dikmakers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laura2span

dikmakers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 22:54

hoi,

mijn pony's (shetten) zijn op het moment erg mager. je kan de ribben erg goed voelen en de ene pony is ook erg ingevallen van achter. toch krijgen ze genoeg te eten. ze krijgen zoveel hooi en gras als ze willen dan nog savonds een aantal penen en na het rijden brokken. en nog steeds zijn ze mager. nu had ik vandaag mais voor ze gehaald maar dat eten ze niet op.
nu vroeg ik me af weten jullie nog iets wat ze dik maken en wat ze waarschijnlijk wel eten?

Pam87

Re: dikmakers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 22:57

mischien een wormspuit kopen?( dat hielp bij ons)

verderss van eten uhm mais ja

mischien muesly of slobber ofzo?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 23:00

Kruiden Muesli?

Je mag de ribben trouwens wel voelen, maar niet zien, maar als ze een wintervachtje hebben is dat natuurlijk moeilijk te beoordelen.

Die van mij zijn ook mager, maar met reden:
- 2 Jarige de lucht ingeschoten
- Luchtzuiger... slechte vertering
- Drachtige... geeft veel aan het veulen

Bij mij helpt kruiden muesli dus echt super!

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 23:03

we hebben ze 3 weken geleden ontwormt en toen 2 weken geleden weer dus daar kan het niet aan liggen. de ribben voel je echt heel goed als je er zachtjes overheen aait bobbelt het helemaal onder je vingers.
verder zijn ze niet drachtig niet in de groei en hebben ze ook verder geen gebreken.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 23:13

weet je zeker dat het niks medisch is?

olgamaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 23:20

je kan als er niks medisch is meel voeren dat moet je aanmaken met een beetje water tot een slobbertje en is echt een dikmaker ! moet je gewoon naar paardenmeel vragen bij een zaak waar ze voer verkopen !

Succes ermee!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 23:21

laura2span schreef:
we hebben ze 3 weken geleden ontwormt en toen 2 weken geleden weer dus daar kan het niet aan liggen. de ribben voel je echt heel goed als je er zachtjes overheen aait bobbelt het helemaal onder je vingers.
verder zijn ze niet drachtig niet in de groei en hebben ze ook verder geen gebreken.

Maakt niks uit of ze gebreken o.d. hebben, maar kruiden muesli is in dit soort gevallen ook heel goed Lachen

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 09:24

Je kan ook eens bietenpulp proberen. Dat moet je wel langere tijd voeren voor resultaat en je voert het bij en niet in plaats van.

Mijn paard werd ook redelijk mager zonder dat er echt iets aan de hand was, dus werd me pulp aangeraden door de DA.

Dat voer ik nu een week of 6 en het lijkt te gaan helpen. Ze zit in ieder geval ook weer een stuk beter in haar vel, letterlijk en figuurlijk. Knipoog

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 10:00

Tijdens en na de winter is het altijd goed opletten bij pony's met een dikke wintervacht... Je merkt vaak pas té laat op dat ze aan het afvallen zijn en vaak als het opvalt ben je al te laat....

Ze moeten veel van het voer verbranden om zich warm te houden... het kacheltje moet blijven stoken.. Verder kost het ontzettend veel energie om de vacht te onderhouden, vooral na de vorst/sneeuw periode, dan gaat er echt veel energie op, maar de rest van het lichaam moet ook voldoende van voedsel worden voorzien..

Als de pony's buiten staan, kost dat dus extra energie en dan zou ik ze tijdens een flinke vorst periode meer voer geven, niet overdreven, maar genoeg om niet af te vallen.... Ook nu met het mooie weer draait het lijf op volle toeren, immers moet de wintervacht plaats maken voor de zomervacht, ook al zou je het niet denken het kost genoeg energie..

Maïsmeel is een echt vetkweker, maar maïsvlokken zijn ook goed.
Pas op dat je niet té energierijk gaat voeren, aangezien deze sobere pony's gevoelig zijn voor overgewicht.

Pas ook op met bietenpulp, bij té weinig water veroorzaak je grote problemen...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:02

Het simpelste is een plakje hooi erbij. Dit doen wij ook altijd en werkt super. Er zit verder weinig in waarvan ze onwijs druk worden, maar het werkt wel goed.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:38

Sjonniej schreef:
Het simpelste is een plakje hooi erbij. Dit doen wij ook altijd en werkt super. Er zit verder weinig in waarvan ze onwijs druk worden, maar het werkt wel goed.

