welke stal zal ik kiezen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dela

welke stal zal ik kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 20:36

Ik heb een aanbod gehad van een goede kennis van ons.

op dit moment sta ik op een kleine pensioenstal met goede buitenbak + verlichting, trainingsmolen, weidegang ed. paard wordt goed verzorgt en er wordt voor je uitgemest.
de kosten bedragen 160 euro

maar ik kan ook naar een proffesionele springstal, daar kan je paard haast niet na buiten, wel een ruime buitenbaan, binnenbak en overdekte stapmolen, proffessionele hulp.
ik moet dan wel helpen op stal, 2 dagen helpen met de stallen uit te mesten ( zijn er een stuk of 50) samen met de stalhulpen en mag ongeveer 3 paarden rijden en waarschijnlijk ook mee op wedstrijd!
ik hoef niets te betalen, maar mijn paard kan nauwelijks meer de wei in.

de stal waar ik nu sta ben ik met 10 minuten ( auto)
en naar die stal is het al 20 minuten (auto)

wat zouden jullie? waar hebben jullie die keuze op gebassered?
ik zit namelijk ook nog met school!

Soraya92

Re: welke stal zal ik kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 21:02

tjsa , kan je paard ook niet los in een paddock ofzo ??? en hoe hard heeft hij het nodig ? word ie boos (zegmaar) als hij het land niet op kan? ik hoef die keuze gelukkig niet te maken Bloos ik sta nu op een proffesionele springstal *LOL*

maar je leert er wel een hoop !!! is een HEEL groot voordeel !

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 21:23

Ik zou blijven staan waar je nu staat. Maar ik vind weidegang dan ook wel erg belangrijk. Daarnaast zou ik er niet aan moeten denken om twee maal in de week zoveel stallen uit te moeten mesten. Maar die weidegang zou voor mij het belangrijkste argument zijn om niet te verhuizen.

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 21:26

Ik zou ZEKER weten blijven staan waar je nu staat!

Je betaald niet veel (vergeleken bij de rest van nederland) en je paard krijgt goede verzorging en weidegang!!

Daarnaast zou ik het ook niet zien zitten zoveel stallen uit te mesten, dan ga je waarschijnlijk in het weekend met tegenzin naar stal. Nee dan betaal ik liever die 160,-!
En 20 minuten met de auto is echt veel, ik weet niet of je werkt, maar je gaat nooit ff zomaar naar stal, even tussendoor, of even om 'm uit stal te halen.. etc en denk eens aan de benzine die je dan weer kwijt bent.

Niks boven weidegang en goede verzorging.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 21:32

Weidegang en je eigen vrije tijd. Die 160 euro valt wel mee. Op die andere stal kunnen er teveel situaties ontstaan waar je niet vrolijk van wordt. (stel dat er een stal hulp ziek is, grote kans dat ze jou vragen om het over te nemen, jij betaald toch geen stalgeld.... )

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 21:51

lekker blijven staan waar je staat.. weidegang is heerlijk voor je paard, en hij word goed verzorgd. jammer dat je er geen binnenbak hebt.. 2 dagen helpen in de week met uitmesten word je snel zat en ook omdat je 20 min moeten reizen voordat je er een keer bent vind ik erg lang. tenzij je kunt regelen dat je tegen een kleine bijbetaling niet hoeft te mesten en dat je paard gewoon in een stukje weiland of desnoods een stukje zand buiten mag staan..

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 21:52

Ik zou ook zeker blijven staan waar je nu bent.Ik zou niet willen dat mijn paard niet op de wei zou komen.En je zegt dat je nog op school zit dus ik zou niet weten waar je de tijd weg zou moeten halen om 2 dagen te helpen met stallen mesten en 3 paarden te rijden en mee op wedstrijd te gaan.Wanneer moet je dan je eigen paard rijden?Ik heb het gevoel dat ze in jou een hele goedkope stal hulpzien.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 22:01

ik hoef die stallen niet alleen uit te mesten er lopen 4 andere mensen, maar ik moet dan helpen, zodat zij mij kunnen helpen, bij wijze van. mijn paard kan wel naar buiten, maar niet zo als nu van 10u tot 16u.
het voordeel wat ik in de andere stal zie, is dat je veel meer dingen leert en hun je preffesioneel kunnen helpen.

of deze stal waar ik nu sta is het rustig en je rijd bijna altijd alleen en daar komen mensen paarden kopen en je gaat mee naar nationale wedstrijden.

ik heb een bijbaan, waarmee ik in de maand 350 euro mee verdien en zit dan nog op school (2dagen in de week) en als ik jonge paarden op de stal ga rijden is er een mogelijkheid om daarvoor betaald te krijgen!

