Moet een bijrijdster wel of niet soms iets extra doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Haagsemeid

Moet een bijrijdster wel of niet soms iets extra doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 17:32

Als je nou betaalt he voor het rijden, is het dan ook niet normaal dat je af en toe ook even wat doet naast het rijden en mesten?

Zoals even de waterbak schoonmaken.
Hoofdstel vetten
In ieder geval, netjes met de materialen omgaan?
Misschien zelfs een dekje wassen?

Zelf soms even een intiatief nemen, als dit nodig en haalbaar is?

Wou dit even weten, hoe jullie hierover denken?

Je hoeft heus niet alle zorg op je te nemen, want je betaalt, maar zo nu en dan even iets kleins doen kan toch wel?

Tessebes

Re: Moet een bijrijdster wel of niet soms iets extra doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 17:55

Tuig schoonmaken hoort er gewoon bij imo, of je nou betaalt of niet voor het bijrijden. Verder vind ik dat je af en toe wel wat extra's mag doen. Shabrakken wassen doe ik overigens niet aan.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 18:17

doe sowieso wel eens iets extra's ook al betaal ik niet ...

zo heb ik laatst een fel rood chabrak gekocht puur omdat ik het mooi vind ik maar het tuig schoon als dit nodig is ... help zelfs mee met alle paarden uit te mesten...

tsja dat hoort er ook allemaal bij en het is niet alleen maar poetsen rijden op stal zetten en weg wezen ...

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 18:22

Goh is het toch vrij normaal Clown
Tsja sommige mensen zeggen, ja die en die betaalt en ik kan naast het rijden niets verplichten.

Nee maar iemand die een hart voor paarden heeft zorgt daarnaast toch ook wel even goed voor het paard.
Of heb ik dat nou mis

Oké shabrakken wassen kan ik iets in zien, maar een water bak schoon maken, of even iets kleins regelen, wat je nog geen 3 euro kost is toch normaal?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 18:23

Haagsemeid schreef:
Goh is het toch vrij normaal Clown
Tsja sommige mensen zeggen, ja die en die betaalt en ik kan naast het rijden niets verplichten.

Nee maar iemand die een hart voor paarden heeft zorgt daarnaast toch ook wel even goed voor het paard.
Of heb ik dat nou mis

Precies! Als je bijrijder te beroerd is om uberhaupt wat voor het paard te doen verder, dan heb je de verkeerde bijrijder.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 18:24

ja hoor harstikke normaal... ik vind het er zelfs bij horen ...
ik vind het zelfs raar om zomaar weg te gaan als er nog wel iets gedaan kan worden en ik de tijd nog wel even heb ...
Dan ga ik niet met een prettig gevoel van stal af...

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 19:05

Iets kleins doen wel.
Maar dan niet verplichten iets te kopen oid.
Als de bijrijder niet betaald, mag je gerust wat klusjes aanbieden, vind ik.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 19:14

Lijkt me een verkeerde instelling als je niks wil doen; je kan toch wel eens iets wassen of schoonmaken zeker?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 19:19

Ik betaal niets..
Waterbak schoonmaken doe ik sowieso elke keer... omdat mevrouw haar hooi dipt.. nou goed, ik moet ze toch bijvullen (ze heeft namelijk gewoon emmers). De buurman krijgt meestal ook nog water van mij
Shabrakjes wassen doe ik niet.. Bloos Tuig invetten heb ik nog nooit gedaan, maar zodra het zover is dan doe ik dat ook. Verder hoort het uitmesten er voor mij gewoon bij.

Ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat je gewoon alles doet wat bij het verzorgen van een pony/paard hoort...

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 19:22

ik betaal dan wel niet, maar ik denk dat ik vrij ver ga in 'extra's' doen............betaal af en toe iets, koop af en toe iets, maak de spullen schoon, kom als ik denk dat het nodig is 2 x per dag, was shabrakken etc.....

als ik zou betalen zou ik dat overigens ook doen. Knipoog

maar niet iedereen heeft dezelfde instelling.......

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 19:26

Ik heb een bijrijdster en ze hoeft niets te betalen.
Ik mis dat eigenlijk wel een beetje aan haar, dat ze naast het rijden niets doet. Ze hoeft van mij echt geen bergen met werk te verzetten ofzo hoor, maar ik heb het idee dat ze zelfs het uitmesten (wat ze er bij zou doen) nogal makkelijk vergeet.

Verder heb ik een zadel voor haar liggen, dat ik zelf niet gebruik. Ik had onderhand toch wel gehoopt dat ze dat een keertje zou invetten of het dekje zou wassen. Ik heb het ook nooit aan haar gevraagd, maar vind het jammer dat er van haar zelf uit weinig gebeurd.

