Haflinger meteen dag en nacht in groep buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hafdj

Haflinger meteen dag en nacht in groep buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 20:34

Hoi,

Ik heb weiland gevonden voor mijn 4 jarige haf maar dat is dus echt alleen het weiland en de bak en geen stal.
Nu is mijn vraag of hij daar dag en nacht naar toe kan (gelijk).
Het is dus de bedoeling dat hij in een groep er bij komt die nu al dag en nacht buiten staan en dat vanaf volgende week als het goed is, dus gelijk dag en nacht buiten.

Vorige jaar heb ik hem gekocht van een handelaar en daar stond hij volgens mij ook binnen en hij is toen ook naar een weiland gegaan in 1 keer maar dat gras was mega hoog, toen was hij alleen een beetje aan de diaree.

Ik hoop dat iemand een antwoord heeft.

Groetjes
Laatst bijgewerkt door Karin op 24-03-05 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

SANEX

Re: Haflinger meteen dag en nacht in groep buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 21:11

Dat ligt eraan. Hoe staat je paardje nu ? Stond hij afgelopen winter op stal ? Had hij een dek op ?
Als dat laatste het geval is zou ik hem niet meteen dag en nacht naar buiten doen vanuit niets, dat moet geleidelijk aan, de nachten zijn nog helemaal niet zo warm. Wij zetten de paarden altijd weer dag en nacht buiten als de temperatuur buiten snachts ongeveer hetzelfde is als op stal

Dat je paard aan de diarree was vorig jaar is niet verwonderlijk, vanuit het niets in een vol grasland kan problemen opleveren, nu is het gras nog niet zo vet, maar nog even en dan zit het weer boordevol eiwitten. Vers voorjaarsgras is veel te vet om plots een paard in te klappen, dat moet je langzaam opbouwen. Het maagdarmstelsel en de rest van het lichaam heeft even nodig om aan zoveel voedingsstoffen ineens te wennen, je paard kan heel goed koliek krijgen van te lang in het volle voorjaarsgras.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 22:26

t is inderdaad nog wel erg vroeg in het jaar. Ik zit een beetje met het zelfde probleem. In principe ben ik er zeker voor om een paard te laten wennen doorm steeds wat langer in het land te zetten en dus uiteindelijk ook s nachts. Nu heb ik een 3 jarige, waa rik normaal geen weidegang voorheb, die een maand het land op gaat om nog even lekker te kunnen kleuteren met leeftijdgenootjes. Hij gaat van 1 juni tot 1 juli dus ook ineens dag en nacht het land in. Wel laat ik m nu elke dag minimaal een uurtje aan de hand grazen zodat ie hoipelijk een beetje aant gras went.Er staan er andere paarden op het land waar ie komt zodat het niet een erg eiwit rijk gras is waar ie starks op komt. Dus ja waar doe je dgoed aan.... het is maar net welke mogelijkheden je voor handen hebt. Pling

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 22:49

Ik zou het wel doen, bij ons staan er al weer enkele paarden buiten snachts die normaal alleen snachts naar binnen gaan. Als wij nieuwe paarden krijgen die kwa ras etc. buiten kunnen gaan ze gewoon bij de koppel in die dag en nacht buiten staan.

De nachten zijn nu juist niet koud dus kan het nou best maar dit is mijn mening suc-6 ermee

hafdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 21:52

Hij heeft van de winter wel binnen gestaan en ook met een deken maar geen super dikke een 150 grams en nu staat hij helemaal zonder omdat hij ook met een zomerdeken z'n stal uit zweet.

Hij komt wel op een stuk waar al aardig gegeten is en omgeploegd door de paarden.

Het vervelende is dat ik hem niet overdag buiten kan doen en sávonds naar binnen want het is niet in de buurt van mijn stal en de gene waar ie naar toe gaat heeft geen stallen over vandaar.

In ieder geval bedankt.