Nieuwe stal, en dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lestria

Nieuwe stal, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 09:27

Hoi, hoi,

Mijn paardje en ik moeten binnenkort verhuizen naar een nieuwe stal en om eerlijk te zijn maak ik mij daar best zorgen om.
Ze is al wat ouder en wat onzeker en nu vraag ik mij af hoe ik de verhuizing en de eerste dagen op de nieuwe stal het beste kan aanpakken.
Gelijk op stal zetten of juist even laten rondsnuffelen? De eerste dagen wel of niet aan het werk gaan? Wel of niet in de paddock zetten? etc.

Dus mensen met ervaring of goede tips, brand maar los Haha!

Chrissetje

Re: Nieuwe stal, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:22

wij gingen vorig jaar voor het eerst terug naar de camping.
dus ze moest op de manege staan waar ze manegepony was geweest.

ze was echt als de doods om uit de vrachtwagen te stappen Nagelbijten / Gniffelen ze wou niet nog een keer manegepony worden!

dus ik op stal gezet,kruidenliksteen gegeven(die ze heel lekker vind en thuis ook veel kreeg),ook hooi erin zodat ze bezig was,al at ze dat nog niet snel op.
veel praten en aaien wil ook eens helpen Ja

laat je paard de volgende dag in de bak/weide rennen,of als ie zich al goed voelt kan je mss al gaan rijden Lachen

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:48

Ik zou haar eerst op stal zetten, zorgen dat er wat hooi ligt om te knabbelen en even laten bijkomen. Daarna kun je haar aan het halster meenemen om het terrein een beetje te verkennen (ook de bak etc) en misschien kan ze wel even los in de paddock. De dag erna het werk rustig oppakken, gewoon zoveel mogelijk doorgaan met wat je op de oude stal ook deed en er rekening mee houden dat alles nieuw is en dat ze daardoor misschien wat afgeleid of schrikkerig is.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:58

Op 2e kerstdag heb ik mijn paard verhuisd naar een nieuwe stal. Hij was erg onder de indruk en heeft de eerste paar dagen zijn longen uit zijn lijf staan brullen.

Ik heb hem daar eerst op stal gezet en vervolgens na een paar uur even lekker in de binnenbak laten rennen. Vond ie allemaal heel spannend en intressant Haha!

Verder ben ik de volgende dag lekker met hem gaan tutten en over het erf gaan lopen. Weer de vreemde binnenbak in en vorvolgens heeft ie steeds de dagen erna lekker buiten gestaan. Al met al heeft het zo'n 2 weken geduurd voordat ie besefte dat ik echt wel steeds terug kwam en dat dit zijn nieuwe stal zou zijn. Nog steeds als ik met hem naar buiten ga hinnikt ie veel maar hij is wel al een stuk rustiger.

Succes met de verhuizing Knipoog

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:25

Ik ga per 1 mei verhuizen met merrie en piepjong veulen.
Ik zet ze eerst even op stal en later die dag ook al even in de bak om rustig rond te laten scharrelen.

Van mijn vorige verhuizing weet ik nog dat ze meteen haar neus in het hooi stak en lekker ging eten.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 11:27

Citaat:
De dag erna het werk rustig oppakken, gewoon zoveel mogelijk doorgaan met wat je op de oude stal ook deed en er rekening mee houden dat alles nieuw is en dat ze daardoor misschien wat afgeleid of schrikkerig is.

Dit is wat ik zelf ook al een beetje in gedachten had maar ik was bang dat ik het mischien dan toch onderschat. Je rukt een paard toch uit zijn vertrouwde omgeving, stal, kudde, alles.

Aan de andere kant kan je ze dan dus wel weer een houvast geven door zelf maar zo normaal mogelijk door te gaan met je vertrouwde patroon.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 11:28

Citaat:
Van mijn vorige verhuizing weet ik nog dat ze meteen haar neus in het hooi stak en lekker ging eten.

Hmm, ik hoop dat die van mij dat ook zal doen Vork

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 15:17

Hoe oud is jouw paardje? Die van mij is 19 en moet er straks ook aan geloven. Ze gaat voor twee maandjes mee naar een andere stal en ik ben ook heel erg benieuwd hoe ze dit gaat oppakken.

Zomers heb ik haar wel mee naar de manege waar ik werk maar dat is ook op het eiland dus niet heel erg anders. Nu moet ze met de trailer op de veerboot e.d. dus denk dat het wel veel stressvoller zal zijn. Op de manege doet ze dan eigenlijk niks anders dan anders; goede eetlust, gezonde oogopslag en werklust.

Zoals iedereen het aanpakt zou ik het denk ik ook doen. Ik hoop alleen zo dat ze een vriendje maakt in de nieuwe omgeving want ze is altijd het buitenbeentje... Verdrietig

spike_trudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 17:24

als je al vroeg op je nieuwe stal bent zal ik hem lekker op stal zetten en na 3 a 4 uurtjes een rondje met hem gaan lopen .
de volgende dag in de bak onder het zadel stappen als ie daar braaf op reageert kun je ook lekker draven Knipoog
kom vast wel goed Haha!
heel veel plezier op je nieuwe stal

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 20:46

Hey, zorg ervoor dat ze lekker bezig kan blijven. geef je eigen voer, en zorg ervoor dat haar stal er kwa inrichting (met speeltjes ofzo) er het zelfde uitziet als je oude stal.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 10:11

Citaat:
Hoe oud is jouw paardje?

Ze is al een dame op leeftijd. 22 lentes jong Haha!.

Ze krijgt het ongetwijfeld naar haar zin en ik maak me ook ongetwijfeld druk om niets maar toch zie ik allemaal beren op de weg.
Mischien moet ik me er maar gewoon aan overgeven en zien waar het schip strand.
We krijgen vast een super tijd daar!

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:11

Ha, een bezorgde moeder.... Hihihi Haha! . Toen Viola op stal kwam heb ik haar de eerste dag op stal gelaten en ben pas de volgende dag begonnen met de omgeving ontdekken. Dan heeft ze namelijk niet meteen het hele terrein om zich druk over te maken en voelt ze zich in ieder geval veilig in haar stalletje. De dagen erna zou ik rustig aan gaan werken zoals je het altijd deed. Lekker naast de box poetsen enzo dan blijft ze in het ritme zoals zij dat gewend is.
En een tip voor het naar buiten zetten, probeer een paard te vinden die niet zo heel dominant is waar ze van de zomer ook mee de wei in gaat en laat ze al kennismaken in de paddock (zoveel mogelijk) dan heeft ze tegen de tijd dat ze de wei in gaat een bekende en is ze niet zo'n buitenbeentje. Succes! Vork