Toen ik zelf vroeger bijrijdster was, hielp ik erg veel op stal. Het tuig zag er altijd super uit. Net als de stal en de paarden.

Heranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:16

Ik betaal niet, en doe dat soort dingen gewoon, want dat hoort er gewoon bij vind ik Lachen
Zeker juist omdat ik niet betaal, kan ik wel wat extra's doen en niet alleen maar rijden!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:23

Ik vind het niet meer dan normaal om extra dingen te doen. Ik mest uit, maak de waterbakken schoon en vul het water aan, ik voer, ik vet het tuig, was dekjes, en koop leuke dingen als dekjes en bandages Lachen Als ik zwaar gereden heb en de dag erna eigenlijk geen tijd heb om te komen, ga ik toch eventjes, alleen maar om even te lopen zodat het paard geen spierpijn krijgt, en als het nodig is ga ik zo vaak het moet.

Ik betaal dan wel niet, maar ook als ik zou betalen zou ik dit doen, vind het niet meer dan normaal, en heb er nog plezier in ook Ja

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:27

Ik vind het niet meer dan normaal dat je 'extra' dingen doet, ook als je betaald. Het hoort toch bij de verzorging van het paard? Ik ben ook betalende bijrijder; uitmesten hoort erbij, als ik wat leuks zie neem ik het mee en ik zorg gewoon dat alles netjes is en blijft. Lijkt mij niet meer dan normaal.

lvanbattum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:38

Ik heb het denk ik wel goed voor elkaar. Ik ben een schat van een friese merrie aan het beleren ( ik heb vandaag voor de 2 de x gereden dus waan me nog op een soort roze wolk Pling ) Ik verzorg haar en hoef niks te betalen. Er zijn geen voorwaarden gesteld qua mesten alleen dat ik lief voor haar ben en haar berijd.
Tevens heb ik ook nog een eigen paard die eigenlijk voor mijn vriend bedoelt is zodat we samen kunnen rijden maar meneer is erg druk met projecten enzo }> .
Ik beschouw het als vanzelf dat ik mijn `verzorgpaard` verwen met peentjes en dat ik haar stal mest. Ik was alles dus sjabrakken en dekens. En als ik het tuig niet schoonmaak heb ik alleen mijzelf ermee want dan weet ik ook niet in wat voor conditie het verkeerd. En dat is toch wel van belang als je op een groen paard gaat rijden Tong uitsteken .
Mijn verzorgpaard gaat voor mij eigen paard, omdat die van mijn vriend is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:50

Ik vind 'uit zichzelf' nogal een vraag. Je kunt het uiteraard met je bijrijder bespreken.
Maar ik rijd bijvoorbeeld op maneges en daar mag je dat soort dingen volgens mij niet eens doen: voor je het weet smeert 1 of andere gek schoensmeer op het zadel, of worden de witte shabrakjes met de rode was meegewassen. Hetzelfde geldt voor uitmesten, dat gebeurt allemaal in 1 keer op vaste momenten en het kost alleen maar meer werk als je je daarmee bemoeit (waterbakken schoonmaken die overduidelijk vies zijn uitgezonderd). De moraal: ik zal dit soort dingen dus niet snel uit mezelf doen, en er misschien ook niet aan denken. Maar als er over gepraat kan worden ben ik best bereid te helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 21:01

Ik weet niet, je noemt wel een paar zaken op, die ik als eigenaar in eigen beheer wil houden. Bijv. sjabrakjes wassen, dat wil ik zelf doen, omdat ik dan weet dat het goed gebeurt, en als het toch fout gaat, dan kan ik enkel mezelf de schuld geven.

Tuig vetten houd ik ook niet van, schoonmaken met zadelzeep zou eventueel nog wel kunnen, maar niet vetten of oliën, wil dat ook in eigen beheer houden Clown

Als je als eigenaar het even zou uitleggen, of vragen of opmerken, van goh, als je eens tijd over hebt, misschien dat je het dan leuk vind om het tuig schoon te maken ofzo?

Eventueel een keer een stel ijzers betalen, of een nieuw sjabrakje omdat ze dat leuk vindt. Geen problemen mee. Zaken zoals waterbak controleren hoort er standaard bij, wat ze eventueel zou kunnen doen is eens mesten, eens de voeremmers of speciekuip uitschuren. Dat vind ik er weer een beetje bij horen Lachen

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 17:59

Oké ben blij dat de meeste er toch zo over denken.
Wat iemand al zei uit jezelf, dat je dat met de eigenaar erover moet hebben oké begrijp ik, zeker als het om dingen gaat zoals dekjes wassen, wie weet wil die gene het helemaal niet

Maar ik vind ook wel dat je zo nu en dan zelf het initiatief kunt nemen, in dingen waarvan je zeker weet dat het goed is....of laat ik het zo zeggen, dat het uit den bose is om het paard goed te onderhouden.

