Manen laten groeien!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

veer

Manen laten groeien!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 16:50

Hai, ik heb een fries en de laatste tijd merk ik dat zijn manen snel uitvallen. Vandaag had ik een hele pluk manen vast Verdrietig Hij heeft niet zulke lange manen, wil ze graag wat langer laten groeien en voller laten worden. Ook heeft hij een klein plekje in zijn manenkam waar ik nu wat anti schimmel creme op smeer. Weet niet zeker of het schimmel is, maar 't zal in ieder geval niet erger worden hiervan. Ik was de manen heel af en toe met milde shampoo en daarna een klein beetje baby olie erin.

In de laatste Bit las ik dat het goed is om de manen in te vlechten (hengstenvlecht) als je ze wil laten groeien en veel inspuiten met anti klit, en weinig borstelen. Wie heeft er tips zodat de manen van mijn fries er weer wat beter gaan uitzien?

Kiara

Re: Manen laten groeien!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 16:53

Bij mijn tinker vlecht ik tegenwoordig ook in, maar dan in van die pipi-vlechten,
Anti-klit gebruik ik niet, ze reageert niet zo best op die siliconen.
Ik smeer er wel wat vet in, kokosvet of iets dergelijks.
Lengte van de manen is volgens mij ook enigzins erfelijk bepaald.
veer schreef:
Weet niet zeker of het schimmel is, maar 't zal in ieder geval niet erger worden hiervan.

Hier zou ik maar niet zo zeker van zijn.
Probeer anders eens te wassen met imaverol?

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 16:55

Ik zou inderdaad niet meer borstelen, maar zoveel mogelijk proberen uit te pluizen (dus met je vingers). Het duurt wat langer, maar je paardje krijgt er wel mooi manen van!!

En een hengstenvlecht..... tja.. ik weet niet zeker of dat helpt, aan de ene kant zou ik zeggen van wel omdat de haren dan bij elkaar zitten en het zeg maar 'beschermd' is. Maar aan de andere kant, knelt het het haar dan niet af? Niet te strak doen dus!

Maar lete eens op of je paardje niet schuurt! Misschien ligt daar ook wel een oorzaak

veer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 17:02

Bedankt! Maar schuren doet ie niet... hmm het is echt lastig!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 17:14

hihi hier degene waarvan het artikel in de BIT stond Knipoog

het invlechten in een hengten vlecht werkt heel goed tegen uitvallende manen. dit omdat bij losse lange manen de boel vaak gaat klitten. verder raad ik je aan de manen een tijdje met teershampoo te wassen, werkt erg ontsmettend, en de manen worden er heerlijk zacht van.
Voor vragen kun je altijd PBén Knipoog

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 17:46

Als je zegt dat je paard zijn manen uitvallen kan je eens proberen om Biotine bij te geven in het eten, ik doe dit bij mijn paard en die heeft ook lange en dikke manen en nu vallen ze ook een heel stuk minder uit!

Biotine is gewoon een poeder(lopend kan ook denk ik) dat je bij het eten doet en dat bevordert de haargroei en is ook goed voor de hoeven.