Aankoop veulen, wat komt daarbij kijken? Ervaringen pleas..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kitag1rl

Aankoop veulen, wat komt daarbij kijken? Ervaringen pleas..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 15:37

Hey allemaal Pling

Ik heb een vraagje (duhh anders zou het hier niet staan Knipoog )

Ik zit erover te denken om een (KWPN) veulen te gaan kopen. Maar ik weet niet precies wat hier allemaal bij komt kijken. Wat voor keuringen, inentingen en al dat soort dingen. Kan iemand mij dit misschien vertellen, die hier ervaring mee heeft. Ik weet wel genoeg van paarden af hoor, en de opvoeding enzo. Maar het gaat me meer om de kosten er rondom heen. Want ik wil natuurlijk het beste voor mijn (misschien) toekomstige veulentje Haha! Pling

Groetjess Kitag1rl

kitag1rl

Re: Aankoop veulen, wat komt daarbij kijken? Ervaringen plea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 18:26

Iemand..? Bloos Nagelbijten / Gniffelen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 18:50

Ik heb mijn eigen fjord op zuidlaren gekocht.
Hij was toen 4 maanden oud.

Ik heb vooral naar zijn gezondheid gekeken, mondje, beenstanden, weet alleen niet of ik hem ook nog in stap en draf heb gezien.
Maar dat kan je ook nog even bekijken.

Veel te keuren valt er niet op een veulen maar de DA kan altijd beenstanden controleren, kreupelheden en de algemene gezondheid.

Aan de eigenaar kun je vragen of het veulen zijn enting heeft gehad.
Heeft het dier al een paspoort dan zal dat daar in staan.
Als het dier al gechipt is is dat ook te zien in het paspoort. Zoniet dan zal dat voor jou zijn als je hem koopt.

Verder zijn voor jou misschien de afstammingen ook belangrijk.
wil je een dressuur of springgefokt paard?

Afspenen met 5 a 6 maanden en dan het veulen in en groep doen.

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 19:05

Thnx voor de info Bloos

Ik weet al wel wat ik zoek in een veulen. Heb opzich wel bietje verstand van afstammingen enzo. Bloos Knipoog

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 20:18

Hoe ik het gedaan heb (heb nu een veullie van 10mnd rondlopen):

- bepalen wat je gebruiksdoel is, wat je wilt van het paard, daarop gaan zoeken (afstamming) maar dat deel is bij jou al bekend
- Hengstenlijnen zijn leuk......maar ik hecht toch meer aan de moederlijn, en de veulens die de moeder al gegeven heeft.......dus die heb ik eerst bekeken (handig was dat er nog een aantal bij de fokker op stal stonden Haha! )
- dan gaan kijken naar het veulen zelf, spreekt het je aan ? bekijk de moeder goed, ook beenstand, hoeven etc. Ik heb uitgebreide foto-video reportages gemaakt, en deze aan mijn 2 DA's en hoefsmid laten zien (zowel van de hengst, de merrie en het veulen)
- daarna heb ik nog een andere DA (omdat het veulen 300km bij mij vandaan stond) laten keuren op hart, longen, beenstand etc. (kostte euro 50)

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 22:15

Thnx, alle info is welkom *o/*

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 20:35

Misschien wat stomme vraag, maar hoevaak moeten de hoefjes van een veulen gedaan worden..?? Of helemaal niet Dromen Koe

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 20:42

kitag1rl schreef:
Misschien wat stomme vraag, maar hoevaak moeten de hoefjes van een veulen gedaan worden..?? Of helemaal niet Dromen Koe

Zeker geen stomme vraag !! absoluut geen stomme vraag ........mijn veulen haalde een 1e premie op de keuring (3.5mnd oud) ze heeft echter door omstandigheden tot haar 8.5mnd bij de fokker gestaan. Ik kreeg haar met redelijk verwaarloosde hoeven, waarbij haar linkervoorvoetje behoorlijk frans was gaan staan (waar absoluut geen sprake van was eerder....ik ben zeer fel op paarden die 100% op hun benen moeten staan) Ik heb toen mijn eigen hoefsmid met grote spoed laten komen.......en die was ook niet erg blij Boos! Het is nu wel weer in orde, want bij veulens kun je een hoop corrigeren, maar ik moest de eerste 2 mnd zelf elke week de buitenkant van haar voetje bijvijlen (mij god- dan vind ik eng !) om het gewricht geen kans te geven zich zo te vormen.........en dat had dus 100% voorkomen kunnen worden door een goede hoefsmid, en deze op tijd te laten komen. Dus ik zou zeggen, het is bij een veulen nog belangrijker dan bij een volwassen paard.

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 23:20

Zeker waar! Ik heb deze week een jaarling gekocht. Heb de dierenarts er toch naar laten kijken, vond dat beter dan helemaal niet. Hij heeft gekeken naar haar benen, hoeven, naar haar ogen, keel en reflexen en naar longen en hart geluisterd. Ik was er €75,- voor kwijt.

Hij adviseerde me om de hoeven zeer goed bij te houden, omdat de benen makkelijker kunnen vergroeien als ze scheef op de hoeven staan, veel meer risico dan bij een ouder paard. Hij adviseerde me volgens mij eens per 2 maande... maar weet het niet eens meer zeker. Gewoon zo vaak als nodig denk ik.

Verder ben ik ook wel benieuwd naar kosten voor entingen e.d

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:52

de prijs van inenten is erg da gebonden.
het gemiddelde is zon 20,- per enting exc. voorrij kosten.

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:55

ik laat de hoefsmid meestal om de 4 maanden komen. gewoon omdat het veulen dat ik nu heb goede hoefjes heeft, die vanzelf al erg goed groeien.
de kosten van een inenting zijn bij onze dierenartspraktijk 17,50.
deze had nog geen basisinenting gehad, dus dan kom je op 35 euro.
en denk erom dat las je het veulen op stal hebt staan je hem in de eerste week nog een wormespuit geeft... en een goede. let er wel even op dat die geschikt is voor veulens.

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 11:06

woow thnx voor alle info OK dan!

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 16:13

Ik heb nog een paar kleine vraagjes eigenlijk Bloos

1) Hoevaak moet een veulen een wormkuur krijgen?
2) Met hoeveel maanden word een veulen afgespeend gemiddeld?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 16:47

Wormen kuur deed ik gewoon wanneer mijn volwassen haflinger ook moest.
Alleen wel een aangepaste dosis.
Destijds was dat 1x per 6 a 7 weken.

Voetjes gingen ook mee wanneer Felix moest. En de ene keer werd er wel wat aan gedaan en de andere keer niet dan was het gewoon niet nodig.
Maar mijn smid vond het goed dat ik hem elke keer toch even liet zien.

Afspenen met zo'n 5 maanden.
Mijn fjord was met net aan 4 maanden al afgespeent. Dat was gewoon te jong. Weinig weerstand resulteerde vaak in ontstekingen van kleine wondjes, een lastige kuch die 1,5 jaar bleef hangen.

De schade is inmiddels wel ingehaald maar ik vind zijn weerstand niet echt hoog. Het droes virus had hij daarom ook binnen no-time te pakken en niet zo'n klein beetje ook.

Gelukkig weer helemaal hersteld.