Ik vind het namelijk nogal onzin, als je dit niet doet. Ookal betaal je dan vind ik het normaal dat je ook ff meer dan 1 borstel over het paard kan halen.
Wat nou als het allemaal afhangt van de bijrijdster (bijv schone waterbak)???
Dan heeft het paard dus na een tijdje bedorven water ofzo?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 18:15

Mijn bijrijder MOET goed op de gezondheid van mijn paard letten ook al betaalt ze dus even de drinkbak checken beetje een nette stal achterlaten en uiteraard het poetsen en de verzorging om het rijden heen. Daarnaast vind ik het wel zo netjes dat je de spullen die je gebruikt een beetje netjes houd. Spullen wasen en invetten en ook toiletteren doe ik doorgaans zelf.
Ik zorg dat zij en het paard altijd de juiste wpullen tot hun beschikking hebben.
Als zij heel graag met een knalrose dekje wil rijden vind ik dat prima (als ik het maar niet hoef Haha!)

Ik ben zo gefortuneerd met een bijrijder die ook nog iedere wedstrijd groomt Haha! en ook helpt met stappen afspuiten en de verzorging als het paard ziek is ofzo. Dus ik heb het erg goed getroffen

Hier in de regio is het vrij normaal om te betalen voor een bijrijdpaard en ik vind het zelf ook redelijk als het bedrag in verhouding is. Als je graag wil dat je paard opgezadeld voor je klaar staat en je rijbroek niet te vies wordt dan mag je van mij op een mange gaan rijden Haha!
Laatst bijgewerkt door Janski op 24-03-05 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 18:18

Ik houd van duidelijkheid.

Als de eigenaar liever het mesten zelf doet, dan moet ie dat maar doen. Ik ben bereid vanalles te doen, maar ga niet uit mezelf vanalles lopen doen. Ik zou het namelijk vreselijk vinden als een ander dat bij mij deed!

Een extra snoepje kan best, maar daar houdt het ongeveer op. Ik heb een hekel aan onuitgesproken verwachtingen zoals die hier weleens worden genoemd. De eigenaar is te beroerd om ze uit te spreken, maar neemt het de bijrijder ondertussen wel kwalijk dat ie bepaalde dingen niet doet. Das niet bepaald eerlijk Boos!

Dus ja, ik mest, voer, geef water, onderhoud tuig etc etc, maar in overleg met de eigenaar!

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 20:41

Ik vind, dat als je een paard rijd dat het erbij hoort om de verzorging ook een beetje op te nemen.

Het lijkt mij ook, dat als je een paard rijd dat je van dat dier houd en dat je uit je zelf voor andere dingen ook gaat zorgen.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 21:29

ik betaal voor mn bijrijdpaard en als het nodig is om het hoofdstel schoon te maken en het zadel doe ik dat altijd even..En de peesbesschermers maak ik altijd netjes schoon als ze vies zijn..Is een kleine moeite..Uitmesten hoef ik niet te doen, doet de manege.. Maar als het gemoet zou hebben had ik er ook geen problemen mee..

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 22:01

Ik vraag me af hoe het komt dat iedereen het hier volkomen met elkaar eens is en dat het dan in de praktijk zo tegenvalt...
Er zijn echt niet veel mensen die iets meer over hebben voor het paard van een ander...

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 22:09

ik betaal 20 euro per maand en kan dan zoiezo 4 keer per week rijdne (vaak meer) en k vind het leuk om klusjes te doen zoals vetten mesten de andere paardne poetsen en met de shet wandelen en met de welsh die nog niet ingereden zijn .
ik hou van klusjes Haha! altijd wel wat te doen bij de paardjes gelukkig nooit dat je je verveelt Vingers aflikken

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 07:15

xtwisterx schreef:
Ik vraag me af hoe het komt dat iedereen het hier volkomen met elkaar eens is en dat het dan in de praktijk zo tegenvalt...
Er zijn echt niet veel mensen die iets meer over hebben voor het paard van een ander...

Ja precies, ik ben voor en na het rijden vaak nog wel een uur aanwezig om alles te doen, of om een extreem lange poetsbeurt te geven. En dan is het niet zo dat ik met andere staat te kletsen, want dan is er niemand anders Haha!