Shetlanders voor mijn dochters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Shetlanders voor mijn dochters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 11:00

Hoi,

Ik heb twee (eigenlijk 3, maar de jongste is nog maar twee jaar) dochters van 5 en 7 jaar. Nu zoeken we dus ponies voor de dames. Vanmiddag kunnen we kijken naar een Shetlander van ongeveer een meter hoog.
Denken jullie dat de meiden daar nog een aantal jaren plezier van kunnen hebben? Ik wil nl. niet meteen volgend jaar weer een pony moeten kopen omdat ze er alweer te groot voor zijn.
Ik weet wel dat er kinderen van 12 jaar op Shetlanders rijden, maar ik vind dat echt geen gezicht. Dan koop ik liever een wat grotere pony.
Maar ze zijn nog niet zo ervaren, dus dan kom ik toch weer bij een Shetlander uit.
Wat vinden jullie?

LADPR

Re: Shetlanders voor mijn dochters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:03

Een Shetlander is geen makkelijk ras. Ik zou zeggen koop een grotere pony zodat ze er langer op kunnen rijden. De oudste zal al wel makkelijk op een A-pony passen. De oudste zal anders over 1 of 2 jaar er al niet meer mooi oppassen.

Misschien een kruising (shetlander x welsh) of gewoon een ander ponyras.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:08

Ik zou juist wel voor een shetlander gaan. Ze zijn misschien koppig maar het zijn perfecte leerponies en ze vragen ook niet veel aan onderhoud. Omdat ze vrij breed gebouwd zijn, groeien kinderen er niet zomaar af hoor.
Voor het plaatje is het soms wat minder, maar omdat shetlanders enorm sterk zijn kunnen ze heel wat hebben.

Een welsh is vaak veel te heet voor die kleine kinderen....

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:09

Misschien kun je idd beter zoeken naar een a pony, een welshje misschien? Een shetlander is leuk hoor, maar ze zijn vaak erg sterk voor kleine kinderen en de oudste zal er over een paar jaar toch uitgegroeid zijn. Ik kreeg op mijn 9e een grote maat shet en zelf ben ik erg tenger en klein en heb daar tot mijn 13/14e wel gewoon op kunnen rijden zonder dat het er raar uitzag. Ik ben nu 20 en 1.68m en rij er af en toe nog wel een stukje op maar echt rijden kan niet meer.

Willen je dochters er echt intensief mee rijden? Dus ook wedstrijden bijvoorbeel, zou ik toch uitkijken naar een wat grotere pony die ook mee rijtypisch gebouwd is (zoals een welsh)
Shetlanders krijgen in de winter ook een enorme vacht en als je kids er dan ook intensief mee willen rijden zal je toch met scheren en dekens in de weer moeten. Verder zijn gevoeliger voor hoefbevangenheid en worden ze dik van lucht Tong uitsteken

khorizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:14

Hoi Diablo.

Ik rij vanaf mijn achste paard en heb vanwege mijn lengte nooit op een shet gereden. Ik reed altijd op een Welsh, haflinger en new Forrest. Zolang er goede begleiding is zijn veel pony's geschikt voor jongere kinderen.
Nu rij ik inmiddels 16 jaar en al 10 jaar op mijn ruin van 1.83m.
Het ras maakt niet zo heel veel uit maar het karakter telt.

Zelf was ik al vroeg te lang om op pony's te rijden.
En heb binnen 2 jaar de overstap moeten maken naar paarden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:14

Van een kleine welsh groeien ze toch veel sneller af?

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:16

Je zou ook eens kunnen kijken naar een dartmoor ofzo of een highland pony.
Deze zijn over het algemeen iets makkelijker te rijden voor kleine kinderen dan een shetlander.
Bovendien hebben ze daar waarschijnlijk meer en langer plezier van en kunnen ze eventueel ook eens een wedstrijdje meedoen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 11:18

Ja inderdaad een Dartmoor. Kon er net niet opkomen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 11:55

Ik vind het ook moeilijk.
We gaan vanmiddag wel kijken, wie weet hoe goed het past.
Het karakter ben ik niet zo bang voor, een goede aanpak doet veel.
De meiden hebben op les altijd op Shetlanders gereden en dat ging prima, ze luisterden allemaal even goed. Maar ze kregen dan ook op hun falie als ze het niet deden.
Een A of B pony is ook erg leuk, maar door hun bouw zijn ze misschien inderdaad toch sneller niet meer geschikt voor iets grotere kinderen (en ze worden toch snel groot).
Daarbij speelt de prijs ook wel een rol. Een Whelsje of Dartmoor is best wel duur en de dames willen er natuurlijk allebei een......

