droge hoeven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sannie1980

droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 12:47

aangezien de zoekfunctie het nog niet doet....
Bij droge hoeven, is hoefvet nou juist wel goed of niet. De een zegt het sluit het af en de ander zegt dat het juist goed is. Laatste dagen heeft mijn paard zeer droge hoeven dus ik heb ze al elke dag flink water gegeven, maar het blijft. Wie heeft goede tip

Mo_I_Rana

Re: droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:56

mengseltje tegen droge hoeven => hoeven 2x per week insmeren met een mensel van 1/3 natuurazijn + 2/3 zonnebloemolie, en de kroonranden met laurierzalf. verder kan je biotine bijvoeren. handje brokken, beetje natmaken, biotinepoeder erbij en dat voeren.

mij zeiden ze altijd dat hoevenvet de hoeven uitdroogt , alhoewel ik het wel raar vind omdat het een vet is.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:25

Ne vet droogt het niet uit, maar sluit de hoef af zodat er geen vocht meer bij kan. Je kan wel 15 minuten weken in water en dan vet erop doen. Of hoefolie erop. En dat mengelmoesje van Kowloon1 werkt heel goed. Ik gebruik het ook erg vaak.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:42

** zoekfunktie doet het wel ** Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:58

Wij doen de pony's zowiezo altijd helemaal afspuiten en dan vet erop.
Wij hebben zaagsel en als je er geen vet op doet, trekt het zaagsel al het vocht uit de hoef en het vet gaat dat tegen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 14:11

tegen droge hoeven:
eerst de hoeven een tijdje nat maken, ik weet niet of jou paard in een emmer staan eng vind, maar dan kun je bv. een hoef in een emmer met water zetten en 10 min. laten weken. dan vet eroverheen, en dan heb je het goed gedaan!
maar nog beter is ze gewoon in de wei zetten heeeeeeel vroeg, dan komt de dauw op de hoeven, en hoef jij niet met emmertjes of sponsen te gaan klooien!

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 16:07

Sjonniej schreef:
Wij doen de pony's zowiezo altijd helemaal afspuiten en dan vet erop.
Wij hebben zaagsel en als je er geen vet op doet, trekt het zaagsel al het vocht uit de hoef en het vet gaat dat tegen.

Snap ik dus nu hoe het komt, die van mij staat ook op zaagsel. Voorlopig dus maar even de hoeven water geven en daarna invetten.....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:44

De hoeven water geven Tong uitsteken

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:45

Ik heb ook wel gehoord dat het goed is om de modder in de hoeven te laten zitten, dat voorkomt (vooral met zaagsel) dat heel de hoef uitdroogt. Dus niet uitkrabben, nou ja wel controleren op steentjes enzo... Maar moet er natuurlijk wel modder in de hoeven komen; dus lekker modderen met de hoefjes!! Clown

Hoevenvet sluit inderdaad af waardoor je eerst de hoef nat moet maken als ze erg droog zijn.

ophrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 17:29

laurier zalf smeren. dit is echt top spul maar je moet het wel blijven smeren. mijn paardje had echt super droge hoeven. helemaal ingescheurd en afgebrokkeld. Ik smeer nu minimaal 5 keer per week met laurier en het werkt echt super.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 23:43

In de hart voor dieren van februari staat een verhaal over hoefverzorging. En daar staat in dat hoefvet echt als cosmeticamiddel gezien moet worden en het dus niet goed is voor droge hoeven. Omdat het inderdaad de "porien" in de hoefwand afsluit.
Volgens het artikel(geschreven door henk Lomers trouwens) is het het beste je pony in nat zand te zetten en daarna wel de hoven in de vetten zodat de hoeven wel vochtig blijven en niet uitdrogen.

KLinkt wel aannemelijk vind ik Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 07:33

Super goeie tip van je Kowloon1 Ja !

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:04

Lous schreef:
In de hart voor dieren van februari staat een verhaal over hoefverzorging. En daar staat in dat hoefvet echt als cosmeticamiddel gezien moet worden en het dus niet goed is voor droge hoeven. Omdat het inderdaad de "porien" in de hoefwand afsluit.
Volgens het artikel(geschreven door henk Lomers trouwens) is het het beste je pony in nat zand te zetten en daarna wel de hoven in de vetten zodat de hoeven wel vochtig blijven en niet uitdrogen.

KLinkt wel aannemelijk vind ik Haha!

Wat een waardeloze dierenarts is dat, die kan het beter bij hondjes, katjes en konijntjes houden want van paarden heeft die vent echt een verstand!

Countrygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:09

Ik doe altijd eerst water erop en dan vet ik ze in...

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:33

TheSam, wat weet jij er dan precies van en wat voor vreselijks heeft hij je aangedaan????

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 11:42

Toen mijn paard vanuit Duitsland overkwam had hij super droge hoeven de ijzers vielen er na 4 weken gewoon af.

Ik ben toen begonnen met voeren van Biotine en ik smeerde er elke dag hoefvocht van de paardendrogist op.

Nu nog geen half jaar later heeft hij super sterke hoeven en geef ik de biotine niet meer (langzaam afgebouwd), alleen doe ik elke 2-3 er wel nog hoefvocht op.

Succes ermee

tiggeriedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:28

Ik wilde eerst ook niet aan allerlei middeltjes. Maar met droog weer heeft mijn paardje echt last van droge hoefjes. Dus heb ik zomergel-olie gekocht. Dat lijkt net haargel.

heb het net vorige week gekocht en smeer het om de 2/3 dagen. Zowel boven als onder krijgt ze een laagje. En moet zeggen dat ik tot nu toe erg tevreden ben en wel verschil zie.