'Verse' pony's...Hoop vragen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miekje

'Verse' pony's...Hoop vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 22:24

Hoi allemaal,

Dit is mijn eerste post dus ik hoop dat ik het goed doe.
Ik help sinds kort bij een wat oudere man/boer, die drie pony's heeft. Zelf heeft hij niet de tijd/energie om er heel veel mee te doen. De pony's hebben bijvoorbeeld heel de winter op stal gestaan, zonder dat ze beweging kregen. Nu staan ze overdag meestal in de wei.
Het gaat om pony's van 16 jaar, 6 jaar en 3,5 jaar. De oudste twee zijn al getraind voor de kar etc, de jongste nog eigenlijk zo goed als helemaal niks. Ik had een aantal vragen hierover:

1) De oudste pony wil altijd maar aan je handen likken. Je kan hem bijna niet gewoon aaien, hij mikt gelijk op je handen zeg maar. Zou een liksteen hier misschien iets kunnen helpen/prettig voor hem zijn?
En zo ja, zitten er grote verschillen tussen likstenen, waar moet ik op letten?

2) Ik wil langzaamaan beginnen de jongste een beetje wat dingen te leren. Ik zal echt niet gaan proberen hem in te rijden of zo, maar basisdingen zoals netjes meelopen en evt longeren wil ik wel gaan doen. Nu wilde ik beginnen met vertrouwen winnen dmv poetsen etc en meelopen aan het halster. Dat doe ik alleen nog maar in de wei, omdat dat de enige plaats is waar ze er niet vandoor kan gaan. Ik heb het nu een keer geprobeerd maar ze wil telkens vooruit lopen, ze blijft niet netjes bij me lopen. Heeft iemand tips hoe ik haar dat het beste kan leren?

3) Ik lees hier op bokt veel over straffen en belonen. Maar hoe doe ik dat precies? Ik probeer meestal met mijn stem zoveel mogelijlk erin te leggen wat ik bedoel. Belonen kan natuurlijk ook dmv aaien etc. Maar hoe kan ik straffen zonder gelijk een tik te geven? Met je stem dan?

Nou sorry, het is een heel verhaal geworden. Ik hoop dat het duidelijk is en dat jullie me wat tips kunnen geven?

Alvast hardstikke bedankt!

Groetjes, Miekje

Phynix

Re: 'Verse' pony's...Hoop vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 22:38

Hoi, ik hoop dat ik je wat kan helpen

1. Dat likken kan inderdaad een vorm zijn van aandacht vragen. Lijkt me in hun situatie heel logisch. Een liksteen kan altijd fijn zijn, maar denk dat het vooral vragen is om aandacht en nieuwsgierig zijn en wie weet heb je net op dat moment een lekkere smaak aan je handen, van wat dan ook. Van likstenen zijn voor zo ver ik weet 2 'groepen'. Van die 'simpele' dingen met kleurtjes en smaakjes en je hebt mineraal blokken. Die zullen voor de gezondheid van het paard wellicht beter zijn, maar ik heb begrepen dat als een paard er echt te veel aan likt, er kans is op koliek. Zelf had ik dus zo'n smaakjes ding.

2. Dat de jongste niet met je mee loopt is wel logisch, hij heeft nooit geleerd dat jij zijn baasje bent. Ikzelf heb mijn pony dit soort dingen geleerd op de Freestyle manier. Werkt altijd, maar je moet er maar net in geloven. Verder zou ik zeggen, ga veel met hem doen, poetsen, spelen, wandelen, zodat hij gewend aan jou raakt en bouw dat langzaam op naar longeren.

3. De manier van straffen, ligt bij mij aan de situatie. Als je wilt straffen zonder contact te maken met je paard zeg maar, kan je je stem gebruiken. Met Freestyle gebeurt dit vooral met lichaamstaal. Dus het is maar net waar je zelf voor wilt gaan. Straffen kan je ook doen door bv het hoofd weg te duwen, dus niet zozeer slaan.

Hoop dat je er wat aan hebt

Miekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 22:52

2. Dat de jongste niet met je mee loopt is wel logisch, hij heeft nooit geleerd dat jij zijn baasje bent. Ikzelf heb mijn pony dit soort dingen geleerd op de Freestyle manier. Werkt altijd, maar je moet er maar net in geloven.
Uhhhm domme vraag, maar wat/hoe is de Freestyle manier?
Verder zou ik zeggen, ga veel met hem doen, poetsen, spelen, wandelen, zodat hij gewend aan jou raakt en bouw dat langzaam op naar longeren.Dat is dus inderdaad wat ik graag wil gaan doen. Ik merk nu al dat de pony's er gewoon van genieten dat je er bent en dat ze aandacht krijgen. Ik weet alleen niet zeker hoe ik het aan moet pakken, ben ook een beetje onzeker in wat er wel en niet kan zonder die man voor zijn kop te stoten.

