weidegang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel loopt jou paard buiten?

24/7 het hele jaar door
6 (17%)
24/7 alleen in de zomer
5 (14%)
Overdag buiten, 's nachts binnen het hele jaar
9 (26%)
overdag buiten, 's nachts binnen alleen in de zomer
6 (17%)
Een paar uurtjes per dag het hele jaar
2 (5%)
een paar uurtjes per dag alleen zomer
Geen stemmen
Niet, ik beschik niet over weidegang
2 (5%)
Niet, andere rede
Geen stemmen
Compleet anders
4 (11%)

Totaal aantal stemmen: 34

LadyMadonna

weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 11:12

Het wordt weer voorjaar en ik zie weer steeds meer paarden naar buiten komen.
Hoe is dit met/bij jou paard?

Margreet

Re: weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:15

Deels alleen overdag, deels 24/7, wel alleen in het "groene seizoen".
Maar die optie staat er niet bij, dus ik heb gekozen voor alleen overdag.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:18

Binnenkort gaan de paarden bij ons weer van 9.00 tot 17.00 op de weide, dit blijft de hele zomer en herfst zo. In de winter gaan de paarden maar een aantal uurtjes per dag naar buiten, wel te verstaan van 9.30 tot 13.00. Wij hanteren dit systeem ieder jaar.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:30

Ik heb gestemd kompleet anders.

Nu ik eindelijk stallen aan huis heb met weide(!) gaan ze bij mijn naar buiten zodra het weer het ook maar een beetje toelaat.
Dat is heel verschillend.
Ik heb ze nu zo'n drie weken en in die drie weken is het op zich altijd nog mooi weer geweest op misschien één dag na.
Zodra ik zie dat het mooi weer is/wordt gaan ze naar buiten.

Gisteren ook.
Ik wordt wakker en het is schitterend weer.
Hup paarden naar buiten en de lama's naar buiten.
Om 16.00 werd het me toch donker. Toen het begon te regenen heb ik ze naar binnen gehaald. (Ja, ik weet. Ik ben wat te voorzichtig. Ze kunnen best tegen water. Ze smelten niet Clown )
Om 17.00 was het weer opgeklaard. Hup alles weer naar buiten. Tot 21.00.
Het is dus maar net wat het weer toe laat.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 12:08

Die van mij staat elke dag de hele dag buiten (in de wei) en elke nacht binnen, zowel in de zomer als in de winter.
De wei is gedraineerd en erg groot, dus hij wordt ook niet snel kapot getrapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 12:09

Ik heb gekozen voor 24/7 hele jaar buiten. Als je dus alleen kijkt naar "buiten" zijn, en niet naar weidegang. Mijn paarden staan op een redelijk grote paddock van 9*15, die hebben ze gewoon kapotgelopen dus is enkel grond. Ze kunnen kiezen of ze op stal gaan of niet. Is een open verbinding.

In het seizoen dus van ong. april/mei, is weersafhankelijk tot ergens in half september tot eind oktober, weer weersafhankelijk. Dan gaan ze op de vette grasweide, Amanda echter voor gemiddeld zo'n 3 uurtjes, in het begin wat korter, aan het eind wat langer. Met Dewi moet ik het nog aankijken hoe we het gaan regelen, gezien die niet de vlotste is met vangen. Ik zit wel op een kleigrond, dus vandaar niet het hele jaar op die weide, en de koeien (voor hobby) gaan er ook op, en die krijgen voorrang. Dus het kan best zijn dat de paarden niet meer op de wei gaan in oktober, maar de koeien nog wel.

Ik heb de paarden aan huis. Ik moet trouwens wel zeggen, dat bij een extreem koude Noordenwind die dus pal op de stalopening staat, dat dan de deur 's nachts wel eens dichtgaat. Maar dan moet het echt al een tijd flink koud zijn etc. Toen net voor de sneeuw paar weken terug is Amanda 's nachts ook op stal gezet omdat Dewi haar steeds buitengooide. Maar toen regende het heel erg, en was het erg nat en koud.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 12:24

Die van mij staat overdag (weer of geen weer) buiten, swinters gaan ze savonds naar binnen...
over paar weekjes gaan ze weer 24/7 naar buiten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 12:41

24/7 buiten. Maar niet alleen maar weidegang. 's Winters staan er zo veel mogelijk in de paddock op mijn land te sparen. Zomers lopen ze bijna alleen maar op het land.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 12:55

's zomers dag en nacht buiten (zeg maar vanaf april tot oktober, beetje afhankelijk van het weer), de rest van de tijd overdag buiten en 's nachts binnen.
Ik ben overigens afhankelijk van de pensionhouder, momenteel werkt die nog zodat het 's winters vaak van 13:00-17:00 buiten was. Over een maand mag hij met prepensioen, ik hoop dat ze komende winter dus nog langer naar buiten kunnen.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 12:59

overdag buiten `s nachts binnen in de (winter, deel van het voorjaar en deel van de herfst mits het weer het een beetje toe laat..wel staan ze in paddocks om het land te sparen)

zodra het land sterk genoeg is gaan ze daar eerst deeltijd op dus `s nachts ook nog binnen en zodra het echt zomer is staan ze 24/7 op het land... Tenzij er slecht weer voorspeld word dan worden ze weer binnen gezet...

