school, werk, (bbl) kostgeld en paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

imka

school, werk, (bbl) kostgeld en paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 15:44

Hey.
Misschien stomme vraag hoor, maar volgend jaar zomer ben ik van plan een eigen paard aan te schaffen. Haha! Alleen weet ik niet of ik daar wel genoeg geld voor zou hebben. Wat denken jullie?

Ga 1 keer per week naar school
De rest werken.
Verdien dan ong. 8000 euro p/j
Ik moet wel kostgeld gaan betalen van ong. 180 euro p/m
Ook betaal ik mijn opleiding zelf en dat is ong 1500 euro per jaar

Maar dan houd ik toch wel zat over voor onderhoud van mijn paard? Het paard zelf en de spullen kan ik al kopen. Gaat puur om stalling enz.

En dan nog een vraag.
Wie doet nog meer een bbl-opleiding en hoe combineer jij het met werk/leren/school/paard? Dit is voor mij erg belangrijk om te komen weten..

Ben erg benieuwd!! Bloos

Sjonniej

Re: school, werk, (bbl) kostgeld en paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 15:56

8000-1500=6500 p/j
6500/12=541.67 p/m
541.67-180=361.67 p/m

Je hebt dus ongeveer €361.67 over in de maand. Het ligt er een beetje aan waar je woont. In mijn omgeving betaal je al snel €250 voor een stal en dan zal het ook wel gaan. Als je nog maar genoeg spaargeld achter de hand hebt voor onverwachte gezondheidsproblemen; denk aan peesblessure of koliek.

Ik denk dat je voor het combineren alles heel goed moet plannen. Maandag dit, dinsdag dat. En niet meer achter bokt, maar gaan leren. Ik doe op school (VWO) heel veel in tussenuren, waardoor ik thuis nog maar weinig huiswerk heb. Verder heeft mijn pony op mijn drukste en langste dag vrij.

o0PaRiS0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 16:30

HeeeJ...

Vrienndin van me betaald haar paardje ook zelf en doet dit van haar zaterdag baantje.. en ze red het makkelijk.. het ligt er gewoon aan waar jij je paard stalt er zijn veel verschillende stallen met prijzen!...

het gemiddlede ligt tussen 100 en 350 euro zei betaald 150 p.m dit is met hooi en stro weidegang buitenbak paddock

je moet ene beteje rond informeren bij stallen bij jouw in de buurt dna kom je er wel uit!
suc6 Knipoog

....

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 16:37

Ik denk dat het redelijk krap wordt, tenzij je een erg goedkope stalling kunt regelen.
Van de ca. 350 euro die je per maand te besteden hebt, zullen vast ook nog wel andere kosten af moeten (kleding, uitgaan etc.).
Dan is het geen vetpot Knipoog
Maar aan de andere kant ben je al wel zo ver dat je al het nodige geld gespaard hebt voor aanschaf van je paard en voor de spullen die je nodig hebt.
Dat geeft toch aan dat je wel behoorlijk goed met je geld om kunt gaan Knipoog
Misschien kun je het komende jaar gebruiken om een leuke buffer aan te leggen zodat je daar een paar jaar lang per maand wat van terug kunt nemen?

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 16:44

kleding word betaald door mijn ouders en uitgaan tja.. ehm dat word zuinig dan Bloos En wat je zegt sowieso tot volgend jaar juni kan ik nog even sparen. Maar nu ben ik beniuewd of er hier mensen zijn die ook bbl doen en paard hebben.. Hoe doen jullie dit?

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 17:24

imka schreef:
kleding word betaald door mijn ouders en uitgaan tja.. ehm dat word zuinig dan Bloos En wat je zegt sowieso tot volgend jaar juni kan ik nog even sparen. Maar nu ben ik beniuewd of er hier mensen zijn die ook bbl doen en paard hebben.. Hoe doen jullie dit?

Dit snap ik niet? Verward
Je kleding wordt betaald door je ouders maar je moet wel kostgeld betalen?
Waarom betalen zij jouw kleding dan nog, en waarom betaal jij dan kostgeld?

Maak dan een deal: jij betaald geen kostgeld maar je betaald voortaan wel je eigen kleding enzo. Je kunt dan zelf bepalen hoeveel je per maand uitgeeft aan kleding en dat kan heel veel minder zijn dan 180 euro per mnd.

Ik betaal ook kostgeld maar betaal daarnaast alles zelf.
Ik verdien dan wel wat meer per jaar gelukkig maar ik kom ook heel ruim uit nu.
Ik heb daarnaast ook veel meer vaste lasten en ook nog een dure auto etc. De kosten voor mijn pony kan ik makkelijk betalen.

Dus wat dat betreft zou je wel moeten uitkomen met het gene wat je verdient.
Als je inderdaad maar een potje achter de hand hebt voor noodgevallen.

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 18:01

kaj schreef:
imka schreef:

Dit snap ik niet? Verward
Je kleding wordt betaald door je ouders maar je moet wel kostgeld betalen?
Waarom betalen zij jouw kleding dan nog, en waarom betaal jij dan kostgeld?

Maak dan een deal: jij betaald geen kostgeld maar je betaald voortaan wel je eigen kleding enzo. Je kunt dan zelf bepalen hoeveel je per maand uitgeeft aan kleding en dat kan heel veel minder zijn dan 180 euro per mnd.

Ja, als dat zou kunnen Knipoog Maar kostgeld is puur voor onderhoud (dus eten, wonen thuis, en dus ook kleding)

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 18:08

Dat wordt heel erg krap!
Ikzelf ben ook student, maar mijn ouders betalen mijn opleiding, en mijn paard staat voor minder als 100 euro per maand gestald. Daarnaast heb ik maandelijks meer te besteden als jij, ik doe echt niet gek, maar ik red het telkens net Lachen

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 18:25

marina schreef:
Dat wordt heel erg krap!
Ikzelf ben ook student, maar mijn ouders betalen mijn opleiding, en mijn paard staat voor minder als 100 euro per maand gestald. Daarnaast heb ik maandelijks meer te besteden als jij, ik doe echt niet gek, maar ik red het telkens net Lachen

Krap? Dan vraag ik me toch echt (even nieuwschierig) af waar je zoveel aan uitgeeft. Ik denk dat ik met 300 euro mn paard best kan onderhouden per maand Bloos En zal zelfs wat overhouden voor eventueel da enz. Ik zeg er even bij dat ik niet elke maand kleren koop, niet elke week uitga en zoals ik nu leef misschien ehm 20 euro per 2 maanden besteed? Ja, ben heeeeeel zuinig Haha!

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 21:38

Geen idee Haha!
Ik koop zo nu en dan wat leuk nieuws voor mijn paard. Daarnaast wat te eten op school enzo Lachen Vakanties, benzine voor mijn auto en ga zo maar door. Ik doe echt niet gek, maar 20 euro in de 2 maanden aan jezelf uitgeven is wel heel erg weinig!

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 21:44

Tja, maar ik heb niks nieuws nodig op dit moment (kan me voorstellen dat jullie me als zwerver voor jullie zien Haha! ) ik krijg het nodige van mn ouders en een auto heb ik al niet (scheelt ook weer natuurlijk;))