Zelf op Bas stappen om te beleren ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Zelf op Bas stappen om te beleren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 14:24

Zoals de meesten wel weten ben ik in het bezit van een grote bonte shetlander ( 1.10, 6 jaar )
Afgelopen jaar ben ik wat bezig geweest met beleren, beetje met zadeltje prutsen en het mooie was dat er aan het begin van de zomer een klein amazonetje voor de deur stond die verzorgpony's zocht.
Zij was perfect om Bas in te rijden natuurlijk.
We zijn rustig aan begonnen, beetje eroverheen hangen, erop zitten etc.
Ze is er ook al een keer afgeduveld omdat Bas begon te steigeren.
De winter heb ik me er niet mee bezig gehouden, pokkeweer inclusief geen uitstekende rij-gelegenheid weerhield me ervan om verder te gaan, dus ik ben meer bezig geweest met de beginselen van het mennen en vrijheidsdressuur.
Nu de lente er weer is begint het me toch te kriebelen en zou ik graag Bas dit jaar toch echt eens inrijden.

Echter heb ik het idee dat het met het verzorgmeisje niet opschiet, ten eerste is ze wat bangig, verder dan stappen aan de hand durft ze niet meer sinds ze er is afgeduveld.
Daarbij komt ze onregelmatig, soms 1 keer per week, soms 3 keer per week.

Dat schiet niet op, Bas accepteert het zitten en stappen aan de hand nu wel, maar ik ben er van overtuigd dat hij nog echt eens goed moet knallen met iemand op zn rug, dat doet hij altijd met nieuwe dingen.
De keren dat het verzorgmeisje komt zijn imo te weinig om echt even goed door te pakken, ik wil eigenlijk even elke dag ermee bezig.

Nu heb ik het idee er de eerste explosies zelf maar op te stappen, aan de longeerlijn, dan kan hij even zn nieuwigheids-bokken eruit gooien en goed gek doen. Daarna kan het verzorgmeisje er weer op.

Nou ben ik een stevige meid van 20 jaar, 1.70 en 65 kilo...
Persoonlijk heb ik het idee dat het voor die paar eerste keren wel kan, Bas krijgt me er daarbij minder makkelijk af dan een vedergewichtje.

Maar vroeg me af wat jullie mening hierover was ?

Ineke2

Re: Zelf op Bas stappen om te beleren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 15:26

Lijkt mij dat het als tijdelijke oplossing wel kan. Tot hij weet wat de bedoeling is en braaf is Ja
Als je zelf maar goed in balans zit en hem niet tegenwerkt.

Kalimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 15:44

Ben akkoord met Ineke2.
Wel rustig aan natuurlijk, want het is wel werken voor hem (65kg voor 1.10m is een belasting voor de - nog niet- ontwikkelde rugspieren).
Veel succes!

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 15:46

inderdaad als tijdelijke oplossing kan het prima ...
zolang je rustig aan doet met 'm en tot dat hij door heeft wat de bedoeling is van dat rare wezen op zijn rug Knipoog

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 16:11

Liever niet, maar als je echt geen andere oplossing ziet kun je het wel proberen, mits je een goede zit hebt.
Zorg ook dat je niet te lang bezig bent, zeker niet meer dan 10-20 minuten.
Maar is het niet mogelijk om een tussenmaatje te zoeken, er lopen best wel wat meiden rond van een jaar of 15 die aardig kunnen rijden en niet veel zwaarder dan 50 kilo zijn, maar ja of je die kunt vinden is dan weer de vraag.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 18:04

Idd een tussen-maat kind vinden is moeilijk in de buurt waar Bas staat, het meiske dat Bas verzorgt komt al van 2 dorpen verderop.