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 13:00

Een groot uitgevallen shetlander(mix) doet het leuk de eerste jaren hoor, niet alle shetten zijn koppige scheurkanonnen, je hebt er heel kindvriendelijke makke pony's bij. Je moet ze alleen even treffen, het zijn meestal de wat minder mooie pony's,de simpele sullen die een keuringsterrein geweigerd worden bij wijze van spreken Haha! maar daar heb je wel de goudeerlijke pony's aan

Het ligt ook een beetje aan de lengte en het gewicht van je kiddo's natuurlijk, maar met een 'normaal' postuur kunnen ze best tot een jaar of 10/12 op een grote shet rondhobbelen, 12 jaar dan wel ongeveer het uiterste. Maar dat is dan toch alweer een jaar of 5, misschien hebben ze dan alweer andere intressen, zijn het ponyrijden zat of zijn dan zo fanatiek dat je dan serieus over een grotere pony kan gaan nadenken.

Goed zoeken naar een wat oudere, fijn doorgereden kindershet van aardig formaat, gaat vast goedkomen Knipoog

Mysla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 15:10

Hallo Haha!
Mijn dochtertje van 7 heeft 1,5 jaar geleden een shetje, Fire, gekregen van 90 cm. Als ik zie hoeveel plezier zij met Fire heeft en wat ze er van leert, denk ik weer terug aan vroeger, aan mn eigen shet. Ik had vroeger een shetlander en reed daar tot mn 13e op. Ze was mn aller beste vriendje Bloos Verder reed ik ook op andere ponys op de manege en verzorgde later een fjord. Toch heb ik de beste herinneringen aan mn shet die alles was in mn dromen en waar ik fantastische avonturen mee beleefde.

Mn dochter haar pony is erg lief en spelenderweg leert ze zooooveel! Ze rent met haar pony om de stallen en klautert er zelf op. Het is gewoon prachtig om te zien hoe ze samen genieten. Echt genieten van kleine dingetjes. Ik zie haar met de dag beter worden, dit is gewoon voor haar te behappen.

We hebben ook nog een welh/dartmoor gehad voor de kinderen (heb ook nog een zoon van 11) maar dit is zoveel leuker op deze leeftijd. Dat is natuurlijk mijn mening Bloos Ik heb het idee dat een kind met een lieve shet veel zelfstandiger wordt dan wanneer een kind meteen een te grote pony krijgt, al ist op de groei bedoeld.

Ik ken ook nog een meisje van 10 dat een fjord heeft, maar als je haar vraagt wat ze t liefst had? Dan was het een shetlander waar ze helemaal ZELF mee kon spelen en rijden. Helaas willen haar ouders zon "dom" beest niet op het erf. Jammer voor haar hoor Verdrietig .

Ik ben heel benieuwd wat jullie van de ponys vonden waar je ging kijken Knipoog
Nu ga ik lekker met mn dochtertje en Fire buiten wandelen

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 15:17

mijn dochter heeft zelf geen pony maar ze rijd op de manege. en als ze moet rijden moet ze zelf de pony het hoofdstel in doen, en vaak lukt dat niet omdat ze er dan niet bij komt. ook moet ik vaak helpen met zadelen en singelen omdat ze daar ook nog niet bij kan en die kracht nog niet hebt. ze heeft een keer een shetje verzorgt en ik mocht echt niet helpen ze deed toen dus wel zelf alles. mijn dochter is nu 9 jaar. ik wil ook graag een keer een pony maar zit nog te dubben wat voor pony. ik wil zelf ook gaan rijden en val dan dus wel in de grotere maat. maar een shetje vind ik ook heel erg leuk en heb ook nog een zoon van 5 die graag een kleine pony wil. dus het is en blijft altijd moeillijk. maar ik zie dat ze vaker met een shetje meer kunnen dan een grote pony.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 15:23

