onprofessioneel met pony omgaan: wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

krientje

onprofessioneel met pony omgaan: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 19:31

Mijn buurmeisje is vandaag 10 geworden en ze heeft een pony gekregen van haar ouders. Nu is het probleem dat haar ouders he-le-maal geen interesse hebben in pony's en er ook maar iets vanaf weten. Zo hebben ze een 1-jarige gekocht en wilden ze daar al meteen mee beginnen te rijden, iets wat ik ternauwernood heb weten te voorkomen. Boos! Haar broers scheuren met de brommer gewoon achter dat beestje langs en de pony was dan ook nat van het angstzweet vanmiddag.
>;)
Nu weet ik niet zo goed wat ik er mee aanmoet. Als paardenliefhebber kan ik het niet aanzien dat ze zo onprofessioneel met een pony omgaan en daar komt ook nog bij dat er wel eens ongelukken kunnen gebeuren op deze manier. Maar ik heb ook geen zin om 24/7 stressend en roepend te vertellen wat ze allemaal fout doen en hoe het wel moet. Ik heb gezegd dat ik haar van het weekend zou helpen en ik heb haar een boekje gegeven met daarin de basisgegevens van het paardrijden en het met paarden omgaan. Wat zouden jullie doen in mijn geval?? Helphelp...
Laatst bijgewerkt door Karin op 23-03-05 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

ellepel

Re: oei oei, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:38

in elk geval zou ik de ouders ook een boek geven, over vooral omgang met jonge paarden etc...
ik zou met ze om de tafel gaan zitten en ze het een en ander uitleggen.
verder kun je niet zoveel doen denk ik.

nou ja behalve de brommers onklaar maken van die jongens..
Clown

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:45

Dat ze dat dier tenminste met respect behandelen zeg! Daar had ik ze toch op aangesproken Boos!

xXDjuukiejXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:47

manonnetjoe schreef:
Dat ze dat dier tenminste met respect behandelen zeg! Daar had ik ze toch op aangesproken Boos!

ik ook hoor !! Boos!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:47

ellepel schreef:
in elk geval zou ik de ouders ook een boek geven, over vooral omgang met jonge paarden etc...
ik zou met ze om de tafel gaan zitten en ze het een en ander uitleggen.
verder kun je niet zoveel doen denk ik.

nou ja behalve de brommers onklaar maken van die jongens..
Clown

je haalt me de woorden uit mijn mond! Clown
Vooral je laatste zin Knipoog

krientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 19:48

Het zijn goede buren van ons en ik wil ze al helemaal niet tegen me in het harnas jagen, maar ze hebben er gewoon 0,0 verstand van. Dat is wat mij zo Boos! Boos! Koe maakt...

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:50

Tja, ik zou ze eens vriendelijk vragen waarom ze een jong onervaren paardje hebben gekocht en waarom geen ouder dier wat meer ervaring heeft. En misschien voorzichtig zeggen dat het alsnog beter is om zoiets te kopen...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:53

Als je ze nou gewoon op een vriendelijke rustige manier hulp aan gaat bieden blijven het vast wel hele goede buren want dat zullen ze waarschijnlijk wel kunnen waarderen. Door belerend, kattig te zijn jaag je ze tegen je in het harnas.
Ik neem aan dat het in principe wel dierenliefhebbers zijn en dat ze ook het liefst zo goed mogelijk voor de pony willen zorgen.

Misschien is het verstandig om ze aan te raden deze pony in te ruilen voor een wat oudere ervaren pony want voor dat meisje is het ook niet leuk om twee jaar alleen maar naar het dier te kunnen kijken tot hij/zij oud genoeg is.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 20:00

Ik zal tegen ze zeggen hoe ze het dier moeten behandelen en ook van wanneer ze er mee kunnen beginnen met rijden.. en ik zal inderdaad hulp aan bieden.. en ze het op een vriendelijke manier zeggen dat ze het beste een ouder paardje kunne kopen.

Groetjes

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 20:02

Inderdaad...

als het goede buren zijn dan kan je gerust met ze praten!! En dat je een boekje hebt gegeven en al hulp aan heb geboden: toppie!!

Hebben ze het beestje thuis staan?

En ze aanspreken, dat ze het beestje op een respectvolle manier moet behandelen... tja, waarschijnlijk weten ze niet beter!!

Koop een lekkere knuffelpony zou ik zeggen, en misschien zoeken ze nog een verzorger (mooi taakje voor jou, al is het maar om hun te leren omgaan)

En informatie van een buurmeisje dat veel van pony's weet, dat slaan ze vast niet af!