Ik ben zeker niet van plan om hem zwaar aan het werk te zetten, als hij maar de gewenning krijgt dat er iemand op zn rug zit, en dan niet alleen aan de hand, maar ook aan de longeerlijn/los. Dat hij gewoon even een paar keer knallen kan, als dat over is stop ik ook gelijk.
Mijn zit is verder oke, ik ben gewend om grote jonge stuiterpaarden in te rijden ( laatste tijd niet meer, maar heb het wel veel gedaan )

Ben van plan om zonder beugels te gaan en met bokriempje om de hals, dan kan ik gewoon gaan zitten en vasthouden, werk ik hem ook niet tegen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:32

SANEX schreef:
Idd een tussen-maat kind vinden is moeilijk in de buurt waar Bas staat

Leuk verwoord Haha!
Probeer es een advertentie op EA: [KG]Groot A- of klein B-kind gezocht in de lagere prijsklasse.

Sorry, sorry Haha!

On-topic: volgens mij moet het best kunnen, zeker als je gewoon de gekkigheid er even uitrijdt en geen uren aan de gang gaat. 't Is tenslotte ook nog eens een stoere shet. Succes OK dan!
Zorg je wel dat er iemand met fotocamera in de buurt is Schijnheilig

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:44

Je bent hem al lekker aan het logeren dacht ik. Dus helemaal spierloos is hij niet.

Ik (160 en 45 kg) heb er zelfs eentje van 83 cm ingereden. Dus er op zitten om er een stuur, rem en vooruit op te zetten en er daarna niet meer op.

Die lengte maakt niet uit, mijn zusje is ook ongeveer zo groot en rijd op Nicky van 103, zij weegt ong 53 kg en Nicky sjouwt er zo mee weg. Mijn instructrice is er 2 weken geleden ook op gaan zitten.
Dennis sjouwt vrolijk met mijn vriend van 85 kg rond hoor Tong uitsteken.

Het kan dus makkelijk.
Twijfel je er echt te erg aan is hij hier ook van harte welkom Knipoog.

lovekandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:39

ik vind dat het nog makkelijk kan hoor!!
shetlands kunnen makkelijk wat hebben..

succes Knipoog

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 19:58

Dennis als je dichterbij had gewoond had ik Bas zo naar je toe gebracht, jij bent een stuk lichter dan ik dus dat scheelt weer.

Bas heeft idd al wat bespiering, al ist niet veel, hij is wel sterk, het is geen piepjong groentje, maar een 6 jarige stevige pony die veel longeert, springt en draaft naast de fiets, dus dat zit verder wel goed.

Ik ga er binnenkort gewoon zelf op, misschien is het maar 1 of 2 keer nodig, dan kan verzorgstertje met begeleiding het wel weer doen, ze is bang dat er iets gebeurt en ze kent Bas zijn bokken bij nieuwigheid Haha!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 20:01

Ja kan best. Is een goede oplossing hoor! En je hebt voldoende ervaring (tenminste, dat denk ik Knipoog) dus je weet ook waar je mee bezig bent. Vergis je niet in Bas, hij kan best wat hebben hoor.

Máár dan willen we wel foto's! Haha!

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 20:06

Tss jullie zijn slecht, als er een onbekende grote meid op een shet zit is het : "Ben je niet een beetje te groot ?? "

Maar als Sanex op dr eigen bonte stuiterbal gaat zitten moeten er ineens foto's gemaakt worden Haha!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 20:27

Wacht maar tot je die foto's geplaatst hebt, dan piep je wel anders Knipoog Haha!
Seen it, been there Haha!

In jouw geval zou ik het gewoon doen.
Met kleine ponies is het vaak een probleem: aan de ene kant heb je eigenlijk een lichtgewicht nodig, maar waar vind je een jonge / lichte ruiter met genoeg ervaring om zo'n stuiterbal in toom te houden?
Volgens mij zitten veel eigenaren van shets ed. met dit dilemma.
Een kennis van mij heeft het op dezelfde manier aangepakt als jij nu van plan bent, en dat is prima gegaan.