castreren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariboe

castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 13:58

Beste bokkers,

Ik heb een vierjarige hengst een shetlander, hij is echt wat te wild en daarom zou ik hem graag willen laten castreren.
Zouden jullie mij wat informatie kunnen geven over wat het kost en ook de medicamenten achteraf of er iets kan mislopen en of het extra veel verzorging vraagt?

In welke maand ik het best kan laten doen en andere dingen.
Gaat hij nog steeds gelukkig zijn als hij mij ziet aankomen en gaat hij nog wat rondlopen en hinniken?

denice

Re: castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 14:08

hoi!
meestal wordt dat gehinnik een stuk minder, en ik heb altijd gehoord dat je het in de herfs, of het voorjaar (bijna dus) moet doen. dat dat de beste periode is. je kan je paard het beste op een schone, droge wei zetten, als hij gecastreerd is. dat vermindert de kans op infecties e.d.
mijn paard stond op stal, en daar lopen ze veel eerder een virus of infectie op, wat hij dan ook kreeg. (hij stond bij de kliniek in utrecht....)

gewoon voor een schone omgeving zorgen!!
ze worden er (niet meteen natuurlijk) zo mak als een lammetje van, maar aangezien jou pony al 4 jaar henst is geweest, zal er nog wel het een en ander in blijven zitten, wat ook wel weer leuk is natuurlijk.
volgens mij kost het castreren van een pony rond de 150 euro, maar dat weet ik niet zeker!!
succes!

mariboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 14:10

alvast bedankt voor je reactie.
Nog iemand een reactie?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 16:26

Als je hengst gecastreerd is. dan moet je het zaakje iedere dag afspuiten om zwellingen enz. te voorkomen.
Veel weet ik er ook niet van omdat we bij mij op stal alleen maar 3 merries en 1 hengst hebben. Lachen

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 16:35

de kosten liggen inderdaad rond de 150 euro, maar daar komen wel eventuele kosten bij voor de antibiotica. beste tijd is in het voorjaar of najaar, dit ivm vliegen e.d. nazorg heb je er wel aan; afspuiten (ik dacht 3 maal daags) en een aantal keer per dag stappen (dit is voor het afdrijven van vocht, die ontstaat door de castratie...wondvocht). het vocht gaat namelijk zakken naar het diepste punt en door te stappen/beweging wordt het vocht weer afgedreven. veel paarden worden direct na castratie op het land gegooit. ikzelf heb dit niet gedaan omdat ik bang was dat mijn paard rare sprongen ging maken waardoor de wond weer open zou kunnen springen, maar als jouw paard rustig blijft en lekker gaat eten is het geen punt. vraag anders even aan je dierenarts wat hij of zij verstandig vind. het duurt wel enige maanden eer het hengst-gevoel eruit is. de hormonen zijn hiervan de oorzaak en die gaan zoals ik al zei binnen enkele maanden eruit (is per paard verschillend) ik hoop dat je hier wat aan hebt, zoniet kun je altijd even je dierenarts om volledige info vragen.