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 22:05

Ik zou blijven staan waar je nu staat. Omdat ik weidegang voor een paard heel erg belangrijk vind.

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 22:07

ik zou op deze stal blijven Bloos ik vind het belangrijk dat een paard in de wij kan staan. en het is toch goeie stal en het kost niet heel erg veel daar moet je ook nog extra uitmesten. en wedstrijden kun je ook rijden zonder deze stal toch Bloos

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 22:09

vinci schreef:
ik hoef die stallen niet alleen uit te mesten er lopen 4 andere mensen, maar ik moet dan helpen, zodat zij mij kunnen helpen, bij wijze van. mijn paard kan wel naar buiten, maar niet zo als nu van 10u tot 16u.
het voordeel wat ik in de andere stal zie, is dat je veel meer dingen leert en hun je preffesioneel kunnen helpen.

Dat zijn dan wel meer dan 10 stallen per persoon!! Erg veel vind ik, ik zou dan denk ik de rest van de dag uitgeput zijn Tong uitsteken

of deze stal waar ik nu sta is het rustig en je rijd bijna altijd alleen en daar komen mensen paarden kopen en je gaat mee naar nationale wedstrijden.

Lijkt me juist heerlijk, niemand die zich heel de tijd met je bemoeit, die oplet wat jij heel de tijd doet, lekker rustig kunnen rijden, heerlijk toch?

ik heb een bijbaan, waarmee ik in de maand 350 euro mee verdien en zit dan nog op school (2dagen in de week) en als ik jonge paarden op de stal ga rijden is er een mogelijkheid om daarvoor betaald te krijgen!

Het is natuurlijk helemaal wat je zelf wilt , maar als je voor je paard kiest, kies je voor de eerste stal.

Trouwens wat iemand anders al zei, als jij daar gratis staat dan gaan mensen ook dingen van je verwachten, omdat je toch niks betaald.

Ik zou er echt nog eens heel goed over nadenken! Lachen

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 22:54

beetje offtopic , 20 minuten autorijden is best te doen *LOL*

ik ben intotaal voor heen en terug 2 uur bezig met bussen/fietsen en lopen Haha! maar wei is wel erg fijn voor je paardje hoor !!

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 23:56

vinci schreef:

Ik proef hieruit eingenlijk al een beetje dat je je keuze gemaakt hebt.

Als je verder in de sport wilt kan ik me voorstellen dat je voor de spring-
stal kiest.
Gevoelsmatig zou ik voor mijn paard voor een stal kiezen waar de
paardjes lekker elke dag op de wei komen.
Wij zijn vorig jaar verhuisd omdat we vonden dat onze paarden niet
genoeg naar buiten kwamen en als dat door ons zelf gedaan werd
kregen we commentaar.

Onze paarden zijn de hele winter door als het maar even mogelijk was
door onze stalhouder de wei ingezet, alleen bij erge vrieskou of als
het pijpestelen giet blijven ze op stal staan.

Mijn paard is heel erg in haar voordeel veranderd, ze is actiever,
vrolijker, ze glimt meer, ze weeft niet meer, kortom ze straalt tevredenheid uit, en ik heb
nog geen seconde spijt van de verhuizing gehad.

Succes met je keuze,

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 09:09

wat ik een nadeel vind van de stal waar ik nu ben is dat het dan rustig is, opzich wel fijn, maar mijn ouders hebben gewoon geen tijd om mij te helpen. Aangezien mijn paard niet de makkelijkste is met de trailer kan ik ook niet naar de andere stal toe voor begeleiding.

maar ik vind weidegang ook belangrijk! maar als ik verder wil komen in de sport, is optie 2 weer super.

zal daar eens gaan vragen hoe het met de weidegang is!

