Hoe krijg ik respect van mijn paard??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eleonora

Hoe krijg ik respect van mijn paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 19:19

Zoals de vraag luid; respect??
Wij, mijn dochter en ik, hebben sinds kort een paard van 12 jaar jong.
Best wel lief ,goed karakter niet gemeen ofzo, maar af en toe ondeugend en ongemanierd.Bv; als ik hem uit de stal haal om hem buiten te zetten loopt hij voorop en ik kom daar eens een keer achteraan en soms gaat dat zover dat ik los moet laten omdat meneer erg veel haast heeft om buiten te komen met alle gevolgen van dien.Hij loopt dan lekker op straat te parraderen in plaats van in de wei.Hij luistert gewoon niet als ik zeg dat hij rustig moet doen.Hij ziet mij totaal niet staan!Ik baal hier echt van en weet niet hoe ik dit op moet lossen Huilen ,wie kan mij advies geven?

Lynn_Noname

Re: Hoe krijg ik respect van mijn paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 19:39

kan ik je echt niet mee helpen zit met hetzelfde probleem(alleen deed mijn ex-huurpaard iets anders: bokte me uit der stal, dreigend)

Sorry!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 19:52

Probeer als hij begint te trekken hem op de volte te draaien of wendt af! Hij moeten leren zijn aandacht bij jou te houden! Probeer ook om hem te leren wijken voor druk. Begint hij te drammen, zet hem dan 3 passen achteruit. Hij moet langs jou blijven lopen zonder dat jullie aan elkaar lopen te trekken, een paard wat dit wel doet ziet zichzelf dus als leider inplaats van jou!
Kun je ergens in een bak? Is namelijk wel zo veilig mocht hij zich los kunnen krijgen Knipoog
Begin dan met halthouden, pasjes achteruit, wijken, wendingen. Belonen is erg belangrijk!

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 19:55

Heb je niemand op stal die je hierbij kunt helpen?
Kan het wel uitleggen maar het is het makkelijkste om het zelf te zien.

Je moet gewoon altijd de leiding nemen, in alles. Dus jij gaat eerst de stal uit en dan het paard. Niet over je heen laten lopen! Als een paard mij omver loopt dan krijgt hij echt een flinke dreun. Zorg dat je streng, maar toch rechtvaardig optreed als hij over een grens heen gaat. Hij weet nu waarschijnlijk ook niet wat je van hem verwacht. Dus eerst met je stem corrigeren en blijft hij doordrammen mag je hem best een tik geven. Loopt hij wel braaf mee zonder te drammen heel goed belonen, echt helemaal de hemel in prijzen. Dan vind hij het ook leuk om achter je te lopen! Haha!
Dus alles wat jij niet wilt moet je voor hem onplezierig maken, dmv je stem, je houding of een tik (als straf dus) en alles wat hij wel goed doet moet je heel plezierig maken, dus heel goed belonen. Dan weet hij wat goed en fout is en zal het snel beter gaan.

Ook gewoon gaan oefenen met wandelen, hij mag niet voor jou uit en moet stoppen als jij stopt, draaien als jij draait etc.
Maar ik wil je echt aanraden iemand er in de praktijk bij te halen die dit eerder heeft gedaan. Veel succes Lachen

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 19:56

Duidelijk en consequent zijn.
Dingen die je niet wilt hebben niet de ene keer goed keuren en de volgende keer afstraffen. Daarbij als het paard iets wél goed doet ook duidelijk belonen.

Ik waarschuw paarden altijd eerst met mijn stem, mochten ze niet luisteren dan een klein tikje oid of als ze heel stout zijn een schop. Klinkt hard, maar het is wel degelijk paardentaal!
Belonen doe ik voornamelijk met mijn stem (of een zacht klopje/aai), heb ook weer een hekel aan paarden die bedelen en steeds in je handen happen omdat ze iets lekkers verwachten.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 21:02

Het belangrijkste, laat hem nooit los!
Dan krijgt hij elke keer zijn zin en weet hij, als ik nou dit doe, dan laat ze me los!

Desnoods doe je hem een keer een hengstenketting om zijn neus, en nee is nee en blijft nee!

Zorg dat je ervoor blijft lopen, desnoods met een zweepje in je hand.
Loopt hij het zweepje voorbij, dan geef je hem een tik op zijn borst of tegen zijn neus.