Mijn zevenjarige heeft een kruising Shet/Welsh. Net iets groter en luxer dan een Shet, net wat meer pit maar wel een fijn karakter. Ze leert er beter op rijden dan op de Shet (die hebben we ook) omdat de gangen wat ruimer zijn en ze kan er voorlopig nog een hele tijd op vooruit. In het algemeen zijn de wat oudere pony's het meest geschikt voor jonge kinderen.
Kruisingen kan je ook voor niet al te veel geld kopen, misschien de moeite waard om daar eens naar te kijken?
We hebben haar ook voor de wagen lopen, ook daar is het een hele fijne maat voor.

Op haar Shet van 1 meter hoog rijdt ze af en toe ook nog wel, ze past er ook nog goed op (mijn dochter is nogal klein uitgevallen) maar daar netjes op rijden is voor haar een stuk moeilijker.

Mijn andere dochter had overigens vlak voor haar zesde verjaardag al een Welsh K (D-pony). Dat is een gouden combinatie geworden. Ze is nu 11 en ze zijn nog steeds een team. Die pony is echt superbraaf.

Ik weet niet waar je ze gaat stallen maar op zich is één pony meer dan genoeg. Ze rijden op die leeftijd toch lang niet elke dag, dat is ook niet goed voor ze. Heb je ze thuis dan is één natuurlijk te eenzaam voor de pony.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 15:40

Ik heb een tijdje een jong meisje geholpen waarvoor de ouders een welsh A hadden gekocht.
Die ouders wilden inderdaad ook niet zo'n lomp beest in de wei, dit vonden ze veel mooier. Kleine details waren dat hun dochter vrij bang is aangelegd, de pony alleen voor de wagen beleerd was en al vrij oud.

De bedoeling was dat ik de pony zou inrijden en tegelijkertijd het meisje zou helpen in de omgang met haar pony. In het begin ging dat wel aardig, maar later bleek dat de pony regelrecht onbetrouwbaar is! Het meisje is heel angstig, rijden durfde ze al nooit zo goed, want de pony kon hard draven en behoorlijk fel uit de hoek komen.

Ik denk dat als deze mensen wat minder naar het uiterlijk van de pony hadden gekeken, en wat meer naar het karakter en wat hij al kon, dat hun dochter dan wel zou rijden. Helaas is door deze pony de angst niet afgenomen maar juist groter geworden.

Heel jammer Verdrietig

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 16:20

mijn ervaring met shetlanders is niet zo fijn.. het zijn kleine dondersteentjes.. het zijn wel goede leerpony's maar als ze te vervelend zijn vinden ze het ook niet leuk..

shet's zijn te koppig en hebben echt hun eigen willetje..
ik zou voor een A-pony'tje gaan..
daar doen ze ook langer mee..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 16:37

Vaak zijn shetlanders erg koppig, eigenwijs en te sterk voor kleine kinderen.
Niet alle shetlanders natuurlijk, maar vaak zijn het echte deugnieten.

Welshjes is qua maat wel leuk, maar zijn vaak erg fel (voorwaarts) met rijden. Je kinderen moeten dan niet bang zijn aangelegd.

Zelf zou ik gaan voor een kleine maat New Forest pony.
Over het algemeen zijn die betrouwbaar, niet zo fel als een Welsh en lang niet zulke deugnieten als shetlanders.

Overigens zijn er ook genoeg leuke kruisingen te koop.

Kijk gewoon rond naar een al wat oudere pony, die al wat van de wereld heeft gezien.

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 16:51

ik zou voor een c-pony gaan want daar kunnen ze nog jaren mee verder
en daar zitten ook hele rustige bij je moet alleen ff zoeken

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 17:41

tessie1985 schreef:
ik zou voor een c-pony gaan want daar kunnen ze nog jaren mee verder
en daar zitten ook hele rustige bij je moet alleen ff zoeken

Een C pony vind ik echt te groot voor een 5 jarige... een meisje van 5 laat ik wel eens rijden op een C pony, maar het gaat echt moeilijk dat zie je gewoon. Verder hebben ze dan meer moeite met poetsen o.d.

