Geen conditie? Of....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Geen conditie? Of....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 15:16

Ik heb sinds vorige week maandag een 19 jarige, KWPN merrie van 1.65
Ze is echt een schatje.
Maar.......

Ze is maandagavond gebracht.
Woensdagavond ben ik er voor het eerst op gegaan.
Ik vond dat ze erg snel bezweet was.
Omdat ik weer helemaal moet wennen heb ik niet zo heel lang gereden. Ik denk een minuut of 30 totaal. (waarvan 20 min. stappen)
Omdat ik Donderdag, Vrijdag en Zaterdag verging van de spierpijn heb ik niet gereden.
Zondag en maandag wel gereden, maar weer niet zo heel lang.
Maar weer was ze binnen No-time erg bezweet.
Vandaag weer.

Ik stap eerst 10 minuten in, dan een rustig drafje enkele figuurtjes, een kort galopje, weer even een minuut of 5 stappen, weer draven en weer een galopje. Dan staap ik 10 minuten uit.
Daarna doe ik haar zadel af en stap met uitzweetdeken nog enkele minuten zonder zadel uit.

Ik denk dat ze zodra ze ingestapt is het een minuut of twee duurt voordat ze helemaal nat is.

Ik merk ook dat ze na een minuut of 5 werken eigenlijk niet zo'n zin meer heeft.
In draf heel stiekem steeds langzamer gaan lopen en dat soort dingen.

Rij ik haar zo goed of vraag ik te veel van haar?
Ik weet niet hoevaak ze gereden werd bij haar vorige eigenaar.

HELP!!!!

bogie

Re: Geen conditie? Of....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 15:21

Ik zou toch maar even bij haar vorige eigenaar navragen hoe vaak ze werd gereden. Want als ik het zo lees werd ze daar weinig tot niet gereden en zul je haar conditie dus moeten opbouwen.

Succes ermee.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 15:33

Het klinkt inderdaad als een paard met weinig conditie.
Het relatief warme weer (misschien nog in combinatie met een dikke wintervacht?) zal er waarschijnlijk ook weinig goed aan doen.
Goed idee om even bij de vorige eigenaar te informeren hoeveel/wat/wanneer er wat met het paard gedaan is.
Het zal waarschijnlijk een kwestie worden van conditie opbouwen.
Dat doe je (even kort gezegd Knipoog) door frequent en steeds iets intensiever te rijden.
Als je niet kunt rijden, dan kun je evt. ook longeerwerk doen.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 15:34

Is ze geschoren of heeft ze onder een deken gestaan?
Indien dit niet zo is heeft ze dus een lekkere wintervacht en met de temperaturen van de afgelopen dagen is het dus niet zo gek dat ze zich sneller in het zweet werkt.
Maar na twee minuten stappen zweten vind ik wel erg snel, is ze snel buiten adem en hersteld ze zich dan weer makkelijk?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 16:01

Zweten is niet zo'n goede meter voor geen conditie of niet.
Mijn pony zweet bijna nooit.
Op een hete zomerdag is hij na een flinke rit een beetje bezweet op zijn hals terwijl zijn vriendje van oren tot hoeven onder het zweet zit zonder dat hij een slechte conditie heeft.
En zeker door deze snelle opslag van het weer, het is nu best warm, kan een paard die niet geschoren is vrij snel bezweet zijn.
Maar als je hete zeker wilt weten kun je gewoon even de oude eigenaar opbellen zodat je het goed kan opbouwen.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 16:02

Dat snelle zweten kan ook komen door opwinding. Vergeet niet dat alles voor haar nog nieuw is (ze kent jou amper, andere paarden om zich heen, nieuwe bak etc etc.). Mijn eigen merrie kan de ene dag een uur lopen en bijna droog blijven, terwijl ze de dag erna na een kwartier al nat wordt, gewoon omdat ze op alles loopt te letten. Daarbij zweet het ene paard nou eenmaal sneller dan het andere, wat ik belangrijker vind is hoe snel ze op adem komt.
Als ik het goed begrijp heb je zelf ook een tijd niet gereden? Misschien dat jij tijdens het rijden ook wat minder actief wordt, waardoor je paard ook niet meer zo doorloopt. Niet ieder paard doet het namelijk vanzelf (spreek uit ervaring Haha!).
Ik zou ook even informeren bij de vorige eigenaar, en verder lekker opbouwen. Trouwens, de overgang naar ineens warmer weer kan ook meespelen hoor, zou je niet teveel zorgen gaan maken.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 16:16

Iedereen bedankt voor de reactie's.

Eh, even kijken....

ze is niet geschoren, ze heeft deze winter een deken op gehad.
Verder kan het zweten inderdaad zijn van alle nieuwe dingen die ze ziet en mee maakt.
Alles is inderdaad nog nieuw voor haar.

Alleen.... even een domme vraag.
Hoe weet ik of ze buiten adem is? Wat doet ze dan?

(ik hoop niet dat jullie me dom vinden dat ik dat niet weet. Ik ben druk bezig met leren!

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 16:20

Het zou pas dom zijn als je denkt dat je alles al weet. Lachen

Je hoort vaak wel aan je paard of ie een hijgt, verder kun je het zien aan de neusgaten: als die groot zijn en snel open en dicht gaan. (Denk maar aan hoe je zelf ademt als je buiten adem bent.) Als de neusgaten een beetje moeilijk te zien is als je erop zit dan kun je ook even schuin naar achteren naar de flanken kijken. Als die echt vlug bewegen (in- en uitademen) dan 'hijgt' je paard nog.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 16:23

Ooooo.
Nee, ze is niet echt buiten adem. Ze hijgt niet, ze briest alleen.
En dat Brrrriezen is??? Weet iemand dat?

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 17:03

Dat briesen interpreteer ik altijd als lekker relaxt / ontspannen bezig zijn. Paarden doen het ook als ze lekker in de wei aan het grazen zijn en eens een stukje tussendoor lopen. Onder het zadel gaan ze altijd na een tijdje aan het werk te zijn wat briesen.

Ik heb een arabische merrie van 19. Zij gaat altijd maar door! Ze valt om als ze echt niet meer kan, daarvoor merk je er niks van. Dat is dus heel eng vooral toen ik haar begon te rijden (dat was eerst dus voor andere mensen) en ik haar niet kende.

Dan heb ik nog een kruising kwpn merrie van 16 en die zweet zich ook altijd ongans als ze ook maar een paar stapjes in de bak heeft gezet. Doet ze ook als ze een goede conditie (nu dus niet, na peesblessure) heeft. Ik zie het bij haar als ik haar stil zet en ze staat echt te "pompen" of te hijgen. Grote neusgaten en overmatige in- en uitademen. Dan is het zaak lekker rustig uit te stappen totdat dat weer over is en het zweet op haar lichaam afgekoeld/ bijna weg is.

Vergeet trouwens niet dat een kwpn van 19 al best weleen beetje op leeftijd is! Ik moet me dat ook altijd realiseren als ik op de arabier rijd.. doe gewoon lekker rustig aan. Die conditie komt vanzelf wel. Alleen moet je ietsje rustiger aan doen dan bij een kwpn van 6 bv. Knipoog

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 20:13

Het is een voordeel dat ik haar ook echt gekocht hebt om lekker me te recreatieën.
Gewoon wat figuurtjes in de bak en af een toe een galopje.
Niets extreems.

Ik doe toch al rustig en bouw het gewoon op. Ook voor mezelf! Clown

Bedankt allemaal.