Hoe zit dat nou met een ponytrailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Hoe zit dat nou met een ponytrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 11:53

Zoals jullie misschien wel weten, hebben wij dus een pony gekocht. We hebben alleen een probleem: vervoer.
Wij wonen in Noord-Duitsland (vlakbij Leer) en de pony komt uit Steenwijk. De afstand is niet zo erg, mijn man werkt in Drachten, dus hij komt geregeld daar in de buurt.
Maar hij heeft alleen rijbewijs B. Mag hij dan met een 1-paardstrailer rijden? We hebben een Ford Mondeo Station, het gewicht ligt tussen 1200 en 1300 kg. Als dat nl. wel mag, is het een kwestie van een trailer regelen en dan pony ophalen. Of moet hij zelfs voor de kleinste trailer een rijbewijs E hebben?

Liselot

Re: Hoe zit dat nou met een ponytrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 12:03

moet je even lielle een pb sturen, die heeft hier veel verstand van

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 12:04

Als lediggewicht + laadvermogen van auto en aanhanger niet meer is dan 3500kg dan mag je het met B-rijbewijs doen..
Als het wel meer is dan is E verplicht.. Lachen

Een eenpaardstrailer is dus wel mogelijk..

Ben aan het leren voor mijn theorie.. Haha!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 12:45

Klopt niet helemaal Liesjuh. Het ledig gewicht en laadvermogen van auto en trailer bij elkaar opgeteld mogen inderdaad niet boven de 3500 kg uitkomen.
Ik heb dit zelf ook uitmoeten zoeken voor mezelf. CBR zei het volgende;
De aanhanger weegt inclusief laadvermogen hiervan minder dan het ledig gewicht van de auto en het totaal gewicht van de combinatie komt inderdaad niet boven de 3500 kilo uit.

Ik heb het ook nagevraagd bij ANWB en die melde:
Het ledig gewicht van uw auto is 1297 kg. Dit betekent dat de aanhanger die u wilt koppelen belaadbaar (dus ledig gewicht + laadvermogen) niet zwaarder mag zijn dan 1297 kilo. De trailer waar u refereert weegt volgens u belaadbaar 1200 kg, die mag u dus gewoon met eeen rijbewijs B trekken.

En natuurlijk moet je kijken wat de auto zelf mag trekken. Maar gezien de auto die je hebt, geef ik je een redelijk grote kans. Ik mag de trailer trekken met een gewone Peugeot 307, die heel toevallig Bloos een zware motor erin heeft liggen.
Hopelijk heb je hier genoeg aan, laat het anders even weten. Kan ik je de mails of site wel doorsturen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:00

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:06

Hallo, denkt er iemand aan dat de regels in Duitsland wel eens heel anders kunnen zijn, tenminste, ik ga er vanuit dat als je in Duitsland woont, je ook een duits rijbewijs hebt.
Je kunt dus niet klakkeloos de nederlandse regels hanteren. Je mag met je duitse rijbewijs volgens de duitse regels in NL rijden.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:11

Ikke.. Denk om je bloeddruk.. Ach gut
Ik heb daar gewoon overheen gelezen denk.. Zie het nu ook pas..

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:28

Ik denk dat niemand haar echt kan helpen met de Duitse regelgeving. Ging er zelf vanuit dat ze een NL rijbewijs heeft. Misschien dan een idee om het bij het Duitse CBR of ANWB na te vragen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 13:46

ikke schreef:
Hallo, denkt er iemand aan dat de regels in Duitsland wel eens heel anders kunnen zijn, tenminste, ik ga er vanuit dat als je in Duitsland woont, je ook een duits rijbewijs hebt.
Je kunt dus niet klakkeloos de nederlandse regels hanteren. Je mag met je duitse rijbewijs volgens de duitse regels in NL rijden.

Nee, we hebben gewoon een Nederlands rijbewijs, dus ook Nederlandse regels.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 13:47

Heeft iemand enig idee wat een 1-paardstrailer weegt?

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 13:52

De trailer waar ik mee ga rijden weegt in totaal 1200 kg, dat is dus laadvermogen en ledig gewicht. Beide zijn ongeveer 600. Bij veel trailers staat dat op de trailer, ergens bij het metalen frame waarmee je hem kopppelt, verder staat het ook in de papieren van de trailer.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 14:15

Phynix schreef:
De trailer waar ik mee ga rijden weegt in totaal 1200 kg, dat is dus laadvermogen en ledig gewicht. Beide zijn ongeveer 600. Bij veel trailers staat dat op de trailer, ergens bij het metalen frame waarmee je hem kopppelt, verder staat het ook in de papieren van de trailer.

Ok bedankt!