Inderdaad, en het heeft meerdere doeleinde's.
Houdt ze bezig, houdt de darmen op gang, de kachel blijft branden, je geeft er nooit teveel van,... etc...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:56

Faniek schreef:
maar kruiden muesli is in dit soort gevallen ook heel goed Lachen

Springen ze binnen enkele dagen boven je kop uit, als je zoveel wilt geven dat het vult.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 18:02

Citaat:
Je kan ook eens bietenpulp proberen. Dat moet je wel langere tijd voeren voor resultaat en je voert het bij en niet in plaats van.

Mijn paard werd ook redelijk mager zonder dat er echt iets aan de hand was, dus werd me pulp aangeraden door de DA.

Heb ik ook gedaan toen ik mijn paardje kreeg en erg magertjes was. Echter er zijn ook meningen dat bietenpulp slechts bietenpulp is. Maar goed, ik heb er goede ervaringen mee, bovendien is het sober voer dus het past goed in het dieet van shetten, maar niet als vervangend voer. Je mag het dus bijvoeren!

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:39

Sjonniej schreef:
Faniek schreef:
maar kruiden muesli is in dit soort gevallen ook heel goed Lachen

Springen ze binnen enkele dagen boven je kop uit, als je zoveel wilt geven dat het vult.

ja indd, wij hebben ook meuslie en daar krijgen de paarden wel wat van, maar heb een periode gehda dat ik iets te ethousiast was met voeren, en had ineens een heel andere pony Haha! Ze krijgen nu gewoon een beetje bij.

Mijn paadr heeft dit ook, krijgt genoeg hooi e.d brokken, nu wat meuslie, halve-10-liter-emmer mais en ook vaak wat wortelen Bloos maar dikker Verward nee

Carolaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:51

Wat ik ook goed vond helpen om een paard wat dikker te krijgen is door hem, maismeel te voeren.
Maismeel kun je bij de boerenbond kopen, voordat je het geeft wel even met water vermengen.
Mijn paardje is een stuk steviger geworden! ( en dikker )
En anders misschien kuilgras samen met hooi voeren, in kuilgras zit net wat meer in dan in hooi.

marie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 15:49

Eventueel de tandarts laten komen! Door haken aan de kiezen wordt er ook maar weinig van de voedingsstoffen uit het voer opgenomen! En verder.. sommige paarden worden nu eenmaal nooit dik en anderen van lucht... zelfde bij mensen.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 16:32

hooi krijgen ze genoeg. zoveel als ze lusten. sandy wordt idd ook nooit dik terwijl sonja een echte shet is. die wordt al dik van de lucht. maar verder willen ze ook gewoon niet eten. ik heb ze gister na het rijden op stal gezet met mais brokken en wortelen. het lag er bijna allemaal nog Verward
ik ga maar eens een zak maismeel of slobber halen dinsdag. en dat dan 3 keer in de week bij voeren.
echt lastig dit want ze moeten ook weer niet vet worden maar nu is het wel extreem.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 18:52

ik ga deze week toch de veearts maar eens bellen. sonja valt nog mee ze is niet dik maar nog niet te mager. ik kan me herrinneren dat ze vorig jaar rond deze tijd ook niet dik waren.
sandy vind ik echter te erg worden. het is echt alleen nog maar een botje. ik zal deze week eens een foto maken. ze wil ook gewoon niet meer eten. ja een beetje gras af en toe. ik had haar zaterdag op stal gezet met mais, brokken en wortelen. ze had een paar hapjes wortel op maar het meeste lag er nog. ze had ook wel een beetje hooi gegeten. maar ja ook overal waar ik kom is het oooh wat zielig wat is ze mager enzo. schaam me echt een beetje om over straat te gaan.

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:56

als ze niet meer wil eten enzo, dan is het waarschijnlijk wat anders, misschien het gebit of iets anders. Knipoog

Lijkt me verstandig om een veearts te bellen ja, als ze niet meer veel eet en afvalt, dat kan nooit goed zijn succes verder Ach gut

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 18:40

Lucerne wil ook nog weleens helpen, het is ruwvoer en prikkelt de darmen om beter voer op te nemen. Krachtvoer heb je niks aan als je geen voldoende ruwvoer voert.

Begin met rustig aan te voeren je hoeft pas na een maand resultaat te gaan zien.