hele hoop vragen over eigen stalletje ....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shadowflower

hele hoop vragen over eigen stalletje ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 17:45

ik heb een aantal vragen over dingen in en rond de stal die je zelf moet regelen .ik sta nu op een pensionstal maar aangezien ik naar ons eigen weidje ga zou ik graag een aantal dingen weten ..

waar ga je met je mest naar toe ?
ik dacht eraan om het bij de groente tuintjes te brengen omdat ze het daar veel kunnen gebruiken .maar kan ik het 1 of 2 keer in het jaar uitrijden over de wei of meerdere keren ? hoeveel per vierkante meter ?gewoon er overheen strooien ?en wanneer ?

beleid van hooi stro vlas kuil ...
we weten nog niet precies wat we willen gaan gebruiken enzo maar
kan iemand daar tips over geven
bijv over wanneer je het best kan inkopen ... welke merken van vlas het goedkoopste zijn .. hoeveel het ongeveer allemaal kost in zeeland en of je dan eerste of tweede snede hebt ..

kun je je vlas en kuil zakken gewoon bij de milieustraat brengen ?

hoe kun je het best je bak onderhouden ? iemand tips om een weide sleep te maken ?

alvast bedankt voor de antwoorden

vivanes

Re: hele hoop vragen over eigen stalletje ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 18:23

Als de mesthoop erg groot wordt bij mij, komen mensen de mest ophalen, die gooien het in de tuin. Ik gooi nooit de eigen mest over de wei uit. In het voorjaar altijd kunstmest en graszaad (als het nodig is). Voor de rest kunnen wij het hele jaar hooi kopen, maar dat kan helaas niet overal. Het zijn van die hobbyboertjes. Maar waarschijnlijk het beste aan het eind van de zomer, als alles geoogst is en geperst. Maar dan moet je he minimaal 6 weken laten liggen, omdat het nog te vers is!
Succes.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 20:33

ok .... nog iemand tips ?

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:56

Hoe groot is je wei? Voor een enkel paard heb je toch al gauw een halve hectare grond nodig, nog meer als je er ook een bak bij wilt maken en stallen.

Mest van de vlas kun je vaak redelijk makkelijk kwijt (bordje aan de weg). Zakken van vlas en plastic van kuil kun je kwijt bij de vuilstort, bij de milieustraat kun je snoeiafval kwijt.
De mesthoop van vlas is vaak 3x zo klein als van stro, dus ik zou eerder voor vlas gaan.
Zorg voor je voeropslag dat er geen muizen of ratten bijkunnen en maak een geordende stal, waar je alles een duidelijke eigen plaats geeft.
Omheining is ook belangrijk, moet je die zelf zetten of wordt dat voor je gedaan?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 21:01

Toen wij nog niet met de mest bij buurman terecht konden, hadden wij een bordje in de tuin met daarop gratis paardenmest af te halen!
Je kunt mest vaak ook wel kwijt bij tuincentra's maar de meeste mensen willen geen vlas of zaagsel, maar stro!
Verder is denk ik stro of vlas enz per regio niet helemaal het zelfde qua prijs.
Wij kunnen voor een euro per pakje stro van het land halen.
Kuil hebben wij in grote balen, maar als je 1 paard hebt zijn fde grote balen vaak niet haalbaar!
En kun je beter pakjes van t land halen.
Ik denk dat alles wel een beetje verschillend is van waar je zit en hoe je denkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 21:18

Mest: Waar wil je de mest gaan opslaan? Kan je een mestput regelen? Of kan je een betonplaat regelen met aan drie kanten muren, zodat het daar goed opgeslagen wordt. Ik heb zelf een mestput, en het wordt 1 keer per jaar aan het eind van de zomer of begin herfst opgehaald door de loonwerker.

Stro, Hooi en Vlas: Ik heb zelf de voorkeur voor stro, ik gebruik daarnaast nog in lichte mate zaagsel voor de natte plek. Maar stro dus omdat dat het beste paardenstrooisel is, ze kunnen er ook wat van eten, het is meestal niet stoffig, en gewoon goedkoop en handig in gebruik. Stromest kan je meestal wel kwijtraken, zaagselmest niet altijd, en vlasmest wisselt ook altijd. Probeer dus eerst uit te vogelen wat "men" wil afnemen, anders zit jij met een mesthoop die je niet wegkrijgt.

Volgende punt daarbij, heb je een grote schuur waar je het liefst een flinke voorraad stro of vlas kan opslaan? Moet droog en alles zijn. Is er daarnaast ook plaats voor een flinke voorraad hooi? Want je kan wel elke maand om een klein karretje hooi gaan, maar dat is uiteindelijk duurder dan 1 keer een grote voorraad aanleggen. Bekijk ook of er dan nog plaats is voor een kist voor je brokken. Let er hierbij op, dat die kist, of tonnen, iets boven de grond kan staan, en goed afgesloten vanwege de muizen.

Van hooi kan je bijvoorbeeld wel een grote voorraad aanleggen, dan kan je ook met lekker grote balen werken, die zijn goedkoper en even goed. Hooi kan je trouwens het beste vanaf juli/augustus voor gaan kijken, dat wisselt ook elk jaar. Wil je kuil voeren, dan moet je of kleine (en dus dure) pakjes regelen, want grote is niet lang houdbaar. Zelf vind ik kuil niet fijn vanwege het eiwitgehalte.

Stal: Hoe ga je de (schuil)stal opzetten? mijn voorkeur heeft nog altijd een stenen stal, met een vrije opening naar een klein paddockje. Ook is het ideaal als je de stal kan afsluiten in geval van erg slecht weer. Als je de stal in de hoek van je schuur van opslag van hooi, stro/vlas maakt. Let dan op hoe de ventilatie geregeld is, open nok en via de muren net onder het dak is het meest ideaal.

