Hoi allemaal,
Dit is mijn eerste post dus ik hoop dat ik het goed doe.
Ik help sinds kort bij een wat oudere man/boer, die drie pony's heeft. Zelf heeft hij niet de tijd/energie om er heel veel mee te doen. De pony's hebben bijvoorbeeld heel de winter op stal gestaan, zonder dat ze beweging kregen. Nu staan ze overdag meestal in de wei.
Het gaat om pony's van 16 jaar, 6 jaar en 3,5 jaar. De oudste twee zijn al getraind voor de kar etc, de jongste nog eigenlijk zo goed als helemaal niks. Ik had een aantal vragen hierover:
1) De oudste pony wil altijd maar aan je handen likken. Je kan hem bijna niet gewoon aaien, hij mikt gelijk op je handen zeg maar. Zou een liksteen hier misschien iets kunnen helpen/prettig voor hem zijn?
En zo ja, zitten er grote verschillen tussen likstenen, waar moet ik op letten?
2) Ik wil langzaamaan beginnen de jongste een beetje wat dingen te leren. Ik zal echt niet gaan proberen hem in te rijden of zo, maar basisdingen zoals netjes meelopen en evt longeren wil ik wel gaan doen. Nu wilde ik beginnen met vertrouwen winnen dmv poetsen etc en meelopen aan het halster. Dat doe ik alleen nog maar in de wei, omdat dat de enige plaats is waar ze er niet vandoor kan gaan. Ik heb het nu een keer geprobeerd maar ze wil telkens vooruit lopen, ze blijft niet netjes bij me lopen. Heeft iemand tips hoe ik haar dat het beste kan leren?
3) Ik lees hier op bokt veel over straffen en belonen. Maar hoe doe ik dat precies? Ik probeer meestal met mijn stem zoveel mogelijlk erin te leggen wat ik bedoel. Belonen kan natuurlijk ook dmv aaien etc. Maar hoe kan ik straffen zonder gelijk een tik te geven? Met je stem dan?
Nou sorry, het is een heel verhaal geworden. Ik hoop dat het duidelijk is en dat jullie me wat tips kunnen geven?
Alvast hardstikke bedankt!
Groetjes, Miekje