3. De manier van straffen, ligt bij mij aan de situatie. Als je wilt straffen zonder contact te maken met je paard zeg maar, kan je je stem gebruiken. Met Freestyle gebeurt dit vooral met lichaamstaal. Dus het is maar net waar je zelf voor wilt gaan. Straffen kan je ook doen door bv het hoofd weg te duwen, dus niet zozeer slaan.Eigenlijk zelfde vraag weer.....Freestyle??

Hoop dat je er wat aan hebt[/quote]Heb er zeker wat aan! Alle hulp/tips/info welkom! Hardstikke bedankt!!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 23:01

Het beste is natuurlijk met de boer af te spreken wat je wel en niet mag en tot hoever je kan gaan, voor jezelf wel net zo fijn.
Freestyle is een manier van omgaan en communiceren met je paard. Dit doe je met lichaamstaal en op de manier dat je paard kent. We gaan er maar van uit dat als we aan de teugel trekken en HO roepen, het paard stil staat, maar van nature is dat niet zo. En met freestyle doe je het dus op zijn manier. Nou kan je daar heel ver in gaan, zoals het rijden. Maar ik gebruik het vooral om te longeren en grondwerk te doen. Mijn paard loopt zijn stal bv niet in of uit zonder mij, komt ook naar me toe en loopt achter me aan. Longeren doe ik ook zonder lijn of zweep. Op www.emielvoest.nl zie je de man die dit 'bedacht' heeft. Ook wat plaatjes om je een idee te geven.
Het is hoe dan ook diervriendelijk en je bouwt er heen goed een band mee op.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:07

1. de pony likt graag aan je handen, omdat dit door zweten zout smaakt. een liksteen is idd. een goed idee!
2. je kunt de jongste pony idd veel aan dingen laten wennen. meelopen (hij moet naast/achter je blijven lopen, doet hij dit niet, dan blijven staan en pas weer gaan lopen als jij dat wilt/aangeeft.
kun je hem niet goed houden, dan kun je het halstertouw rechts vastmaken, over de neus, door het metalen rondje, zodat als je stopt en hij wil doorlopen, dat ie zichzelf dan vastloopt.
ook is het belangrijk dat de pony leert dat ie vast moet staan, geborsteld wordt, hoeven uitkrabben ed. probeer dit elke dag te doen, dan heb je zo een brave pony.
Je zou hem ook al eens kunnen longeren ed. als je vragen hebt dan pb je me maar Cool
3. idd, straffen kun je doen met je stem of met een tik. het ligt een beetje aan de situatie wanneer je wat doet. bijt hij je, dan meteen een tik verkopen. op het laatst weet de pony wel dat hij niet mag bijten, en weet dat ie dan een tik krijgt, vaak hoef je dan alleen je vinger op te steken en een pony deinst al achteruit.
bij het longeren praat ik zelf heel veel. als je een onzekere, bange pony hebt, bereik je heel veel door met een rustige, hoge toon te spreken. is de pony ontdeugend dan kun je hem toespreken met een zware, harde toon! FOEI! PAS OP!
Di moet je proberen aan te voelen. zo heb ik een haflingermerrie, die kan je een tik geven als ze vervelend doet, maar doe je dat regelmatig dan reageert ze er niet meer op. Gebruik ik dan mijn stem, dan zie je haar schrikken en is ze meteen braaf.

Veel succes

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:35

Nog een toeving over het staffen en belonen.
Wees hier altijd heeft consequent in, als iets maandag niet mag, mag het vrijdag ook niet. Zorg ook dat je meteen straft nadat hij stout is geweest, laat er geen 10 seconden tussen zitten, hou de straf ook kort, staffen en dan gewoon weer vrolijk verder gaan.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 11:37

oh ja, "verse" paarden, er wordt meestal gesproken over groene paarden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 12:07

ehm voor de oudste zou je ook zeewier kunnen proberen heeft bij een van onze pony's goed geholpen was ook een fanatieke handlikker

Miekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 18:43

Hardstikke bedankt!

Ik ga het zeker proberen met de liksteen. En verder ga ik lekker aan de slag met oefenen. Die boer zelf heeft zoiets van: We gooien er binnenkort wel een zadeltje en hoofdstel op, dan binden we je erop vast en kan je rijden! Ik wil dat eigenlijk wel iets subtieler aanpakken! Haha! Ik hou jullie wel op de hoogte hoe het verder gaat.....

Nog een andere vraag. Hoeveel drinkt een pony eigenlijk per dag?

Bedankt voor jullie reacties,

Groetjes, Miekje

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 19:01