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 09:22

Jij kent je eigen paard het beste dus jij weet of je een paard hebt dat ongelukkig wordt zonder weidegang. Mijn paard werd spuugvervelend in de zomer van alle dagen op de wei, uiteindelijk heb ik haar vroeg in het seizoen naar binnen gehaald en ze bloeide helemaal op. Ik kan me niet voorstellen dat er op een professionele stal helemaal geen mogelijkheden zijn om een paard los te gooien (uurtje of 2 paddock per dag zal er echt wel inzitten lijkt me).
Als je echt verder wil dan is de springstal een goeie optie, maar hou wel in je achterhoofd dat bij je school en het rijden van je eigen paard zaken als helpen mesten, mee op concours etc. heel veel tijd en energie kost. Bedenk ook dat de mensen daar gewoon aan het werk zijn en misschien niet altijd tijd en zin hebben om jou te helpen. Dat ze kúnnen helpen wil niet zeggen dat je altijd op hulp kunt rékenen.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 09:26

De opleiding wat ik nu volg, vind ik zelf niet bij me passen en aangezien ik daar al kind aan huis ben! voordat ik mijn paard kreeg (5maanden geleden) stond ze op een handelsstal en kwam ze ook nauwelijks buiten, en mijn paard vind het met slecht weer of warm weer of te veel wind niet fijn in de wei! maar ze wordt wel vervelend op stal

ik zal eens goed met mijn ouders overleggen!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 10:29

ik z9u gaan voor de springstal. jouw paard is gelukkig genoeg als hij 2 uur per dag in de weide of paddock komt en dan nog gereden wordt.
je krijgt daar zoals je al zegt veel hulp en jij wilt graag verder komen in de sport, dan is dat wel lekker.
en dan moet ik eerlijk zeggen dat ik de stal waar je nu staat niet helemaal geweldig vind, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

welke springstal is het btw?

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 12:05

LiSSy schreef:
en dan moet ik eerlijk zeggen dat ik de stal waar je nu staat niet helemaal geweldig vind, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

welke springstal is het btw?

wat vind je niet helemaal geweldig, ik had er namelijk laatst met Manon ook nog over. en het is een springstal in Wierden!

Pegasus19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 12:11

Als jouw paard gelukkig is met een paar uurtjes in een paddock dan zou ik voor optie 2 gaan. Maar dan kunnen er misschien wel beter duidelijke afspraken gemaakt worden (eventueel een soort van contract) met hetgeen gij moet doen en wat ze voor u (willen) doen.
Want er is een grote kans dat ze je allerhande klusjes gaan vragen om te doen, waar je dan misschien niet voor (duft) weigeren omdat je gratis staat...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 14:52

ik vind de bak erg slecht, als het regent is hij echt zeiknat. ook de verlichting is niet je van het. dat ze lekker op de weide staan is wel mooi.
het uitmesten vond ik ook niet geweldig, bij eef lag er altijd erg weinigin de box, als ze iets stond te schuivelen stond ze al op het beton...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:39

schiet me nog te binnen dat ik het idioot vind dat er geen water in de stallen is.... eef durfde in de weide ook niet te drinken omdat die badkuip zo dicht bij het stroomdraad stond, hji wou die kuip niet eens een stukje verder naar voren zetten Verward

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:03

Kon dat niet beter via PB Lissy?

Als ik jou zo hoor wil je graag naar de springstal toe.. Professionele begeleiding en jonge paarden rijden is natuurlijk wel lekker. Kan je paard zomers ook niet in de weide of alleen in de winter niet?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:04

waarom zou dat via pb moeten... zij vraagt mij wat ik er van vind en dan zeg ik dat.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:53

Ik zou toch blijven staan waar je staat.
Ik persoonlijk vind weidegan onmisbaar voor een paard.

Liever de hele dag in de wei, dan een halve/hele dag in een stal.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 19:23

@ lissy, wat je zegt hadden wij het ook al over. wij hebben zelf de waterbak naar voren getrokken en de bak is opgevuld, deze ligt nu hoger en is nu haast niet meer nat.
dat van het water in de stal vind ik ook onhandig, maar goed dat nemen we op de koop toe. (tot nu toe)