Wat ook goed helpt, en heel goed is, werkt bij mijn 2 jarige dominante tante heel erg goed, zet hem terug naar achteren.
Laat hem daar desnoods stilstaan, net zolang als jij wil.
Ben jij klaar om te lopen, dan mag hij lopen, eerder niet!
Wil hij niet naar achteren, knijp dan in zijn neus, zodat je zijn neus dichtknijpt, dan gaat hij wel naar achteren, zo heb ik het mijn merrie ook geleerd, en geloof mij, als er iemand dominant is, is het mijn merrie wel...
Je moet niet bij zijn neusgaten dichtknijpen, maar iets hoger, aan de zijkant, natuurlijk niet heel lang, maar lang genoeg om hem naar achteren te zetten.

Blijf consequent, en probeer hem vast te houden, geef hem nie tzijn zin, laat zien dat jij de baas bent en dat hij niet zijn eigen gang kan gaan, dat mag hij als hij los in de wei staat, niet eerder!

LiekeLieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:03

niet loslaten.. nooit.. probeer anders een kettinkje te gebruiken als je hem naar de wei wil brengen. en oefen in de wei of erges waar hij niet weg kan halthouden en rustig stappen naast je. als je merkt dat hij begint te trekken vind ik dat je hem best een tik mag geven..
succes dermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:08

wat jij niet wilt gebeurt niet, punt
Met alles

geef hem eerst een waarschuwing met je stem
geef hem daarna een flinke ruk aan het halster en helpt dat niet met een zweepje tegen de borst tikken. En dat mag bij niet luisteren ook wel eens flink.
Laat hem wachten en pas weer verder wanneer jij dat wilt.
Luisterd hij, beloon hem dan door een aai en een lieve stem.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:12

runningkawa schreef:
wat jij niet wilt gebeurt niet, punt
Met alles

geef hem eerst een waarschuwing met je stem
geef hem daarna een flinke ruk aan het halster en helpt dat niet met een zweepje tegen de borst tikken. En dat mag bij niet luisteren ook wel eens flink.
Laat hem wachten en pas weer verder wanneer jij dat wilt.
Luisterd hij, beloon hem dan door een aai en een lieve stem.

precies Ja zo zou ik het ook gedaan hebben

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:32

Ik ga mee met Runningkawa en uiteraard het 'niet loslaten'!
Ik zou persoonlijk als het paard je voorbij loopt geen tikje op de neus geven, maar op de borst, stilzetten en weer een paar passen achterwaarts terugzetten. Ook als ie even moet wachten en hij gaat zelf aan de wandel. Terug naar waar ie vandaan kwam en als dat met een (flinke) tik voor de borst moet, dan moet dat maar even. Liever een keer flink duidelijk dan een paard dat voor zichzelf begint en een keer over jou of je kinderen heen walst.

Als je je paard met je stem waarschuwt, zorg dan dat ie leert wennen aan een korte kreet. Uitspraken als 'niet doen, dat vind baasje niet leuk' gaat niet werken. Sinds het programma (EHBO) met de nanny heb ik NAUGHTY ingevoerd. Een kreet die kort is en je met veel kracht kunt uitspreken. Zodra mijn paard dat hoort weet ze heel goed dat ze iets doet dat niet mag. Extreme duivel

In het begin zul je je best even de boeman voelen en afvragen of die tik of ruk nou echt zo nodig is, maar een paard is gebaat bij duidelijkheid en consequentheid, wat dat betreft zijn het net kinderen. Lachen

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:40

Ik doe 't precies hetzelfde als runningkawa.
Werkt perfect. In e kudde krijgen ze ook eerst een waarschuwing, gevolgd door een milde lichamelijke correctie, en tenslotte als dat niet helpt een flinke knauw.
Probeer deze volgorde die paarden van nature begrijpen na te bootsen .
En inderdaad heel consequent blijven. Nee is nee.

