorheen
Nu twijfel ik of ik weer maar 1 spuit geef( 1 streepje is bij honden+katten voor 10 kg, 1 spuit=10 streepjes, bijsluiter zegt 1 spuit voor lichte sedering paard of pony)
Quentin van 1.70 heeft er weleens 2 gehad zonder om te vallen, die kwam nml ook door 1 spuit heen...
Als ze deze keer weer door 1 spuit heenkomt, heeft ze dus voor niets al 2x 1 spuit tranquigel gehad in 1,5 week tijd, en komt de DA haar binnenkort ene keer flink verdoven, en dat wil ik liever voorkomen. lijtk em nml niet echt gezond, steeds gesedeert worden
maargoed, alle tips over het oefenen met voetjes optillen zijn welkom!
Ze is trouwens NIET bang, ze is alleen geirriteerd als iets niet naar haar zin gaat, en is beledigd als ze dus haar zin niet krijgt en dan heeft ze ineens errug losse achterbeentjes

meeste nieuwe dingen schrikt ze heel ff van en is de 2e keer goed(deken opleggenm voorvoetjes optillen, voetjes afspuiten etc etc)
wie heeft de gouden tip

en meteen nog ff een vraagje, ze is nu 20 maanden oud, kan je dan ook met een touwtje 'uitrekenen' hoe groot ze ongeveer wordt, was iets met meten vanaf de kogel, hoe zat dat ook alweer?(zoekmachine werkte niet echt mee helaas....)

ze is er een van uitersten )