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:06

In principe de zomer 24/7 en in de winter overdag.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:09

In de winter een paar uurtjes per dag naar buiten. en zoiezo 's avonds op stal. En in de zomer 's avonds/ 's nachts buiten en overdag binnen. (op stal hebben ze niet zo veel last van de vliegen/dazen, als we ze overdag buiten zetten wel)

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 14:17

Overdag buiten, 's nachts binnen.
In de winter is 'buiten' de bak/paddock, in de zomer is 'buiten' het weiland.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 15:04

Ik heb voor anders gekozen. Ze staan in de winter namelijk overdag op de wei en snachts binnen. In de zomer staan ze dag en nacht op de wei.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 15:45

Onze paarden staan hete hele jaar door buiten met een inloopstal, waar ze weinig gebruik van maken.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 15:57

In de winter overdag buiten en 's nachts binnen en in de zomer andersom. Ze lopen dan 's nachts buiten omdat dit veel koeler is en lekkerder. In de zomer gaan ze vanaf 11 uur tot ca. 18u op stal zodat de grasbuiken wat minderen en omdat het dan te warm is vaak. Op stal is het lekker koel.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 16:07

Ik heb gekozen voor overdag buiten, 's nachts binnen alleen in de zomer. Bij ons is er in de winter geen weidegang. Vorig jaar heb ik mijn paard in de zomer 24/7 naar buiten gedaan, maar ze werd spuugvervelend. Ze vind het ook niet echt leuk, zelfs nu er (nog) geen weidegang is vind ze lekker in de paddock niet leuk. Ze rolt en dan gaat ze bij het hek staan wachten tot ze eruit mag. Dit zomer gaat ze dus fijn 's avonds naar binnen toe. Kennelijk bevalt haar stalletje haar prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 16:13

In de winter gaan ze kwart over 7 naar buiten (ik moet zelf dan om 8 uur beginnen op het werk)
En 's avonds naar binnen als het donker word, een uur of 5 is dat dan.

Nu gaan ze om kwart over 6 naar buiten (ik moet om 7 uur op het werk zijn)
En nu staan ze ook buiten tot een uur of 6-7

Volgende week, als de klok verzet is, wil ik ze om 5 uur ff binnen halen, en brokjes geven en Kawa evt. te rijden en ze daarna weer buiten zetten tot het donker is.

Verder heb ik nog geen idee hoe erg het hier met de dazen is en of ik ze in de zomer overdag binnen moet zetten, maar het liefst heb ik ze dan de klok rond buiten staan.
Ze kunnen naar binnen als ze dat willen, de deuren staan altijd open, maar tot nu toe doen ze dat zelden.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 16:16

In ze zomer staan ze 24/7.
Nu en in de wintertijden staan ze meestal een paar uurtjes per dag, als het lekker weer is.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 16:27

's winters overdag buiten (paddock) en 's nachts binnen
's zomers 24/7 buiten (wei)
Laatst bijgewerkt door Mac op 23-03-05 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 16:28

De paarden komen bij ons op stal (zie onderschrift Knipoog ) zo veel mogelijk buiten. Als het gesneeuwd heeft of als de grond bevroren is zetten we de paarden niet op de wei.
In principe hebben we weiland genoeg. Dit jaar zijn we begonnen met de zogenaamde winter-, voorjaars- en zomerweide.

De winterweide is echt helemaal zwart op dit moment.
Op de voorjaarsweide mogen ze pas wanneer de grond echt goed droog is. Nu is die nog steeds veel te nat.
De zomerweide is pas toegankelijk wanneer we van al die weilanden hooi hebben gemaakt.

Omdat de winterweide nu zwart is, gaan de paarden ongeveer 3-4 uur naar buiten op een dag. Ze kunnen er namelijk geen eten krijgen en het gaat dan puur om de beweging.
Zodra ze weer op de groene weides komen, gaan ze om half 7 naar buiten en om 4 uur weer naar binnen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 16:44

24/7 het hele jaar door.
Maar ik heb zeer weinig land dus bij mij is het meer paddock (die erg groot is) met inloop schuur en als er een beetje gras is mogen ze daar weer op maar dat duurt nog even.