Succes

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:53

eleonora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 12:53

Hij gedraagt zich idd als een klein ontdeugend jochie van 1.68!
Boos!
Soms word ik bang en zenuwachtig van hem en ben ik nog verder van huis,want daar maakt hij handig gebruik van.En ik voel me een grote sukkel! Verdrietig

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:25

misschien monty roberts methode?

mijn paardje luistert nu ong. als ik alleen maar zeg uhhhh en m'n vinger opsteek
en m recht in de ogen aan blijf kijken net zo lang tot zijn met haar hoofd naar beneden gaat

k wil nie zegge dat t direct werkt.

mijn paardje luistert ook nie altijd (ben te inconsequent)

maar wel goeie resultaten mee geboekt

werkt ook als ik bij andere paardjes sta die ondeugend zijn en waarvan het baasje ook zegt pas op enzo..
ben er wel een pooosje mee bezig voordat paard t begrijpt en zijn wil opzij zet

succes!!! Pling

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:26

Ik ga met het gegeven commentaar van Runningkawa mee.

Over dat loslaten heb ik wel wat te zeggen. Laat wel los!! Weet niet of hier mensen zijn die achter een paard hebben gehangen, maar laat hem maar los want je haalt je meer op de hals dan je denkt. Probeer natuurlijk je paard wel vast te houden maar zodra hij gaat rennen echt loslaten. Hij geeft er niets om als jij erachter hangt hoor...maar jij bungelt met je gezicht over straat...

Als hij nou echt van je wegrent neem dan eens een hengstenketting en geef daar maar eens een ruk aan, staat zo stil. let wel op dat je dit als laatste middel gebruikt!!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:30

ps je kunt aan een paard zien waarneer hij zijn spijt betuigt...

dan doet ie zijn hoofd naar beneden
in iedergeval beneden die van jou

en gaat ie zachtjes kauwen

niet eerder weglopen voor dat hij dat doet
als je boos op m bent en een standje heb gegeven

zelf ben ik niet zo op de tikken enzo
helemaal niet op het hoofd/neus

maar da komt omdat me paardje heel snel kopschuw is
(niet echt kopschuw, maar je kunt dan een paar dage niet in de buurt van het hoofd kome)
ik geef een tik op de hals alleen als ze echt niet luistert (en natuurlijk onder het rijden) Haha!

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 13:31

Antoinette schreef:
Duidelijk en consequent zijn.
Dingen die je niet wilt hebben niet de ene keer goed keuren en de volgende keer afstraffen. Daarbij als het paard iets wél goed doet ook duidelijk belonen.

Ik waarschuw paarden altijd eerst met mijn stem, mochten ze niet luisteren dan een klein tikje oid of als ze heel stout zijn een schop. Klinkt hard, maar het is wel degelijk paardentaal!
Belonen doe ik voornamelijk met mijn stem (of een zacht klopje/aai), heb ook weer een hekel aan paarden die bedelen en steeds in je handen happen omdat ze iets lekkers verwachten.

ben ik helemaal mee eens!

eleonora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 13:34

Ik heb net op de manege gehoord dat ik hem niet moet aankijken als hij met mij mee moet lopen,omdat ik dan onbewust hem achterna ga lopen i.p.v andersom. Knipoog Mijn dochter moest dat proberen en het schijnt wel te werken }> Eigenlijk moet ik hem gewoon negeren en toch opletten tegelijk.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 16:37

Hermesdeux schreef:
Over dat loslaten heb ik wel wat te zeggen. Laat wel los!! Weet niet of hier mensen zijn die achter een paard hebben gehangen, maar laat hem maar los want je haalt je meer op de hals dan je denkt. Probeer natuurlijk je paard wel vast te houden maar zodra hij gaat rennen echt loslaten. Hij geeft er niets om als jij erachter hangt hoor...maar jij bungelt met je gezicht over straat...

Als je paard eerst naast je loopt en je vervolgens voorbij loopt, dan zie ik niet dat je er gelijk als vlaggetje achteraan hangt. Misschien wel als je eerst vriendelijk vraagt of ie alsjeblieft wil stoppen. Bij een slecht luisterend exemplaar ga ik toch echt voor niet teveel lengte bij het meelopen, hoe meer lengte hoe sneller ie weg is. Probeert ie er toch vandoor te gaan dan (bij wijze van) hakken in het zand, omsleuren en binnenhalen die handel. En ja, als het echt niet meer gaat toch maar loslaten. Overigens zou ik bij een ren en trek type geen halstertouw nemen met paniekhaak, die dingen hebben juist de neiging om open te gaan als het niet moet. Zo probeerde ik een tijdje terug mijn paard bij me te houden, sprong de sluiting los... Rolleyes