Weide: Wees verstandig met je weidebeleid. Zorg voor een kleine paddock waar ze permanent op kunnen, daarnaast zorg je voor 2 weide's zodat je kan verwijden en dus af en toe het ene land kan laten rusten. Denk er verder om dat het beter is om vanwege de kleigrond in Zeeland, om ze er alleen op te laten als het droog is. Wil je ze toch koste wat kost permanent op de weide laten ipv een paddock. Dan moet je denken aan dat je in het voorjaar moet bemesten met kunststof. Kalken is bij ons (West-Zeeuws-Vlaanderen) niet nodig, maar kan best zijn dat dat elders wel zo is. En als de weide intensief belopen is, denk eraan dat je ook periodiek opnieuw moet inzaaien.

De omheining, goede weidepalen zijn duur. Wij hebben zelf met name geteerde palen, deze zijn vrij stevig maar hebben als nadeel dat ze in de zomer smelten. Daarom is het lint aan de binnenkant gespannen. Mijn voorkeur heeft trouwens lint, want koord gaat weliswaar langer mee (lint ong. jaar of 4, heb de mijne nu goed 5 jaar, en moet eigenlijk wel gaan vervangen nu). Maar koord heeft als nadeel dat het gevaarlijkere wonden oplevert dan lint. Goed lint is ook best duur, evenals de vele isolatoren die je nodig hebt. En dan, dan moet je nog een goed stroomapparaat hebben. Vervolgens nog wat kleine plastic paaltjes en dun lint voor als je in 1 weide wilt verwijden. Dat is ook weer best wel makkelijk.

Je zegt nog dat je een weidesleep wilt maken. Dat heeft niet echt mijn voorkeur, ik haal liever alle mest om de paar dagen eruit. Dit vanwege de wormbesmetting. Het is daarnaast ook beter om je wei te bemesten met kunstmest Lachen

Bak onderhoud... Om eerlijk te zijn, tenzij je goed geld over hebt Knipoog Ik denk dat je zal schrikken van de kosten die je maakt, dus probeer eerst maar in die weide te rijden als het buiten niet gaat. Voor een goede bak heb je in Zeeland toch al gauw drainage nodig en moet je zand gaan aanvoeren. Tevens heb je daar ook een goede omheining voor nodig. Verder onderhoud je een bak als normaal, altijd de mest eruit halen, en geregeld even slepen met een kleine eg, hiervoor is die buurman met dat trekkertje en die eg best handig Knipoog

Pfoe.. ik heb nu de punten beschreven waar je naar vroeg... Hoop dat je er iets aan hebt, maar als je nog vragen hebt, stel ze gerust Lachen

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 16:44

hallo bedankt voor de tips ..
de mest daar regelen we gewoon een klein vloertje voor waar de urine doorheen kan stromen zodat het niet te zure mest is en dan gaat het in zakken aan de weg en naar ons eigen tuintje .. desnoods nog een deel op de weide *k zou hier graag wat meer over te weten zien te komen * maar ik zie dat de mest best veel word afgehaalt dus dat komt goed uit .

de hooi stro vlas en eventueel kuil gaan we waarschijnlijk idd in grote partijen kopen ...
de kuil en vlas kan buiten liggen want daar zit plastic omheen . waarschijnlijk gewoon een zeil erover heen en klaar . voor de rest de hooi en stro daar maken we een klein afdakje voor zodat dat in ieder geval droog ligt

er staat al een schuilstal die we netjes dicht gaan maken ... gelukkig hebben we dat al ontworpen en het word een best prof. stal

de weide ga ik gewoon met de kruiwagen drollen scheppen maar ik had meer de vraag over een baksleep om die afentoe recht te trekken . dus een doe het zelf baksleep (graag een die we zelf in elkaar kunnen zetten )

er komt een mooie gedraineerde bak van 20x40 in te liggen met verlichting die we ook als paddock gaan gebruiken . tevens gaan we die bak verhuren in de avonden waarschijnlijk .en ja we weten dat het duur is

we hebben een houte omheining met een klein schriklintje er langs heen . de palen en planken zien er nog best uit . er moet hooguit een likje teer op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 19:34

Excuseer, je had het over een weidesleep, geen baksleep, vandaar mijn antwoord Lachen Maar als het om een baksleep gaat, regel dan een eg, niet te grote haken, maar gewoon tot 15-20 cm lang schat ik. Dat gebruikten ze bij bij mijn pension vorig jaar ook altijd naar tevredenheid.

Als je de mest op je eigen weide wilt uitspreiden dan moet het een half jaar afsterven. Anders besmet je de boel opnieuw.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 20:10

Maya schreef:
Excuseer, je had het over een weidesleep, geen baksleep, vandaar mijn antwoord Lachen Maar als het om een baksleep gaat, regel dan een eg, niet te grote haken, maar gewoon tot 15-20 cm lang schat ik. Dat gebruikten ze bij bij mijn pension vorig jaar ook altijd naar tevredenheid.

Als je de mest op je eigen weide wilt uitspreiden dan moet het een half jaar afsterven. Anders besmet je de boel opnieuw.

en wel sterk, anders zijn ze zo verbogen.
Bij ons op stal zijn ze al aan de 2de sleep, (in 3 jaar)
En een vriendin van mij knoopt zn dikke houten spoorbiels achter de 4 wiel aandrijf.
Dat ding gaat al heeeeeel wat jaartjes mee..
alleen kan je het niet losmaken, bij haar is dat ook nooit nodig!