hoe paard laten wennen aan water?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

hoe paard laten wennen aan water?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 22:17

heey, k heb een probleempje. Was vandaag gaan rijden, wil ik Umi op de poets/wasplaats zetten wil ze er eerst niet op omdat de vloer een beetje glom en wat nat was. Er was wel iemand bij die haar ff een zetje gaf en toen lukte het wel alleen stond ze niet zoals t moest :s later na het rijden zelfde verhaal ze was er echt bang voor....thuis lag er een hele grote plas voor de ingang van de wei dus daar moest ze door. En toen wilde ze naar de zijkant waar ik stond..wilde ze me tegen t hek aan drukken >;)
In de zomer wil ik haar wel een keertje gaan wassen of gewoon beentjes afspuiten en de plek waar t zadel lag. Hoe kan ik haar t beste aan water laten wennnen?ze is 3jaar en verder nooit gewassen ofzo. Moet ik t eerst gewoon met spons en wat water proberen? of gewoon eerst de beentjes alleen doen?

en dan nog een vraagje. Als er b.v een plas in de bak ligt hoe krijg ik haar er dan door heen?(alleen om haar te leren dat ze er door moet voor als ik later buiten rijd en er een plas ligt waar ik niet omheen kan) aan de hand heb ik t een keer geprobeerd maar dan lukt het haar altijd om de plas te ontwijken.

__Nathalie__

Re: hoe paard laten wennen aan water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 08:09

Mijn 3 jarige was eerst ook bang voor water. Ik heb hem toen eerst een paar keer afgesponst met goed veel water zodat hij wel zeiknat was, daarna buiten op open terein met de tuinslang voor het eerst afgespoten. Hij ontweek de straal wel maar hoe vaker ik het deed hoe braver hij bleeft staan, eerst zn voetjes en dan zn hele lijft. Hij liep eerst ook niet door een plas.

Nu staat hij gewoon braaf op de spuitplaats (los) en kan ik hem gewoon helemaal afspuiten, hij vind het zelfs lekker Haha!

Water in de bak vind hij nu ook erg leuk, 3 weken terug was onze buiten bak 1 grote blubberzooi met een paar flinke plassen er in, en mijn paard ging gewoon midden in zo'n grote plas staan maaien en liggen Bloos!

Dus hoe vaker je geoefent hebt hoe beter het zal gaan Haha!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 09:43

bij mij was dat vorige jaar het zelfde verhaal. maar mijn paardje heeft exeem dus ijk moest haar wel wassen. wat heb ik gedaan ik heb de ruimte gezocht tuinslang daar heen gebracht en gewoon iedere keer de slang op de benen richten. ze blijft nu we een half jaar verder zijn gewoon staan slaat ook niet meer naar mij of andere. bij ons de bak vaak een baggerzooi dus een plas kan ze echt niet ontwijken dus nu loopt ze er heel braaf door heen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 09:59