Ik zou wel voor een shetlander gaan of inderdaad een shetlander x welsh.
Ik zelf heb shetlanders verzorgd en de 1 was koppig als een echte shetlander, de ander was super lief. Ze staan nu ook te koop omdat de man het niet meer aan kan, maar daar zit ook een erg lieve makkelijker shet x welsh bij en die kruissing is vaak erg leuk.
Succes.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 17:55

Diablo schreef:
Ik weet wel dat er kinderen van 12 jaar op Shetlanders rijden, maar ik vind dat echt geen gezicht.

Waarom niet? Ik ben 20 en rijd nog dagelijks op mijn pony's. Ukkiepuk hier op bokt(26 dacht ik) rij zelfs wedstrijden met haar shet(L1, maar hij kan veel meer).

Ik zou voor een grote maatse shetlandpony gaan. Ik wil niets liever dan een shetlander. Ik heb er 7 lopen, 1 kleine maat, 1 midden maat en 5 grote maatse pony's. Die kleine maat is wel veel feller, die moet ik (zeker met kinderen) goed in de gaten houden. De rest (incl goedgekeurde dekhengst) is zo braaf en goeiig als het maar kan.

Dartmoor pony's zijn ook heel leuk. Ik heb een tijdje met 2 jonge dartmoors gewerkt, een merrie en een hengstje van een jaar. Beide helemaal niets gewend. Maar die willen echt ZO verschrikkelijk graag voor je werken. Binnen een maandje konden ze beide vast staan, overal gepoetst worden, voetjes geven, braaf mee lopen en waren ze verkeersmak. Terwijl ik er maar 2x per week wat mee deed.

Dit zijn foto's van mij op mijn pony's.
Het schimmeltje is een 5 jarige merrie die net 4 maandjes onder het zadel is, de vos-roan is een 3 jarige die een half jaartje onder het zadel is en het bruintje is een 8 jarige goedgekeurde dekhengst die zelfs appeyementen en galopwissels loopt als het hem gevraagt word.

viewtopic.php?f=10&t=380856&hilit=

viewtopic.php?f=10&t=364825&hilit=

viewtopic.php?f=10&t=306491&hilit=

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 18:12

Persoonlijk zou ik gaan voor een iets slanker 'model' dan een shet. Die kinderen zitten nog volop in hun groei en voor hun bekken is het alles behalve gezond van steeds zo 'breed' met de benen te zitten (zeker voor meisjes).
De mensen die mijn pony (een b-tje) gekocht hebben hadden daarom ook voor hem gekozen. Hij was 1.27m en slank gebouwd (kruising welsh-arabier). Daar kunnen kinderen nog een hele tijd op rijden. De jongste van hun gezin was ook net 5 en dat gaat heel goed. (ga nog geregeld eens kijken).
Ik zou dus gaan voor een iets grotere en slanke pony (vooral dat slank daar zou ik op letten, het is immers de gezondheid van je kinderen hé)
veel succes ermee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 20:46

