Ervaringen met kunststof beslag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Ervaringen met kunststof beslag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 19:23

Mijn bijrijpaard Farno heeft kunststof beslag gekregen, het betreffen Easywalkers.
Voor de bit lezers: dit is het groen-geel beslag dat in de bit van aug/sept 04 wordt besproken. Ze staan ook op de oostenrijkse site www.easywalker.at (ik krijg het niet voor elkaar om een foto te plaatsen).

Volgens de smid was het dempend als het paard op harde bodems moet lopen, en dus vooral goed voor paarden waar veel buitenritten mee gemaakt worden of gevoelige hoeven hebben (ontlasting van de pezen). Ook zouden ze veel minder slijten dan ijzers.
Vandaag heb ik een buitenrit gemaakt en ik vond dat Farno nog vlotter en makkelijker dan normaal liep, ook over een brug waar hij normaal voorzichtig omlaag liep, kon hij door de grip met een zekere stap lopen. Die grip lijkt me meer vergelijkbaar met de blote hoef. Tot nu toe bevalt het prima. Maar ze zitten er pas een dag of twee onder.

Heeft iemand al ervaringen met deze Easywalkers (of ander kunststof beslag)?

boemel

Re: Ervaringen met kunststof beslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 19:29

Ik heb er geen ervaring in, wel toevallig nog over dit onderwerp met mijn smid gesproken. Hij vond kunststof niet erg prettig, omdat het te stroef zou worden. Volgens hem is het juist zo fijn aan ijzers dat het paard wat door kan glijden. Ik snapte zijn verklaring niet helemaal.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 19:32

Heb er een tijdje terug op een site van een hoefsmid iets over gelezen, klonk wel interessant. Vroeg hoe duur het was maar die smid had nog geen prijs omdat hij het op dat moment nog bij paarden aan het uit testen was. Daarna zou hij beslissen of hij het ook daadwerkelijk ging gebruiken en wat de prijs dan zou worden.

Ik ben ook wel benieuwd naar de ervaringen!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 19:40

Dat stroevere leek het paard vandaag juist wel prettiger te vinden. In plaats van heel voorzichtig een helling met asfalt af te lopen liep hij met een zekere pas. Hij leek ook wat gemakkelijker te lopen, maar ze zullen ook wel lichter zijn. Verder leek hij gewoon net zo goed als normaal te lopen.
En ze maken een stuk minder geluid op de weg... ze horen je wel wat minder snel aankomen; misschien moet ik een bel aan het zadel vast maken Clown

Wat nou de kosten zijn in vergelijking tot gewone ijzers (hij staat rondom) dat ga ik ff navragen bij de eigenares.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 15:49

Op de site www.hoofbalance.nl zag ik net wat prijzen staan.

Uitgaande van een paard wordt daar het volgende gerekend:
- normaal beslag voor: 55 euro
- normaal beslag rondom: 75 euro
- easywalker voor: 70 euro
- easywalker rondom: 90 euro

Er is dus een verschil van 15 euro...

Heeft nog iemand ervaringen met easywalkers??