Hai, de meningen zijn nogal verschillend, maar ik zou vooral kijken waar je je goed bij voelt als je je kinderen ermee ziet. Ik kocht toen mijn zoontje 4 was een shetlander van 3, een heel braaf ruintje, omdat ik geen paardjes meer had en om er samen mee bezig te zijn. Hij zat er toen heel af en toe op en hield ik hem vast. Hij kon wel al voorzichtig poetsen en later zelf wandelen, waar ik wel bij was natuurlijk. Ik heb toch een New Forest D-pony gekocht voor mezelf en dat is absoluut geen kinderpony. Hij is sterk en te groot, wel braaf. Mijn zoontje is nu bijna 8 en kan zijn shet al een tijd helemaal zelf verzorgen en is er echt gek op. de shet is superbraaf met verzorgen. Alleen met rijden soms eigenwijs, maar als ik zie hoe goed hij het al oplost voor iemand van 7 die nog nooit in de les heeft gereden op een brave manegepony en achter elkaar aan, petje af. Hij stapt nu heel af en toe op die van mij, als deze een goeie bui heeft. Ik ben zelf 30, 1.68m en 52 kilo, maar stap nooit op de shet, hij wil mij er wel af hebben en het is best moeilijk zo klein. Die van ons is 95 cm. Hij is wel geschoren en staat met een deken in een hele grote stal bij die van mij. Ze gaan er elke dag uit en lopen zelfs in de molen. Ik weet niet hoe je ze gaat stallen en waar je woont en welke mogelijkheden daar zijn. Het was hier best moeilijk, ik woon niet zo landelijk. Zelf zou ik nooit voor een a welsh gaan, daar groeien ze veel sneller uit en voor het leren en onbeperkt mee bezig zijn, zijn ze niet allemaal even geschikt. Natuurlijk zitten er bij elk ras verschillen, maar als ik mijn zoontje met zijn shet zie voelt het heel goed en veilig. Als hij daar te groot voor is en met hem alles heeft geleerd stapt hij zo op die van mij over als hij dat wil tegen die tijd. Er zijn wel leuke wedstrijdjes en mensen moeten ophouden de shetlander zo onder te waarderen of af te zeiken. Dat komen wij wel elke dag tegen. O, wat is ie schattig en klein en dan de banketstaaf grapjes. Maar die van ons wordt met respect behandeld en goed verzorgd net als elk ander dier. Qua breedte maakt het niks uit, ze vallen heel erg mee en grote pony's zijn ook wel breed. Maar als je een lieve betrouwbare pony tegenkomt kan een grotere ook nog een hele tijd leuk zijn, waarom niet, ik stap nooit van de pony's af!!Mijn zoontje en ik zijn allebei van geboorte af aan bij de paarden geweest en ik ben heel voorzichtig, dus zou het niet zomaar zeggen, maar ga op je gevoel af en kijk naar je dochters. Mijn zoontje is ook absoluut niet jaloers op de sjieke pony's. Als je wat wil weten vraag het nog maar, groetjes

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 20:53

Ineke2 schreef:
Vaak zijn shetlanders erg koppig, eigenwijs en te sterk voor kleine kinderen.
Niet alle shetlanders natuurlijk, maar vaak zijn het echte deugnieten.

Maar wat is daar op tegen?
Persoonlijk vind ik dat kinderen juist niet een te makkelijke pony moeten hebben, niet een gevaarlijke pony die onbetrouwbaar of veel te fel is, maar koppigheid is juist goed. Worden ze geduldig van!

Ik heb teveel verwende kinderen gezien die op hun eerste pony zo wegreden en dachten dat ze alles aan konden. Als de volgende pony dan ook maar een stap verkeerd deed werden ze nogal driftig... maar misschien heb ik de verkeerde kinderen meegemaakt Haha!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:15

ik heb zelf leren rijden op een shetlander. nu ben ik te groot voor haar, dus heb ik een paard. maar wat wou ik graag dat ik nog op haar kon rijden! ik heb ontzettend veel van haar geleerd. en wat ik zelf heel makkelijk vind: alle streken die mijn paard uithaalt ken ik al van mijn pony. ik kom zeer waarschijnlijk niet meer vor verrasingen te staan.

over de koppigheid van sommige shetlanders: ik vind dat juist goed. vooral voor jonge kinderen. daar krijg je pas doorzettingsvermogen van. shetlanders zijn eerlijk, en daar leer je van. ik heb al het zelfvertrouwen dat ik nu hebaan mijn shetlander te danken. dankzij haar heb ik zelfvertrouwen, geef ik niet zomaar op, en durf ik mezelf te zijn. en dat heb ik aan haar te danken.

veel succes met je keuze!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:27

Ik zou idd voor een A/B of een kleine C gaan. Kunnen ze voorlopig op door, en buiten het karakter van een shet moet je niet vergeten dat ze over het algemeen behoorlijk breed zijn tussen die kleine knietjes.

Ik vind shetlanders *over het algemeen* geen geschikte kinderpony's

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 21:44

Ik zou een grote shetlander kopen, of een shetlanderXwelsh, ik denk dat een a welshje ook nog wel gaat.